کد خبر 960459
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۵

به گزارش مشرق، کانال جلوه نور علوی‬ درباره‬ ماه‬ مبارک‬ رمضان‬ در‬ تلگرام‬ نوشت:

ماه رمضان علاوه بر اینکه دافع کدورت‏‌ها و حجاب هاست، رافع نیز هست. این ماه ارجمند نه‌تنها مانع حجاب گرفتن قلب انسان می‌شود، بلکه حجاب‌های ناشی از گناهان ماه‌های قبل را هم زدوده و پاک می‌کند.

اولین شاهد بر این سخن، معنای لغوی «رمضان» است. رمضان از ماده «رم‌ض» به معنای سوزانیدن یا گرم کردن بسیار شدید چیزی است. «رَمَضَ الأمر» یعنی حرارت چیزی به بالاترین حد خود رسید. «رَمَضَت الشَّمس» یعنی خورشید چنان بر ریگ‌ها تابید که آن را به شدت داغ کرد. «رمضت الطائر» یعنی پرنده تشنه شد و جگرش از تشنگی سوخت. «رمضاء» یعنی سنگ بسیار داغ. معنای دیگر ماده «رم‌ض»، لاغر شدن و ریخته شدن اضافات و آلودگی‌ها از چیزی است. بدین ترتیب، در وجه تسمیه ماه مبارک رمضان گفته‌اند: «إِنَّما سُمِّیَ الرَمَضانُ لِأَنَّهُ یَرمَضُ‏ الذُّنوبَ» یعنی ماه رمضان، از آن رو بدین اسم نامیده شد که در آن گناهان سوزانده می‌شوند.

▫️در معنای سوزاندن لطافتی نهفته است؛ توضیح آنکه: وقتی می‌خواهند ظرف آلوده‌ای را تمیز کنند، ابتدا آن را می‌شویند؛ در مرحله بعد، با شوینده‌ای قوی‌تر آلودگی‌های ظریف‌تر آن را می‌برند و در مرحله بعد، آن را می‌سایند تا پلیدی‌های پنهان هم از بین برود؛ در نهایت ممکن است بعضی آلودگی‌ها و ارجاس در این ظرف باقی بماند که جز با حرارت دادن از بین نمی‌رود.

لذا لطافت این بیان آنست که اگر برخی گناهان از ماه‌های دیگر باقی مانده باشد که با همه توبه‌ها و مجاهده‌ها، حتی در ماه‌های رجب و شعبان (با همه عظمتی که دارند) از بین نرفت، به برکت ماه مبارک رمضان و عنایات بی‌حد و حصری که خداوند بر مؤمنین می‌نماید، اصل گناه و آثار آن از بین می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    0 3
    شکر بغیر حساب بابت ماه مبارک رمضان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس