کد خبر 958402
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
امارات و عربستان

اوضاع در یمن به سمت رویارویی نظامی مستقیم بین همپیمانان امارات از یک سو و همپیمانان حکومت سعودی از سوی دیگر پیش می‌رود.

به گزارش مشرق، شبکه تلویزیونی المسیره در گزارشی به بررسی اختلافات داخلی بین اعضای ائتلاف متجاوز به یمن و همدستان داخلی آنها پرداخت و نوشت: از زمان ورود ابوظبی به شهر عدن در سال ۲۰۱۵ میلادی، شماری از علما و رهبران مخالف ائتلاف متجاوز به یمن ترور شدند اما هدف ترورهای اخیر این شهر افراد وابسته به عربستان بوده است. دوشنبه گذشته عناصر مسلح عبدالله حسین القحیم یکی از سران به اصطلاح "شورای انقلابی" مورد حمایت ریاض را در منطقه بئر فضل ترور کردند. حذف فیزیکی القحیم تنها چند روز بعد از ترور رامی محمد المصعبی از رهبران این شورا در شهر المنصوره صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:

سازمان ملل: خروج نیروهای یمنی از الحدیده طبق برنامه پیش می‌رود

عده ای امارات را مسئول ترور رهبران جنبش "الحراک" در جنوب یمن می دانند؛ به ویژه که مناطقی که ترور در آنجا انجام شده است، تحت کنترل شبه نظامیان موسوم به "الحزام الامنی" است. این شبه نظامیان وابسته به امارات هستند و از طرف ابوظبی مامور کنترل مناطق جنوبی یمن هستند. به گفته برخی منابع، عاملان ترور بعد از اجرای دو عملیات ترور یاد شده از بیش از ۱۰ پست ایست و بازرسی عبور کردند.

محمد الحضرمی سخنگوی به اصطلاح شورای انقلابی گفت: طرف های مورد حمایت امارات نبردی رسانه ای و تبلیغاتی را علیه این شورا به خاطر گسترش حضورش در شماری از استان های جنوبی و مخالفت این شورا با گفت وگوها به راه انداخته اند. تشکل موسوم به "شورای انتقالی" خواهان برگزاری این گفت وگوها شده است. این شورای انتقالی برای خرید افراد و گسستن صفوف شورای انقلابی در هفته های گذشته تلاش کرده است.

رویارویی ها بین هم پیمانان ریاض و ابوظبی به عملیات ترور ختم نشد بلکه چهارشنبه گذشته به رویارویی مستقیم بین شبه نظامیان موسوم به الحزام الامنی از یک سو و نیروهای "گارد ریاست جمهوری" از سوی دیگر در شهر الضالح منجر شد. در این رویارویی ها شماری از دو طرف کشته و زخمی شدند.

برخی ناظران معتقدند که این رویارویی های نظامی به علت اختلافات بین ریاض و ابوظبی است که هر روز بر دامنه آن افزوده می شود. این اختلافات درخصوص تقسیم محل های راهبردی و ثروت و نفوذ است. عربستان اخیراً تلاش کرده است که کنترل و اشغالگری خود در استان المهره یمن را تقویت کند. ریاض همچنین حضورش در جزیره سقطری را تقویت کرده است. عربستان همچنین برای ابوظبی در استان های حضرموت و شبوه نیز مزاحمت ایجاد کرده اند.

تحلیلگران می گویند که این اختلاف ها چهره واقعی سیاست های ائتلاف متجاوز به یمن را برملا می کند. این سیاست ها در راستای تضعیف یمن و چپاول ثروت های آن و وارد کردن این کشور به جنگ های مداوم منطقه ای و مذهبی است. احمد المسیری نایب رئیس دولت عبدربه هادی منصور رئیس جمهور مستعفی و دست نشانده عربستان در یمن این موضوع را اخیراً برملا کرد. او چند روز پیش گفت که "ائتلاف درحال گسترش حضورش خود در مناطق شرقی" یمن است. المسیری افزود: دخالت ائتلاف در جنوب یمن برای ایجاد فتنه و هرج و مرج است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس