کد خبر 959705
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
ترامپ جاخالی داد!

در شرایطی که دولت آمریکا و شخص ترامپ در هفته‌های اخیر و بویژه پس از اقدام تقابلی ایران در کاهش ۲ تعهد هسته‌ای، به دفعات اعلام کرده به دنبال جنگ با ایران نیست، رئیس مجلس نمایندگان این کشور می‌گوید ترامپ مجوز کنگره برای جنگ با ایران را ندارد!

به گزارش مشرق، مایک پمپئو از جان‌کری به خاطر دیپلماسی پنهانش با برخی کشورها برای عدم تعامل با کاخ‌سفید انتقاد کرد.

در شرایطی که دولت آمریکا و شخص ترامپ در هفته‌های اخیر و بویژه پس از اقدام تقابلی ایران در کاهش ۲ تعهد هسته‌ای، به دفعات اعلام کرده به دنبال جنگ با ایران نیست، رئیس مجلس نمایندگان این کشور می‌گوید ترامپ مجوز کنگره برای جنگ با ایران را ندارد!

بیشتر بخوانید:

تندروهای دولت آمریکا از نابودی حکومت ایران ناامید هستند


رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد دولت این کشور مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد. نانسی پلوسی روز پنجشنبه به جمعی از خبرنگاران اعلام کرد که دولت ترامپ مجوز لازم از کنگره را برای جنگ با ایران ندارد. وی در ادامه متذکر شد دونالد ترامپ نمی‌تواند با استفاده از «مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها» جنگی را با ایران آغاز کند. مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها اجازه استفاده از نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا را علیه مسببین حملات ۱۱ سپتامبر و هر «نیروی مرتبط» می‌دهد. این مجوز به رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا اجازه استفاده از هر نیروی ضروری و مناسب را علیه کسانی می‌دهد که او تعیین کند حملات ۱۱ سپتامبر را «طرح‌ریزی، مرتکب یا کمک‌رسانی کرده باشند» یا به چنین افراد و گروه‌هایی پناه داده باشند.

اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره عدم مجوز ترامپ برای حمله به ایران اما در شرایطی مطرح می‌شود که خود ترامپ در روزهای گذشته بارها و به شیوه‌های مختلف تلاش کرده است این پیام را بویژه به افکار عمومی آمریکا برساند که تمایلی برای جنگ ولو محدود با ایران ندارد. در چنین فضایی ترامپ تا حدی بر القای این گزاره که در پی جنگ با ایران نیست تاکید داشته که ۳ روز پیش خبر نیویورک‌تایمز مبنی بر اعزام ۱۲۰ هزار نیروی جدید به منطقه غرب آسیا برای تقابل احتمالی با ایران را به‌سرعت و در فاصله کمتر از چند ساعت تکذیب کرده است.

چهارشنبه هفته گذشته و تنها ساعاتی پس از انتشار خبر نیویورک‌تایمز مبنی بر تصمیم وزارت دفاع آمریکا برای اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به غرب آسیا، رئیس‌جمهور آمریکا این خبر را جعلی دانست و به خبرنگاران گفت: «به نظرم این خبر جعلی است». علاوه بر این هفته گذشته و در پی سفر ناگهانی پمپئو، وزیر خارجه ایالات‌متحده آمریکا به بغداد، مدیر سابق شبکه الجزیره اعلام کرد برخلاف آنچه در رسانه‌ها پخش شد، پمپئو در این سفر حامل پیام آتش‌بس برای ایران بود و اینکه دولت ترامپ خواهان جنگ نیست. همچنین روز گذشته نیز روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از چند مقام آگاه گزارش داد دیپلمات‌های ارشد دولت ترامپ اخیراً تلاش‌های خود را در این زمینه آغاز کرده و در جست‌وجوی راه‌هایی برای کاستن از سطح تنش‌ها با ایران هستند.

این روزنامه عنوان کرده است مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت آمریکا، نیز اخیراً از مقامات اروپایی خواسته به کاهش تنش با ایران کمک و این کشور (ایران) را مجاب کنند که تنش‌های موجود را کاهش دهد. نیویورک‌تایمز همچنین در گزارش خود به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داده که ترامپ صبح روز چهارشنبه در جلسه‌ای که در «اتاق وضعیت» کاخ سفید برای بررسی موضوع ایران تشکیل شده است، در پاسخ به اظهارات مشاوران و مقامات ارشد نظامی دولت خود «قاطعانه» تاکید کرده خواهان رویارویی نظامی با ایران نیست. به نوشته این روزنامه، یافته‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تحرکات نظامی اخیر ایران و استقرار موشک روی قایق‌های تندروی این کشور، ترس زیادی را نسبت به اقدام نظامی احتمالی ایران علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه ایجاد کرده است. با توجه به این موارد و این واقعیت که مقامات ارشد ۲ کشور بر عدم وقوع جنگ میان ۲ کشور تاکید کرده‌اند، به نظر می‌رسد اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره مجوز نداشتن ترامپ برای حمله به ایران، درگیری و چالشی انتخاباتی و برای پرهیز از انتساب به جنگ‌طلبی در میان افکار عمومی آمریکا مطرح می‌شود.


دعوای ناحسابی‌ها

کاخ سفید می‌گوید جان کری، وزیر خارجه دولت دوم باراک اوباما، یک دیپلماسی پنهان علیه دولت دونالد ترامپ به‌راه انداخته است و برخی کشورها را ترغیب می‌کند از تعامل با دولت فعلی آمریکا پرهیز کنند.

پس از دونالد ترامپ که چندی پیش مدعی شده بود جان کری برخی مقامات دولت ایران را از مذاکره با دولت ترامپ برحذر می‌دارد، حالا مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت آمریکا نیز زبان به انتقاد از سلف خود گشوده و گفته است جان کری یک دیپلماسی پنهان علیه دیپلماسی دولت ترامپ به‌راه انداخته است. پمپئو می‌گوید جان کری به مقامات برخی کشورها پیغام می‌دهد با دولت فعلی آمریکا تعامل نکنند و تا پایان دوره ۴ ساله ریاست جمهوری ترامپ صبر کنند. بر اساس این گزارش «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» ابتدا اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد آنگاه به انتقاد از وزیر سابق خارجه آمریکا پرداخت. پمپئو برای انتقاد از دولت اوباما گفت سیاست‌های دولت سابق آمریکا برای تضعیف ایران بی‌نتیجه بوده و دولت اوباما نتوانست قدرت ایران را مهار کند. او بر همین اساس مدعی شد سیاست‌های دولت ترامپ علیه ایران برای جبران اشتباهات دولت سابق آمریکا است. پمپئو در همین راستا اظهار داشت: «در جریان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ما شاهد افزایش قابلیت‌های موشکی ایران بودیم. ما قابلیت آنها را در توانایی حوثی‌ها در یمن دیدیم. همه اینها به این دلیل رخ داد که دولت قبلی در برابر ایران کوتاه آمد. بنابراین ما در حال اعمال فشار برای به عقب برگرداندن ایرانی‌ها هستیم و در نتیجه این اعمال فشار، تنش‌ها افزایش می‌یابد. ماموریت ما کاملاً روشن است. ما می‌دانیم که از حاکمیت ایران چه می‌خواهیم و کاملاً بر دستیابی به آنچه می‌خواهیم تمرکز داریم و تلاش می‌کنیم این کار را به شیوه‌ای انجام دهیم تا مطمئن باشیم هر دیپلمات، سرباز، ملوان و هر فردی که در نیروی دریایی و هوایی خدمت می‌کند در امنیت است». به گزارش فارس، پمپئو در ادامه این گفت‌وگو به انتقاد از سیاست‌های کری پرداخت و گفت: «اینکه وزرای پیشین خارجه به اقداماتی ادامه دهند که زمانی که وزیر بودند به آنها می‌پرداختند، موضوعی تاریخی و کاملاً غیرسازنده است.... من متوجه هستم که آنها دیدگاه‌های متفاوتی در مقایسه با ما دارند و در این مورد حق دارند اما مذاکره با سران جهان و پیشنهاد دادن به آنها مبنی بر اینکه منتظر ماندن برای پایان دولت کنونی بهترین اقدام است، کاری بی‌سابقه است و کاملاً با آنچه دولت‌های قبلی انجام داده‌اند، تفاوت دارد.» وی افزود: «آنها باید سیاست خارجی را به ما واگذار کنند و بعد تمام تلاش خود را در جهت سیاست‌هایی به کار بگیرند که در برابر ایران داشتند و به «کیم‌جونگ اون» رهبر کره‌شمالی اجازه داد در تهدید هسته‌ای خود پیشروی داشته باشد و ما را در سراسر جهان تحقیر کرد. اگر اینها سیاست‌هایی هستند که این افراد خواهانش هستند، باید در صندوق رأی برای‌شان مبارزه کنند».


دستورکار انتخاباتی

اظهارات مایک پمپئو علیه جان کری، بعد از آن مطرح شد که دونالد ترامپ اخیراً این موضوع را مطرح کرده بود که جان کری برخی مقامات دولت ایران را ترغیب کرده تا از تعامل و مذاکره با دولت فعلی آمریکا پرهیز کنند. ترامپ حتی مدعی شد جان کری نمی‌گذارد دولت حسن روحانی با دولت او مذاکره کند. ترامپ در این‌باره مدعی شد: «می‌دانید دوست دارم درباره ایران چه اتفاقی بیفتد؟ دوست دارم به من زنگ بزنند. می‌دانید که جان کری با آنها زیاد صحبت می‌کند. جان کری به آنان می‌گوید زنگ نزنند. این نقض قانون لوگان است و او باید بابت این، تعقیب قضایی شود، ولی آدم‌های من نمی‌خواهند کاری کنند که.... فقط دموکرات‌ها از این جور کارها انجام می‌دهند». وی در ادامه مدعی شد جان کری جلسات و تماس‌های تلفنی زیادی با مقام‌های دولت ایران داشته و به آنها گفته چه کاری انجام دهند. پس از این اظهارات ترامپ، مایک پمپئو وزیر خارجه او نیز می‌گوید جان کری نه فقط با ایران، بلکه به سران دنیا نیز پیغام داده است که با دولت ترامپ تعامل نکنند و تا پایان دوره ۴ ساله ریاست‌جمهوری او یعنی تا سال ۲۰۲۰ صبر کنند. به عبارتی جان کری به نمایندگی از دموکرات‌ها به سایر کشورها پیام می‌دهد آنها در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ را شکست می‌دهند و به همین دلیل، مقامات سایر کشورها لازم نیست وارد تعامل با ساکنان فعلی کاخ سفید شوند. البته اظهارات پمپئو در حالی است که پیش از این سخنگوی جان کری در واکنش به اظهارات ترامپ گفته بود ترامپ درباره دیپلماسی پنهان او اشتباه می‌کند. به اعتقاد کارشناسان، تمرکز دولت ترامپ روی این موضوع، با هدف تاثیرگذاری در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور انجام می‌شود و ترامپ دنبال آن است با برجسته‌سازی رفتار جان کری، ناکامی‌های خود در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی را توجیه کند.
 

ناحسابی‌ها علیه ناحسابی‌ها

رهبر حکیم انقلاب سه‌شنبه‌شب در دیدار کارگزاران نظام، با تاکید بر اینکه موضوع برنامه دفاع موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران قابل مذاکره نیست، تصریح کردند این موضوعات حتی با «آدم حسابی» ‌ها امکان‌پذیر نیست چه برسد به اینکه مقامات دولت آمریکا آدم حسابی هم نیستند. ایشان در تعریف ناحسابی بودن مقامات آمریکا ۲ نکته را مثال زدند:


۱- کسانی که زیر قول‌شان می‌زنند.
۲- کسانی که تعهدشان را به هم می‌زنند.

ویژگی‌هایی که رهبر انقلاب درباره مقامات فعلی دولت آمریکا برشمردند، برای مقامات دولت سابق آمریکا نیز معتبر و صادق است. دولت اوباما در حالی برجام را توسط جان کری امضا کرد که همین دولت سنگ بنای بدعهدی در اجرای مفاد و تعهدات برجام را بنا نهاد. با وجودی که در برجام آمریکا متعهد شده بود هیچگونه سنگ‌اندازی در مسیر اجرای مفاد برجام انجام ندهد اما دولت آمریکا مانع همکاری‌های بانکی دنیا با ایران شد. جلسه معروف جان کری با بانکداران بزرگ اروپایی در لندن و ندادن تضمین به آنها برای همکاری با ایران یکی از مواردی است که به وضوح نشان داد دولت اوباما با وجودی که برجام را امضا کرده بود اما مانع اجرای تعهدات آن شد. از سوی دیگر حسن روحانی و مقامات دولت او بارها از بدعهدی دولت اوباما نسبت به اجرای تعهدات برجام گلایه می‌کردند. نخستین‌بار این علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی بود که در دوره ریاست جمهوری اوباما، گفت آمریکایی‌ها در اجرای تعهدات خود در برجام «دبه» درمی‌آورند. پس از آن و باز هم در دوره ریاست جمهوری اوباما، ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی در سفر به آمریکا اذعان کرد دستاوردهای ایران از برجام «تقریبا هیچ» بوده است. جواد ظریف نیز چندی پیش در چند نوبت از دولت اوباما انتقاد کرد و گفت بدعهدی نسبت به تعهدات، مختص دولت ترامپ نیست و در دولت اوباما نیز تعهدات آمریکا در برجام اجرا نمی‌شد. بنابراین، لقب و ویژگی ناحسابی بودن، بیشتر برای اوباما و جان کری صادق است چون آنها تعهدی را که خودشان زیرش را امضا کردند زیر پا گذاشتند و بدون آنکه در ظاهر از آن خارج شوند اما در عمل نه‌تنها مفاد آن را اجرا نمی‌کردند، بلکه مانع اجرای مفاد آن از سوی دیگر اعضای ۱+۵ نیز می‌شدند.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    5 0
    عجب خر تو خری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس