کد خبر 958252
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
ابوبکر البغدادی

پس از شکست‌های پیاپی آمریکا در مذاکره با طالبان بار دیگر سناریوی بزرگنمای داعش از سوی جریان رسانه‌ای غرب در افغانستان قوت گرفته و شایعاتی نیز درباره حضور «بغدادی» سرکرده داعش در این کشور منتشر شده است

به گزارش مشرق، دور ششم مذاکرات آمریکا با طالبان نیز همانند مذاکرات گذشته عاری از دستاورد پایان یافت و طالبان بار دیگر حاضر به هیچگونه امتیاز دهی به آمریکا نشدند.

این گروه با درک درماندگی آمریکا حاضر نشده است تا در مذاکرات صلح با آمریکا هیچگونه امتیازی را برای واشنگتن در نظر بگیرد و تنها به لزوم خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرده است.

بیشتر بخوانید:

رسانه انگلیسی: ابوبکر بغدادی در افغانستان پنهان شده است

فشارها و تشویق کشورهای اندونزی، آلمان و سازمان ملل در راستای مجاب کردن طالبان به امتیاز دهی کارساز واقع نشده است و ظاهراً آمریکا از طریق جنگ روانی به دنبال اعمال فشار بر طالبان است تا این گروه را به نحوی به امتیاز دهی حداقلی در مذاکرات وادار کند.

از همین رو شماری از رسانه‌هاغربی و به تبع آن رسانه‌های داخلی افغانستان به صورت آگاهانه و یا غیر آگاهانه شایعاتی را مبنی بر حضور «ابوبکر الغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش در مناطق شرقی افغانستان منتشر کرده‌اند که به نحوی می‌توان این کار را جنگ روانی آمریکا علیه طالبان محسوب کرد.

چندی پیش ویدئویی از البغدادی منتشر شد که بر روی یک تشک محلی و بالش تکیه زده بود، این نخستین ویدئوی تبلیغاتی پس از ۵ سال منتشر شد که در آن ضمن اذعان به شکست در سوریه قول انتقام‌گیری را داد.

روزنامه چاپ انگلیس موسوم به «د سان» در گزارشی در این باره نوشته است که «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی از خاورمیانه فرار کرده و در خاک افغانستان پنهان شده است.

این روزنامه با استناد به اظهارات «زید حامد» تحلیلگر امنیتی پاکستانی خاطرنشان کرد که سایر سرکردگان گروه تروریستی داعشی نیز با فرار از عراق و سوریه در حال پیوستن به بغدادی در شرق افغانستان هستند.

این تحلیلگر پاکستانی در توییتر خود دلیل حضور بغدادی در افغانستان را تشک و بالش‌هایی عنوان کرده که در این ویددو به نمایش در آمده بود. از نظر وی تشک و بالش موجود در این ویدئو متعلق به مناطق پشتون نشین در شرق افغانستان بوده است.

یکی از کاربران در واکنش به این موضوع تاکید کرده است که حضور بغدادی در افغانستان ممکن نیست مگر که برخی از کشورها در منطقه کمک کرده باشند.

«هشام الهاشمی» کارشناس عراقی در زمینه گروه‌های افراطی بر این باور است که بغدادی سرکرده گروه تروریستی هنوز هم در یکی از مکان‌ها در عراق و سوریه پنهان شده است.

با این حال، سوال اصلی این نیست که سرکرده گروه تروریستی داعش در کجا پنهان شده است بلکه این جریان رسانه‌ای نشان دهنده قوت گرفتن جنگ روانی علیه طالبان در افغانستان است.

گفتنی است که حمایت آمریکا از داعش نیز موضوعی جدید نیست زیرا بارها اخبار حمایت هوایی از جنگجویان داعشی و عملیات نجات این گروه تروریستی توسط نظامیان آمریکایی در رسانه‌ها منتشر شده است.

آمریکا در گذشته به امید مهار طالبان در میدان‌های جنگ داعش را در افغانستان ایجاد و حمایت کرد اما عملیات‌های پاکسازی داعش که از سوی طالبان راه اندازی شدند این نقشه آمریکا را با شکست روبه‌رو کرده است.

آنچه مسلم است سناریوی بزرگنمایی گروه تروریستی داعش در افغانستان توسط جریان رسانه‌ای غرب نیز راه بجایی نخواهد برد، از نظر برخی کارشناسان، طالبان از درماندگی آمریکا آگاهی دارند و به احتمال بسیار در شرایط کنونی حاضر به امتیاز دهی به واشنگتن نخواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس