کد خبر 960568
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
دویچه وله

«فشار حداکثری ترامپ هیچ اثری بر سیاست ایران نگذاشت اما ابزار به سازش واداشتن ایران را از بین برد».

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

سایت دویچه‌وله در تحلیلی به قلم راینر هرمان نوشت: اعتبار جهانی سیاست خاور نزدیک آمریکا همواره کاهش می‌یابد. ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده ابتدا با این پرسش که آیا نیروهای آمریکایی از سوریه خارج می‌شوند یا نه سردرگمی ایجاد کرد و اکنون سیاست «فشار حداکثری» بر ایران که تنها بر نیروی نظامی استوار است و هیچ امکانی برای دیپلماسی نگذاشته، آب به آسیاب بحران‌های خاورمیانه می‌ریزد.

بیشتر بخوانید:

واکنش جمنا به تهدیدات آمریکا

آتلانتیک: آمریکا شکست می‌خورد


ترامپ و مشاور امنیتی‌اش بولتون به خلیج فارس لشکرکشی کرده‌اند اما تندروهای ایران آنچنان عمل نمی‌کنند که باب میل واشنگتن باشد. آنها معتقدند که جنگ درنمی‌گیرد و اگر هم جنگی پیش بیاید آنها جا خالی نمی‌کنند، به این ترتیب سناریوی تهدید ترامپ بی‌اثر می‌شود.


تهدیدهایی که از جانب ایران وجود دارد سال‌هاست که برای همگان آشناست و تغییری هم نیافته است. این، ایجاد توازن قوا در منطقه بود که باعث شد، در خلیج فارس آرامش برقرار باشد.


این اقدامات در حالی صورت می‌گیرند که هنوز هیچ نشانه‌ای از تهدیدهای ایران در عراق علیه کشور سومی مشهود نیست. به همین دلیل وزارت دفاع آلمان وضعیت امنیتی در عراق را بررسی کرد و تصمیم گرفت که عملیات آموزشی نظامی خود در عراق را ادامه دهد.
چنین به نظر می‌رسد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی تنها برنده وخامت اوضاع در خلیج فارس از جانب آمریکا هستند، کشورهایی که از اقدامات آمریکا استقبال می‌کنند و آمریکا هم در رابطه با جنگ آنها در یمن سکوت کرده است.


این کشورها از برنامه ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران بهره می‌برند، اما حمله‌های اخیر به نفتکش‌ها در تنگه هرمز نشان دادند که تا چه حد صادرات نفت آنها ضربه‌پذیر است.


یک سال است که ترامپ سیاست «فشار حداکثری» در برابر ایران را پیش می‌برد بدون اینکه در رفتار و سیاست‌های ایران تغییری ایجاد شده باشد. در عوض، خروج تکروانه ترامپ از برجام که برخلاف میل اتحادیه اروپا صورت گرفت، در جبهه مشترک کشورهای غربی شکاف به‌وجود آورده است.


برجام نمونه خوبی برای موفقیت رفتار دیپلماتیک در برابر ایران بود. جامعه جهانی توانسته بود با تحریم‌های کارساز و دیپلماسی قابل‌اعتماد ایران را به سازش وادارد. سیاست فعلی اما هیچ نفعی برای کسی ندارد.


در همین حال مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: دولت ترامپ هیچ برنامه واقعی و قابل اجرا برای مقابله با ایران ندارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    0 0
    حرف گوش کنی ووادادگی مسوولین ما باعث شد آمریکاییها حرص وطمعشون گل کنه وطلبکار بشن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس