کد خبر 963040
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴
8.jpg

شهردار سابق تهران با لباس زندان در جلسه بازپرسی حاضر شد و با خبرنگاران گفت وگو کرد.

به گزارش مشرق، همان طور که از زمان اعلام خبر قتل میترا استاد همسر دوم محمد علی نجفی شهردار سابق تهران تا مشخص شدن قاتل و اعتراف او به این جنایت چند ساعتی بیشترطول نکشید، اعترافات نجفی نیز درباره جزئیات این قتل و انگیزه و زمینه‌های بروز این جنایت بسیار سریع و پرشتاب در فضای رسانه‌ای منتشر شد.

نجفی شهردار سابق تهران که روزگار مدیدی عادت داشت تا پشت میکروفن‌ها و روبه روی خبرنگاران بنشیند و به سوالات آنها پاسخ دهد، دیروز هم جلوی دوربین صدا و سیما در جلسه بازپرسی! و رودرروی خبرنگاران به تشریح جزئیات و انگیزه‌های این قتل جنجالی پرداخت. نجفی در اعترافاتش اختلافات خانوادگی را علت اصلی این جنایت اعلام کرد، از توهم همسرش سخن گفت و حتی اینکه همسر مقتولش دست بزن داشته و او را کتک می زده و ناسزا می گفته است.

اخبار و حواشی این پرونده را از اینجا بخوانید

او درلابه لای اعترافاتش از همکاری میترا استاد با فرد یا افراد امنیتی و شنود مکالماتش هم نکاتی را بیان کرد تا این پرونده که به واسطه چهره سیاسی متهم آن به یکی از جنجالی‌ترین خبرهای حوزه حوادث بدل شده از رنگ و بوی سیاسی خالی نماند. نجفی درعین حال در اعترافاتش بیان کرد، قصد قتل نداشته وشلیک گلوله‌ها و از ضامن خارج بودن اسلحه هم اتفاقی بوده است. امابازپرس با اشاره به بالشتی که همراه نجفی بوده این ادعا را به چالش کشید. در صورتی که قتل شبه عمد محسوب شود، فرد صرفاً به زندان ودیه محکوم خواهد شد. همزمان مادر مقتول به صراحت تاکید کرده است که خواستار قصاص قاتل فرزندش است. در این میان مقام‌های انتظامی هم به برخی انتقادها مبنی بر تکریم نجفی در زمان دستگیری و پذیرایی غیرمعمول از وی پاسخ دادند و همسر اول نجفی نیز در گفت‌وگویی از نجفی دفاع کرد.

ماجرای بالشت در صحنه قتل چه بود؟

به گزارش رکنا، محمد علی نجفی که روز گذشته با لباس زندان در دادسرا حاضر شده بود، جزئیات قتل همسر دومش را تشریح کرد و به دادستان شهریاری در دادسرای امور جنایی تهران گفت: او به من شک داشت، توهمی بود، پروسه طلاق توافقی همسر اولم طولانی و شک میترا بیشتر شد. همین باعث اختلافاتمان شده بود و اجازه نمی‌داد بدون او جایی بروم.

او درباره لحظه قتل میترا استاد گفت: ساعت ۹:۳۰ به حمام رفتند، موبایل من را هم به همراه خودشان بردند تا به کسی زنگ نزنم. ایشان ترسیدند، خودشان را به سمت من پرتاب کردند و چون متأسفانه دست من روی ماشه بود این اتفاق رخ داد. سرپرست دادسرای امور جنایی هم در خطاب به این موضوع به نجفی گفت: شما قطعاً سلاح را از روی ضامن خارج کرده و بالشت هم با خودتان برده‌اید. این نشان می‌دهد که شما قصد شلیک داشته‌اید. وی درباره اینکه چرا درباره مشکلات خود شکایت نکرده و به جای آن مرتکب قتل شده است، گفت: حتماً بهتر بود اما حقیقت این است که در طول یک سال گذشته راه‌های مختلفی را طی کردم و بارها به ایشان پیشنهاد طلاق توافقی را دادم اما همسرم بنا به دلایل خود قبول نکرد و حاضر نشد. روحیه خاصی داشت که متأسفانه باعث شد من هم دچار اشتباهی بشوم و ایشان جان خود را از دست بدهد.

نجفی: میترا من را کتک می‌زد!

نجفی سپس دربرابر خبرنگاران ایستاد و جزئیات قتل میترا استاد را بیان کرد.

نجفی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: میترا به من و پدر و مادر مرحومم فحش می‌داد او حتی من را کتک می‌زد و کاملاً من را محدود کرده بود. نجفی در حالی که در اظهارات اولیه خود گفته بود که همسرم صدای مرا برای نهادهای امنیتی کشور ارسال می‌کرد و بر سر همین موضوع با ایشان به شدت درگیری داشتیم، این سخن خود رادر جمع خبرنگاران اندکی تعدیل کرد و افزود: در واتس اپ دیدم که تمام مکالمات من را شخصی ناشناس ضبط شده برای میترا می‌فرستاد. من نمی گویم یک نهاد امنیتی این کار را کرده است، شاید یک شخص که با میترا در ارتباط بود و در نهاد امنیتی کار می‌کرد صداهای من را شنود وضبط می‌کرد و در واتس اپ با شماره‌ای ناشناس برای او می‌فرستاد.

نجفی درباره اسلحه اش گفت: از سال ۶۰ چون وزیر بودم و ترورهایی صورت می‌گرفت، اسلحه با مجوز داشتم و هرسال تمدید می‌شد اما دیروز دیدم که مجوزم را از سال ۹۴ تمدید نکرده‌ام چون استفاده‌ای هم نداشتم.

وی در خصوص خودکشی در هتل لاله گفت: علت خودکشی به خاطر اختلاف با وی بود و می‌خواستم جایی باشم که کسی به من دسترسی نداشته باشد. من وی را کتک نزدم بلکه وی چندبار مرا زد و مجروح کرد و البته درگیری فیزیکی داشتیم.

نجفی درباره روز حادثه گفت: قصد قتل نداشتم و روز قبل از دعوا با هم بودیم. از ساعت ١١ شب رفتم اتاق خواب که بخوابم. وی مرتب بالای سر من می‌آمد و حرف‌های ناپسندی می‌زد و می‌خواست مرا عصبانی کند که به درگیری فیزیکی بینجامد و به خودم و پدر و مادر مرحومم فحاشی می‌کرد و برخی مطالب دیگر که بحث خانوادگی مطرح بود. روز بعد ساعت ٩: ٣٠ می‌خواست برود حمام که تلفن همراه مرا با خود برد و گفت برای اینکه به کسی زنگ نزنی با خودم می‌برم. وی ادامه داد: گفت من به حمام و بعد از آن بیرون می‌روم. گفتم کجا می‌خواهی بروی؟ گفت خودم می‌دانم، به تو ربطی ندارد. عصبانی شدم رفتم سمت کمد چون به تازگی جابه جا شده بودیم هنوز کلت کمری را پنهان نکرده بودم. اکثراً لای لباس‌ها داخل چمدان می‌گذاشتم اما هنوز در کمد بود. آن را برداشتم و به حمام رفتم هنوز به وان نرفته بود گفتم تموم می‌کنی یا نه؟ که ترسید دستانش را روی شانه‌ام انداخت به حالت التماس که من نمی‌دانم از آن به بعد چهار تیر شلیک شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در قتل همسرتان کسی شما را تحریک کرده بود؟ گفت: خیر، به هیچ عنوان کسی در این قضیه دخیل نبود و من هم وقتی که وارد حمام شدم برای قتل نرفتم و اسلحه بردم که وی را بترسانم تا به یک راه حل راضی شود. به خاطر اینکه یک سال ما باهم کلنجار می‌رفتیم و وی هیچ راه حلی از جمله طلاق را قبول نمی‌کرد. نجفی افزود: هر وقت صحبت از طلاق می‌کردیم شروع به شکستن وسایل خانه و با کارد حمله می‌کرد.این اواخر گفتم من حاضرم هر چه دارم بدهم تا مهریه‌ات را پرداخت کنم اما می‌گفت می‌خواهم کاری کنم که از زندگی بیزار شوی.

می‌خواستم خودکشی کنم

شهردار پیشین تهران مدعی شد: بعد از این حادثه به سر خاک پدر و پدربزرگم رفتم که خود را بکشم اما زمانی که با خود فکر کردم به این نتیجه رسیدم که قانون راه بهتری است و تصمیم گرفتم که خود را معرفی کنم. متهم گفت: از وقتی که به عقد من درآمد، از اردیبهشت سال گذشته تا دیروز مسائل ناموسی نبود اما تهدید ناموسی زیاد می‌کرد و یکی از اصلی‌ترین مسائل دعوای ما همین موضوع بوده است. مهریه همسرم ١٣٦٢ سکه بود و هر قدر اصرار می‌کردم که از یکدیگر جدا شویم، قبول نمی‌کرد.

صندلی که باعث آشنایی شد

نجفی درباره نحوه آشنایی وی با همسر دومش ادامه داد: در اردیبهشت ٩٦ به دفتر من آمد. آن زمان هنوز شهردار نبودم. وی می‌خواست کاندیدای شورای شهر در اسلامشهر شود، تقاضای وی این بود که او را به دوستانی که در اسلامشهر دارم معرفی کنم که کمکشان کنند و از آنجا آشنایی ما شروع شد.وی ادامه داد: در همان جلسه بود که چند نفر دیگر هم بودند و وی روی صندلی من نشسته بود.

پیشتر مهیار پسر میترا استاد هم درباره نحوه آشنایی مادرش با نجفی گفته بود: مادرم در حزب کارگزاران با نجفی آشنا شد. مادرم می‌گفت، من به اشتباه روی صندلی او نشسته بودم و همین موضوع باب آشنایی ما را فراهم کرد.
نجفی درباره نامه‌ای که نوشته نیز گفت: در نامه‌ای که گذاشته بودم، خیلی مختصر سابقه آشناییم را با آن خانم و مشکلاتی که در طول یک سال گذشته با وی داشتم برای خانواده ام نوشته بودم که مطلع باشند این حادثه چرا اتفاق افتاد.

تصویر منتشر شده از صحنه وقوع قتل

روایت دختر نجفی از نامه پدرش

در همین حال دخترنجفی نیز ازوجود نامه چند صفحه‌ای که توسط پدرش نوشته شده خبرداد.
به گزارش خبرگزاری رکنا، وی که دیروز از طریق پدرش از قتل مطلع شده بود، گفت: «راننده پدرم نزد من آمد و یک نامه سه برگی پشت‌ورو از پدرم به من داد که در آن نوشته بود میترا را کشته و دلایلش را هم نوشته بود.» وی به دلایل مطرح‌شده در این نامه اشاره نکرده است. دختر محمدعلی نجفی همچنین مدعی شد که همسر دوم پدرش «با نهادهای خاصی رابطه داشت و از همین طریق به پدرم تسلط پیدا کرده بود و او را تحت فشار قرار می‌داد.» برخی رسانه‌ها، به نقل از پسر میترا استاد، علت اختلافات مقتول با نجفی را مسائل مالی اعلام کرده و نوشته بودند که نجفی همه اموال را رسماً به نام دخترش ثبت کرده و همین مسئله باعث درگیری شده است. اما دختر نجفی با تکذیب این مسئله گفته است: «آخرین بار یک ماه پیش بود که پدرم به من زنگ زد. آن هم به خاطر اینکه می‌خواست ماشین لکسوس را که به نام من بود، بفروشد. رفتم امضا دادم و برگشتم. ما هیچ چیزی به نام نداریم. مادرم هر چه دارد به نام خودش است و من هم جز همان لکسوس که فروخته شد چیزی به نام ندارم.»

دفاع همسر اول نجفی از شوهرش

همسر اول و دختر محمد علی نجفی دیروز صبح در دادسرای امور جنایی تهران اطلاعاتی عجیب از یک سال گذشته وی و میترا استاد ارائه دادند.همسراول نجفی که از دستگیری شوهرش خیلی ناراحت بود با تاکید بر اینکه آنها از هم طلاق نگرفته‌اند و هنوز هم عاشقانه شوهرش را دوست دارد، گفت: من و همسرم ۴۲ سال با هم زندگی کرده‌ایم و هیچ مردی به مودبی ایشان ندیده‌ام.وی افزود: شوهرم همیشه به من احترام می‌گذاشت حتی برای سوار شدن به آسانسور ابتدا با احترام کناری می‌ایستاد تا من داخل بروم و بعد خودش همراهم می‌آمد. این زن با ناراحتی ادامه داد: شوهرم ناگهان عوض شد. باور ندارم این اتفاق افتاده باشد. آرام تر از شوهرم کسی را سراغ ندارم او از وقتی با میترا استاد ازدواج کرد، دیگر آن مرد سابق نبود. دیگر اجازه نداشت به من و دخترش سر بزند و تحت فشار بود. حتی یک بار گفت شاید برای خلاصی از رفتارهای میترا مجبور به طلاق بشویم اما دلش به این کار نبود میترا بارها شوهرم را تهدید کرده بود به ما که خانواده اش هستیم اسید بپاشد و ضربه بزند و شوهرم برای اینکه ما در امان باشیم و حساسیتی وجود نداشته باشد، رابطه مان را قطع کرده بود.وی افزود: در نامه‌هایی که به دخترم داده نوشته، مراقب مادرت باش. او مرد خوبی است و می دانم الان تحت چه فشار عصبی است. میترا یک سال فقط شوهرم را تهدید می‌کرد. هنوز دلیلش را نمی دانم اما از وضعیت شوهرم خیلی نگرانم. او حقش این نبود؛ مردی بزرگ و با اخلاق که ناگهان عوض شد و به خودش لطمه بزرگی زد.

تکذیب مطرح شدن موضوع خیانت

در همین حال سرهنگ بابک نمک‌شناس رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران هم گفت: در یادداشت به دست آمده از نجفی، بحث‌هایی درباره اختلافات خانوادگی و درخواست طلاق مطرح شده اما به هیچ وجه اشاره‌ای مبنی بر خیانت میترا استاد بیان نشده است. پیش از این، گزارش‌هایی درباره خیانت همسر نجفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود و علت قتل نیز همین موضوع بیان می‌شد.

مادر میترا استاد: برای قاتلش قصاص می‌خواهم

از سوی دیگر، مادر میترا استاد در مصاحبه با روزنامه ایران گفته، «میترا لیسانس حسابداری داشت و قبل از ازدواج با نجفی به عنوان بازیگر فعالیت می‌کرد. شش یا هفت ماه قبل بود که به عقد نجفی درآمد. پسرش همیشه به ما می‌گفت که میترا با نجفی اختلاف دارد. دخترم حتی ساعت ۴:۳۰ بامداد سه‌شنبه ۷ خرداد و درست ساعاتی قبل از این‌که به قتل برسد، به برادرش پیام داد که تا آن موقع با نجفی درگیر بوده است». وی ادامه داد: او را دلداری دادیم و گفتیم که به خاطر مهیار (پسرش) حرفی نزند. مهیار امتحان ریاضی داشت و این درگیری‌ها در روحیه او تأثیر می‌گذاشت. همسر سابق میترا مهندس است و او به خاطر مشکلات شخصی که با همسر سابقش داشت از او جدا شد.او گفت: من از خون دخترم نمی‌گذرم و برای قاتلش قصاص می‌خواهم.

پاسخ رئیس پلیس پایتخت به انتقادها

رئیس پلیس پایتخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «پلیس با نجفی که مرتکب قتل شده دست داده اما ما چنین رفتاری در رابطه با دیگر متهمان ندیده‌ایم» گفت: ایشان هنگام رفتن به بازداشتگاه دستش را جلو می‌برد که با پلیس دست بدهد. در آن زمان بازجویی مقدماتی انجام شده و حول و حوش ساعت ۱۰ شب بوده و مراحل بعدی پیگیری دنبال می‌شده است. ایشان دستش را دراز کرده و دست داده و پلیس هم دست داده است. سردار حسین رحیمی درباره علت به دست گرفتن اسلحه قاتل توسط خبرنگار صداوسیما نیز گفت: این اتفاق زمانی افتاده که جرم محرز و تمام شده است. اینکه به وسایل و مدارک صحنه جرم نباید دست زد، مربوط به قبل از زمان اثبات جرم است در حالی که اقدام خبرنگار بعد از اثبات جرم و اعتراف صریح به قتل از سوی ایشان انجام شده و دیگر نیازی نیست بگوییم نباید به آلت قتاله دست زد.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران در پاسخ به برخی انتقادها گفت: «برخی گفتند چرا چای جلوی این فرد بود؟ ما چای را برای افسر پرونده و بعد از افطار آوردیم که به ایشان هم داده شد و این رفتار انسانی است.» او ادامه داد: «گفتند چرا کت و شلوار تن آن فرد بود؟ این فیلم‌ها وقتی گرفته شد که متهم تازه خودش را به آگاهی معرفی کرده و در حال توضیح بود.» وی افزود: «نجفی» پس از اعتراف به قتل، با دستبند به بازداشتگاه منتقل شد. رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد که تاکنون هیچ تماسی برای سفارش پیرامون پرونده نجفی با پلیس آگاهی برقرار نشده و پلیس در استقلال کامل به این پرونده رسیدگی کرده است.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    37 89
    وقتی اسلحه رو روی قلبش گذاشته میترا دستشو دورگردنش انداخته که آرومش کنه اینم شلیک کرده بعد میگه قصد شلیک نداشتم ..
    • US ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      10 11
      قشنگ معلومه قتل کسی دیگه انجام داده نجفی گردن گرفته حتی شبیه سازی قتل هم بلد نیست
    • امین IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      10 6
      تو اونجا بودی کارگاه گجت؟
    • VE ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      5 6
      بعد هم چهار بار شلبک کرده. تازه بالشت هم برده بوده
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      13 1
      کسی نمیاد تو مجتمع مسکونی با اسلحه کسیو بکشه اونم اسلحه سازمانی. راه های بهتری هم هست
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      5 2
      نجفی درست توضیح نمیده ..میگه خودشو انداخت روی شانه هایم به علامت التماس ....طرف داره می بینه داره التماس میکنه بعد شلیک کرده ...
  • محمد IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    36 19
    پشتش گرمه
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    20 12
    خوشی زده زیر دلش
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    14 7
    با ۳ گلوله ترسوندتش که طلاق بگیره ، وقتی موفق به گرفتن رضایت نشده با ۲گلوله کشتش
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    55 9
    من سه ساله که از خدمت اومدم هنوز نتونستم ی کاری پیدا کنم . اینا مفت خوردن مفت گشتن هار شدن
    • IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      8 4
      من 8 سال از خدمتم گذشته بیکارم
    • مهدی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      3 12
      متاسفم که نتونستی کاری پیدا کنی اما کاشکی به جای آه و ناله و نق نق کردن توی بورس کشورت کار میکردی که به جای نالیدن و نق نق به فکر تیک زدن هدف هات باشی
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    7 8
    فیلمش بهش گفتن اینطوری نشون بده که اخرش مقصر نباشی البته حق خوری انقد رخ داده که عادی شده
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    6 6
    چه شلاطان و دروغگویی هست حالا که اون دستش از این دنیا کوتاه هرچی بخواد میگه ...
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    9 6
    فعلا که تمام سیاسیون حامی ایشان به حمایت قاتل آمده تا قاتل را فرشته ومقتول راشیطان جلوه دهند مقتول که دستش از دنیا کوتاه شده جابرای قاتل باز شده که داستان سرایی کنه.
  • IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    7 6
    یه عده اومدن این ادمای پوچ رو و سکولار رو انتخاب کردن و قرارشون دادن در جایگاهای تصمیم سازی و تصمیم گیری بعد میان از اسلام و انقلاب انتقاد میکنن. اهای مردم بیدار باشید و درست انتخاب کنید لطفا ـ
  • رضا IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    16 8
    اعدام
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    3 10
    بعید نیست نفرین خیلی از دلسوختگان از مراسم رقاصی در روز ولادت صدیقه طاهره سلام الله علیها در ایام شهرداریش پاگیرش کرده باشد. به خدا پناه ببریم.
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    10 2
    چرا پلیس به چای و دست دادن اینقدر حساس شده اقا تازه کسی به یک مسلمان تهمت بزنه که روزه نیستی چه اشکال داره اونکه باید بدونه میدونه
  • حامد IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    5 6
    نترس اشنا داری میری هتل اوین بد ی مدت می ایی بیرون پیرمرد پر حاشیه
  • RO ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    3 4
    این پرونده عاشقچی بعید ایت بنفع مظلوم کشته شده تموم بشه
  • م IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    4 9
    از مقامات میخواهم اعدامش کنن تا درس عبرتی باشه برای دیگران
  • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    10 7
    آخی دلم آتیش گرفته که دختر جناب نجفی چیزی به نام ندارد فقط یک عدد لکسوس به نام داشت که آنرا بابا فروخت بقیه چیزا به نام مادرشون و خود باباست ، اگر بشه شماره حسابی اعلام بشه تا با کمک هم دوباره لکسوس خانم نجفی با کمک مردم خریداری بشه ممنون میشم
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    7 5
    واقعا که خوبه نمی که اون به من شلیک کرده ولی نمی دونم چرا خودش کشته شد دیگه اینقدر دروغ نوبره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس