کد خبر 965955
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲
رامبد جوان نگار جواهریان

رامبد جوان و همسرش برای تولد فرزندشان به کانادا رفته‌اند تا علاوه‌بر ملیت ایرانی، ملیت کانادایی را به او هدیه دهند تا اگر روزی زندگی در کانادا را به ایران ترجیح داد، بی‌دغدغه بتواند در آنجا زندگی کند.

به گزارش مشرق، بعید است روزی بر ۲۰ شبکه تلویزیون و ۱۵ شبکه رادیویی ما بگذرد و یکی از آهنگ‌های آقای سالار عقیلی در تجلیل از وطن‌مان «ایران» پخش نشود. اگر سالار عقیلی پخش نشود، صدای خوانندگان دیگر قطعاً پخش می‌شود. به این‌ها باید اضافه کرد انواع و اقسام شعرها، شعارها و تصاویری که در برنامه‌های گوناگون به‌منظور تقویت مفهوم «ملیت» عمل می‌کند. نمونه بسیار برجسته این برنامه‌ها «خندوانه» با اجرای آقای رامبد جوان است که با تأکید بر تولید ملی، محیط‌زیست و خواندن سرودهای دست‌جمعی درباره ایران شناخته شده است. حالا خبری منتشر شده که رامبد جوان و همسرش برای تولد فرزندشان به کانادا رفته‌اند تا علاوه‌بر ملیت ایرانی، ملیت کانادایی را به او هدیه دهند تا اگر روزی زندگی در کانادا را به ایران ترجیح داد، بی‌دغدغه بتواند در آنجا زندگی کند. بسیاری از مردم، این رفتار رامبد جوان را با شعرها و شعارهای او در خندوانه متناقض دانسته‌اند. این مصداق قطعاً با ملی‌گرایی یا وطن‌دوستی یا میهن‌پرستی یا مفاهیمی از این قبیل متناقض است؛ اما مسأله این است «ملی‌گرایی» اساساً مفهومی بی‌مسما و حاوی تناقض درونی است و طبیعتاً در مصداق هم تناقضات درونی‌اش را آشکار می‌کند. در این یادداشت، با الهام از مقالات و تتبعات دکتر حسین کچویان، دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، درباره ملی‌گرایی نگاهی به تناقض‌های این مفهوم می‌اندازیم.

ملی‌گرایی (Nationalism) مانند بسیاری از واژه‌ها، با امواج تجدد وارد ایران و ترجمه شد. ملی‌گرایی معنایی لفظی دارد که ممکن است از معنای خاص و اصطلاحی آن عام و حتی با آن متباین باشد. ملی‌گرایی به‌معنای گرایش و علاقه به وطن، بسیار عام‌تر از آن چیزی است که اکنون با عنوان ایدئولوژی ملی‌گرایی می‌شناسیم. افزون‌براین، واژه «ملت» در فرهنگ اسلامی به‌معنای «دین» و «آیین» به‌کار رفته که مفهوم ملت فرهنگ سیاسی مدرن متباین است.
آنچه امروز ذیل عنوان «ملی‌گرایی» می‌شناسیم، فرآورده‌ای مدرن است و به‌شکل خاصی از فرهنگ سیاسی ارجاع دارد که با ظهور دولت، ملت‌ها و تعیین مرزهای جدید بین‌المللی شکل گرفته است. به‌طورمشخص نطفه این مرزها در معاهده «وستفالی» شکل گرفت و پس از جنگ جهانی اول و دوم، فروپاشی شوروی و اتفاقات متأخر سیاسی قوام پیدا کرد. نقش استعمار و امپریالیسم در ترسیم خطوط مرز ملت‌ها، به‌ویژه در مناطق استعمارزده‌ای مانند آفریقا و آسیا، کتمان‌ناپذیر است. مرز بعضی کشورهای آفریقایی و آسیایی به‌صورت خطی صاف در نقشه کشیده شده و این نشان می‌دهد قدرتی مسلط با پرگار و گونیا این مرزها را روی نقشه رسم کرده است. جنبش‌های ملی‌گرایی که در این مناطق شکل گرفت، در واکنش به استعمار بوده است؛ اما به‌طرز تناقض‌آمیزی همین جنبش‌ها مروج ایده‌هایی بودند که فرآورده‌ای مدرن و همزاد استعمار بود. در این نحو از ملی‌گرایی، کسانی که چند متر آن‌طرف‌تر از خط باریک به‌دنیا می‌آیند، جزو ملت ما محسوب نمی‌شوند و ما نباید به آن‌ها همان گرایشی را داشته باشیم که به متولدین این طرف مرز داریم.

بیشتر بخوانید:

پویا امینی آهنگ «ای ایران» را خواند


ملی‌گرایی برخلاف سایر ایدئولوژی‌های مدرن مانند لیبرالیسم و مارکسیسم، خصیصه ذاتی مشخصی ندارد. کسی نمی‌داند چطور می‌توان ملی‌گرا بود و اساساً ملت‌ها چگونه «ملت» می‌شوند؟ زبان، نژاد، فرهنگ، دین و سایر آداب و رسوم اگر قرار باشد مبنای تشکیل دولت-ملت واقع شود، تنوع و تکثر این خصایص آنچنان پرشمار است که تا بی‌نهایت دولت-ملت باید تشکیل شود یا به‌سمت هرج‌ومرج و بی‌حکومتی دائمی پیش برویم. در همین ایران خودمان، هزاران زبان و گویش گوناگون وجود دارد. فرهنگ‌ها بسیار متکثر است و نژادهای مختلفی وجود دارند که علاوه‌بر گونه‌گونی، در هم آمیخته شده‌اند و تعیین حدومرز نژادها مشکل و بلکه محال است. به‌تعبیر فردوسی، سخن‌گفتن از این حدورسم‌ها بازی بیهوده‌ای است:
از ایران وز ترک وز تازیان / نژادی پدید آید اندر میان
نه دهقان، نه ترک و نه تازی بود / سخن‌ها به کردار بازی بود
آنچه می‌ماند، همین مرزهایی است که طبق توافق سیاسی، عمدتاً زورمندان تاریخ تجدد شکل گرفته است. یکی از دلایل بی‌هویتی ایدئولوژی ملی‌گرایی این است که هیچ متفکر مؤسسی ندارد و برخلاف سایر ایدئولوژی‌های مدرن، کسی ادعا نمی‌کند آن را وضع کرده است. ما حکومت مارکسیست را می‌توانیم طبق آموزه‌های مارکس بازخواست کنیم که مثلاً چرا به فلان دستورالعمل مارکس عمل نکرده است؟ می‌توانیم از حکومت لیبرال بپرسیم چرا به توصیه‌های جان لاک، پدر لیبرالیسم، وفادار نیست؟ می‌توانیم از حکومت اسلامی سوال کنیم که چرا به آموزه‌های مولا علی؟ ع؟ و فقهای برجسته اسلامی عمل نمی‌کند؟ بااین‌حال، چگونه می‌توانیم ملی‌گرا را مواخذه کنیم که چرا ملی‌گرایی را زیر پا گذاشته است؟ اساساً ملی‌گرایی چه برنامه مشخص و چه شناسنامه یا مرامنامه‌ای دارد که بتوان برمبنای آن جنبش ملی‌گرا را ارزیابی کرد؟ بسیار شنیده می‌شود باید سیاست‌هایمان را با «منافع ملی» تنظیم کنیم؛ اما این جمله که در بدو امر بدیهی به‌نظر می‌رسد، سوال نمی‌شود که منافع ملی با ارجاع به چه فکر و طرح مشخصی شناخته می‌شود.


همین بی‌هویتی موجب شده ملی‌گرایی با انواع و اقسام ایدئولوژی‌های دیگر هم‌بستر و حاصلش جنبش‌ها و حکومت‌های گوناگونی شود که هیچ قرابتی باهم ندارند. ما شاهد ملی‌گرایی لیبرال، ملی‌گرایی پادشاهی، ملی‌گرایی سوسیالیست و از همه عجیب‌تر، ملی‌گرایی دینی بوده‌ایم. گویا ملی‌گرایی می‌تواند خودش را با هرچیزی تطبیق دهد. وقتی چیزی بتواند با هرچیز دیگر جمع شود، درواقع هیچ‌چیز نیست و اگر چیزی هم باشد، زایل می‌شود. معنای ملیت در دوران مدرن، به‌ویژه دوران پست‌مدرن، دچار زوال شده است؛ به‌همین‌دلیل، پدیده‌های مبتذلی را در مدعیان ملی‌گرایی شاهد هستیم.این تناقض‌های درونی و ذاتی فقط در ساحت ذهن باقی نمی‌ماند و وقتی به عرصه واقع می‌آید، موجب بروز پدیده‌هایی می‌شود که به چشم ما متناقض و حتی شگفت‌انگیز می‌آید؛ زیرا با مفهوم ملت و ملیت همواره با تساهل و تسامح برخورد کرده و آن را به‌معنای لفظی و ساده آن فروکاسته‌ایم و مثلاً با روایاتی مانند «حب‌الوطن من الایمان» سروته قضیه را به‌هم وصل کرده‌ایم. دکتر کچویان دراین‌باره می‌نویسد: «عدم امکان ایدئولوژی ملی‌گرایی وجهی نظری دارد؛ گرچه ارجاع به واقعیت و صحنه عمل لازمه درک و فهم آن است. این عدم امکان به‌معنای آن است که نمی‌توان به‌نحو سازگاری ملی‌گرا بود و درعمل آن را مطابق اصول و قواعد ادعایش اجرا کرد، بدون اینکه دچار تناقض شد» (ملی‌گرایی یا ایدئولوژی معجزه‌گر، حسین کچویان).این عجیب است ملی‌گراها و کوروش‌پرست‌های ما دربرابر اعراب گردنکش و چشم‌آبی‌های موبور کنش‌پذیر هستند؟ این عجیب است فهماندن این مطلب که جنگ در سوریه به‌سود منافع ملی ماست، کاری دشوار است؟ این عجیب است بسیاری از ملی‌گراهای ایرانی دروازه عبور امپریالیسم غرب به ایران بوده‌اند؟ این عجیب است مجری برنامه ما که «ایران، ایران» از دهانش نمی‌افتد، تابعیت کانادا را به فرزندش هدیه دهد و برای ما هم عجیب نباشد؟


بااین‌همه، نمی‌توان منکر این شد که می‌توان میان ملیت ایرانی به‌معنای اصیل کلمه و آیین اسلام پیوند و ربطی برقرار کرد. این کار را برخی از اندیشمندان صاحب‌نظر انجام داده‌اند؛ اما ایده ایران به‌معنای حقیقی کلمه با آنچه با عنوان ملی‌گرایی ترویج می‌شود، زمین تا آسمان متفاوت است که پرداختن به آن از عهده این قلم و این یادداشت خارج است.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    دمشان گرم
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      37 7
      ننگ بر منافقان بی وطن
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      6 1
      دندشان نرم
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    17 37
    اتفاقاً ما هم کوکا رو دوست داریم.
  • GB ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    42 8
    رامبد جوان کپی شوهای شبانه آمریکا را به ایران آورد و قبح دست زدن نوامیس را جلوی مردان ریخت. خنده های که نتوانست رابین ویلیامز را از خودکشی نجات دهد چگونه می خواهد مردم مارا شاد کند؟ هیچکس نبود که برنامه مبتذل و خطرناک او را تخته کند
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    0 4
    اکثر
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    10 2
    چرا می گویید آنچه را که خود به آن عمل نمی کنید قرآن کریم اگر واقعا به ایرانی بودن علاقمندی این رفتارت چیست
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    11 3
    متاسفانه از ابتدای پیروزی انقلاب ، در عرصه فرهنگ ، دباغ ها با نقاب سروش سوار برتوسن فرهنگ شدند ، سطح وسیعی از سینما - پنهان و آشکار- بدست همان آکتورهای فیلمهای آبگوشتی سپرده شد و همان منش را از نسل قبل از انقلاب به نسل پس از انقلاب تلقین کرده و هنر وابسته به دگر اندیشان در افکار خیلی از نسل جدید تزریق شد ، در مجالس و محافل تسامح و تساهل بنام دین (!) بر اوج نشست و آقا زاده های بی ریشه ی آقایان تازه به دوران رسیده ، سوار بر پدر شده و بر مقدسات و تا مقصد دوزخ تاختند و آنچنان فتنه ای برپا کردند که سلبریتی ها ی سست عنصر،الگو و صاحب سبک و سخن و یکه تاز میدان شدند ! . برای زندگی حقیقی و نجات از جاهلیت به ظاهر مدرن ، همیشه فرصت هست ، چون خدا هست !. حرم و حریم همیشه مدافع داشته و دارد ! ؛ بیدار باشیم ، صبح بسیار نزدیک است ! ولایت را رها نکنیم !.
  • DE ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    16 0
    ما خیلی کانادا دوست داریم، خیلی!پپسی و کاکوکولا داراکولا فانتا ٬سِوِن آپ هم دوست داریم.دوغ آبعلی وخرماهم دوست داشتیم ولی طعم هیچکدوم به کانادادرای نمیرسه ضمنا زنده باد ایران حقوق و مزایای بالای ایران را هم دوست داریم.
  • ناشناس IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    14 14
    دلقکها صدا و سیما را گرفتن : اکبر عبدی / رامبد جوان / مهران مدیری / جواد رضویان ...
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    27 1
    تا زمانی که تلویزیون پول های هنگفت به ما بدهد ما عاشق ایران هستیم
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    20 5
    استاد شعار دادن رامبد کفتار پیر
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    11 4
    لیبرال جماعت عشق به میهن براش مزخرفی بیش نیست جهان وطنی و مخالف استقلال کشورن امثال تمام بازیگر ها
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 3
    لیبرال جماعت عشق به میهن براش مزخرفی بیش نیست جهان وطنی و مخالف استقلال کشورن امثال تمام بازیگر ها
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    14 2
    واقعا دیگه جناب خان باید بره براش وببافتش!به شرط اینکه اونم مثل رامبدجوان لاف زن نباشه!!! چقدر دادمیزد که ماخیلی قشنگیم ولی معلوم شدکه خیلی مشنگه!!!
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    11 2
    دورویی و ظاهر سازی . بخاطر یک مشت دلار وطن فروشی
  • AE ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    19 1
    اینا فقط برای پول ایران ایران می کنن .پول بیت المال رو برای دلقک بازی می گیرن ومیرن کانادا
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    25 14
    ایرانی ها متظاهرترین و دروغگوترین افراد در جهانند .
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      13 7
      خفه مزدور!
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
      3 0
      ببخشید ولی این وسط : چخه!
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    10 1
    ﺑﻪ ﻋﻨﻮاﻥ ﻓﺮﺩﻱ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻪ ﻧﻆﺎﻡ ﻭاﻗﻌﺎ اﺯ ﺻﺪا و ﺳﻴﻤﺎ ﺑﺪﻡ ﻣﻴﺎد.ﺧﻴﻠﻲ ﺩاﻏﻮﻧﻦ.اﺻﻼ ﺳﻮاﺩ اﻳﻦ ﺑﺎﺯﻳﮕﺮﻫﺎ و ﺑﻪ اﺻﻂﻼﺡ ﺳﻠﺒﺮﻳﺘﻴﻬﺎ ﭼﻘﺪﺭﻩ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺗﺮﻳﺒﻮﻥ ﺩاﺭﻥ.ﺗﻮ ﻣﺸﻮﺭﻱ ﻛﻪ اﻳﻨﻘﺪﺭ ﻧﺨﺒﻪ ﺩاﺭﻩ ﻭاﻗﻌﺎ ﺯﻭﺭﻩ ﻛﻪ اﻳﻨﻬﺎ ﺗﺮﻳﺒﻮﻥ ﺩاﺭﻥ.ﺁﺧﺮ ﺳﺮ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻳﺶ ﻣﻦ و ﺷﻤﺎ ﻣﻴﺨﻨﺪﻥ.ﭼﺮا ﺑﺎﺱ اﻳﻨﻬﺎ ﺗﺮﻳﺒﻮﻥ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻦ? اﻳﻨﻬﺎ ﭼﻪ ﻗﺸﺮﻱ ﺭﻭ ﺗﻮ ﺗﺮﻳﺒﻮﻧﻬﺎﺷﻮﻥ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻦ? ﭼﺮا اﻓﺮاﺩﻱ ﺑﺎ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻣﺪﺭﻙ ﻓﻮﻕ ﺩﻳﭙﻠﻢ ﺭﻭ اﻳﻨﻘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﻴﻜﻨﻴﻦ? ﻛﻪ اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ اﺵ ﺑﺸﻪ! اﻳﻦ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻤﻮﻣﻴﻪ ﻛﻪ اﻣﺎﻡ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩ? ﺑﺎﺑﺎ ﺧﺎﻙ ﺗﻮ ﺳﺮﺗﻮﻥ اﺯ ﺻﺪﺭ ﺗﺎ ﺫﻳﻞ اﻭﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﮔﻞ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺻﺪا و ﺳﻴﻤﺎ! ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻗﺴﻤﺘﻲ اﺯ ﺑﻮﺩﺟﻪ اﺵ ﻗﻤﺎﺭ ﺑﺎﺷﻪ ﻫﻤﻴﻨﻪ!
  • ۱۲۵ IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    10 1
    به یارو گفتند با وطن جمله بساز. گفت، من هر روز به حمام می‌روم «و تن»م را می‌شویم! گفتند؛ منظورمان وطن با «ط» دسته‌دار است و یارو گفت؛ اتفاقاً من هم تنم را با تِی دسته‌دار می‌شویم
  • بهزاد IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    15 2
    بابا جمع کنید این بچه قرطی پول دار رو از صدا وسیما این کی درد وفقر رو چشیده
  • علی IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    13 2
    خداوند متعال منافقین را رسوا می کند
  • موحدی IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 1
    "این رفتار رامبد جوان با شعرها و شعارهای او در خندوانه متناقض می باشد. این مصداق قطعاً با ملی‌گرایی یا وطن‌دوستی یا میهن‌پرستی یا مفاهیمی از این قبیل یکی نیست" مجری بی هنری که از اول تا آخر برنامه بی مزه اش فقط بلده بگه ما خیلی خوبیم، شما خیلی خوبید، ایرانی خیلی خوب است، بریم بیاییم و ...مهمانان برنامه اش هم اختصاصی می باشد و از جنس مردم نیستند و اصلا یک برنامه با حضور سلبریتی ها می باشد به غیر از اینکه میلیارد ها میلیارد پول از جیب بیت المال خرج این برنامه بی محتوا می شود چه سود دیگری برای مردمی که به نان شبشان محتاج هستند دارد
  • AE ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    4 5
    خب ! یه روزی ملت می رفتند بچه هاشون را در نجف و کربلا به دنیا می آوردند و الان ادعای ایران اصیل بودن دارند ، امروز هم هلند و کانادا . جالب تر هم اینکه همه این کارها را در مطلب بی سر و ته و بلندتان تایید کرده اید !!!!!
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    20 1
    رامبد شما خیلی دورویی خیلی خیلی
  • رضا IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    8 1
    متاسفانه فرهنگ تظاهر و ریاکاری در بخش عمده ای از جامعه ما نهادینه شده است. که تجلی آن در همین ریاکاری ها و تناقض حرف و عمل افراد قابل ملاحظه است.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    12 1
    وای از ریا کاری! وای از دورویی! وای که چقدر مردم خسته شدن از این همه تفاوت شعار با عمل!
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    13 1
    حالم بهم می خوره از ادا و اطفارهاش
    • ناشناس IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      8 0
      واقعا گل گفتی فقط یه جلسه خنده وانه رو دیدم هنوز حالت تهوع دارم از این برنامه سرتا پا لوس بازی و بی مزه گی و چاپلوسی و دغل بازی . این جماعت بسیار بیسواد و لوس و بی هنر هستند .
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    9 1
    بی نهایت تاسف برای سلبریتی هایی که چیزی از غیرت درک نکردن نه در مورد وطن نه چیزای دیگه...
  • محمد IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    8 2
    از این بهتر نمیتوانستید از دو تابعیتی ها حمایت کنید . واضح تر از این که یک نفر با کلی ادعا و تبلیغ و وطن وطن کردن میره کانادا تا بچه نورسش دو تابعیتی بشه . مقاله سعی داره این مطلب رو لاپوشانی کنه . احتمالا آقای کچوئیان و اطافیانشان دوتابعیتی هستند و یا اینکه دو تابعیتی ها را خیلی دوست دارند . البته از نظر من اگه کسی دوتابعیتی باشه اشکالی نداره ولی خودش و حکومت مسئوله که اینو رسما اعلام کنه و جلو دادن مسئولیت های مهم و تعیین کننده را به این افراد بگیره
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    7 1
    بعضی از این مثلا هنرمندا واقعا ملت رو به بازی گرفتن. نفاق و دو رویی و غربزدگی. متنفرم ازشون
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 1
    سلبریتی ها هیچ علقه ای به وطن ندارند اما برای ارتباط گیری با مردم نیاز به مانور دادن و شعار دادن دارند.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    10 1
    حداقل تنبیه رامبد، گرفتن برنام خندوانه از دست این ریاکار بی وطن است. با پول ایرانیان ثروتمند شد و به ایران پشت کرد. مرده باد منافق
  • حسین IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    4 1
    پس معلومه که ترامپ وامثال او با مردم عادی وساده مشکل دارند ونه بااراذل واوباش ........ وکارایشان تداعی همان شعر معروف واعظان کین جلوه برمحراب ومنبر می روند - چون به خلوت می روند آن کاردیگرمی کنند
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 1
    پررویی بزرگترین سرمایه همچین جماعتیه حالا سیاستمدار باشن یا هنر پیشه یا هر شغل دیگری که داشته باشن، اگر دقت کنید اینطور آدما تو هر مقام و جایگاهی که باشن مدعی ترین.
  • US ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 10
    نباید از رامبد جوان پاسخگو باشه. زندگی شخصی خودشه دوست داشته هر کاری بکنه. اونایی که مملکت رو به این نقطه رسوندن باید پاسخگو باشند. آنهایی که کاری کردند که پاسپورت ایران به پایین ترین ارزش برسه و پاسپورت بیابانی به اسم امارات به بالاترین میزان برسه. قبل از سال 57 اگر ایران با لنچ و شتر به اونها آب نمیرسوندیم از تشنگی میمردند. حالا با بی کفایتی بعضیها اونها ما رو راه نمیدن امارات
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      4 2
      ارزش برای امثال شما همین ریاکاری و خوردن همزمان از توبره و آخوره، شما بی وطنها رو چه به ارزش پاسپورت
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      10 2
      اوه منظورت همون جاییه که در تمام تصمیم گیریهاش دنباله روی گاو شیرده آمریکاست؟! یعنی حتی لیاقت گاو بودن هم ندارید
  • امیرمسعود IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 1
    جالب اینجاست که اینها زمان انتخابات و باز هم با گرفتن پول وارد صحنه می شوند و از کسانی طرفداری می کنند که اونها هم درد مردم برایشان اصلا مهم نیست و فرزندان آنها هم همه آنور آب هستند.
  • US ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    3 22
    اخی ایران ..جای زندگیست ..واقعا رامبد جوان حق دارد نمی خواهد بچه اش متولد جهان سومی .باشد
    • DE ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      6 3
      جهان سوم فقط حقوقهای نجومیش و انواع اقسام غذا ها و میوه های طبیعی و بدون مواد شیمیایی آب و هوای پاک و تمیز طبیعت کوهستان و دشت و هزاران مزیت دیگر و خصوصا ادب و شعور و مهان نوازی ... آن خوبه ولی شناسنامه اش خوب نیست مثلا بهتره " دوبرره " محل تولد باشه یا سانفرانسیکو ؟ تا کنون صدها میلیون فقیر و کارتن خواب و سیاه ...هم محل تولدشون همین شهرهای مهم بوده.همش عقده حقارت است نه آینده نگری .
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      8 3
      تو برو مستراح های ارباب های یانکیت برق بزن ..... ایرانی هارو نخور
    • BE ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      1 0
      خاک بر سر تو و امثال تو
    • BE ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      1 0
      معلومه خودتم هیچ پخی نشدی
    • BE ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      1 0
      آخه خودت اخی
  • ناشناس IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    5 1
    اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم " آیا مردم را به نیکی دعوت می کنید در حالیکه خودتان را فراموش کرده اید " این آیه قرآن کاملا هنرمندان تو خالی را رسوا می کند فقط مردم ما اهل قرآن نیستند . " ولقد یسرنا القرآن بالذکر فهل من مذکر" و درس عبرت نمی گیرند " فاعتبرو یا اولابصار " نمی دونم چرا الکی مسلمون هستند مشرق
  • ناشناس IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 0
    اتفاقا ایشون یکی از لوس ترین و بی مزه ترین و بیسواد ترین هنرپیشه های دولتی هستش . فقط یکبار برنامه خندوانه را دیدم باور کنید حالت تهوع گرفتم و خیلی مسخره بود و هنوز حالم بد هستش .
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    6 0
    اینها با دلقک بازی و چهار تا شعار وطن پرستی که خودشان اصلأ تعهدی به آن ندارند فقط به دنبال کسب درآمدهای میلیاردی برای خوشگذرانی هاشون اون ور آب هستن !
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    4 0
    خیلی جالبه که این دلقک ها مهم شدند.سوژه کم از این دلقک ها مطلب منتشر میکنید.؟؟؟!!!
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    2 3
    شاید نخواسته سومی رو هم از دست بده و مجبوری رفته
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
      3 0
      مطمئناچهارمی را از بین دختران کانادایی انتخاب میکند
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    2 0
    مردم ایران ما پول شما را خیلی دوست داریم خیلی
  • بهروز IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    1 0
    وقتی که جماعتی چاپلوس پرست باشه و از شنیدن دروغ و ریاکاری خوشش بیاد عده زیادی هم برا نون خوردن و پولدار شدن به چاپلوسی و ریاکاری رو میارن از ماست که برماست
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    2 0
    تقریبا می توان گفت که به پایان دراماتیک شهرت و اعتبار رامبد جوان نزدیک شده ایم. خداحافظ رامبد برای همیشه. از خداوند عاقبت به خیری را برای خودمان ارزو می کنم، تا بلای بسیار تلخی که سر رامبد جوان بخاطر اشتباه اگاهانه ای که رامبد جوان مرتکب شد و با ریاکاری تمام رسانه ملی را تنها به عنوان بیزینس خود نگاه می کرد سر هیچکدام از ما نیاید. انشاالله. الان می توانیم بفهیم که دنیا دار مکافات است یعنی چه؟ رامبد جوان قربانی شد تا عبرتی شود بر سایرین.
  • محمد IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    1 0
    خاک بر سر هر چی وطن فروش بی غیرت مانند این زن شوهر کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس