طرح/ ولادت امام علی (ع)

دنیا جایگاهی است که فنا بر آن مقدر و خروج از آن برای اهلش اجباری گشته است این دنیا بر مذاق فرزندانش شیرین و بر خیره شوندگانش سبز و با طراوت است. این دنیا برای جوینده اش شتابان است.

مشرق - این سخنان بخشی از یک خطبه طولانی است که در روز عید فطر ایراد فرموده است، و در این خطبه خدا را ستایش نموده و دنیا را توبیخ می‌نماید:

امیرالمومنین امام علی علیه السلام:

سپاس خدای راست که رحمتش مأیوس شدنی نیست و نعمتش فراگیر و بخشایشش ناامید نشدنی و پرستشش تکبر نورزیدنی است. خداوندی که رحمت او زائل نمی‌شود و نعمتش مفقود نمی‌گردد.

دنیا جایگاهی است که فنا بر آن مقدر و خروج از آن برای اهلش اجباری گشته است این دنیا بر مذاق فرزندانش شیرین و بر خیره شوندگانش سبز و با طراوت است. این دنیا برای جوینده اش شتابان است، و بر دل نظاره کننده اش مخلوط کننده و فریبا. از این دنیا با بهترین زاد و توشه که اندوخته اید، کوچ کنید، و بیش از حد کافی از این دنیا مخواهید، و بیش از آنچه که برای معاش زندگی لازم است مجوئید.

متن حدیث:



الْحَمْدُ لِلَّهِ غَیْرَ مَقْنُوطٍ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ لَا مَخْلُوٍّ مِنْ نِعْمَتِهِ وَ لَا مَأْیُوسٍ مِنْ مَغْفِرَتِهِ وَ لَا مُسْتَنْکفٍ عَنْ عِبَادَتِهِ الَّذِی لَا تَبْرَحُ مِنْهُ رَحْمَةٌ وَ لَا تُفْقَدُ لَهُ نِعْمَةٌ.
وَ الدُّنْیَا دَارٌ مُنِیَ لَهَا الْفَنَاءُ وَ لِأَهْلِهَا مِنْهَا الْجَلَاءُ وَ هِیَ حُلْوَةٌ خَضْرَاءُ وَ قَدْ عَجِلَتْ لِلطَّالِبِ وَ الْتَبَسَتْ بِقَلْبِ النَّاظِرِ فَارْتَحِلُوا مِنْهَا بِأَحْسَنِ مَا بِحَضْرَتِکمْ مِنَ الزَّادِ وَ لَا تَسْأَلُوا فِیهَا فَوْقَ الْکفَافِ وَ لَا تَطْلُبُوا مِنْهَا أَکثَرَ مِنَ الْبَلَاغِ.‌

"نهج البلاغه، خطبه ۴۵"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    8 2
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن و اهلک اعدائهم
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    7 1
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    9 1
    عید بر همه مبارک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس