کد خبر 963411
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
از وعده فروش سوالات امتحان نهایی تا ثبت نام مدارس شاهد

خردادماه همیشه یادآور فصل شروع امتحانات است؛ فصلی پربار که خانواده‌ها نیز باید مراعات حال فرزندان را داشته باشند تا حاصل یک سال تلاش دانش‌آموز هدر نرود.

به گزارش مشرق، نمره یک سال تلاش دانش‌آموزان در امتحانات پایان سال آن‌ها نهفته است و نمی‌توان به هیچ بهانه‌ای در آن کوتاهی کرد، از طرفی امسال همزمانی فصل امتحانات با ماه مبارک رمضان کمی کار را دشوار کرده اما نه می‌توان از توفیق اعمال ماه رمضان غافل شد و نه می‌توان در کوشش برای امتحانات نیز کوتاهی کرد.

بیشتر بخوانید:

همه امتحانات روز بعد از لیالی قدر لغو شد

خرداد ماه همیشه یادآور فصل شروع امتحانات دانش آموزان است؛ فصلی پربار که خانواده‌ها نیز باید مراعات حال فرزندان خود را داشته باشند تا حاصل یک سال تلاش دانش‌آموز هدر نرود و امسال که فصل امتحانات با ماه مبارک رمضان تقارن یافته باید با مدیریت خانواده‌ها از این ماه آزمون الهی برای رسیدن به اهداف آموزشی مدارس بهره ببریم و اجازه ندهیم این مسأله به درس و امتحان دانش‌آموزان لطمه‌ای وارد کند.

برنامه‌ریزی درسی برای مطالعه به موقع و ایجاد فضای آرامش و سکوت و تغذیه دانش‌آموزان در فصل امتحانات حائز اهمیت است و توجه به تغذیه دانش‌آموزان در شب امتحان یکی از معیارهای توجه ویژه به فرزندان است.

این روزها برای آن‌هایی که در امتحانات پایان سال به سر می‌برند و دانشجویانی که ایام امتحانات آن‌ها مصادف با ماه رمضان شده و حتی آن‌هایی که پس از ماه رمضان در آزمون سراسری شرکت می‌کنند، مهم است بنابراین با اعتماد قلبی به پروردگار می‌توان در آزمون الهی و در آزمون تحصیلی سربلند بیرون آمد.

با ورود به فصل امتحانات که مصادف با ماه رمضان شده حال و هوای خاصی در مدارس حاکم است و دانش‌آموزان برای دست یافتن به نمرات عالی در پایان سال در تکاپو و تلاش هستند تا بهترین عملکرد را رقم بزنند و برای دستیابی به این هدف تعدادی زیادی از دانش‌آموزان در کتابخانه‌ها، سالن‌های مطالعه مدارس و پارک‌ها ساعت‌های طولانی را به مطالعه می‌پردازند تا برای روز امتحان آمادگی کامل را کسب کنند.

کتابخانه؛ فضایی آرام برای مطالعه درس‌ها

علی عباسی یکی از نوجوانان ۱۵ ساله که کتابخانه را فضای مناسبی برای مطالعه انتخاب کرده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: کتابخانه فضای آرام و ساکت است و می‌توان به راحتی مطالعه کرد.

این دانش‌آموز کلاس نهم بیان می‌کند: فضای کتابخانه برای کسانی که عادت ندارند در سر و صدا مطالعه داشته باشند مناسب است و انگیزه‌ام برای مطالعه در یک فضای آرام چند برابر می‌شود.

وی افزود: مکانی که شلوغی و سر و صدای آن نامناسب باشد نمی‌توان به درس توجه کرد اما فضای کتابخانه برای درس خواندن آماده است.

عباسی تصریح کرد: امسال با توجه به همزمانی فصل امتحانات با ماه رمضان علاوه بر گرسنگی و تشنگی ناشی از روزه‌داری، فشردگی زمان امتحانات به دلیل وجود تعطیلات کار ما را سخت‌تر کرده است.

مرور نکات مهم و خلاصه‌نویسی بهترین روش یادگیری در شب امتحان

محمدعلی بوستانی نیز یکی دیگر از دانش‌آموزان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، فضای کتابخانه و پارک را برای مطالعه بهتر از فضای منزل می‌داند و می‌گوید: در منزل شرایط فرق می‌کند چرا که آزادی بیشتر است و با افراد خانواده و دوستان صحبت می‌کنیم و ذهن انسان درگیر می‌شود اما وقتی وارد کتابخانه می‌شوم تحت تاثیر فضای کتابخانه قرار می‌گیرم و انگیزه‌ای برای مطالعه بهتر به وجود می‌آید.

این دانش آموز ۱۳ ساله افزود: علاوه بر اینکه کتابخانه را فضایی مناسب برای مطالعه می‌دانم گاهی مواقع پارک را هم برای مطالعه انتخاب می‌کنم چرا که سکوت و آرامش خاصی حکم فرما است.

وی بیان کرد: کتابخانه و پارک‌ها فضای بسیار مناسبی برای مطالعه در فصل امتحانات برای دانش آموزان است و برخی مواقع نیز با دوستانم برای درس خواندن برنامه‌ریزی می‌کنم و از همدیگر راهنمایی می‌گیریم.

بوستانی گفت: سکوت و آرامش و حتی رنگ اتاق نیز برای تمرکز کردن و درس خواندن مهم است و محیط نباید زیاد خسته‌کننده باشد.

وی بیان کرد: سعی می‌کنم بیشتر درس را در کلاس یاد بگیرم و در موقع امتحان نیز تنها نکات مهم را مرور کنم و نکاتی که در کلاس درس بیان شده را خلاصه نویسی کنم و با این روش دیگر نیاز نیست تمام کتاب را برای امتحانات بخوانم.

این دانش‌آموز کلاس ششم افزود: باید هر یک ساعت مطالعه استراحت کوتاه در اندازه ۱۵ دقیقه داشت و مهم‌ترین عامل برای کیفیت مطالعه نیز تمرکز است.

نوع تغذیه در فصل امتحانات و کاهش استرس دانش‌آموز مهم است

حسین یوسف‌آبادی نیز یکی از دانش‌آموزان ۱۶ ساله که در پارک وحدت مشغول به خواندن درس است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: من از روش تندخوانی برای مطالعه استفاده می‌کنم و زیر نکات مهم را خط می‌کشم و همان نکات را مرور می‌کنم.

این دانش‌آموز کلاس دهم می‌گوید: تغذیه نیز در فصل امتحانات تاثیرگذار است و باید از افطار تا سحر موادی که سبب تقویت ذهن انسان و کاهش استرس می‌شود، مصرف کرد.

وی تصریح کرد: سعی می‌کنم در سحرهای ماه رمضان از مواد غذایی با پروتئین و فیبر بیشتر مصرف کنم و از سبزیجات و کاهو که برای کاهش استرس و اضطراب خوب است استفاده کنم.

یوسف‌آبادی گفت: بعد از افطار فرصت مناسب و زمان خوبی برای مطالعه است و این روزها هر شب در پارک درس‌هایم را مرور می‌کنم چرا که یک فضای آرام و به دور از دغدغه وجود دارد.

دور بودن از فضای مجازی در داشتن تمرکز بالا برای روزهای امتحان مهم است

منصور علیزاده نیز که پارک توحید را برای مطالعه خود در فصل امتحانات انتخاب کرده در گفت‌وگو با تسنیم تصریح کرد: نداشتن فضای مناسب برای مطالعه یکی از راه‌های بر هم زدن حواس انسان است و فضای آرام در تمرکز برای مطالعه تاثیرگذار است.

این دانش‌آموز ۱۶ ساله بیرجندی بیان می‌کند: کتابخانه و پارک بهترین مکان‌ها برای مطالعه هستند و همیشه تلاش می‌کنم دفترچه، نمونه سوال و خودکار که برای مطالعه نیاز دارم همراه داشته باشم.

وی گفت: همیشه در زمان امتحانات بهترین انگیزه را دارم و می‌خواهم بهترین نمره را در امتحان کسب کنم و در کلاس وقتی معلم درس می‌دهد سعی می‌کنم یادداشت برداری داشته باشم.

علیزاده عنوان کرد: دور بودن از فضای مجازی در داشتن تمرکز بالا مهم است و برای روزهای امتحان فضای مجازی را کنار می‌گذارم و تمام تمرکزم برای مطالعه درس‌هایم است.

مصرف قرص ریتالین در شب امتحان برای داشتن تمرکز تصور اشتباهی است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: برخی از دانش‌آموزان برای اینکه تمرکز بیشتری در شب امتحان داشته باشند از قرص‌هایی استفاده می‌کنند که کاملاً اشتباه است.

جلال احمدی تصریح کرد: شاید برخی از دانش‌آموزان از قرص و داروی ریتالین استفاده می‌کنند که فروش هرگونه داروی ریتالین بدون نسخه پزشک متخصص ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه با داروخانه‌های خاطی در این زمینه نیز برخورد می‌شود افزود: مصرف قرص ریتالین در شب امتحان یک تصور اشتباه است که در بین برخی از دانشجویان و دانش‌آموزان وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: دانش‌آموزان و والدین بدانند مصرف قرص ریتالین در بعضی افراد حتی منجر به اختلالات روانی و خونریزی مغزی می‌شود.

احمدی با بیان اینکه خانواده‌ها در ایام امتحان توجه ویژه‌ای به فرزندان خود داشته باشند تصریح کرد: سردرد، حالت تهوع و افزایش یا کاهش ضربان قلب از جمله عوارض خودسرانه مصرف این داور است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس