کد خبر 957494
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
آتش سوزی

چهارشنبه شب و بامداد پنجشنبه، تبریز با آتش و زلزله شب سختی را سپری کرد اما با همت آتش‌نشانان و همه نیروهای امدادی پای کار آمدند و آتش بزرگ بازار تبریز در کمتر از ۴ ساعت اطفاء شد.

به گزارش مشرق، ساعات پانانی چهارشنبه شب و حدود ساعت 22 بود که جریان آتش‌سوزی در سرای «ایکی قاپیلی» (دو دربی ) بازار تبریز که مرکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی است آغاز شد و دقایقی بعد مردم به آتش‌نشانی و اورژانس اطلاع دادند.

روند آتش رو به رشد بود اما اقدام به موقع آتش‌نشانان تبریز مانع از تداوم و گسترش حریق در بازار بزرگ تبریز شد.

بیشتر بخوانید:

آتش‌سوزی دیشب بازار تبریز در حالی در کمتر از پنج ساعت مهار شد که سرای دودری‌های بازار تبریز حدود 10 سال قبل در سال 88 هم طعمه حریق شده بود اما عملیات اطفاء کامل آن 48 ساعت به طول انجامید.  

اقدام سریع و به موقع آتش‌نشانان مانع از سرایت آتش به سراهای مجاور و افزایش خسارات شد.

مدیران ارشد استان از امام جمعه تا شهردار و استاندار هم از دقایق اولیه آتش‌سوزی در بازار تبریز حضور یافته و از نزدیک روند اطفاء حریق در شرایط سخت عبور و مرور و ازدحام کسبه در بازار را پیگیری کردند.

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی هم بلافاصله بعد از بازدید از بازار، ستاد بحران را تشکیل داد و همه ظرفیت‌های امدادی و نظامی استان را برای جلوگیری از گسترش آتش و اطفاء آن به میدان آورد. فرماندهان سپاه، ارتش و نیروی انتظامی هم با حضور در صحنه با بسیج نیروهای خود تلاش کردند دامنه بحران را کاهش دهند.

با استقرار یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و 3 دستگاه آمبولانس و با توجه به باریک بودن عرض معابر بازار تیم‌های پیاده اورژانس در محل حادثه حضور یافتند که تعداد مصدومان آتش‌سوزی بازار تبریز به 29 نفر رسید که 19 نفر از مصدومان آتش‌نشان بودند.

سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی اعلام کرد که تعداد مصدومان آتش‌سوزی که نیروهای اورژانس تحت اقدامات درمانی قرار دادند 16 نفر گزارش شده است که از این تعداد 2 نفر به بیمارستان و بقیه در محل تحت مداوا قرار گرفتند.

اما شهردار تبریز که از ابتدا سر صحنه حضور داشت، در ساعت حدود 2:30 بامداد خبر خوش مهار آتش را به صورت رسمی اعلام کرد. وی گفت که در این لحظه آتش‌نشانان خوشبختانه موفق به اطفاء حریق شدند و روند لکه‌گیری و ایمن‌سازی بسترهای احتمالی آغاز مجدد آتش تا صبح ادامه دارد. 

پس از تلاش موفق آتش‌نشانان هم استاندار آذربایجان شرقی در محل سرای «ایکی قاپیلی» بازار تبریز حضور یافت و ضمن بازدید و تقدیر از تلاش آتش‌نشانان، با کسبه و بازاریان هم به گفت‌وگو پرداخت.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: به رغم دشواری دسترسی به محل حریق نیروهای آتش‌نشانی موفق عمل کردند.

استاندار آذربایجان شرقی از عملکرد نیروهای آتش‌نشانی شهرداری تبریز در عملیات اطفاء حریق بازار تبریز قدردانی کرد و گفت: هر چند حضور شهروندان و اصناف و کسبه در محل بازار عبور و مرور و عملیات اطفاء حریق را برای نیروهای آتش‌نشانی بسیار دشوار کرده بود اما با تلاش خستگی ناپذیر آتش‌نشانان و برنامه‌ریزی برای عملیات اطفاء حریق از چند ناحیه به ویژه مهار آتش از پشت بام، خوشبختانه آتش‌سوزی سریع مهار شد. 

وی افزود: علاوه بر نیروهای آتش‌نشانی خوشبختانه دیگر نهادهای مسئول هم همه پای کار بودند و از همکاری سپاه، ارتش و نیروی انتظامی هم تشکر می‌کنم.

اما دقایقی بعد از اعلام خبر خوش اطفاء حریق بازار تبریز که به دلیل اهمیت تاریخی و اقتصادی آن، مردم را بیدار نگه داشته بود تا پیگیر روند آتش‌سوزی باشند، زلزله‌ای به بزرگی 3.1 ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین، ساعت 3:27 دقیقه بامداد روز پنجشنبه تبریز را لرزاند.

این زمین لرزه در 7 کیلومتری شهر تبریز بوقوع پیوست که کانون آن، 7 کیلومتری تبریز، 19 کیلومتری باسمنج و 21 کیلومتری سردرود بود.

این زمین لرزه هم خواب را از چشمان مردم ربود و تا سحری و اذان صبح، اغلب مردم را بیدار نگه داشت.

آتش‌سوزی در بازار تاریخی تبریز در 13 آبان 1388 هم به وقوع پیوسته بود. در جریان این حادثه بخش‌هایی از راستهٔ تاریخی «ایکی قاپیلار» که مرکز فروش انواع پوشاک و لوازم آرایشی است دچار آتش‌سوزی شد که امشب نیز بعد از 10 سال همان بخش بازار دچار آتش‌سوزی شد. 

بازار قدیمی تبریز به عنوان بزرگترین بازار مسقف تاریخی جهان با حدود یک کیلومترمربع وسعت در قلب بافت تاریخی این کهن شهر واقع شده و هر از چند گاهی شاهد وقوع آتش‌سوزی به دلیل تعدد مغازه‌ها و راسته‌های آن است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس