کد خبر 961526
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
نمایندگان پارلمان انگلیس در تلاشند تا «ترزا می» را برکنار کنند

مقامات اروپایی ضمن واکنش به استعفای ترزا می از نخست‌وزیری انگلیس خواستار روشنگری درباره مسئله برگزیت شدند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر"، ترزا می، نخست وزیر انگلیس روز جمعه اعلام کرد هفتم ژوئن (برابر با 17 خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

وی مقابل مقر نخست وزیری اعلام کرد از رهبری حزب محافظه‌کار متبوعش کناره‌گیری می‌کند که این در واقع به‌معنی استعفا از ریاست دولت نیز هست.

می همچنان نخست وزیر انگلیس باقی خواهد ماند تا جانشین وی در یک روند دومرحله‌ای انتخاب شود.

بیشتر بخوانید:

واکنش آلمان، فرانسه و رهبر حزب کارگر به استعفای «ترزا می»

«ترزا می» استعفا کرد

چرا «ترزا می» در مسیر استعفا قرار گرفت؟

پیش‌نویس توافقنامه پیشنهادی ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا در چندین رأی‌گیری مجلس عوام بریتانیا رأی کافی را نیاورد و او هم از درون حزب و همچنین از سوی احزاب مخالف به‌شدت در معرض انتقاد قرار داشت. وی بالاخره نتوانست زیر این فشارها تاب بیاورد و استعفای خود را اعلام کرد.

استعفای ترزا می با واکنش‌های مقامات اروپایی همراه بود. "آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان اعلام استعفای ترزا می را با احترام یاد کرده است و سخنگوی دولت آلمان جمعه اعلام کرد که صدراعظم آلمان همواره با خانم می به‌خوبی و قابل اعتماد همکاری کرده است و تا زمانی که وی در این مسئولیت است به این رویکرد ادامه خواهد داد. وی تأکید کرد که مرکل همچنان به مناسبات خوب با انگلیس ادامه خواهد داد.

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه هم این اقدام نخست وزیر انگلیس را به‌عنوان کاری جسورانه ستود و همزمان خواستار یک روشنگری سریع در مسئله برگزیت شد. وی تأکید کرد: هنوز زود است که درباره عواقب این تصمیم نخست وزیر انگلیس حدس و گمان بزنیم.

وی افزود: اولویت این است که ابتدا از عملکرد خوب اتحادیه اروپا اطمینان حاصل کنیم.

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم درباره این اقدام ترزا می ابراز تأسف کرد و یک سخنگوی کمیسیون روز جمعه از همکاری‌ها با این نخست وزیر انگلیس قدردانی کرده گفت: ترزا می یک زن شجاع و بسیار قابل احترام است.

وی در عین حال تصریح کرد که یونکر همچنین با یک نخست وزیر جدید در انگلیس هم رابطه کاری برقرار خواهد کرد. سخنگوی کمیسیون اروپایی همچنین تأکید کرد که این مسئله در موضع فعلی اتحادیه اروپا تغییری ایجاد نمی‌کند. وی افزود: فرضیه کمیسیون اروپایی این است که انگلیس در 31 اکتبر این اتحادیه را ترک می‌کند. به‌گفته وی اتحادیه اروپا بر یک برگزیت منظم تأکید دارد. وی در عین حال تغییرات در توافق‌نامه برگزیت بسیار بحث‌برانگیز در لندن را امکان‌پذیر ندانست.

"بوریس جانسون"، وزیر امور خارجه سابق انگلیس به‌عنوان یکی از نامزدها برای جانشینی ترزا می مطرح است. وی خطاب به ترزا می از خدمات او برای کشور و حزب محافظه‌کار تشکر کرد.

"جرمی کوربین"، رئیس حزب کارگر هم اعلام کرد که ترزا می فردی نالایق برای حکومت کردن بود و برای کناره‌گیری خود دلیل داشت. وی تأکید کرد برای اینکه این کشور از چالش خارج شود جانشین او باید انتخابات مجدد برگزار کند.

"ناجل فاراق"، رئیس حزب برگزیت دشمن با اتحادیه اروپا هم این انتقاد را به ترزا می وارد کرد که وضعیت این کشور را غلط ارزیابی کرده است.

بعد از دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس ترزا می تا به حال دومین رئیس حزب محافظه‌کار است که کناره‌گیری کرده است.

به‌نوشته رسانه‌های غربی "دومینیک راب"، وزیر برگزیت سابق انگلیس یکی دیگر از نامزدهای مطرح برای جانشینی ترزا می است. او در نوامبر سال 2018 در اعتراض به توافق ترزا می و اتحادیه اروپا درباره برگزیت از سمت خود کناره‌گیری کرد. وی مانند بوریس جانسون از طرفداران برگزیت است و در صورت عهده‌داری سمت نخست وزیر انگلیس برگزیت بدون توافق سناریوی محتملی است.

جرمی هانت از مخالفان مسئله برگزیت و وزیر امور خارجه فعلی انگلیس نیز به‌نوشته رسانه‌های غربی به‌عنوان نامزد جانشینی ترزا می مطرح است.

"مایکل گوا"، که در سال 2016 و بعد از استعفای دیوید کامرون هم تلاش کرد تا نخست وزیر انگلیس شود از دیگر گزینه‌های احتمالی برای تصدی این سمت است. وی تحت دولت کامرون مدت زیادی وزیر آموزش بود و در کابینه دوم ترزا می سمت وزیر سلامت را دریافت کرد.

سجاد جاوید هم از سال 2010 عضو پارلمان انگلیس بوده و سال گذشته هم به سمت وزارت کشور دولت ترزا می نائل آمد و از دیگر نامزدهای مطرح برای جانشینی ترزا می است، به این ترتیب جاوید اولین سیاستمدار مسلمان است که تا به حال در بسیاری سمت‌های سیاسی عالی در این کشور از جمله وزارت کشور و امور خارجه فعال بوده و حالا هم برای عهده‌داری سمت نخست وزیری تلاش می‌کند.

اندریا لیدسوم، معاون مستعفی پارلمانی نخست‌وزیر انگلیس هم از دیگر نامزدهای مطرح برای جانشینی ترزا می است. او نیز از حامیان مسئله برگزیت است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس