کد خبر 959299
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
بازار تبریز

شهردار تبریز امروز به آخرین وضعیت بازار تبریز که در چهارشنبه هفته پیش مورد آتش‌سوزی قرار گرفته بود، پرداخت.

به گزارش مشرق، ایرج شهین‌باهر امشب در جمع خبرنگاران برای بررسی آتش‌سوزی ایکی قاپیلار بازار تبریز اظهار کرد: عملکرد آتش‌نشانی بسیار قابل قبول و اصلاً قابل مقایسه با آتش‌سوزی ۱۰ سال پیش بازار تبریز نیست.

وی افزود: البته اطلاع‌رسانی به آتش‌نشانی یک ساعت بعد از شعله‌ور شدن آتش در بازار بوده و طبق زمان‌های ثبت شده، نیروهای امدادی سه دقیقه بعد از اعلام حریق به محل حادثه رسیده‌اند و در کمترین زمان حریق را مهار کرده‌اند.

در این زمینه:

عکس / ثبت لحظه‌ای تلخ از آتش‌سوزی تبریز

عکس / بازار تبریز پس از آتش سوزی

میزان خسارت آتش سوزی بازار تبریز چقدر است؟

شهردار تبریز با اشاره به اینکه طبق دوربین‌های نصب شده در سطح شهر مشاهده شده است که میزان آتش سوزی در بازار بالا بود و حتی انفجارهای زیادی هم دیده می‌شود، گفت: متاسفانه مدت زمان فاصله آتش‌سوزی تا اطلاع رسانی طولانی مدت بود.

وی افزود: البته نیروهای آتش‌نشانی به صورت فداکارانه وارد عمل شده‌اند و حتی آتش نشان‌هایی که شیفت نبوده و یا سربازان ترخیص شده و بازنشستگان نیز در محل بازار حاضر شده بودند.

شهین‌باهر با بیان اینکه تجهیز عمومی بازار بر عهده شهرداری است که این نهاد از دو سال پیش به صورت جدی در این زمینه کار کرده است، افزود: اخیراً شیرهای آتش نشانی در بازار نصب شده بود و تابلوهای مخصوص ایمنی وجود دارد و هر روز آتش‌نشان‌های سیار در سطح بازار گشت دارند.

وی افزود: البته برای ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از بازاریان دوره آموزشی پیشگیری از آتش سوزی برگزار شده بود.

شهردار تبریز متذکر شد: اگر بخواهیم تفاوت آتش‌سوزی اخیر بازار با آتش‌سوزی ۱۰ سال پیش را گفت می‌توان به این تجهیزات اشاره کرد که منجر شد تا در کمترین زمان آتش خاموش شود.

وی خاطرنشان کرد: بازار یک بازار تاریخی است و بنده دقیق اطلاع ندارم که کدام ارگان اجازه نصب دتکتور اعلام حریق را می‌دهد که باید خود بازاریان پیگیر بوده و در صورت اجازه، آنها را نصب کنند.

شهین‌باهر اذعان داشت: با توجه به اینکه بازار تبریز قدمت ۷۵۰ ساله دارد و و بارها آتش‌سوزی در آن اتفاق افتاده از این‌رو روش‌های سنتی ایمنی بازار فراهم شده است.

وی یادآور شد: در زمان‌های گذشته در پشت بام بازار مامور و نیرو بود و اولین جرقه در بازار را اطلاع‌رسانی می‌کردند.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: البته هیات امنای بازار اعلام کرده‌اند که نگهبان در بازار بوده و به افطار رفته بود.

وی افزود: بازار تبریز یک فضای بسته دارد از این رو برای اینکه بتوانیم در جبهه‌های مختلف به آتش وارد شویم و آن را مهار کنیم مجبور به باز کردن برخی دالان‌ها بودیم و مجبور شدیم تا برخی درها را بشکنیم.

شهین‌باهر با تاکید بر اینکه در موضوع ایمنی بازار تبریز نه شهرداری و نه میراث فرهنگی مانع نیست مگر اینکه یونسکو نظر اصلی را بدهد، تصریح کرد: در حال حاضر موتورخانه بازار احداث شده است و فقط اراده بازاریان را می‌خواهد تا آن را نصب کنند و از گاز پیک نیک و والور استفاده نکنند.

وی با اشاره به استقبال و رضایت بازاریان از مغازه‌هایی که در اختیار بازاریان گذاشته شده است، گفت: به اندازه کافی مغازه وجود دارد و می‌توانیم در سه بازار بازاریان آسیب‌دیده را اسکان داده و جای هیچ نگرانی نیست.

شهردار تبریز مدت زمان یک سال را برای بازسازی مغازه آسیب‌دیده اعلام کرد و گفت: این مغازه‌ها تا زمان ترمیم کامل در اختیار بازاریان قرار خواهد گرفت و درصورت نیاز این تاریخ تمدید نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: تمام شیرها مطابق طرح مشاوری که بازار را کار کرده‌اند این شیرآلات را نصب کرده‌اند ولی در کنار این موضوعات، سال گذشته سه ایستگاه آتش نشانی افزایش یافت و امسال نیز با اعتبار پیش‌بینی شده تجهیزات و ماشین‌آلات جدید خریداری خواهد شد.

شهین‌باهر گفت: باید از بازار سنتی خود مراقبت کرد و البته بازارهای جدید بر اساس معماری و اصول جدید در حال ساخت است و در پاساژهای جدید نیز از الگوهای اسلامی بیشتر استفاده شود.

وی با بیان اینکه آسیب و تخریب بازار یک مشکل همگانی است و دغدغه ما نیز است تا مشکل بازاریان در سریع‌ترین زمان حل شود، توضیح داد: تا زمانی که خودمان نخواهیم هیچ کاری نمی‌توان کرد چراکه در حال حاضر بازاریان جلوی مغازه‌های خود سایه بان نصب کرده ولی زیر این سایه‌بان‌ها محل دپوی جنس شده است و شب‌ها نیز این اجناس به داخل مغازه دپو شده و این منجر به ایجاد انبار می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: در حاضر وجود نگهبان، بیمه کردن مغازه‌ها از جمله تکالیف مهم می‌باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس