هاشمی طبا

مصطفی هاشمی‌طبا به تازگی تأکید کرد جناح‌های سیاسی کشور دیگر حرف جدیدی برای گفتن ندارند و تغییری هم در کار نیست!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

استعفای روحانی و برگزاری ۲ انتخابات در اسفند! حجاریان در اتاق فرمان فتنه اقتصادی

«سعید حجاریان»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اخیراً در یادداشتی که در جدیدترین شماره نشریه صدا و با عنوان «کدام اصلاح‌طلبی؟ کدام بقا؟» منتشر کرد به شرح یادداشت قبلی خود با عنوان «اصلاح‌طلبی و مسئله بقا »[۱] پرداخته است.

او در بخشی از این یادداشت (که در اعتمادآنلاین بازنشر شد) درباره اشاره سابق خود مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان در صورت بروز طوفان (یا همان فتنه) باید سر خود را پایین بگیرند، نوشته است:

«پس از انتخابات سال ۸۸ طوفانی پدید آمد و کسی در اردوگاه اصلاح‌طلبی سر خود را پایین نگه داشت اما هزینه‌های بسیاری بر این جریان وارد آمد و تا امروز، همچنان شرایط پیش از هشتاد و هشت، مهیا نشده است. اساساً در طوفان‌ها می‌توان دو نوع سرخم کردن را در پیش گرفت؛ رویکرد اول، به‌سان سرو است. سرو در مقابل طوفان سر خود را پایین نگه می‌دارد اما جایگاه پیشین‌اش محفوظ است. رویکرد دوم، سر خم کردن از جنس تملق و ابن‌الوقتی و به‌قصد کار و کسب سیاسی-اقتصادی است و طبعاً در اندیشه اصیل اصلاح‌طلبی، سرو محوری بر ابن‌الوقتی رجحان دارد. البته شاید بتوان از نوع سومی از سر خم کردن سخن گفت که در آن، فعالیت ایمن در خارج از کشور به حضور پرمخاطره در وطن ترجیح داده می‌شود.»

حجاریان همچنین توضیحاتی را درباره ماجرای مشارکت مشروط در انتخابات (که گزینه چندان مهمی در رفتارها و سوابق اصلاح‌طلبان نیست) نیز ارائه می‌کند و اصلی‌ترین جملات یادداشت خود را در قالب این کلمات ارائه می‌کند:

"البته در این میان، وجود و کارکرد پارلمان به‌دلیل تناقضات و تعارضات یا به‌تعبیری دیگر، «حاکمیت دوگانه» به‌طور جدی محل پرسش قرار گرفته است و شاید، تمهید «حاکمیت یگانه» و پایان دادن به این معضل، از معبر استعفای رئیس جمهور و برگزاری همزمان دو انتخابات در اسفندماه سال جاری بگذرد تا نتیجتاً، مجلس و دولتی همسو با رؤسای همسوتر بر مصدر امور قرار بگیرند "[۲]

*منظور حجاریان از حاکمیت دوگانه؛ مفهوم «دولت پنهان» است که چندیست اصلاح‌طلبان تأکید دارند هم‌اوست که عامل ناکارآمدی دولت شده و نمی‌گذارد دولت کار کند و مثلاً گرانی را به ارزانی تبدیل کند!

تأکید چپ‌ها بر عبارت برساخته دولت پنهان همچنین اگرچه اشاراتی به سمت سپاه پاسداران، شورای نگهبان و سایر نهادهای حاکمیتی دارد اما همانطور که واضح است؛ رأس حاکمیت و سمت رهبری نظام را نشان می‌دهد.

بالنتیجه کنایه حجاریان به عبارت «حاکمیت یگانه» هم رأس همان دولت پنهان را مورد اشاره قرار می‌دهد که در پیش اشاره کردیم منظور، رهبری نظام است.

با دانستن معنای این نیش و کنایه‌ها، اکنون واضح است که حجاریان برای برون‌رفت نظام از مشکلاتی که دولتِ اصلاح‌طلبان و ماحصل «تَکرار می‌کنم» پدید آورده؛ «استعفای روحانی»، اِعمال نفوذ بر انتخابات و روی کار آوردن دولت و مجلسی همسو با خواسته‌های دولت پنهان را پیشنهاد می‌دهد. که البته منظور از کلمه «پیشنهاد» کنایه موزیانه او به حاکمیت نظام است مبنی بر اینکه حال که این مشکلات و گرانی‌ها را پدید آورده‌اید؛ پس دستگاه‌های همسو با خودتان را هم روی کار بیاورید!

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که سعید حجاریان اولین کسی بود که در ایام دولت اول روحانی؛ گزینه استعفای رئیس‌جمهور را مطرح کرد.

او ۳ سال قبل طی اظهاراتی گفته بود: «آقای روحانی اگر شکست بخورد بحران در بحران ایجاد خواهد شد. فرض کنید که توافق برجام در یک جایی به لحاظ اجرا شکست بخورد و همه‌چیز هوا شود. روحانی هم استعفا می‌دهد و می‌رود، و یک نفر مثل معجزه‌ی هزاره‌ی سوم سر کار می‌آید. روحانی شکست می‌خورد .»[۳]

پس از او، کسانی از اصلاح‌طلبان در مقاطعی دیگر و خاصّه از ابتدای روی کار آمدن مجدد روحانی در دولت دوازدهم؛ کراراً بر مفهوم استعفای روحانی تأکید کرده‌اند و جالب آنکه رسانه‌های این جریان خاص سیاسی اصرار دارند که طرح مسئله استعفای روحانی کار اصولگرایان است.

با دانستن مطالب پیش‌گفته، این تحلیل مطرح شده در وبلاگ مشرق تعیّن بیشتری می‌یابد که حجاریان در کنار تأکید چند ساله‌اش بر سیاه‌نمایی از اوضاع کشور، آوردن مردم به خیابان و مژده‌های پیاپی مبنی بر وقوع طوفان و سیل در خیابان‌ها ![۴] و ایضاً فرمانش مبنی بر کنترل از راه دور این «فتنه اقتصادی» احتمالی و حمایت اصلاح‌طلبان از این حرکت به سان «سرو»! در صدد پر فشار شدن این پروژه با استعفا کشاندن رئیس‌جمهور روحانی نیز هست.

این تحلیل که با اطلاعات پیش‌گفته به روشنی اثبات می‌شود همچنین نشان می‌دهد که چگونه برخی جریانات دولتی با رفتارهایی مثل انتشار کلیپ سقوط کاپیتان!، عدم نظارت بر قیمت‌ها، اصرار بر ناامیدی مردم و لایک دادن به اغتشاش میلیونی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری؛ آتش تهیه را برای حجاریان فراهم می‌آورند.

گزاره‌ای که بایستی بیش از این مد نظر و توجه نهادهای ناظر کشور باشد...

لازم به اشاره است که مشرق پیش از این و در ابتدای فروردین ماه امسال گزارشی را با عنوان «تئوری زمین زدن دولت در فتنه آینده تکرار می‌شود؟» را منتشر و به آنچه که حجاریان امروز می‌گوید اشاره کرده بود.

در این میان البته یک سوال تحلیلی شبیه به معماهای ذن (معماهای بدون پاسخ) وجود دارد و آن اینکه آیا رئیس‌جمهور روحانی هم با جریانات پیش‌گفته پیرامون فتنه اقتصادی، استعفا و تهیه آتش تهیه برای بغرنج شدن اوضاع کشور همراهی دارد یا خیر؟!

از یک سو باید گفت که اینگونه نیست و از سوی دیگر نیز همه می‌دانیم که رأس دولت سکوت‌های ممتدی در برخی مواضع سیاسی و اجرایی دارد.

فی‌المثل آنهایی که از داخل دولت از اغتشاش میلیونی و ناآرامی‌های فیزیکی مردم صحبت کردند همچنان مشغول رفت و آمد در درون دولت هستند و یا با اینکه نظارت بر قیمت‌ها وظیفه ذاتی دولت است اما شاهد رخوت عجیبی از سوی دولت در این زمینه هستیم.

ما قضاوت درباره این معمای ظاهراً بی‌پاسخ را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

***

«هاشمی‌طبا» به پوچی سیاسی رسید

«مصطفی هاشمی‌طبا»، فعال اصلاح‌طلب و از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که «به نظر شما جناح‌های سیاسی حاضر هستند که در ویترین سیاسی خود تغییر ایجاد کنند؟» گفته است:

«شعارها و حرف‌های هر جناح، خیلی قابل تغییر نیست. ضمن اینکه حرف جدیدی هم برای گفتن ندارند. ممکن است چیزی در ذهن‌شان باشد اما حرفی برای گفتن ندارند. لذا تغییری هم ایجاد نمی‌کنند.»

او در ادامه تصریح می‌کند:

«جریان های سیاسی در کشور ما، برنامه‌های خودشان را اعلام نمی‌کنند. ممکن است تنها بیایند و اعلام کنند که قرار است چنین و چنان بشود، اما باید تبعات چنین بشود و چنان بشود را هم بگویند. هیچکدام جرأت آن را ندارند که سیاست‌ها و پیشنهادهای خود را همراه با تبعاتش بیان کنند و بگویند فلان سیاست، فلان تبعات را هم به دنبال دارد؛ برنامه‌های خودشان را فقط در حالتی قرار می‌دهند که جلب توجه کنند و رأی جمع کنند .»[۵]

*آقای هاشمی‌طبا حکماً در جریان نیستند که عمر سیاست‌ورزی و ایضاً عمر کارآمدی قرار نیست همراه با ایشان بازنشسته شود و از دور کنار برود!

اینکه جریانات سیاسی کشور حرفی برای گفتن ندارند نیز به لحاظ تجربه عمومی مردم ایران حرف صحیحی نیست...

انتخابات‌های چند دوره اخیر در کشور نشان داد که یک جریان سیاسی چگونه می‌تواند با روی کار آمدن خود، اقتصاد و معیشت مردم را با مخاطرات جدی دنبال کند و به جای این مخاطرات نیز موجودی پر از تهی به نام برجام و یا یک شهردار دوچرخه‌سوار را تقدیم آنان کند.

اکنون آیا ممکن نیست جریانی سیاسی در کشور وجود داشته باشد که بر خلاف جریان موجود بیاندیشد، کارآمد باشد، بتواند بر قیمت‌ها نظارت کند و سطح زندگی مردم را ارتقا دهد؟!

یقیناً در مقایسات ذهنی مردم و تجربه‌های سیاسی توده‌های ایران؛ گفته‌های نومیدانه هاشمی‌طبا پذیرفته نیست و مردم به‌خوبی دریافته‌اند که اثر آری یا نه گفتن به «تَکرار می‌کنم» چگونه می‌تواند شرایط پیرامون آنها را دچار نوسان کند...

***

۱_ mshrgh.ir/950647

2_ https://etemadonline.com/content/292867

3_ mshrgh.ir/944976

4_ mshrgh.ir/950915

5_ khabaronline.ir/news/1258707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • لیلا IN ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    90 67
    فقط، یک نفر میتونه مملکت را از وضع موجود نجات بده. تنها کسیکه فراتر از جناح و جریان پشتوانه مردمی داره. و اونم دکتره.
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      این مملکت رو همون دکتر به این وضع انداخته و کاری کرده که صد سال دیگه هم درست نشه. خدا ازش نگذره
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      23 73
      خخخخخخخخخخخخخ اون که خودش با اختلاف سلطان تورم و بیکاری و ورشکستگیه.تا قبل از محمود از این وضعیت ها نداشتیم
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      77 8
      من طرفدار احمدی نژاد نیستم مخصوصا الان که در برابر رهبری ایستاده، ولی برای اونهایی که سرشون رو مثل کبک زیر برف کردن میگم که عامل همه این تورم و بیکاری و ورشکستگی ها عوامل فتنه 88 بودند که بهانه دست دشمن دادند که ایران رو مورد شدیدترین تحریمها قرار بده. تا کی میخواید خودتون رو به خواب بزنید؟
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      48 22
      یکی از عوامل اصلی رأی آوردن روحانی رفتار واقعاً بچه گانه احمدی‌نژاد و رهاکردن کشور در دوسال آخرش بود
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      30 5
      راست میگه دلار 4200 رو دکتر کلید زد مردم خوش باشند
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      0 38
      انشاالله تا سال 1400 همراه و در کنار دکتر روحانی هستیم.
    • عباس IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      0 0
      البته میتونست باشه( شرطی نوع سوم)
    • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      11 4
      دکتر خودش یک جریان شده که سر ناسازگاری با نظام را دارد
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      6 0
      متاسفانه انچه نباید برای من اثبات میشد شد سند نامه هاشمی و خاتمی به سران غربی در سال 88 و جهت تحریم ایران رو چند روز پیش دیدم هر روزی که خاتمی جرثومه فساد به حیات خودش ادامه میده حیات ایران را بیشتر به خطر میاندازه
  • ناشناس IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    68 4
    باز هم دوکلام از مادر شوهر عروس بشنوید حجاریان هرگز اصلاح نمیشود.
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      17 0
      ما گلهای خندانیم......
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      16 0
      بابا چکار حجاریان دارین ،این براندازا اونقدر تحلیل و تفسیر کردن و نشد دیگه رسیدن به هجو گفتن،عجب تحلیل آبگوشتی افاضه فرمودن:طوفان و سرو و ...‌دیگه رسیدن به شعر گویی‌حماسی ،آقای حجاریان افراد مورد علاقه جریان سیاسی متبوع شما حتما اهل حماسه و مقاومت و پایداری نیستن و نخواهند بود،شماها همه بزعم خودتون نیروهای ستادی هستین،بچه هاتون که اهل کارهای اقتصادی و بورس خارج از کشور هستن ،دوستانتون که نجومی بگیر و اهل زندگی تو بالا شهر،خودتون هم که معلوم شد رسیدین به قصه گویی واقعا بد نیست برای دیده شدن اینهمه تنزل پیدا کردین؟
  • سید IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    71 6
    حجاریان امّ القیّ اصلاح طلبان تهوع آور.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    45 15
    من عاشق اسلام را تورم چنان کمرم شکست وبی خانمان کرد که دیگه نای روی پای خود ایستادن ندارم نظام کیلویی چند چون تمام ارزوهای به حقم وحاصل 40سال زجر وکارم بر باد رفت تورم گوارایم باد
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      18 1
      همه همینیم برادر جز عده ای...
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      13 6
      خیلی ها به این بدبختی گرفتار شدند و بدتر اینکه عده ای هم با استفاده از این وضعیت به چنان ثروتهای بادآورده ای دست پیدا کردند که تا هفت پشتشان را بیمه میکنند! معلوم نیست این از دستاوردهای اسلام است یا از دستاوردهای نظام یا دستاوردهای جناحین!؟ هر چه باشد ما که دیگر نابود شدیم و برایمان مهم نیست مملکت برقرار باشد یا نباشد...
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      11 7
      فقط یه احمق البته اگه مزدور نباشه میتونه بگه وضعیت مملکت برام مهم نیست
    • معلم IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      1 0
      عاشق اسلام بخاطر دین و عقیدش مهاجرت میکنه, شکنجه میشه, شعب ابیطالب میره اما بخاطر دنیا جا نمیزنه
  • حسن IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    61 11
    باز این لال فتنه لب به سخن کرد احمق وطن فروش بی
  • رضا IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    39 5
    عوامل غرب.
  • رضوی نژاد IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    50 6
    روی این نظریه و تز جدید کار کنید حتما به نتیجه ای خواهید رسید: به نظر می رسد اقای حجاریان با توجه به مشکل جسمی ایشان خیلی بعید هست که توانایی مطالعه ، تایپ یا نگارش این حجم مقالات با منابع را داشته باشند! حتما توسط تیم سیاسی حرفه ای(داخل یا خارج از کشور) همسو با وی نگارش و با تایید یا امضای ایشان منتشر می شوند
  • DE ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    24 1
    سرو در مقابل طوفان سر خود را پایین نگه می‌دارد اما جایگاه پیشین‌اش محفوظ است که ربطی به مرام اصلاح طلبچی ها ندارد.. رویکرد دوم، سر خم کردن از جنس تملق و ابن‌الوقتی وموج سواری به‌قصد کار و کسب سیاسی-اقتصادی است که طبعاً این اندیشه اصلاح‌طلبی است . نوع سوم دررفتن و پناهنده شدن به خارج که کلا عاقبت سیاسی همه اصلاح طلبچی هاست.
  • ع.الف IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    5 10
    تنها یک سیستم «جمهوری اسلامی» می تواند با مدل حکمرانی روشن تعریف شده و عملیاتی روندی رو به بهبود بسازد و از به قهقهرا رفتن این جمهوری(کمینه واقعی) اسلامی(بیشتر واقعی) جلوگیری کند. اکنون در کف خیابان بیشتر حکومت اسلامی است تا جمهوری اسلامی.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    47 2
    این حجاریان بی چرا سرش را نمی گذاره تو آخور خودش و دست از سر ملت بر نمی داره؟!!
  • سربدار IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    24 2
    باز هم این حجاریان پریشان حال و پریشان گو آمدچه کنیم باید تحمل کنیم این که به خودش رحم نکرد و خودش را به این روز انداخت
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    31 12
    فارغ از هر کسی که این نظر را بدهد به نظر من در هرصورت استعفای دولت ناتوان و فسیل شده و بی برنامه روحانی بزرگترین خدمت به مردم ایران است. بنظرم صرفا ابعاد منفی خارجی مانع اصلی عدم موافقت نظام با جارو کردن این دولت بی عرضه بوده است
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    23 13
    ففففففففقققققققققطططططططط اااااحححححممممممدددددی ی ی ی ی ی نژاد
  • علی CA ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    25 14
    با احموی نژاد موافقم. مرد مرد مرد روزهاهای سخت و نترس و جسور
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      1 10
      مرد مرد مرد 5برابر کردن قیمت ها
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    14 1
    من وقتی قیافه حجاریان را می بینم به یاد شبث بن ربعی ادم هفت خط که هم در جبهه امام علی (ع) بود هم به جنگ امام حسین (ع) امد می افتم . البته کمی ویژگی های شخصی این دو ادم هم بهم می خوره .
  • بهنام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    0 11
    هر کی هر حرفی میزنه مشرق سریعا مخالفت و زد آن حرف میزنه . جالبه ......
  • NL ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    23 1
    لیبرالیسم مساوی بافقر ووطن فروشی است.،وجریان اصلاح طلب لیبرال،مساوی ذلت وخیانت ملی است....
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    14 1
    نمیدومنم چرا عکس این بابا ( حجاریان ) رو میبینم حالم خراب و دگرگون میشه ؟ انگار خباثت از چهره اش میباره.
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    17 0
    هرکسی میخواهدراه حق را طی کند بایدسختی آنرا به جان بخرد.همانطورکه امیرمومنان عالی علیه السلام ودیگرامامان مااینطوربودند. هرچند که ماشکرنعمتهاراچه درخوشی وچه درناخوشی نمیکنیم وهمیشه خداغرمیزنیم.شکرامنیت وشکر رهبری نظام و...یاعلی
  • مسعود دیپلمات IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    11 0
    منظور حجاریان این است که دولت اصلاح طلب باید هیچ منازعی نداشته باشد تا دیکتاتوری کامل محقق گردد! تا امثال روحانی که زمانی سودای رهبریت را در سر میپروراند به مقام رهبری نایل آید تا آنگاه هر غلطی دلشان خواست بکنند. ریشه یابی ژنتیک اصلاح طلبان نشان میدهد که اکثر آقایان از بازماندگان متول قبیله قاجار هستند که در پس انقلاب در سودای بازگشت دوباره به حکومت بودند.
  • کیا IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    1 0
    «شعارها و حرف‌های هر جناح، خیلی قابل تغییر نیست. ضمن اینکه حرف جدیدی هم برای گفتن ندارند. ممکن است چیزی در ذهن‌شان باشد اما حرفی برای گفتن ندارند. لذا تغییری هم ایجاد نمی‌کنند.» این یک واقعیت است در سننن اسلامی به این سخن روایتی وارد داریم که بعد از..........وعده گاه مومنین 1408
  • AE ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    1 3
    اتحاد اتحاد اتحاد.دست از این سیاست بازی های بچه گانه بردارید.دشمن همه مون یکیه باید برعلیه اون جبهه بگیریم نه بر علیه هم که دشمن شادبشه وهیچ سود دیگه ای هم نداره.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    2 3
    شرکت در انتخابات مملکت رو به اینجا رسانده
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    10 0
    عملکرد احمدی نژاد از باب خدماتی که به کشور و ملت نموده فراموش نخواهد شد مضافا معیاراست برای عملکرد سایر دولتها اکنون نمونه آن را می بینیم که چه بلایی سر ملت و کشور آورده اند..
  • FR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    5 0
    حجاریان هم نماینده همان سر خم کردگان خارج از کشور است که از جریان ترور نافرجام خود سوء استفاده کرده وبا وجود سابقه فتنه گری در ایران مانده تا بخیال خود در تقسیم کار وظیفه ش را انجام دهد ....... هنوز توهم سرو بودن را داشتن خیلی مضحک است.
  • FR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    4 0
    نه که خود هاشمی طبا عوارض ونتایج وتبعات سیاستهای اصلاح طلبانه را در جریان انتخابات بیان کرد ؟!
  • ناشناس IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    5 0
    آوردن آقای هاشمی طبا در مناظره ی اخیر اوج ابتذال بود
  • مدفون IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    3 6
    چهل ساله هر دولتی آمده جز غارت و چپاول و رابطه بازی کاری برای مردم نکرده تمام سرمایه های این مملکت را به تاراج بردند الان هم وضع روز به روز بد وبدتر میشور
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      10 0
      دولتهای رجایی رهبر و احمدی نژاد را مستثنا کن .
  • بازنشسته آموزش وپرورش IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    1 0
    تاتصمیم گیری اصلی دردست مجلس ودولت نباشد،سایه شوم بیکاری وگرانی بالاسر مردم مظلوم وشریف ایران خواهد بود،لذا انصاف نیست،یکی راتعریف ودیگری ناکارآمدقلمدادکنیم.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    1 0
    بله وقتی ماشین قراضه انتخاب کنی در نیمه های راه و سربالایی ها متوقف میشه و دیگه به ادامه راه امیدی نیست. باید دولتی انتخاب می کردید که چهار سال با انرژی خدمت کند نه بعد دو سال از کار بیفتد ! یک اشتباه در دو انتخاب !
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    3 0
    حالا حجاریان برای فتنه این حرف رو گفته ولی هر یک دقیقه ای که روحانی کمتر رئیس جمهور باشه به نفع مملکته خود روحانی هم خسته شده میخاد این دو سال رو بپیچونه بره یه هول بدیم خودش هم راضیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس