بی 52

در حالی که فقط حدود ۱ ماه از ترک منطقه خلیج فارس توسط یک ناو هواپیمابر آمریکایی می گذرد، حضور یک ناو دیگر به رسم ۳۰ سال اخیر، نمی تواند پیامی نظامی برای مسئولان و فرماندهان کشورمان داشته باشد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، چند روزی است که بحث حضور ناو هواپیمابر و بمب افکن‌های آمریکایی در منطقه خلیج فارس تبدیل به بحث روز در رسانه‌های دنیا و طبیعتاً در افکار عمومی کشور شده و عده‌ای تلاش می کنند این حضور را آرایش جنگی ایالات متحده در برابر جمهوری اسلامی تعبیر و تفسیر کنند. اما در این میان، یک بررسی ساده نشان خواهد داد آیا این استقرار نیروهای آمریکایی در منطقه، تازگی دارد و نشانه‌ای از آمادگی برای حمله نظامی است یا یک روال مرسوم و برنامه روتین ارتش آمریکاست که همواره اجرا شده اما این بار می خواهند با تلاش رسانه‌ای و عملیات روانی، آن‌را متفاوت از گذشته جلوه دهند.

حضور آبراهام لینکلن؛ سنتی با بیش از ۳ دهه قدمت

حضور مستمر حداقل یک گروه رزمی ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس امری است که از اواسط دهه ۱۳۶۰ شمسی به صورت مداوم آغاز شده و به غیر از چند دوره خاص و کوتاه مدت، همیشه یک ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه حضور داشته است. ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ میلادی (اواسط پاییز سال ۹۶) ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt از سری نیمیتز وارد خلیج فارس و بعد از مدتی از منطقه خارج شد. ناو هواپیمابر USS John C. Stennis از دیگر ناوهای هواپیمابر اتمی نیز در اوایل بهار سال جاری (اواسط فروردین ماه ۹۸) وارد خلیج فارس شده و در حال حاضر در اقیانوس اطلس حضور دارد و به سمت بندرگاه اصلی خود در شرق آمریکا می رود.

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن

لذا حضور ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن هم مسئله‌ای متفاوت از این حضورهای دوره‌ای در منطقه خلیج فارس نیست. این ناو و گروه رزمی همراه آن نه اولین ناو هواپیمابر در خلیج فارس و نه آخرین آنها در این منطقه خواهند بود و در ادامه برنامه حدوداً ۳۰ ساله ارتش آمریکا برای خودنمایی در منطقه و حساب کردن فاکتور این حضور از طریق دوشیدن برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

بررسی پرنده‌های موجود روی هر دو ناو هواپیمابر نشان می دهد تفاوت خاصی در لیست تجهیزات دو شناور و ناوهای اطراف آن وجود نداشته اما نوع تبلیغات درباره ورود ناو جدید نشان می دهد قرار است افکار عمومی کشورمان و بالتبع رسانه‌ها و مسئولان، از این حضور احساس ترس کنند.

بی ۵۲؛ قطر بهتر است یا دیگوگارسیا؟

در کنار اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه، ۴ فروند بمب‌افکن بی ۵۲ نیز به قطر اعزام شده و در پایگاه هوایی العدید مستقر شدند. در خصوص حضور این هواپیماها نیز جوسازی و تبلیغات زیادی صورت گرفته اما این مسئله هم بحث جدیدی نیست و از سال ۲۰۱۶ میلادی و همزمان با شدت گرفتن عملیات‌های هوایی آمریکا در سوریه و عراق این بمب افکن‌های استراتژیک در قطر حاضر شدند و پروازهای عملیاتی بر علیه اهدافی در دو کشور انجام دادند. همچنین چندین مورد حمله علیه گروه طالبان نیز توسط این هواپیماها از طریق قطر انجام شد.

طبق برنامه اعلامی ارتش آمریکا، در سال ۲۰۱۸ میلادی این هواپیماها قطر را ترک کرده و حالا دوباره به این منطقه بازگشتند که نشان می دهد نه رفتن آنها و نه آمدنشان، اتفاق جدید و خاصی در آرایش نظامی آمریکا محسوب نمی‌شود.

تصویری از حضور بی ۵۲ های آمریکایی در قطر طی سال‌های گذشته

حال فرض کنیم آمریکا قصد استفاده از بمب افکن‌های بی ۵۲ بر علیه ایران را دارد. آیا فرماندهان آمریکایی هواپیماهایی به آن بزرگی و بدون پشتیبانی کافی پدافندی را در فاصله تقریباً ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلومتری مرزهای ایران قرار می دهند؟ جایی که به طور کامل در تیررس دقیق‌ترین موشک‌های ایرانی بوده و در کمتر از چند دقیقه می توان پایگاه مورد نظر را به طور کامل از مدار عملیات خارج کرد. شاید اگر آمریکا بمب افکن‌های بی ۵۲ خود را به پایگاهی مثل دیگو گارسیا در عمق اقیانوس هند ارسال می کرد ممکن بود این گونه تحلیل کرد که حالا بی ۵۲ ها می توانند برای ایران تهدید محسوب شده و قبل از رسیدن به پدافند کشورمان، موشک‌های کروز خود را پرتاب کنند.

لذا حضور در قطر نشان می دهد این بمب‌افکن‌ها هر هدفی داشته باشند آن هدف، حمله واقعی و نظامی به ایران نیست و قرار است با خبرهای فراوان و بیان این موضوع که هواپیماهای آمریکایی در نزدیکی مرزهای کشورمان هستند، جزئیات یک بلوف را کامل کنند.

بیشتر بخوانید:

افشای شکست بزرگ نیروی دریایی آمریکا در مقابله با قایق‌های تندرو سپاه/ ناوهای LCS در کمتر از ۱۰ سال بازنشسته می‌شوند +عکس

درباره ناو هواپیمابر آمریکا و تیم همراه آن نیز همین مسئله صدق می کند. اصولاً نیروی دریایی آمریکا و خصوصاً ناوهای هواپیمابر آنها برای عملیات در آب‌های باز و اقیانوس‌ها طراحی شده اند، لیکن منطقه‌ای مثل خلیج فارس بسیار کوچک بوده و هر هدفی در این منطقه در معرض موشک‌های ضد کشتی، حملات تعداد بالای قایق‌های تندرو، گلوله‌های هوشمند توپخانه و زیردریایی‌های ایرانی قرار خواهد گرفت.

پس بر مبنای محاسبات نظامی، زمانی که یک ناو هواپیمابر در خلیج فارس قرار می گیرد یعنی اصولاً برنامه‌ای برای درگیری با ایران ندارد چرا که فرماندهان آمریکایی به خوبی اطلاع دارند که در این منطقه دست برتر با جمهوری اسلامی بوده و هرگونه درگیری در اینجا می تواند به تلفات گسترده برای آنها منجر شود. اگر نیروی دریایی آمریکا واقعاً بنای درگیری با ایران را داشت مشخصاً جایی مثل شمال اقیانوس هند بایستی محل قرارگیری و استقرار آنها باشد که برای آن هم راه‌حلی خاص تدبیر شده است.

آیا آمریکا با این استعداد به ایران حمله می کند؟

علاوه بر دهها استدلال سیاسی، اقتصادی و امنیتی در رد امکان وقوع حمله علیه کشورمان، تجارب گذشته نشان می دهد اصولاً آمریکایی‌ها برای حمله به کشوری به اندازه قدرت پدافندی و آفندی ایران به نیروی بسیار بزرگ‌تری از وضعیت فعلی نیاز دارند که تدارک دیدن آن در زمانی کوتاه غیرممکن است. بر این اساس نگاهی به عملیات طوفان صحرا در سال ۱۹۹۱ میلادی و حجم نیروی عمل کننده ضد عراق می تواند جالب باشد.

آمارهای رسمی نشان می دهد در جریان آن عملیات، دو ناو هواپیمابر یو اس اس آیزنهاور و ایندیپندنس به همراه دو نبرد ناو در منطقه خلیج فارس و دریای عمان حضور داشتند و ناو هواپیمابر کندی و یک نبرد ناو نیز در دریای سرخ حضور داشتند که عملیات هوایی و شلیک موشک‌های کروز به سمت عراق به عهده آنها بود. همچنین چیزی در حدود ۹۵۰ هزار نفر نیروی نظامی از کشورهای مختلف جهان عمدتاً در عربستان سعودی جمع شدند تا عراق را از کویت بیرون کنند. جالب است بدانید در جریان حمله مجدد آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی استعداد انسانی نیروی مهاجم شامل آمریکا و متحدانش به حدود ۵۰۰ هزار نفر رسیده بود در حالی که اکنون حتی یک پنجم این نیرو را نیز در منطقه ندارند.

همچنین انواع هواپیماهای رزمی مثل سری اف ۱۵، اف ۱۶، اف ۱۴، بی ۵۲ و تورنادو در این عملیات حاضر بودند و هواپیمای تهاجمی پنهان‌کار F-۱۱۷ اولین حضور جدی خود در نبرد را در این جنگ انجام داد یا هواپیمای پشتیبانی نزدیک A-۱۰ که سال‌ها برای مقابله با ارتش‌های پیمان ورشو در اروپا آماده شده بود این بار بر علیه یگان‌های زمینی عراق وارد عمل شد. با مقایسه آن شرایط و ارتش ده‌ها برابر ضعیف‌تر عراق در مقایسه با نیروهای مسلح کشورمان، مشخص می شود وضعیت امروز و حضور یگان‌های رزمی آمریکا در منطقه هیچ حرکت غیر طبیعی یا نشانه‌ای از بروز جنگ را در خود نداشته و صرفاً می توان آن را یک جنگ روانی سیاسی و اجتماعی تلقی کرد.

با چنین تجارب سال‌های اخیر، نتایج درخشان اتحاد ملت‌های منطقه به فرماندهی سپاه پاسداران در شکست داعش و نتایج بزرگترین رزمایش ارتش ایالات متحده علیه ایران در سال‌های گذشته، طبیعی است آمریکایی‌ها ترجیح دهند دلخوش به تأثیرات روانی و اجتماعی تحرکات نظامی خود باشند تا ورود به سخت‌ترین جنگ دهه‌های اخیر خود که نه پایان آن به دست خودشان است و نه دامنه‌اش.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 128
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 47
  • F35 FR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    من برگشتم ، چند ماه نبودم انگار رو دار شديد ، خواستم بگم اينبار ديگر كارتان تمام است ، F35 نقطه زنه ، ولي B52 شخم زنه خخخ ، دعا كنيد خودم بيام سر وقتتون .
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      خاک تو سر بی غیرتت کنم بی شرف
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      تو فعلا بزار توی اقیانوس که غرق شدی ژاپنی ها پیدات کنن بعدا با هم حرف می زنیم f35
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      غلط املایی زیاد داشتی دوباره فرستاده بودنت املا کار کنی خخخخ اسراییلی پست تر از حیوان ایرانی جماعت رو از جنگ نترسون ما آماده ی محو اسراییل از نقشه خاورمیانه و حذف شیاطین از پهنه ی جهان هستیم تا مردم آزاده ی دنیا یکم نفس بکشن . اللهم عجل لولیک الفرج .
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      نبودی با دلقک بازیات سرگرممان کنی لابد رفته بودی دوره تکمیلی رو اسرائیل بگذرونی
    • IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      81 32
      بابا بچه باحالیه. بعضی چیزا رو نباید جدی گرفت.
    • IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      68 20
      امام خمینی (ره): جوانهای ما گول نخورند از این تبلیغات فاسد. آمریکا این طوری تبلیغ می‌کند. آمریکا نظامی نمی‌آورد اینجا، آمریکا #نویسنده می‌آورد اینجا، آمریکا گوینده می‌آورد اینجا، آمریکا #عمّال خودش که سالهای طولانی آنها را تربیت کرده است می‌فرستد اینجا که اوضاع ما را به هم بزنند. ۱۶ آبان ۱۳۵۸
    • IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      52 19
      امام خمینی (ره): جوانهای ما گول نخورند از این تبلیغات فاسد. آمریکا این طوری تبلیغ می‌کند. آمریکا نظامی نمی‌آورد اینجا، آمریکا #نویسنده می‌آورد اینجا، آمریکا گوینده می‌آورد اینجا، آمریکا #عمّال خودش که سالهای طولانی آنها را تربیت کرده است می‌فرستد اینجا که اوضاع ما را به هم بزنند. ۱۶ آبان ۱۳۵۸
    • محمد RO ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      45 19
      سلام بی شرف
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      78 28
      می بینم که زبان شیرین فارسی(قند پارسی) رو خوب آموختی ای صهیونیست خبیث! پس: ای کفتارهای صهیونیست: باب 38 و 39 حزقیال نبی و کتاب تثنیه باب 28 رو خوب مرور کنید زیرا مردمی که مثل عقاب بالا سرتون می آیند فارسی صحبت می کنند و شما رو مثل سگ می کشند. اسم رمز؛ عبارت بُکُش بُکُش است. اون مثبت ها هم همش اَلَکیه....
    • دیدگا IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      63 22
      آقا ناو هواپیمابر در واقع یه فرودگاه نظامیه! این چند تا فرودگاه رو بزنیم اونوقت هواپیماهاشون تو دریا بدون فرودگاه میمونن و یکی یکی شیرجه میرن تو آب پیش کوسه ها! کوسه های خلیج فارس هم خیلی سفت گازشون میگیرن!
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      38 7
      از تعداد مثبت دهندگان به نظر همسو با اسرائیل مشخصه که اسرائیل روی این سایت خیلی کار میکنه . خسته باشی دشمن.
    • قایق موتوری AU ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      32 3
      منم یه قایق موتوری ساده ام یادمه تو جنگ یکی از ناواتونو کمر شکستم
    • مظلوم IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      13 1
      برو ای روانی /با این متنی که نوشتی قطعا مشخصه دوا و درمان این چند ماهه که نبودی بازم کارساز نبوده . دوبار باید برگردی به همان تیمارستان که بودی . ولی این دفعه دیگه مطمئنا مدتش چند ساله هستش .
    • شاکی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      21 1
      بدبخت آواره حتما رفته بودی، شنا یاد بگیری .چون به غیر از دریا راهی برای فرار کردن ندارید .
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      6 0
      تو کدوم طرفی ؟
    • امیر IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      10 0
      فکر کنم این دفعه نوبت فرمانده ناو که شلوارش رو خیس کنه!!!!
    • مهدیار IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      2 0
      داداش داری اشتباه می زنی اونی که خواهید زد شخم نیست .....
    • تمشکال IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      4 0
      آقای جان بولتون B52مربوط به قبل از انقلاب و مال چهار دهه پیش است تاریخ مصرف آن تمام شده فکر کنم نام دیگرش (آسان خوراک ) ایرانی های غیور است .
    • کمالوند IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      13 0
      داری میای پوشک ایزی سایز یادت نره با خودت بیاری
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      1 0
      سلام بی شعور
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
      5 1
      لعنت خدا بر منافقین و فتنه گران و دشمنان خارجی و داخلی و کفار و مشرکین فرزین IR
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      1 0
      سازمان بدنام و دیوونه خونه منافقین هیچگاه در ایران و در نزد ایرانیان جایگاهی نخواهد داشت پس زور زیادی نزن بدبخت آویزوون!!!!
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    دیشب خواب عجیبی دیدم خواب دیدم انتخابات ریاست جمهوریه روحانی میگه :به من رای بدید تا سایه جنگ از کشورمون دور بشه، بعد مردم گله گله دارن میرن بهش رای میدن بیدار شدم دیدم خوابم چپه تعبیر شده خخخخخخ
    • IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      49 1
      منم خواب دیدم یه نفر میگفت بهم رای بدین !اقتصادتون رو صد روزه درستش میکنم !:)))
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      68 51
      بازم روحانی که واسه شما در حکم سوپاپ عمل میکنه ایندفعه کسی رای نمیده ببینیم کشورو چطور اداره میکنین شما فقط میخواین خودتوون بیاین سر کار تا جیباتوونو از اینم بیشتر پر کنین قاتحتوون خوندس
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    کاسه لیسان غرب هر روز سوژه ای را علم می کنند!
  • شخم IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    ایران پتانسیل ویژه ای برای تبدیل به بزرگترین زمین کشاورزی دنیا داره.
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      83 38
      همینطور اسراییل و کشورهای منطقه و از غراضه های ناو های هواپیما بر به عنوان گاو آهن استفاده خواهد شد
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    یه سوال : چرا ما که اینقدر مقتدریم با حضور یک ناو هواپیمابر , مجبوریم این همه مقاله بنویسیم که بابا به خدا جنگی در کار نیست ؟
    • CZ ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      برای اینکه امثال نشریه صدا و اصهال طلب ها زیاد هستند که باید 100 بار براشون تشریح کنی تا شیر فهم بشن...
    • IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      22 19
      اشتباها مثبت دادم برای اینکه نقشه غربی ها برای القای ترس بر مسولان ترسویی مثل ... نگیره باید مقاله نوشت چون تعدادشون خیلی هم کم نیست این ترسوها
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      21 20
      چون یک عده بزدل در داخل داریم که باید پوشک ببندیم بهشون و وقت بقیه رو تلف میکنن و برجام هارو رقم میزنن
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      11 1
      بخاطر وجود احمق هايي مثل تو
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      8 1
      با خاطر حضور یک سری لاشخور داخلی که دوست دارن از کاه، کوه بسازن. حیاتشون وابسته به همین سر و صداهاییه که ایجاد میکنن.
  • AE ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    الان مثلا این همه نوشتی که بگی جنگ نمیشه؟ اگه شد 10 هزار تومن به من بدهکاری دروغ نیوز
    • FR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      تو از همین الان برو تو سوراخ موش . اگه جرات کردی بیای بیرون من 10 هزار تومن بهت میدم.
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    این ناوها به درد حمله به کشورهای بی‌دفاع افریقایی میخوره ... با چند تا موشک کارشون تمومه ... مخصوصا موشک های عمود زن
    • مظاهر IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      3 1
      مااز ناوهای امریکا نگرانی نداریم مااز بی تدبیری وبی انضباتی سران مملکت ودزدهای بی امان انها درهراسیم
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    با هواپیمای تولید 1955 تهدید میکنند ؟
  • مسعود US ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    دلتون رو به این ۴تا موشک خوش نکنید عراق ۵ومین قدرت نظامی اون موقع بود ۴۰۰۰ تانک ۶۰۰ جنگنده کم نبودن جنگ با ایران هم اونارو تجربه دار کرده بود ولی نتونستن پس شما هم نمیتونید
    • حیدر صالح IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      45 53
      نیروی نظامی صدام با نیروی نظامی سپاه نه فقط قابل قیاس نیست ! بلکه ماهیت متفاوتی دارند . هرگونه حمله هوایی به خاک ایران یعنی موشک باران شدن پایگاه های هوایی آمریکا در منطقه . پایگاه موشکی ایران 500 متر زیر زمین علیه پایگاه هوایی آمریکایی روی زمین
    • US ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      14 29
      مگه نترسیدی؟ خو راه بازه و جاده دراز... هرییییییییییی...
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      28 25
      خود پنتاگون به اندازه تو مطمین نیست حتی ترامپ هم از جنگیدن با ایران هراس داره آخه همیشه ویتنام گوشه ای از خاطراتشه صدام که از خودشون بود البته احمق که به بازرسای سازمان ملل اجازه داد تمام پایگاه هاش رو شناسایی کنن
    • IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      28 26
      تو همون آلبانی خفه بمیر البته حقارت زندگی عاریه خیلی بهتون فشار میاره
    • IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      50 18
      افرین بر شما. عراق زمان اشغال کویت تا بن دندان مسلح بود و با تجربه فراوان بدست امده از 8 سال جنگ. جالبه که در کتب مربوط به جنگ 8 ساله می خواندیم که به دلیل کمک های فراوان , ارتش عراق در پایان جنگ به مراتب مجهز تر از اول جنگ شده بود. این ارتش مقتدر , در عرض چند هفته به معنای واقعی , لَوَردِه شد. جنگ با قدرت های جهانی ولله فقط ویرانی به بار می اورد و پسرفت چند دهه ای. خوشبختانه مسئولان نظام کاملا به این موضوع واقفند.
    • به IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲ IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      20 17
      ارتش عراق ارتشی وابسته به قدرتهای شرق و غرب بود که اصلا قرار نبود با آمریکا بجنگد. برای همین سربازانش بدون هیچ تلاشی فرار می کردند. این یک جنگ کثیف بود که از قبل توافق شده بود ارتش عراق مقاومتی صرفا نمایشی و شوخی وار داشته باشد. در عوض ویتنامیها جنگ واقعی کردند. آنهم بدون تسلیحات پیشرفته و با دوشگاه و کلاشینکف آمریکا را از پا در آوردند.
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      14 8
      توی صفحه کلید پ نیست بی خاصیت ایرانی ها رو از چی میترسونی
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      5 1
      تانک اسقاطی کشورهای سازنده، جنگنده ی های اسقاطی، تعمیری و یا رادارهای ضعیف شده و ...، صدام رو دوشیده بودن مثل همین کاری که الان با عربستان میکنن
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      0 0
      فکر کنم چهارمین ارتش قوی بود
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      2 1
      ما بادست خالی و در اوج تحریم ها ، همان عراق قدرتمند رو شکست دادیم. و یه جورایی ناخواسته نظر خودت رو نقص کردی
  • CZ ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    مستند رو در رو باشیطان خیلی قشنگ توضیح داده که چطور این ناوهای مامانی رو میفرستن ته آب! با همه جنگنده منگنده هاش
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    34 31
    توی ناوشون پوشک بزرگسالان هم آوردند؟ برای نیروهاشون خیلی لازمه!!!
    • IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      16 12
      داداش اینا ناوشونم پوشک پوشیده چه برسه به سربار مرباراش!
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    24 26
    آفرین مشرق گزارشی به موقع باتحلیل واطلاعات درست درحالی که رسانه های بیگانه مدام می خواهندباعملیات روانی دل ملت راخالی کنندعده ای 4دست وپاواداده ولرزان دراین مملکت می گویندبرای جلوگیری ازجنگ برویم مذاکره کنیم
  • NL ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    29 32
    به نظرم زدن این ناو اشتباه بزرگی هست ایران باید بتونه این ناو رو تصرف کنه با همه جنگنده هاش تا بتونه مهندسی معکوس کنه هم هوپیماهای f35 رو هم ناو رو این طوری کلی نیرو های ما قوی میشن
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      21 14
      ایران هنوز این موبایلی که میلیونها ازش تو دستته رو نتونسته بسازه هنوز اهنربا و مسواک و ورق حلبی رب و... نمیتونه تولید کنه واقعا تبریک میگم به کسایی که تونستن احمقایی چون تو رو پرورش بدن
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      18 9
      ۱۲۳۵ نابغه پس اون پهپادهایی که ساختیم کار کی بوده ایران خیلی چیزها ساخته هیچ جای دنیا از صفر تا صد یه محصول رو نمیسازن آدمای بی هویت بی عزت نفسی مثل تو آفت هر جامعه ای هستن
    • به IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲ IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      9 3
      پس لابدآمریکا حتی پرچم خودش را هم نمی تواند تولید کند که از چین باید پرچم آمریکا وارد کند. خیر. تولید این محصولات به صرفه نیست وقتی چین و هند با ارزانترین قیمت آن را تولید می کنند.
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    20 26
    مقادیر زیادی ترسیدیم در حد اینکه مثل کماندو های آمریکایی گریه کردیم و پوشک پوشیدیم .
  • آرش کمانگیر IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    به نام خدا . سلام. جالب است که رباتهای صهیونیستی-آمریکائی به کار گرفته شده اند تا به نظرات ابتدای این قسمت رای های چند صد تائی و حتی بالاتر از 1000بدهند!!! واقعیت این است که ناوهای هواپیما بر قدرتشان به هواپیماهای مستقر بر روی عرشه و طبقه زیر عرشه است که برخورد حتی یک بمب سنگین هدایت پذیر از دور یا یک موشک بالستیک ضدناو مثل موشک خلیج فارس قطعا و حتما ناو هواپیما بر را فلج میکند. چند سال قبل انفجار تنها یک راکت کوچک از نوع (زونی) برروی عرشه یک ناوهواپیما بر آمریکا آن را برای مدتها غیر فعال نمود , انفجار یک موشک با کلاهکی چندین برابر یک راکت بر روی عرشه قطعا برای هر ناو هواپیما بری یک فاجعه خواهد بود .
    • فقط وطن IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      39 18
      شما درست میگویید افرین البته اون موشکی که برسه با ناو با سه لایه دفاعی وجود نداره اخه چرا کشور به نابودی بکشیم چه با جنگ چه بدون جنگ حماقت دردیست بدون دارو
  • IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    15 37
    امتیازها به نفع دشمن غیرعادی است. مردم ایران یکپارچه اند. بمیرید از حسادت
  • یک بنده خدا CA ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    5 17
    سلام هواپیمای بی ۵۲ که با سطح مقطع راداری بزرگی دارد هدف بسیار راحتری نسبت به جنگنده کوچکتر است برای پدافند است ظمنا این بمب افکن چالاکی کمتری هم دارد پس چرا این همه روی این هواپیما که امکان حضورش در اسمان ایران فقط به شرط نابودی کامل پدافند هوایی بستگی دارد مانور می دهند
  • IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    22 34
    f35 بدبخت جیره خور بی ناموس روزی چقدر کاسبی که تو کامنتهات انقدر واق واق میکنی .امیدواریم روزی برسه که ما بتونیم حسابی با شما وطن فروشها یک تسویه درست وحسابی بکنیم.
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    10 32
    آره کامنت شخم باهات موافقم ایران زمین برای کشاورزی زیاد داره و ماهم داریم براتون یونجه و علف می کاریم تا تو زمستون مشکل علوفه نداشته باشی جیره خور.
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    10 18
    خخخخخع عزیزم !یه کم بهمون فرصت بده ،این ناوآبراهام لینکلنتون روبفروشیم وبا پولش برای مراسم ختمتون خرما تهیه کنیم .بعد میبینیم کی کجا رو شخم میزنه.
  • محمد IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    8 19
    امريكا هيج .....نمي خورد
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    21 18
    سوره آل عمران آیه 173. الذین قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایمانا و قالوا حسبناالله ونعم الوکیل . آن مؤمنانی که چون مردمی منافق به آنان گفتند،لشکر بسیار بر علیه شما مؤمنان فراهم شده ،پس از آنان در اندیشه وحذرباشید،این سخنان بر ایمانشان بیفزود،و گفتند:در مقابل همه دشمنان تنهاخدا ما را کفایت می کند و او بهترین یاوران است.
    • US ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      3 0
      بهترین نظر بود دمت گرم.
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    6 21
    در اینکه امریکا از نظر نظامی ‌اقتصادی آمادگی جنگی ندارد شکی نیست ام ما باید آماده باش کامل بدهیم زمام کار در امریکا دست زنگی مست افتاده ترامپ بولتون وپومپیو ،،،نوکران اسراییل اند ‌دشمن خونی ما در اینکه امریکا از این میدان پیروز بیرون نمی رود شکی نیست اما تمام زیرساخت های ما نابودخواهد شد ماهنوزنتوانسته ایم بعد از سی سال مناطق جنگ زده را بازسازی کنیم لذا باید آنقدر محکم باشیم که جرات حمله نکنند
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      0 0
      اتفاقا ترامپ یک تاجر و نابغه است و این دیوانه بازی هم حساب و کتاب دارد و اسمش جنگ روانی است.
  • ناشناس IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    6 18
    هی دارند بر طبل تو خالی میکوبند یکی به اینها بگه هواپیمای بی ۵۲ مثل بادکنکی در هوا حرکت میکنه براحتی میشه آنرا زد دو اینکه وقتی ناو جنگی آمریکا وارد خلیج‌فارس میشه یعنی نشانه نجنگیدن یعنی جنگ نمیشه چون آنها میدانند تو تیررس موشکهای ایران قرار دارند.
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    8 11
    لعنت خداوند بر مزدورنامه های زنجیره ای منافق و خائن و وطن فروش صدا. ی دشمنان
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    27 5
    دلت خوش نکن مشرق دیوانه !
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    8 7
    دلت خوش نکن مشرق دیوانه !
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    3 0
    عکس سرفصل تحت عنوان بی ۵۲ باعکس هواپیمای منتشره درمتن نگارش خیلی فرق داره بعدش مگرچندنوع بی ۵۲ هست وچه کشورهایی دارندپرچم بی ۵۲ پرچم آمریکا نیست .مشرق خوشت می آیدسرکاربگذاری
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    11 19
    در یک چشم بر هم زدن آمریکا را شکست خواهیم داد، همانطور که غزه در چند ساعت اسرائیل را مجبور به آتش بس کرد!
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    12 8
    جنگی در کار نیست همش بلوفه
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    7 21
    منتظرتون بودیم بیایید تا دفنتون کنیم
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    4 1
    وقتی مدت زمان اختصاص داده شده به بحث رابطه ایران و امریکا را در چند روز اخیر در رسانه های آمریکا از جمله فاکس نیوز و سی ان ان و سایر رسانه با رسانه های فارسی زبان داخلی و خارجی مقایسه می کنی ، متوجه می شی که اصولا خود ایرانی ها به طبل جنگ دارن می کوبن نه آمریکاییها و کاملا روشنه که هدف اصلی تحت تأثیر قرار دادن اقتصاد ایران هست
  • ناشناس آذری IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    24 3
    البته یک مسئله ی خیلی جدی وجود دارد و آن اقبال عمومی از یک جنگ بزرگ است. جوانان دهه شصت با جوانان امروز خیلی فرق دارند. در جامعه ی آن روز خانواده ها سه یا چهار پسر داشتند و در حال حاضر خانواده هایی که نهایتاً یک پسر دارند به راحتی با جنگ و مسائل آن کنار نمی آیند.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    17 1
    خوب داداش راه بازه ماشالله چند ملیون موشک هم دارین بزنین دیگه
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      1 0
      موقعش بشه می زنیم. تو نگران چی هستی؟
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    4 1
    قطر ،این قطر که دوست جون جونی بود حالا شده مرکز عملیات آمریکاچقدر باید گفت به این عربها اعتماد نکنید اینها فرصت ببینند از پشت خنجر میزنند
  • مجید IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    9 1
    این ناوها با دعوت عوامل داخلی و کمک به اصلاح طلبان به منطقه امده اند
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    18 14
    مشرق ایندفعه خیلی فرق میکنه و احتمال جنگ زیاده. باید تسلیم به شرط بقا را بپذیریم و با کدخدا مذاکره کنیم. یادمان نرود که کدخدا با همین ناو آبراهام لینکلن توانست در مدت ۳ روز ، ۱۵۰۰ تانک صدام حسین را هدف قرار بدهد
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      0 0
      جنگ عراق و آمریکا فقط یک نمایش بود و جنگ کثیف. ارتش عراق عمدا مقاومت نکرد و صرفا اجازه داد نمایش آمریکا کامل شود. اگر آمریکا عرضه داشت در سومالی و افغانستان شکست نمی خورد. یا ویتنامیها با دوشکا و کلاشینکف شکستش نمی دادند.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    24 0
    مشخصه ما بیش از آمریکاییها از جنگ ترسیدیم. مدت زمان و حجم اخبار منتشره در مورد تنش بین ایران و آمریکا در رسانه های فارسی زبان بسیار بیشتر از رسانه های خود آمریکا بوده و همچنین ترامپ دو هفته قبل و 3ه ماه پیش از این گفت در صورت وقوع جنگ بین ما و ایران ، آمریکا شلیک اول را انجام نخواهد داد.
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      0 0
      بگویید هزاران رسانه فارسی زبان همه در کنترل آمریکا و نوکرانشان هستند و با هدف ترساندن مردم ایران فعالیت می کنید.
  • علی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    10 19
    آمریکا خودش می دونه اگر کوچکترین حرکتی در منطقه خلیج فارس بخواد انجام بدهد باید قبلش از اسراییل ونیروهای خودش وناو وهواپیماهایش عکس به یادگاری بگیرد که چون دیگر آنها را در کره خاکی نخواهد دید.
  • CA ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    29 2
    ياد كنيم از سردار جعفري كه گفته بودند اگه سپاه سازمان ترويستي شناخت بشه امريكا بايد نيروهاش از خاورميانه خارج كنه
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      0 1
      البته اونها جدی گرفتند و همه نیروهاشونو از منطقه خارج کردند، این ناو هواپیما بر هم یه فوتوشاپه!
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    6 1
    مشرق جان به سخنان امام خمینی توجه کن: بترسید‌‎ ‎‌از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست، و یک انفجار حاصل بشود. از‌‎ ‎‌آن روز بترسید که ممکن است یکی از «ایام الله » ـ خدای نخواسته ـ باز پیدا بشود. و آن‌‎ ‎‌روز دیگر قضیه این نیست که برگردیم به 22 بهمن. قضیه ‌‌[‌‌این‌‌]‌‌ است که فاتحه همه ما را‌‎ ‎‌می خوانند! (صحیفه امام، جلد14، صص: 279 و 280)
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    23 1
    مزخرف می بافید خودتون مثل بز در رفتید دارید و حالا دارید ابوعطا می خونید. کی بمباران میشه ؟؟؟ مردم. کی تو خارجه ؟ شما بوزینه ها
  • ناشناس IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    5 17
    طبق پیش بینی علامه کورانی ازمحققین آخرالزمان تاقبل ازظهور هیچ ارتش خارجی واردایران نمیشه وطبق پیش بینی حضرت امام(ره)همانطورکه فروپاشی شوروی روپیش بینی کردندآمریکا دراثرطوفان های شدیدومشکلات اقتصادی دچار فرو پاشی میشه.ملت قهرمان ایران ازهیچ قدرتی واهمه نداره وتاآخردربرابرزورگویی واستعمارواستکبار می ایسته پس برخی عناصر خائن ومزدور وسست عنصر غرب گدا یاوه گویی نکنن."نصرٌمن الله وفتحٌ قریب.
  • مطّلع IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    2 18
    ایران فعلی با ایران زمان دو سال پایان جنگ هشت ساله از لحاظ قدرت نظامی قابل مقایسه نیستند. با توجه به اینکه طرف ایران، نیروهای نظامی آمریکا هستند و از لحاظ درجه یک و یکه تاز بودن در پیشرفتگی و فنآوری تجهیزات نظامیشان هیچ بحثی در آن نمیتواند باشد، برای مقابله با آنها، روی موشکهای سطح به سطح یا هوا به سطح، اژدر و زیردریائی و حتی قایقهای تندرو نمیتوان چندان حساب باز کرد که آمریکائیها به ضد آنها مجهز بوده و نیروهای نظامی آمریکا میتوانند با اینگونه تسلیحات ایران مقابله کنند. بهترین و کاربردی ترین روش مقابله با نیروی دریائی آمریکا، یکی استفاده از مین های دریائیست و دیگری و قابل توجه تر از آن، روش های غیر کلاسیک و کاملاً ابداعیست که نیروهای توانمند سپاه پاسدران، در زمان مقتضی بدانها دست خواهند یازید و در آن زمان نه تنها آمریکائیها بلکه کل دنیا غافلگیر و شگفت زده خواهند شد.
    • علی IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      0 0
      آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. ....فقط داداشیای گلم بالاخره اون کوزه ی معروف مربوط به مانور شکست یا نه.
  • mohsen khalili IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    4 17
    داداش شيشه کش من هستم توهم زدنش مال ترامپ و کاسه ليسان ترامپ اره دااش، بيغيرتي هم حدي داره
  • یکی ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    8 16
    آمریکا چقدر احمقه؛ این همه پول خرج می کنه که ناوش بیفته دست ایرانی ها!
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      0 0
      آوردن برای مسافرکشی
  • مطّلع IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    3 17
    ایران فعلی با ایران زمان دو سال پایان جنگ هشت ساله از لحاظ قدرت نظامی قابل مقایسه نیستند. با توجه به اینکه طرف ایران، نیروهای نظامی آمریکا هستند و از لحاظ درجه یک و یکه تاز بودن در پیشرفتگی و فنآوری تجهیزات نظامیشان هیچ بحثی در آن نمیتواند باشد، برای مقابله با آنها، روی موشکهای سطح به سطح یا هوا به سطح، اژدر و زیردریائی و حتی قایقهای تندرو نمیتوان چندان حساب باز کرد که آمریکائیها به ضد آنها مجهز بوده و نیروهای نظامی آمریکا میتوانند با اینگونه تسلیحات ایران مقابله کنند. بهترین و کاربردی ترین روش مقابله با نیروی دریائی آمریکا، یکی استفاده از مین های دریائیست و دیگری و قابل توجه تر از آن، روش های غیر کلاسیک و کاملاً ابداعیست که نیروهای توانمند سپاه پاسدران، در زمان مقتضی بدانها دست خواهند یازید و در آن زمان نه تنها آمریکائیها بلکه کل دنیا غافلگیر و شگفت زده خواهند شد.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    5 2
    به نظرم اگه جنگی بشه تنها برگ برنده ما ایجاد جنگ نامنظم به واسطه گروه های چریکی باشه. بعیده پدافند هوایی ما و همچنین موشکهامون دوام چندانی داشته باشند در جنگ. به همین خاطر باید یه فکر اساسی به حال تجهیزات انفرادی و سلاح های سبکمون کنیم. شاید در وحله اول موشکها بتونن ضرباتی به دشمن بزنن اما قطعا در ادامه بخش اعظم و موثر اون از کار خواهند افتاد. البته فعلا تنها سلاح بازدارنده ما بالا رفتن قیمت نفته
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    12 34
    اون موقعی که ایران اسلامی تجهیزات نظامی آنچنانی نداشت همه تون با هم هیچ غلطی نکردید. حالا که دیگه اوضاع خیلی فرق کرده. اونایی که آشنا هستند بابرخی مسایل نظامی ، می فهمند من دارم چی میگم. این بحث ها در محافل سوسولی شبکه اجتماعی که نمی تونه درست مطرح بشه. دست از این قیل و قال بردارید. اسیر عملیات روانی دشمن و مزدوران داخلی اش نشوید. آمریکاییه خودش تا حالا یه گونی پوشک عوض کرده بعد پادوها ازش پهلوان می سازند. واقعیت های میدانی رو نگاه کنید. ارزش گام دوم انقلاب اسلامی یعنی همین که استکبار جهانی مقدمات خواری خود را فراهم می کند.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    14 35
    اینا دلشون دوباره طبس میخواد !
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    6 0
    ما اصلا کار نداریم کجا رو میخوان بزنن. ما فقط دیمونا رو میزنیم و تمام.
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
      0 0
      اینجور که همه ملت فلستین هم کشته میشن
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    6 1
    امریکایی ها باز زهرماری زیاد خوردن، دارن هذیان میگن! فکر کنم هیچ تصور منطقی از خلیج فارس، عمق و مساحت آن ندارن! کمتر چرت و پرت بگن، خلیج فارس حوزه ی قدرت ماست؛ شاید اینکه هیچ غلطی نمیتونن کنن حرصشون گرفته باشه! دیگه گذشت آن دوران، ما سلاح های قدرتمند و مناسبی ساخته ایم؛ امریکا بره آب رو بریزه جایی که میسوزه! کمتر خودشون رو مسخره کنن احمق ها
  • ایرانی IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    10 2
    تجهیزات امریکا در منطقه فقط یک سیبل است در صورت حماقت نابود خواهند شد
  • علی IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    14 2
    پیره زن را از شوهر کردن می ترسانند حرام زاده ها این ملت شهید داده را از مرگ می ترسانید ترس برای مزدوران اجنبی پرست است نه مردم غیور ما
  • مسعود دیپلمات IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    16 2
    اگر آنها توان جنگ با ایران را ندارند و این تمهیدات برای یک جنگ روانی است ، چرا ما از آن به نفع خودمان استفاده نکنیم. ما باید با فرض اینکه تهدیدات جدی است، وارد عمل شده و با یک حمله حساب شده یه یکی از یکان هایشان، هم پوچی زجز خوانی هایشان را و هم آبروی نداشته اشان بر باد دهیم تا بساطشان از منطقه جمع کنند و بروند جای دیگر.
  • جمشید IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    1 0
    حضور f35 ها در خلیج فارس بهترین فرصت برای ایرانه تا به بهانه توازن قوا روسیه رو تحت فشار بزاره تا قرارداد خرید هواپیما های جدید رو با ایران امضا کنه،همون کاری که ترکیه با روسیه میکنه.
  • جو IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    0 1
    ایرانی یعنی توهم و جو گیری. تجربه سال ها اینو ثابت کرده. اخریش همین انتخابات اخیره. پدر بیامرزها جنگ بشه آمریکا این مملکت رو با خاک یکسان میکنه. بازی با دم شیر ....
  • محسن IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    2 0
    (طبق برنامه اعلامی ارتش آمریکا، در سال ۲۰۱۸ میلادی این هواپیماها قطر را ترک کرده و حالا دوباره به این منطقه بازگشتند ) تا وعده الهی إن شاء الله تحقق پذیرد و همه این سلاح ها (به فرموده رهبری) در اختیار مؤمنان و مجاهدان فرار گیرد.
  • فدای رهبر IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    1 0
    تمام این ناوجنگنده واینهایی که میگن چرت وپرته چهل سال آمریکا ماروتهدید میکنه مطمن باشه آمریکا که ماهم به خون تمام آمریکاییهاتشنه ایم وروزشماری میکنیم برای اون روز که همه شون روبه ته آبهای گرم خلیج همیشه فارس بفرستیم ملت ماملت شهادت افتخارماشهیدشدنه لحظه شماری میکنیم نیروهای تروریستی آمریکادست ازپاخطاکنن تاکاری به سرشون بیاریم تاتاریخی بشه
  • هیچکس IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    0 0
    امیدوارم جنگ بشه البته جنگ جهانی تا زمین از نوع پاکسازی و دوباره زنده بشه خدا میدونه اگر جنگ با ایران شروع بشه تمام دنیا وارد جنگ و ویرانی میشه در مرحله اول پایگاه نظامی امریکا دوم با خاک یکسان شدن عربستان سوم وارد شدن روسیه به جنگ بدلیل حمایت از ایران البته منافعات خودش بعد بخاطر اینکه اروپا بخصوص انگلیس عقب نمونه وارد جنگ میشه ناگفته نمونه که اسراعیل اوائل جنگ دیگه وجود خارجی نخواهد داشت
  • هیچکس IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    0 0
    امیدوارم جنگ بشه البته جنگ جهانی تا زمین از نوع پاکسازی و دوباره زنده بشه خدا میدونه اگر جنگ با ایران شروع بشه تمام دنیا وارد جنگ و ویرانی میشه در مرحله اول پایگاه نظامی امریکا دوم با خاک یکسان شدن عربستان سوم وارد شدن روسیه به جنگ بدلیل حمایت از ایران البته منافعات خودش بعد بخاطر اینکه اروپا بخصوص انگلیس عقب نمونه وارد جنگ میشه ناگفته نمونه که اسراعیل اوائل جنگ دیگه وجود خارجی نخواهد داشت
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    5 0
    این مردک ترامپ چی فکرکرده نمیدونه اینجاایرانه فکرکرده بااین ناوهاوجنگنده مارومیترسونه اگه مااهل باج دادن بودیم 40ساله داده بودیم امیدواریم نیروها تروریستش دست ازپاخطاکنن تادنیاروبراشون جهنم کنیم
  • نابودگر اسرائیل IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    6 0
    سلام تمام این جنگ روانی که راه انداختن برای کاهش حملات فشار موشک های مقاومت از روی رژیم نجس صهیونیسمه.به کوری چشم دشمنان اسلام بزودی اسرائیل ازروی صحنه روزگار محو خواهد شد و شیطان بزرگ هم از خباثت باملت ایران اسلامی خسته و ناامید میشود.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    10 0
    آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه، ولی امان از دست منافقین داخلی..
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    3 1
    به خدای کعبه بابای امریکاییها رو میکنیم تو پوست خر و اتش میزنیم اینجا سرزمین شیرهای کمین کردس هیهات من الذله والله ان قطعتوا یمینی انی احامی ابدا عن دینی............
  • حمید ریحانی IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    0 3
    این جنگ خانمان سوزه باز هم دودش به چشم ملت ما میره اون پد ر سوخته که تمام پرسنلش خارجین
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    0 0
    لعنت خدا بر منافقین و فتنه گران و دشمنان خارجی و داخلی و کفار و مشرکین
  • فرزین IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    3 0
    امریکا هیچ کاری نمیتونه بکنه
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    4 0
    خدا کنه زودتر امریکا حمله کنه راحت شیم
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    6 0
    فیلم
  • محمدایوب IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    آن زمان که سلاح جنگی مانند موشک نقطه زن وپهباد نداشتیم پاسداران غیور مانند مهدوی وهمرزمانش ناو های آمریکایی را زدند حالا به قول یک ژنرال آمریکایی گفته بود زمان ناوها گذشته یک ناو عریض و طویل آمریکایی با هزاران تن وزن مانند خرسی بزرگ وکم تحرک در تیرس شکارچی می باشد حال این تحرکات برای دلخوشی میخواران مست رژیم های عربی نوکران آمریکا وسربازان وپادوهای داخلی آنها اصلاح طلبان است
  • مخلص IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    آقایون . چرا هی میگین بی 52 و ناو هواپیما در تیر راس ماست . غنیمت گرفتن یادتان نرود ما از قدرت و امکانات خود دشمن بر علیه خودشان را به کار میگیریم . وسلام نامه تمام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس