صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲ خرداد

طیف اصلاح طلب با ادعای دروغین سایه جنگ در پی آن است تا مسیر اجرای برجام های بعدی را هموار کرده و توجه مردم را از میدان اصلی نبرد-جنگ اقتصادی- منحرف کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ابتکار: «سایه جنگ» بالای سر کشور است، باید با «کلید» آن را دور کنیم!

روزنامه ابتکار در سرمقاله امروز با عنوان «ترامپ در این ژست هم قابل اعتماد نیست» نوشت: «همزمان با تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران مبنی بر قرار‏دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، عدم تمدید معافیت خریداران نفت و همچنین تحریم صنایع مادر ایران، تحرکات نظامی این کشور در منطقه خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری موجب نگرانی جامعه جهانی نسبت به بروز یک درگیری مستقیم میان تهران و واشنگتن شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «بروز تحولات مشکوک مانند حمله به چهار نفتکش در دریای عمان و نیز اصابت یک فروند راکت به نزدیکی‌های سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد در طول یک هفته گذشته، به‏صورت معناداری ادعای آمریکا را در خصوص عدم تمایل نسبت به یک درگیری نظامی با ایران زیر سوال می‌برد… سابقه درگیری‌های آمریکا در نقاط مختلف دنیا به‏خصوص پس از جنگ جهانی دوم نشان می‌دهد که این کشور علی‏رغم تاکید بر گفتمان صلح‌طلبی و بسط دموکراسی به واسطه هژمونی برتر در نظام بین‌الملل، همواره کنش در راستای تقابل سخت‌افزارانه را جزئی لاینفک از اصول سیاست خارجی خود می‌داند».

ابتکار در ادامه نوشت: «ترامپ در گفتمان فعلی خود و ژست عدم تمایل به جنگ نیز قابل اعتماد نیست و لازم است در این شرایط ایران به دنبال پادزهری و یا کلیدی باشد تا با تکیه بر راهبرد صبر استراتژیک که در تاکتیک می‌تواند صورت‌های مختلفی به خود بگیرد، نسبت به تغییر محاسبات استراتژیک کاخ سفید گام بردارد».

مقامات، اندیشکده ها و رسانه های آمریکایی در اظهارات و تحلیل های متعدد اذعان کرده اند که گزینه جنگ علیه ایران روی میز نیست. برای نمونه در روزهای گذشته واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به توانمندی‌های ایران برای مقابله با هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا، تأکید کرد که آمریکا نباید برای اقدام نظامی علیه ایران ریسک کند زیرا جنگ با ایران «مادر تمام باتلاق‌ها» خواهد بود.

در روزهای گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا صراحتاً اعلام کرد که به دنبال جنگ نظامی با ایران نیست و هدف اصلی، جنگ اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران است.

طیف اصلاح طلب با ادعای دروغین سایه جنگ در پی آن است تا مسیر اجرای برجام های بعدی را هموار کرده و توجه مردم را از میدان اصلی نبرد-جنگ اقتصادی- منحرف کند.

** برجام منافع بسیاری داشت، ولی منتقدان نگذاشتند به آن برسیم!

«غلامرضا انصاری» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «رسیدن به این توافق بین‌المللی برد-برد (برجام) کاری بسیار بزرگ در عرصه جهانی و نقطه عطف دیپلماسی انقلاب اسلامی بود. ما اینقدر خوب عمل کردیم که با منطق، مدارا، تخصص و دیپلماسی روبه‌روی چند قدرت بین‌المللی ایستادیم، حق خود یعنی حق غنی‌سازی را گرفتیم و امتیازات بسیاری را از آنها گرفتیم، اما به یاد داریم که بعد از این اتفاق چه شد و چه مشکلاتی برای دولت ایجاد شد…مواضع تند توسط برخی رسانه‌ها اتخاذ شد و با خروج غیرقانونی آمریکا هم این حملات علیه دولتی که بالاترین تضمین حقوقی را از شورای امنیت سازمان ملل متحد گرفته بود، افزایش یافت؛ در حالی که می‌دانیم فردی بی‌منطق و بی‌قانون برخلاف تمام قوانین بین‌المللی به‌صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تقصیری متوجه ایران و سیاستمدارانش نیست. باید حواسمان باشد که بسیاری از منافع برجام را به‌دلیل ناآگاهی و یا حملات مغرضانه از دست دادیم. رئیس‌جمهور می‌توانست و می‌تواند این مسائل را بیان کند و به مردم بگوید که در بسیاری از زمینه‌ها ضعف از دولت نبوده بلکه از جریانی بوده که روز اول اجازه نمی‌داد دولت کار کند و مدام در مسیر دولت منتخب مردم سنگ‌اندازی می‌کرد».

در روزهای گذشته «علی مطهری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس گفته بود: «منتقدان برجام نگذاشتند اقتصاد ایران شکوفا شود»!

دولت آقای روحانی موظف بود که در اجرای برجام ۲۸ شرط ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی را به صورت دقیق رعایت کند. اما متاسفانه دولت در اجرای این شروط بسیار مهم دچار تقصیر و قصورهای فراوان شد.

مقامات ارشد دولت بارها اذعان کرده اند که دستاوردهای برجام برای ایران تقریباً هیچ و نزدیک به صفر بوده است. منتقدان برجام پیش از این با استناد به سابقه اسفناک آمریکا در اجرای توافقات بین المللی، تاکید کردند که به دلیل اینکه در برجام از طرف مقابل تضمینی گرفته نشده است و اجرای تعهدات همزمان و متوازن نیست، این روند به «اقدامات یکطرفه از سوی ایران» ختم شده و دستاوردی برای کشورمان در پی نخواهد داشت. اما دولتمردان و اصلاح طلبان بدون هیچ پاسخ کارشناسی، منتقدان را آماج فحاشی قرار دادند.

** ابطحی: دولت‌های سازندگی و اصلاحات موجب توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شدند!

«محمد علی ابطحی» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «دوم خرداد از پس دوره رشد توسعه اقتصادی، در دوران سازندگی آقای رفسنجانی رخ داد و مورد حمایت قرار گرفت… مهم‌ترین اتفاق در انتخابات دوم خرداد این بود که شعارهای آقای خاتمی به سمت شعارهای مدنی برگشت، یعنی به سمت توسعه سیاسی و فرهنگی. این چرخش با وجود اینکه تصور می‌شد مورد توجه قرار نمی‌گیرد، کاملاً نیاز روز جامعه بود و مردم هم به آن توجه بسیاری کردند. به همین دلیل است که نمی‌توانیم بگوییم دوم خرداد، روز تاریخی برای یک انتخاب است و باید از آن به عنوان تاریخی برای عرضه یک مکتب تازه در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران نگاه کرد. مفهوم این مکتب آن است که ما برای رسیدن به توسعه اقتصادی و رسیدن به زندگی رفاه‌مند باید به توسعه سیاسی و جامعه مدنی و اعتماد و احترام به مردم تکیه کنیم».

طیف اصلاح طلب اینگونه القاء می کند که در دولت مرحوم هاشمی رفسجانی، توسعه اقتصادی رخ داد و در دولت اصلاحات نیز توسعه فرهنگی و سیاسی شکل گرفت.

برخلاف این ادعا، ممنوعیت قیمت‌گذاری توسط دولت یا رهاسازی قیمت‌ها، از جمله سیاست های دولت سازندگی بود. دولت سازندگی به دلیل استقراض‌های خارجی فراوان، مجبور به اطاعت از دستورالعمل‌های اقتصادی برخی نهادهای مالی بین‌المللی از جمله بانک جهانی بود. یکی از این سیاست‌ها، سیاست «تعدیل اقتصادی» بود که هستهٔ مرکزی تفکر اقتصادی نخبگان دولت سازندگی را نیز تشکیل می‌داد. براساس پیاده سازی این سیاست غلط در اوایل دهه هفتاد قیمت بنزین پنج تومانی با افزایش دو برابری در سال ۱۳۷۴ به ۱۰ تومان رسید؛ اتفاقی که با افزایش نرخ ارز از ۱۵۰ به ۴۰۰ تومان همراه شد تا در نهایت شاهد تورم ۴۹ درصدی باشیم. سیاست های نادرست اقتصادی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی موجب تجمعات اعتراض آمیز در شهرهای مختلف شد. متاسفانه این رویکرد اقتصادی «امتحان پس داده و شکست خورده» در دولت روحانی نیز تکرار شد!

«علیرضا بهشتی» فعال سیاسی اصلاح طلب چندی پیش گفته بود: «رأی مردم به خاتمی در سال ۸۰ (دولت دوم خاتمی) سلبی بود زیرا مردم می‌ترسیدند که شرایط به پیش از سال ۷۶ (دولت هاشمی) بازگردد». این یعنی علت پیروزی خاتمی در سال ۸۰ رقیب هراسی بود، نه کارنامه خوب.

دولت اصلاحات بر اساس شعار «توسعهٔ سیاسی» برنامهٔ خود را آغاز کرد؛ اما طولی نکشید که مؤلفه‌های گفتمان اصلاحات به ضد خود تبدیل شدند؛ جامعهٔ مدنی با ایدئولوژی‌زدایی مترادف شد، آزادی به مثابهٔ بهانه‌ای برای حذف مخالفان سیاسی کاربست پیدا کرد و گفت‌وگوی تمدن‌ها و تنش‌زدایی که از دیگر مؤلفه‌های این گفتمان بود، با تفسیرهای غلط، در مراحلی دشمن را به جای دوست نشاندن برداشت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • CA ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    28 1
    کاسبان تحریم هم شعری بود که با آن ملت را به این روز بندازند و بگویند هرکس با ما مخالفت میکند کاسب تحریم است ‌‌‌
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    21 0
    مردم رو بترسان، سواری بگیر! آنقدر این جماعت ناشی هستند که این موضوع هم از دستشان در خواهد رفت و بحران خواهند ساخت!!!
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
      17 1
      اولاً اصلاح طلبان تهوع آور زمانی که می بایست در موضوع تعهدات برجامی شان « دلواپس» باشند، به شدت و به طور کاذب خود را «خاطرجمع» نشان می دادند! و اکنون از ترس حمله آمریکا « دلواپس» شده اند درحالی که ملت اکنون «خاطرجمع» اند! ثانیاً ظاهراً اصلاح طلبان تهوع آور چون کاسبان برجامند، بسیار مایلند به هر طریق که شده است برجامشان را داشته باشند! حتی اگر فقط جسدی از آن مانده باشد!
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    20 1
    ترسوهای نفهم
  • علی AE ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    21 1
    ملت ایران راه چاره را میدانند لطفا ابتکار ها با کلید حسن خان گورشان را گم کنند .تا ملت نفس راحت بکشند
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    10 2
    خفه
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    14 1
    افسادطلبان فتنه گر و جنگ طلب سرمایه های ترامپ و نتانیاهو در کشور مایه ننگ ایرانیان
  • کارشناس سیاسی IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    17 1
    تنها آغاز غنی سازی میتواند آمریکا را به عقب براند وقت را تلف نکنید هر چه کشورهای غربی با وعده های تو خالی وقت کشی کردند بس است. نقطه ضعف آمریکا آغاز غنی سازی از سوی ایران است
  • کارشناس سیاسی IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    9 1
    دو مزیت درآغاز غنی سازی اورانیوم از سوی ایران دارد اول اینکه ترامپ از موضوع خودش عقب نشینی میکند دوم ترامپ انتخابات پیشرو را باخته است.
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    14 0
    تمام این بازیهای ترامپ با چراغ سبز همین اصلاح طلبان وطن فروش هست، متاسفانه قدرت زبادی دارند وون با انگلیس و فرانسه و امریکا وصل هستند، از اینور تمام گرفتاریها را به سپاه ربط میدن در حالیکه واقعا فقط بفکر انحصار مدیریت باندی و خانوادگی و کسب ثروت هستند، ایشالا مردم زودتر بفهمند و با فریب دوتا شبکه بی بی سی و منوتو که دست اصلاح طلبان است هجپم نبرن به طرف کلیدساز تقلبی،
  • محسن RO ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    16 1
    شما سایه گرانی رو از بالای سر کشور دور کنید سایه جنگ خود به خود دور میشه.....
  • AE ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    13 1
    ابتکار کلید کو؟؟؟ کلید داری؟؟؟!!!
  • ناشناس IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    5 0
    باید نیروهای جوان انقلابی وحزب الهی قبل از اتتخابات مجلس شناسایی وبه مردم معرفی وتبلیغ شوند مشکل اصول گراهااین هست که خواب تشریف دارن وهمیشه قافیه را میبازند بجنبید خیلی دیره باید کارشبانه روزی کرد
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    12 1
    به ابتکار بگویید ما ملت چیزی نداریم که از دست دهیم یعنی امثال شما از ما بهتران، چیزی برای ما ملت باقی نگذاشتند که از دست بدهیم ، پس ترسی هم از جنگ نداریم آنهایی باید از جنگ بترسند که چهل سال گذشته تا توانستند زد و بند کردند و ثروت در داخل و خارج اندوختند، خانه هایشان را به کاخها تبدیل کردند و از بیت المال هزینه تحصیل فرزندانشان را در خارج از مملکت پرداخت کردند یا میکنند، پس فقط ما ملت مرد جنگیم و از جنگ هم نمی هراسیم، چون چیزی نداریم که از دست بدهیم.
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    7 0
    با ترسودن رای میان بخور بخور مکنن مردم نادان هرچی سرشون بیاد حقشونه
  • عبدالله مومن IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    5 0
    چرا افسادطلبان مانند خری که هر چه از صاحبش آمریکا. کتک می خورد. بیشتر مطیع اوست؟
  • FR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    13 0
    با نفت شوخی نکنید ! نفت در تصرف زنگنه ودولت لیبرالهاست وباید مجددا مردم ایران نفت را ملی کنند.......
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    9 0
    پس خانم ابتکار از ترس از جنگه که پسرشو فرستاده آمریکا؟
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      4 1
      البته منظور روزنامه دغل باز ابتکار است. نه شخص خاصی.
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    5 0
    به قول شهید چمران : شیپور جنگ که به صدادرآمد مرد از نامرد تشخیص داده میشه آخه ابتکار بی تدبیر اگه جنگ بشه اصلاح طلبها و آقازاده های تو پر قو بزرگ شده بی رنجوطرفدادان شما بی دردها مرد جنگند؟؟؟؟؟ بعدشم رهبر انقلاب فرمودند جنگ نخواهد شد والسلام با ترفند سایه جنگ مردم رو گول نزنید
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    16 1
    خفه شو ابتکار نوکر غرب و غربیا
  • علی IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    7 0
    چه فرقی میکنه سایه جنگ روی سر ما باشه یا نه. ما که مرد جنگیم اما اقایون مرد مقاومت نیستن
  • سید IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    6 0
    جنگی نیست که سایه داشته باشه توهم
  • IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    6 0
    این ابتکار چه انگلیه برای انقلاب
  • 1520255519 IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    4 1
    هه هه ! کلید هنوز هست ؟
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    2 0
    باز هم این خانم
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    3 0
    یاد قضیه سایه جنگ ساختگی افتادم که دار و دسته ابن زیاد برای فراری دادن بیعت کنندگان با مسلم راه انداختند. واقعا این اصلاح طلب ها فکر کنند، که چقدر شبیه یزیدیان عمل می کنند.
  • ناشناس IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    5 0
    خدالعنتان کنه با این دستاوردهای برجام که جز خسارت چیز دیگری نبود
  • DE ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    4 0
    ابتکار: «سایه جنگ» بالای سر کشور است، باید با «کلید» آن را دور کنیم!/ / خخخخ با کلید بزنیم تو سر دشمن تا حالش جا بیاد .چون این کلیدی که کل ایران را ویران کرد حسابشو بکن با دشمن دیگه چیکار میکنه!!
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    2 0
    کلیدتون که گو شده برین شایت دست کدخداتون ترامپه
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
    1 0
    این.اصلاح.طلبان. خاعن.هستند.اینها میخوهند.کشور. دو دستی تقدیم آمریکا.کنند نباید. بیشتر ازین.درمقابل آنها.کوتاه آمد ا
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    0 0
    اینهمه حماقت در یک کشور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس