شورای شهر نمایه

اعضای شورا تاکنون موضع قابل توجهی درباره قتل همسر نجفی نگرفته و ترجیح داده‌اند سیاسیون در موضوعات مرتبط با آنها اعلام موضع کنند.

به گزارش مشرق، هر چند جنایت محمدعلی نجفی از جهت مسؤولیت‌های متعدد و رده بالایش در دولت اصلاحات و مدیریت شهری تهران در دوران شورای شهر پنجم، به چالشی اساسی برای جریان اصلاحات تبدیل شده اما دعوای این روزهای احزاب اصلاح‌طلب بیشتر پیرامون فرآیند شهردار شدن نجفی در سال ۹۶ و اطلاع اعضای شورا در آن زمان از پرونده نجفی است، از این جهت انتظار می‌رفت اعضای شورای پنجم شهر تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند، با این حال میدانداری احزاب اصلاح‌طلب و سکوت اعضای شورا ثابت کرد شورای شهر در این دوره تا چه حد دچار سیاسی‌کاری و تاثیرپذیری از بیرون شورا است.

بیشتر بخوانید:

همین‌جوری هم از چشم مردم افتاده‌ایم دیگر جنایت نجفی را هم نزنیم!

واکنش تند صادقی به اظهارات کرباسچی: بهتر است سکوت کنید!


غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، محسن میردامادی دبیرکل حزب منحله مشارکت و نزدیک به حزب اتحاد ملت، حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران، حمیدرضا جلایی‌پور عضو حزب اتحاد ملت و سعید شریعتی عضو حزب اتحاد ملت از جمله افرادی بودند که در یکی دو هفته اخیر متاثر از جنایت محمدعلی نجفی در قتل میترا استاد، همسر دومش، نسبت به حواشی انتخاب او به عنوان شهردار تهران در تابستان ۹۶ موضع‌گیری داشته‌اند. محور مواضع این چهره‌های سیاسی و حزبی نیز نه انتساب نجفی به جریان اصلاحات که برائت‌جویی نسبت به او و تبرئه کردن احزاب متبوع خود در قضیه انتخاب شهردار تهران در سال ۹۶ بوده است، از این رو انتظار می‌رفت اعضای شورای یکدست اصلاح‌طلب پنجم شهر تهران نیز ولو در راستای دفاع از خود وارد این منازعه شده و نسبت به رای خود در این موضوع واکنش نشان دهند، هرچند سکوت این اعضا و در مقابل میدانداری چهره‌های حزبی اصلاح‌طلب در این مدت نشان داد شورای پنجمی‌ها خیلی در انتخاب شهردار تهران موضوعیتی نداشته و صرفاً منویات احزاب و گروه‌های سیاسی بیرون از شورا را اجرا کرده‌اند. کرباسچی که در نخستین موضع جنجالی خود تنها ساعاتی پس از وقوع این جنایت در ۷ خردادماه از نقش برخی جریانات در ایجاد این چاه ویل برای اصلاح‌طلبان گلایه کرده بود در ادامه طی یادداشتی در ارگان حزب کارگزاران، به صراحت اعلام کرد اعضای شورای شهر تهران در زمان انتخاب نجفی به عنوان شهردار از پرونده شخصی او مطلع بوده و صرفاً به‌خاطر مخالفت با انتخاب محسن هاشمی بر انتخاب نجفی اصرار داشتند.

وی در این‌باره نوشت: «متاسفانه استراتژی نادرست برخی دوستان اصلاح‌طلب، آقای نجفی را در موقعیت خطیری قرار داد و ایشان را به دست خویش قربانی ساختند. با وجود انتقال این پیام در سطوح مختلف جبهه اصلاحات، و با وجود آگاهی برخی اعضای شورای شهر از پرونده، به علت بدگمانی آنان به مقامات مسؤول، شهرداری به دکتر نجفی رسید». وی در همین راستا می‌افزاید: «۲۵ مردادماه ۱۳۹۶ در جلسه‌ای با حضور سران همه احزابی که در شورای شهر تهران نماینده دارند و نیز با حضور ۳-۲ نفر از اعضای شورای شهر، از سوی یکی از دوستان اعلام شد عالی‌ترین نهادهای سیاسی کشور با شهرداری نجفی مخالفند. در همان جلسه یکی از اعضای شورای شهر مخالفت یکی از دستگاه‌های امنیتی با شهرداری ایشان را اعلام می‌کند. پس از آن در جلسه دیگری در تاریخ هشتم شهریورماه ۱۳۹۶ همان عضو شورای شهر تهران از مخالفت وزیر کشور با شهرداری نجفی بر اساس گزارش و استعلام نهادهای امنیتی دولتی خبر داد». واکنش به این موضع‌گیری کرباسچی اما نه از جانب اعضای شورای شهر که توسط ۲ چهره حزبی انجام شد. نخست جلایی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، دبیرکل حزب کارگزاران را به بیان سخنان کذب متهم کرد.

وی در این‌باره گفت: «۲ سال پیش وقتی تمام اعضای شورای شهر (هر ۲۱ عضو) آقای نجفی را به‌عنوان شهردار انتخاب کردند، برخلاف اظهارات امروز آقای کرباسچی، هیچ‌کدام از اعضای شورا و نیز اعضای حزب اتحاد ملت از رابطه خانم میترا استاد و آقای نجفی خبر نداشتند. از ذکر و نشر این سخنان کذب توسط آقای کرباسچی برخلاف اخلاق سیاسی عمیقاً متاسفم». در ادامه نیز میردامادی، دبیر کل حزب منحله مشارکت به میدان آمد و در مقام دفاع از شورای پنجمی‌ها، ادعای اطلاع اعضای شورای شهر از پرونده شخصی نجفی در زمان انتخاب شهردار را رد کرد. وی در این‌باره نوشت: «در هیچیک از جلساتی که بحث آقای نجفی مطرح بود آقای کرباسچی یا فرد دیگری کلمه‌ای درباره مسائلی که اخیراً حول و حوش آقای نجفی گفته می‌شود مطرح نکرد… مسلماً اگر دوستان کمترین اطلاعی از مسائل و ارتباطاتی که اخیراً درباره آقای نجفی مطرح می‌شود داشتند با شهردار شدن وی مخالفت می‌کردند. با شناختی که از دوستان شورای شهر هست مسلماً آنها هم همین‌گونه عمل می‌کردند». در ادامه نیز سعید شریعتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با یک روزنامه اصلاح‌طلب گفت: نجفی ۷ ماه شهردار تهران بود و کرباسچی ۷ ماه بی‌وقفه علیه او موضع‌گیری می‌کرد. وی افزود: بیش از ۱۰۰ صفحه پرینت از مواضع آقای کرباسچی و هم‌حزبی‌هایش در روزنامه حزب کارگزاران علیه نجفی وجود دارد. به گفته عضو حزب اتحاد ملت، کرباسچی خود را پدرخوانده تهران می‌پندارد؛ او تصور می‌کند هرکسی شهردار می‌شود باید از کرباسچی اجازه بگیرد!


برای نجفی حکم برائت صادر نمی‌کنم


علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت نیز روز گذشته طی یادداشتی پیرامون حواشی انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران نوشت: معتقدم به هیچ وجه نباید اجازه داد اختلافات گذشته اصلاح‌طلبان بر سر انتخاب نجفی به عنوان شهردار اسبق تهران، برجسته و کانون بحث شود. وی در ادامه با تاکید بر اینکه من هرگز برای نجفی حکم برائت صادر نمی‌کنم، نوشت: زبان ما، به‌خاطر خطا و لغزش بارز وی، در دفاع از او کوتاه است بویژه حالا که به قتل همسر دومش اعتراف کرده و بار این جنایت نیز برعهده او است. با این حال لزومی ندارد چاقوی کسانی را که می‌خواهند ریشه او را قطع کنند تیز کنیم.


نظری نداریم، متأثریم!


با همه اینها چنانکه گذشت، اعضای شورا تاکنون موضع قابل توجهی در این‌باره نگرفته و ترجیح داده‌اند سیاسیون در موضوعات مرتبط با آنها اعلام موضع کنند! تنها واکنش اعضای شورا به این غائله مربوط می‌شود به یک واکنش چند خطی مرتضی الویری. وی که پیش از آغاز به کار رسمی شورای شهر پنجم و هنگام بررسی گزینه‌های پیشنهادی شهرداری تهران از جمله محمدعلی نجفی، مسؤولیت ریاست موقت این شورا را برعهده داشت، در توئیتر خود نوشت: «بر خلاف ادعای یکی از فعالان سیاسی مبنی بر اینکه قبل از انتخاب نجفی به عنوان شهردار، در این زمینه به شورای شهر تذکراتی داده شده، به عنوان رئیس موقت شورا در آن مقطع گواهی می‌دهم آن زمان هیچ نکته منفی از زندگی شخصی نجفی نه از طرف این فرد و نه از طرف نهادهای مسؤول به شورا اعلام نشد».

نکته جالب توجه در این میان نوع موضع‌گیری رئیس شورای شهر بود. محسن هاشمی هفته گذشته در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ماجرای قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی، شهردار اسبق پایتخت واکنش نشان داد و گفت: این موضوع مردانه است و وقتی جمع خبرنگاران مردانه شد، پاسخگوی شما هستم! علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران هم در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون این موضوع اظهار کرد: موضوع قضایی است و باید در مسیر خودش دنبال شود و من هم صلاحیتی برای اظهارنظر در این موضوع ندارم. الهام فخاری، عضو دیگر شورای شهر بیان کرد: چون این موضوع به عنوان یک پرونده جنایی در حال پیگیری است، تقاضا دارم به حواشی آن اضافه نکنید. وی افزود: این حادثه نشانه آسیب‌پذیری همه انسان‌ها و ضرورت تحمل در تصمیم‌گیری‌هاست و تصمیم‌گیری‌های حساس و دقیق باید با در نظر گرفتن جوانب مختلف انجام شود. همه ما از شنیدن این خبر متاثر شده‌ایم! خلیل‌آبادی و سالاری، دیگر اعضای شورای شهر تهران نیز گفتند: ما در این‌باره هیچ نظری نداریم! گفتنی است سیاسی‌کاری جریان اصلاحات در موضوعات مرتبط با مردم همچون مدیریت شهری و امور شهرداری تاکنون انتقادات زیادی را به دنبال داشته است، چنانکه مهندس مهدی چمران، رئیس شورای شهر ادوار دوم تا چهارم تهران نیز اخیراً گفته بود: وضعیت فعلی به‌خاطر این است که این آقایان محو عملیات سیاسی شده‌اند و به کارهای اصلی نمی‌رسند».

واکنش محمود صادقی به اظهارات کرباسچی درباره نجفی


نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی گفت: آقای کرباسچی می‌گوید ما از موانع شهردار شدن آقای نجفی اطلاع داشتیم و به همین دلیل مخالف شهردار شدن نجفی بودیم. محمود صادقی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره مشاجرات صورت گرفته بین میردامادی و کرباسچی پیرامون پرونده نجفی شهردار سابق تهران اظهار داشت: مخالفت‌هایی که با شهردار شدن نجفی می‌شد، عمدتاً از سوی نهادهای خاص بود که ممکن بود منافع‌شان با حضور نجفی در شهرداری تهران مورد مخاطره قرار گیرد اما اینکه نجفی برای شهردار شدن واقعاً مساله‌ای داشته یا نه، کسی اطلاعی نداشته است. وی افزود: احتمالاً آقای کرباسچی در ذهن خود مسائلی را داشته‌اند اما وقتی ابراز نکرده‌اند، نمی‌توانند براساس این عدم اطلاع، اشخاص را مذمت کنند، اگر نجفی برای شهردار شدن مشکلی داشته، کرباسچی باید همان زمان ابراز می‌کرد. نماینده مردم تهران در مجلس افزود: نجفی در بین گزینه‌های شهرداری، ۲۱ رأی را کسب کرده است و حتی آقای محسن هاشمی نیز به نجفی رأی داده است؛ از آنجا که محسن هاشمی نزدیک‌ترین فرد به کرباسچی بوده است، رأی هاشمی به نجفی نشان می‌دهد کارگزارانی‌ها نیز به شهردار شدن نجفی رأی داده‌اند.

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    1 1
    عروسک های خیمه شب بازی که نمی‌توانند حرف بزنند مشرق
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    1 1
    هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    1 1
    سکوتشان خفت بار و سخنشان ذلت بار است
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    1 1
    سکوت اصلاح طلبان در مقابل قتل یک زن، قتل یک مادر. عجیب نیست، اینها اصلاح‌طلبان نیستند، باید از این به بعد به اینها گفت منفعت‌طلبان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس