پمپئو

ژنرال گیکا آن‌چنان صریح از بغداد با خبرنگاران در پنتاگون گفتگو کرد که دفتر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا موسوم به سنتکام بلافاصله مجبور به صدور اعلامیه و تکذیب سخنان همکار خود شد.

سرویس جهان مشرق- معاون فرمانده نیروی اقدام مشترک که از سال ۲۰۱۴ میلادی با ترکیبی از ارتش‌های غربی برای مقابله با داعش در عراق و سوریه تشکیل شده است، در پاسخ به خبرنگاران که از او پیرامون دلیل تهمیدات جدید آمریکا برای مقابله با تهدیدات احتمالی نیروهای نظامی ایران در منطقه پرسیده بودند، پاسخ قاطعی داد.

ژنرال انگلیسی کریستوفر گیکا گفت: «نه! هیچ تهدید جدیدی از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه افزوده نشده است!». این پاسخ در حالی است که ناو آبراهان لینکلن و ناوشکن‌های همراهش و بمب‌افکن‌های بی -۵۲ اساساً با اعلام رسمی بولتون مبنی بر افزایش تهدیدات ایران به خلیج فارس اعزام شد و حتی پمپئو هفته گذشته در سفری خارج از برنامه خود را به بغداد رساند و با مقامات آن کشور در مورد این خطرات جدید هشدار داد تا نکند خون از دماغ سربازان آمریکایی دربیاید و این هفته نیز طی سفرهایی با مقامات اتحادیه اروپا و روسیه در همین زمینه صحبت کرد!

حالا پس از پرسش‌های مکرر از گیکا، وی که در بغداد و به صورت ویدیو کنفرانس با خبرنگاران در پنتاگون گفتگو می‌کرد، مجبور به اذعان به پوچی اقدامات یکجانبه آمریکا شد و تلویحاً نشان داد بولتون و پمپئو هدف دیگری را دنبال می‌کرده‌اند چون هیچ داده‌ای مبنی بر تهدید جدید وجود ندارد.

گیکا ادامه داد: «ما حضور نیروهای حامی ایران را و بقیه بازیگران را کاملاً رصد می‌کنیم چون این محیطی است که در آن حضور داریم. ما شبه‌نظامیان شیعه را رصد می‌کنیم. من فکر می‌کنم شما اشاره درستی کردید و اگر سطح تهدیدات افزایش یابد، خُب ابزار حفاظت نیروهای خود را طبق آن افزایش می‌دهیم» اما فعلاً که مسأله حفاظت نیروها را «با توجه به تحولات هفته گذشته مرور کردیم… هیچ نگرانی جدیدی واقعاً پیدا نکردیم».

ژنرال انگلیسی پا را یک قدم فراتر گذاشت و گفت: «حشدالشعبی تعبیری است که برای طیفی از گروه‌ها به کار می‌رود و من فکر می‌کنم مهم است بگویم که خیلی از آنها برخورد سازگاری با ما دارند و ما هیچ تغییری در جبهه‌گیری آنها از زمان تعاملات اخیر میان ایالات متحده و ایران ندیده‌ایم و انتظار و امید داریم که همین رویه ادامه پیدا کند».

ژنرال گیکا آن‌چنان صریح به خبرنگاران پاسخ داد که دفتر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه (سنتکام) بلافاصله مجبور به صدور اعلامیه و تکذیب سخنان وی شد. در این بیانیه آمده است «نظرات جدید از سوی معاون فرمانده نیروی اقدام مشترک در تضاد با تهدیدات واقعیِ شناسایی‌شده است که اطلاعات آن در ارتباط با نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه در دسترس آمریکا و متحدانش قرار دارد».

ژنرال کریستوفر گیکا

سنتکام در ادامه آورده است «دفتر فرماندهی مشترک ایالات متحده در هماهنگی با نیروی اقدام مشترک، آمادگی همه سربازان نیروی اقدام مشترک را در عراق و سوریه افزایش داده است. بنابراین، نیروی اقدام مشترک در سطح بالایی از آمادگی به سر می‌برد و ما همزمان به رصدتهدیدات واقعی و احتمالاً قریب‌الوقوع نسبت به نیروهای آمریکایی در عراق ادامه می‌دهیم».

همزمان نیویورک تایمز خبر داد پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا طرحی را برای اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به منطقه روی میز ترامپ گذاشته است که البته روز سه‌شنبه از سوی ترامپ تکذیب شد اما رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد «اگر نیاز باشد بسیار بیش از این تعداد را اعزام خواهیم کرد».

به نظر می‌رسد بسیاری از اقدامات اخیر بولتون، پمپئو و ترامپ جنبه نمایشی دارد تا تأثیر آن را در افکار عمومی ایران بسنجند و اوضاع اقتصادی را در داخل کشور به هم بریزند، زیرا تجربه چند ماهه گذشته نشان داده تنها کسی که تهدیدات نظامی آمریکا را جدی گرفته، اقتصاد ایران است!

منابع

https://www.theguardian.com/us-news/2019/may/14/no-iran-threat-in-syria-or-iraq-says-top-british-officer-in-defiance-of-us

https://www.nytimes.com/2019/05/13/world/middleeast/us-military-plans-iran.html

https://www.inherentresolve.mil/About-CJTF-OIR

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • حقیقت تلخ IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    جرمی هانت اعلام کرده در مورد تهدید فزاینده ایران با امریکا هم نظریم . جورج بوش - تونی بلر . جنگ دوم خلیج فارس . ؟ - ؟ . جنگ سوم خلیج فارس . . . ناو هواپیمابر امریکا در دریای عربی متوقف شده . قایق های تندرو بخوان به چند صد کیلومتریش برسن مهو شدن تازه اگه 4 بار سوخت تموم نکنن . سامانه های تاد و پاتریوت نیز در پایگاه های امریکا در منطقه مستقر شدند . جلسه افراد ارشد سنا و مجلس نمایندگان با مقامات دولت در کاخ سفید در مورد تحولات ایران به زودی برگذار میشود . تام کاتن : در دو مرحله ایران را شکست خواهیم داد : حمله اول و حمله آخر . . .
    • مرتضی IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
      46 67
      از اصول نظامی خبر نداری اظهار نظر نکن،!!!!!!دیگه جنگ نظامی و بزن و برو نیست، عمق استراتژیک ایران بیشتر از کلیه کشورها حتی اروپا هست، تهدید تهدید یک منطقه نیست تهدید اگه بشه باید عمق استراتژیک ایران را بتوانند کنترل کنند ، به این دلایل ایران بسیار قوی هست ،شما نگران نباش
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
      این وسط زیر دریاییها و ناوچه های ایران و سامانه های موشکی اماده که دو هزار کیلومنر برد دارند موشکهای نقطه زن سامانه های اس سیصد شبه نظامیان حامی ایران و قایقهای وسوخنرسان هم کشک هسنند؟
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
      این وسط زیر دریاییها و ناوچه های ایران و سامانه های موشکی اماده که دو هزار کیلومنر برد دارند موشکهای نقطه زن سامانه های اس سیصد شبه نظامیان حامی ایران و قایقهای وسوخنرسان هم کشک هسنند؟
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      2 3
      خخخ جوجه اسرائیلی چند تا غلط املایی داری! فارسیت هنوز روون نیست البته حق داری چون یادگیری فارسی برای جوجه صهیونیستا یه کم زمان میبره!
  • مهدی IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    28 48
    وقتی یه عده سفیه موقع انتخابات میگن اگه ما نباشیم جنگ میشه و همین سفیهان هم رای میارن! خب معلومه دشمن این خیال رو میکنه که مردم از شروع هر جنگی واهمه دارند لذا برای افزایش نگرانی مردم و بدبینی نسبت به حکومت و تاثیر بر تصمیم گیریهای حکومت، و نیز جهت ترساندن سرمایه گذاران خارجی، نمایش جنگی راه میاندازند
  • نادره IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    32 63
    جالبه : " تنها کسی که تهدیدات نظامی آمریکا را جدی گرفته ، اقتصاد ایران است ." که آن هم دست مشتی اصلاح طلب سود جو و فرصت طلب است که شاکله ی اقتصادی دولت ترسوی تزویر و نوید را تشکیل داده اند . و از این آب گل آلود دارند با خیانت به اسلام و انقلاب و مردم ماهی خودشان را صید میکنند .
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    6 37
    جمله اخر خیلی جالب بود.
  • ناشناس IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    12 38
    دنیایی که باید درکمال ارامش معنوی وسلوکانه به سمت خداباوری به پیش برود وظهور اقا مهدی ع رادرک کند چنین حرکتهای فوق غفلتزدگی ولوث وبچه گانه را به دست عده ای شرور احمق درجه یک تحمل کند
  • IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    ۱۲۰ هزار نیرو؟ کارمون تمومه من می دونم
  • IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    19 23
    فعلا که اصلاح طلبان و اعتدالیون خودشون رو باختن و دارن تو ترکیه و گرجستان خونه خرید و رهن میکنن
  • حیدر صالح IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    قابل توجه اونیی که هی میگن جنگ میشه جنگ میشه بهانه ندیم دستشون . بله جنگ میشه اما وقتی که سپاه در دست متعفن اصلاحات بیفته حتما هم جنگ میشه . با این وضعیت هرگز جنگ نخواهد شد
  • AE ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    امریکا نیاز به دروغ دارد و بدون دروغ نمی تواند به دزدی و غارت دنیا ادامه دهد
  • wdd IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    17 62
    همینکه روزی صد بار اسم این سه نفرو میارید نشون میده آمریکا هیچ غلطی نمیتوانید بکنید
  • IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    71 3
    خاک تو سر اقتصاد ما که از نمایش ترامپ و شرکا تاثیر میگیرد
  • IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    تنها کسی که تهدیدات نظامی آمریکا را جدی گرفته، اقتصاد ایران است؟ خیر. مسوولان ترسوی ایران این تهدیدات را جدی گرفتند که بر مردم اثر گذاشت و البته الناس علی دین ملوکهم
  • IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    بولتون؟ جنگ؟ یادتون رفته روی کاغذ سمت دوربین نوشته بود "اعزام نیروی پیاده به ونزوئلا" ؟ ونزوئلا که بیخ گوش خودشونه ، حتی خوان گوایدو هم علنی درخواست حمایت نظامی امریکا رو کرده ، اما امریکا... :) حالا لاف تو غریبی میزنه مثلا میخواد به ایران حمله کنه؟ ایران مگه لیبی و افغانستان و عراق خلع سلاح شدست؟ امریکا ضعیف کشه ! اصولا عدد و رقمی نیست دیگه از 2003 به اینور. امریکا پی این میگرده تو ایران یه تحول ایدئولوژیک و یه نزاع سیاسی بوجود بیاره... و مراحل بعد برسونه به فروپاشی از درون. ولی خواب دیده خیره !
  • باقر IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    11 42
    دولت ترسو کی میخواد جلوی این نمایش های وقت و بیوقت ترامپ به ایستد،بخدا خون ب جگر شدیم.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    9 44
    خیلی احمق هستن. دروغ میخوای بگی لااقل قبلش هماهنگ باش.
  • sajjadhaeri IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    11 61
    حقیقت امر اینه که تمام تحرکات آمریکا درمنطقه بمنظور ایجادجنگ روانی است والبته بعضی نیزصرفا مصرف داخلی برای توجیه اقدامات نابخردانه آمریکادارد تعجبم اینجاست که آمریکاادوات تدافعی مانند سامانه پاتریوت ارسال میکند که بمنظور درامان ماندن از حملات موشکی ایران است عده ای نادان آنچنان جنگ هراسی براه می اندازند که گویی این سامانه ها تهاجمی است
  • امیر IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    5 39
    اونا کارشونو بلدن چون دنیارو واسه بردگی خودشون میخوان اما مردم ایران تو جو قرار بگیرن همه متحد میشن
  • DE ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    2 0
    پوتین اب پاکی را رو دست شما ریخت گفت واسه شما نمیتونه بکنه خلاص...
  • TR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    45 1
    داداش اخه ایران سامانه موشکیش کجا بود؟!!! تو اصلا معنی سامانه میدونی چیه؟!!!!! بعدشم من نمیدونم چرا مشرق نظرا شما اسکولای مشرقی را چند بار تکرار میکنه حالا ببینم مال منم نشر میده که بعید میدونم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس