روزنامه 28 اردیبهشت

ترکان که در ادعایی، بستن تنگه هرمز را تئوری اسرائیلی نامیده است، پیش از این نیز در اظهارنظری عجیب گفته بود: «ما ایرانیان قدرت رقابت در هیچ صنعتی جز قرمه سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم»!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ترکان: بستن تنگه هرمز، تئوری اسرائیلی است!

«اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس جمهور- که به دلیل اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان با گلایه! از سمت خود کنار رفت- در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سؤال که «عنوان می‌شود اگر نفت ایران از تنگه هرمز عبور نکند ما اجازه نخواهیم داد نفت دیگر کشورهای صادرکننده نیز از این تنگه عبور کند. تحلیل شما در باب این موضوع چیست؟» گفت: «هیچ‌کس نگفته ایران قصد دارد تنگه هرمز را ببندد. تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان رسمی جمهوری اسلامی عنوان نکرده‌اند که ایران قصد دارد تنگه هرمز را ببندند. این چیزی است که اسرائیلی‌ها به‌دنبال ایجاد آن هستند. ایران همواره در طول تاریخ ضامن حفظ امنیت آبراهه تنگه هرمز بوده و در آینده نیز خواهد بود. ایران با هر تهدیدی برای بستن تنگه هرمز مقاومت می‌کند و هیچ‌گاه به‌دنبال بستن این تنگه نبوده و نخواهد بود. موج خبری ناشی از این مساله نیز توسط اسرائیل ایجادشده که قصد دارند در بین کشورهای منطقه تنش و درگیری ایجاد کنند. کسانی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند به‌دنبال این هستند که به افکار عمومی جهان این نکته را القا کنند که ایران در تنگه هرمز به‌عنوان یکی آبراهه‌های حیاتی جهان اخلال ایجاد می‌کند».

اصلاح طلبان مهارت خاصی در تبدیل نقاط قوت به نقاط ضعف دارند. ترکان در این اظهارنظر مدعی شده است که «بستن تنگه هرمز، تئوری اسرائیلی است»! این ادعای مضحک در حالی است که مسئولان ارشد سیاسی و نظامی کشور از موضوع «ناامن کردن تنگه هرمز برای آمریکا» در صورت تحریم نفتی ایران به عنوان گزینه‌ای قدرتمند در دستان کشورمان یاد می‌کنند.

پس از رفتارهای خصمانه آمریکا در لغو معافیتهای تحریم نفتی و تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران و همچنین قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، مقامات سیاسی و نظامی کشورمان همه از گزینه‌های فراوانی برای پاسخ به اقدامات ایالات متحده و همپیمانان او سخن گفته بودند که اصلی‌ترین آن گزینه نا امن کردن تنگه هرمز برای آمریکائی‌ها بوده است.

روحانی - آذر ۹۷- در جمع مردم شاهرود در واکنش به تصمیم آمریکا برای تحریم نفت کشورمان تاکید کرده بود: «آمریکا بداند که ما نفت‌مان را می‌فروشیم و خواهیم فروخت و او قادر به این نیست که جلوی فروش نفت ایران را بگیرد؛ بدانید که اگر روزی آمریکا بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد».

روحانی همچنین- تیر ۹۷- در دیدار ایرانیان مقیم سوئیس گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلو صادرات نفت ایران را بگیرند. آن‌ها معنی این حرف را نمی‌فهمند، زیرا این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما می‌توانید این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید».

رهبر معظم انقلاب - ۳۰ تیر ۹۷- در دیدار وزیر خارجه، مدیران ارشد این وزارتخانه و سفرا و روسای هیات های نمایندگی ایران در خارج از کشور، سخنان رئیس جمهور را در سفر به اروپا مبنی بر اینکه «اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد» سخنانی مهم و حاکی از سیاست و رویکرد نظام برشمردند و افزودند: «وظیفه وزارت امور خارجه پیگیری جدی اینگونه مواضع رئیس جمهور است».

ترکان که در ادعایی، بستن تنگه هرمز را تئوری اسرائیلی نامیده است، پیش از این نیز در اظهارنظری عجیب گفته بود: «ما ایرانیان قدرت رقابت در هیچ صنعتی جز قرمه سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم»!

** همه مشکلات اقتصادی کشور به دلیل خروج آمریکا از برجام است!

روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم «فرزانه ترکان» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نوشت: «مسبب تمام اغتشاشات اقتصادی اخیر کشور بحث خروج آمریکا از برجام است. مساله ای که تمام معادلات اقتصادی ایران را در دنیا تحت تأثیر قرار داده است».

چندی پیش حجت الاسلام «محمود علوی» وزیر اطلاعات گفته بود: «در این شرایط اقتصادی باید برای مردم توضیح داد که گرانی‌ها کار دولت نیست بلکه این دشمنان هستند که با فشار تحریم‌ها می‌خواهند ملت ایران را تسلیم کنند اما موفق نمی‌شوند».

پیش از آن نیز «محمدباقر نوبخت» سخنگوی سابق دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود: «درخصوص فشار اقتصادی باید بگوییم دولت در این خصوص قصوری نداشته و جهان با یک پدیده نادر به نام ترامپ مواجه شده است».

لازم به ذکر است که روحانی-خرداد ۹۲- در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «ما شاهدیم که دلار بعد از چند ماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند؛ مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌هاست».

در حال حاضر مشکلات اقتصادی کشور ناشی از «عدم مشورت دولتمردان با متخصصان و صاحبنظران» - در مواردی همچون برجام، دلار ۴۲۰۰ تومانی، مدیریت نقدینگی و…- و «انتقادناپذیری و خودشیفتگی در برخی مسئولین» - مثل وزیری که افتخار خود را نساختن مسکن عنوان کرد! و «عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور» - برای مثال ماجرای دلار ۴۲۰۰ تومانی که ۱۸ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کرد و…- «بی ثباتی در مدیریت اجرایی کشور» است.

دولت روحانی تا پیش از این تمام تقصیرها و قصورهای خود را به گردن دولت قبلی می‌انداخت؛ اما پس از آنکه این فرافکنی اثرگذاری خود را از دست داد، ادعای مضحک دولت پنهان و دولت سایه مطرح شد. پس از آن نیز برخی دولتمردان، تحریم‌ها را برای امتناع از پاسخگویی انتخاب کردند.

** وزرای اقتصادی دولت روحانی ناکارآمد هستند

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز با عنوان «ایجاد تغییر بنیادی در مسئولین اقتصادی» نوشت: «با اینکه از سه هفته قبل از ماه مبارک رمضان، هر روز تعدادی از مسئولین به مردم اطمینان دادند که ارزاق مربوط به ماه رمضان دچار گرانی نخواهند شد و همه‌چیز به اندازه کافی در انبارها موجود است، اقلام ویژه موردنیاز در ماه رمضان در چنبره گرانی قرار گرفتند و تا امروز که در آستانه نیمه این ماه قرار داریم هیچ تغییری در جهت کاهش قیمت این اقلام ایجاد نشده است. این درست است که مثلاً خرما و شکر در کشور وجود دارد و از این بابت کمبودی نداریم، ولی با اینحال این اقلام بین ۳ تا ۵ برابر قیمت واقعی به مردم فروخته می‌شوند. اقلام دیگر از قبیل گوشت قرمز و برنج نیز همچنان با قیمت‌های سرسام‌آور عرضه می‌شوند و مردم جائی برای پناه بردن از گرانی پیدا نمی‌کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «تردید نباید کرد که دولت به یک پالایش گسترده و عمیق در بالاترین سطوح اجرائی به‌ویژه مسئولین اقتصادی نیاز مبرم دارد. با اینهمه تخلف، کم‌کاری، سوءاستفاده و فساد که در دستگاه‌های اقتصادی و نظارتی دیده می‌شود، آقای رئیس‌جمهور منتظر چه سند و مدرکی برای اثبات ناکارآمدی وزرای اقتصادی است؟ قطعاً اگر دولت مستقر کنونی با این مسئولین اقتصادی به کار خود ادامه بدهد مشکلات اقتصادی حل نخواهند شد. فرصت بیش از دو سال باقیمانده از دولت کنونی که فرصت کمی نیست نباید با این ناکارآمدی‌ها تلف شود. از این فرصت می‌توان با ایجاد تغییرات ریشه‌ای و بنیادی در مسئولین اقتصادی، به اقتصاد سروسامان داد، اعتماد مردم را جلب کرد و نقشه دشمن را که در صدد است با حربه اقتصادی به ما ضربه بزند، نقش بر آب کرد».

یکی از نقاط ضعف اصلی دولت آقای روحانی کم توجهی به توان داخلی و استعدادهای عظیم جوانان ایرانی است. اکنون حدود ۶ سال از عمر دولت روحانی سپری شده است اما متاسفانه همچنان تمام دولت به وزارت خارجه و تمام وزارت خارجه نیز به برجام خلاصه شده است.

در این میان ستاد اقتصادی دولت به شدت کم تحرک است و این بی تحرکی موجب فشار مضاعف بر مردم در حوزه معیشت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    61 6
    اصلاح طلب اسرائیلی از تئوری اسرائیلی صحبت میکنه . اتفاقا نبستنش تئوری اسرائیلی ست
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      26 2
      اون شعاری که رو ناو نوشته بودند را برا ترس ایران تو بوق و کرنا کردند اونوقت به شعار نوشتن روی موشک ایراد میگیرند غرب زده های بیوجود
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      33 1
      از متخصص آبگوشت بز باش توقع بیشتر از این هم نداشتیم.
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      29 0
      امام خمینی: رفاه طلبان از آمریکا می‌ترسند / خاصیت حکومت رفاه طلبان اینست که مقابل سفارت خانه های خارجی ذلیل هستند و در مقابل قشر محرومین با کمال قلدری رفتار میکنند!
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      6 0
      ببندآبگوشت بزپاش
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    36 2
    افسادطلبان سربازان ترامپ و نتانیاهو در ایران
  • سیامک IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    43 2
    این ... باز هم اظهار نظر کرد قلم ان نفر می شکست که ترا مسئول کرد ومثل کنه در حال سوراخ کردن کشتی انقلابی .
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      12 1
      هنوزم هشت شغله است یا تعداد شغلهاش رو کم کردن؟!
  • امین IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    24 5
    به خدا ملت در شرایط وحشتناکی هستن ولی هیچ حرفی نمیزنیم چون اصل حکومت را دوست داریم اما اما بیشترین درد ما به خاطر این خائنین هستن که در نعمت حکومت زندگی میکنن ولی بازم جز خیانت و خط دادن به دشمن و بدبخت کردن ملت کاری از پیش نبردن
  • ابگوشتی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    31 3
    اکبر ترکان تنگه هرمز را ولش کن . شما که فوق تخصص ابگوشت بزباش و دیزی هستی بگو چرا ابگوشتها اینقدر گران شده ؟ برای پخت ابگوشت بهتر چکار باید کرد ؟ چرا نخود که زیاد می خوریم به جان شما......
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    18 2
    وقت انتخابات که میشه با هیاهو و جنجال و فریب افکار عمومی بر گرده مردم سوار میشن،وقت عمل که برسه دست و پاشون شل میشه و چشم امید به بیگانه دارند.اینه سرنوشت جماعت لیبرال منافق و مردمی که به اینها اعتماد می کنند.
  • زارعی پور یاسوج IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    5 0
    مشکل ما عدم وجودتعاونیها درسطح شهرها وروستاها بانظارت جدی دولت برای توزیع اقلام اساسی بین مردم باارز 4200تومانی است که دولت باید دراین زمینه اقدامات لازم را انجام دهدتا جلوی این دلالهاوواسطها گرفته شود.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    14 0
    زَر و زور زِرشدندمشاوران وتئوریسینهای دولت سرتا پا کج وکوله فقط بافشارومطالبه مردم میشه این جماعت روبه سلابه کشید
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    16 2
    روحانی سال 92" دلار بالای 1500مربوط به سوءمدیریت است نه تحریمها! اقای ترکان روحانی راست میگفت یا دروغ!؟؟
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    25 2
    آقای ترکان، شما برو قرمه سبزیتو بخور
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    19 1
    این اصلاح طلبان رسما شدن سخنگوی ترامپ
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    27 0
    شما افاضه نکنی نمیگن لالی بسه از بس در این دولت تز مزخرف دادید و اشک مردم را دراوردید
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    2 2
    من یکی که چیزی نفهمیدم
  • FR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    11 1
    پیرمرد مغزش از کار افتاده خودش ... از توطئه اسرائیل صحبت می کنه
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    12 2
    نه آقای ترکان تئوری اسرائیلی شما اصلاح طلبان کدخدا پرست هستید که حاضرید کل ایران را به زیر پای آمریکا فدا کنید و در ضمن مشکل اصلی اقتصاد برجام زهرمار شما اصلاح طلبان هست
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    9 2
    الهی این غرب گرایان پیر وخرفت آمریکا لال بشندوبزودی در قبر خوراک مار عقرب بشوندوهم در دنیا ذلیل ودر آخرت ذلیل
  • DE ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    11 1
    ترکان: بستن تنگه هرمز، تئوری اسرائیلی است!//نه ترکان جان فتنه ۸۸ و کدخدا پرستی و لیبرال پروری و بی دینی و دلال صفتی و ناباوری به هوش و استعداد ایرانی تئوری اسرائیلی است اونهم از نوع تئوری های جورجی جونتون.
  • CA ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    11 1
    میگم چرا بعضی ها از قدرتمند بودن ایران سختشون میشود
    • CA ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
      2 0
      ما هم از این جماعت در حیرت و شگفتیم! آدم تا این اندازه تو سری‌خور و مازوخیسمِ غرب باشه خیلی نوبرانه است. یکی نیست این آدم واداده رو جمعش کنه؟
  • قاسم IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    21 1
    ترکان قبلا در بحث تولید پیکان هم افاضاتی داشت یادتان رفته این عنصر معلوم الحال در پاسخ سوالی که : چرا تولید پیکان را ادامه میدهید ضمن دفاع از تولید پیکان گفت که همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید .یعنی پیکان را لایق ملت ایران میدانست.عقده خود کم بینی داره و حتی عقده ایران کم بینی داره.
  • ملائی IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    13 1
    اکبر اقا چطوره یه ابگوشت بز باش درست کنیم واز ترامپ دعوت کنیم بیاد پیش شما کدخدا پرستان حال کنید
  • ایرانی IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    6 7
    بفرمایید در کدام صنعت در دنیا دست بر تر را داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حتماً رانت و اختلاس و فساد ...
  • خخخخ IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    3 13
    اولا یه سوال مگر شما چی کاره تنگه هرمزید که ببندیدش ؟ حکایت اون بچه قلدر محلید که هستم نیستم بازی خرابه ؟
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
      1 0
      سخنگوی کاخ سفید هم اینطور پرو حرف نمی زنه اصلاح طلب ها از صهیونیست ها هم صهیونیست ترند.
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    9 2
    تو خودت سر تا پات و تمام افکارت اسرائیلیه
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    7 1
    تا کی باید این پیرمردهای جواب پس داده رو تحمل کنیم
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    7 1
    خاک بر سر
  • RO ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    5 4
    قوه محترم قضاییه ملت منتطرند هر چه زودتر به اموال و دارایی این جماعت و خانواده اشان رسیدگی و به اطلاع عموم برسد..
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      4 1
      ملت همچنان در انتظار
  • حسن IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    0 0
    ایا ترکان اگر به گذاشته نگاهی داشته باشید مرحوم اقای هاشمی یکی از تئوریسین های بستن تنگه هرمز بود
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
      1 0
      اکبرهاشمی رفسنجانی فقط دنبال : قدرت - ثروت - رانت - بود .
  • سید رضا IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    3 0
    اتفاقا دلگرمی اسرائیل ؛ به غربزدگان بزدلی چون ترکان است !!
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    2 0
    آقای ترکان، از پتروپارس چه خبر!؟
  • DE ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    1 0
    دولت افغانستان جواز تنها بانک ایرانی را در این کشور لغو کرد
  • حسن IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    2 0
    اين آقا تو اين سن مغز شديدا عيب پيدا كرده شما چرا بهش اهميت مي ديد
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    3 0
    آقای ترکان آلزایمر گفته آخرین روزهای مشاوری اش را میگذراند
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    2 0
    برجام جز خسارت هیچ نتیجه دیگری نداشت
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    2 0
    راه حل رفع مشکلات کشور اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی هست
  • CA ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    4 2
    آمریکا بداند که نمیتواند به ما ضربه بزند و ملت ما را در تنگنا قرار دهد و خودش در این بازی، در آسایش قرار بگیرد
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      0 0
      تکبیر!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس