کد خبر 964731
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
ارتش‌های عربی و سرکوب اعتراضات؛ از میدان اللؤلؤة منامه تا خارطوم

حکومت‌های بحرین، مصر و سودان از دیدن هزاران تظاهرات کننده در میادین اصلی کشورهایشان و سردادن شعار آزادی و دموکراسی و اندگی با کرامت به دور از دیکتاتوری و سرکوب خوششان نیامده است.

به گزارش مشرق به نقل از الخلیج آنلاین‌، با وجود اینکه این تظاهرات کنندگان از زمان روشن شدن شراره انقلاب های سال های اخیر خود از هیچ زور و قدرتی علیه حکومت استفاده نکرده و شعارهای مسالمت آمیز سرداده اند، اما این حکومت ها علیه آنها از زور استفاده کرده و تحصن های آنها را با زور متفرق کرده و صدها نفر از آنها را به قتل رسانده اند.

بیشتر بخوانید

نظر امیرعبداللهیان درباره تحولات سودان

متفرق کردن تحصن میدان اللؤلؤة بحرین

متفرق کردن تحصن میدان اللؤلؤة شهر منامه پایتخت بحرین اولین ظهور خودکامگی عربی علیه تظاهرات کنندگان مسالمت جویی بود که خواهان آزادی بودند، زیرا مسئولان بحرینی با زور تحصن آنها در ۱۶ فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی را متفرق کردند.

بر اساس بیانیه های رسمی منتشر شده در آن زمان، مسئولان بحرینی در روند متفرق کردن تحصن دستکم چهار نفر را به قتل رسانده و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر از تظاهرات کنندگان را زخمی کردند.

تحصن میدان اللؤلؤة در ۱۴ فوریه برگزار شد و بارزترین خواسته آن، اصلاحات سیاسی در بحرین بود.

عربستان و امارات با خودروهای زرهی و نفربرهای خود با هزار نظامی سعودی و ۵۰۰ نظامی اماراتی در متفرق کردن اعتراضات و تحصن شهر منامه شرکت کردند.

متفرق کردن تحصن میدان رابعه العدویه مصر

متفرق کردن تحصن میدان رابعه العدویه در شهر قاهره پایتخت مصر در اوت ۲۰۱۳ میلادی تا حد زیادی نظیر آن چیزی بود که اخیراً برای تحصن کنندگان در شهر خارطوم پایتخت سودان روی داد زیرا از همان روش های سرکوب و قتل و آتش زدن چادرهای تحصن کنندگان استفاده شد.

تحصن ۲۸ روز ادامه یافت تا اینکه حکومت مصر با زور آن را متفرق کرد. براساس اعلام نهادهای حقوق بشری، این اقدام شمار زیادی کشته وزخمی برجای گذاشت.

تحصن در مقابل ساختمان فرماندهی کل در خارطوم

ارتش سودان بهتر از همقطاران عربش نبود، زیرا به غیرنظامیان خواهان روی کار آمدن حکومتی مدنی اجازه نداد که به تحصن خود در مقابل مقر فرماندهی کل در شهر خارطوم ادامه دهند و این تحصن را با زور متفرق کرد و دهها نفر از آنها را به قتل رساند.

ارتش سودان روی دوشنبه سوم ماه مه جاری به محل تحصن در مرکز خارطوم حمله و تحصن کنندگان را به زور متفرق کرد که به گفته اپوزیسیون، بیش از یکصد کشته و زخمی برجای گذاشت.

سازمان دیده بان حقوق بشر این رویداد را در سطحی جنایت علیه بشریت توصیف کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس