کد خبر 957989
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
مهدی تاج

وقتی پای اهمیت تیم ملی به میان آمد رییس فدراسیون فوتبال جمله‌ای به زبان آورد که شاید اگر برای بار اول می‌شنیدید نکته خاصی نداشت اما پر از ایراد و اشتباه بود و در واقع اصل موضوع اصلاً مصداق نداشت.

به گزارش مشرق، مهدی تاج در حاشیه مجمع هیات فوتبال خراسان رضوی وقتی بحث انتخاب سرمربی جدید تیم ملی پیش آمد به حساسیت مردم نسبت به تیم ملی و این انتخاب اشاره کرد تا به نوعی طولانی شدن پروسه این انتخاب را توجیه کند. او گفت وقتی قبل از جام جهانی مردم پیراهن تیم ملی را به زیر پیراهن تشبیه کرده بودند فیفا این پیراهن را به‌عنوان زیباترین پیراهن انتخاب کرده است. موضوعی که از اساس اشتباه است.


آقای رییس در جمع مدیران ورزش و اهالی فوتبال مشهد این حرف را زد تا از اتفاقات دوران ریاستش در فدراسیون دفاع کند اما واقعیت این است که فیفا هیچ انتخابی در این باره انجام نداده و نخواهد داد چرا که اگر وارد این مقوله شود خودش را زیر سوال برده و مشخص نیست تاج بر چه اساسی این صحبت را مطرح کرده است.


واقعیت این است که همه دوستداران فوتبال از جنگ برندهای بزرگ تولید البسه ورزشی بخصوص در تورنمنت‌های بزرگ مثل المپیک و به‌ویژه جام جهانی فوتبال خبر دارند. جنگی که طی ادوار اخیر جام جهانی بین دو یا سه برند بزرگ تامین کننده البسه ورزشی و غول‌های این حوزه مدت‌هاست آغاز شده و به حساس‌ترین شکل ممکن ادامه دارد.


در این میان جالب است که فیفا با وجود قرارداد با یکی از این برندها (آدیداس) و نامگذاری برخی جوایز مسابقات جام جهانی با نام این برند (دستکش طلایی آدیداس برای بهترین دروازه‌بان تورنمنت) هیچ‌گاه وارد رقابت برندهای بزرگ تولید کننده کالاها و لباس‌های ورزشی نشده و نخواهد شد چرا که با انتخاب زیباترین و زشت‌ترین لباس‌های جام جهانی به جانبداری از یک برند خاص و موضع‌گیری علیه برند دیگر محکوم شده و به شدت زیر سوال خواهد رفت.


این مساله را چنانچه کنار بگذارید هیچ نشانی از انتخاب فیفا در خصوص زیباترین یا زشت‌ترین لباس‌های جام جهانی ۲۰۱۸ پیدا نمی‌کنید و تنها سایت‌های خارجی شامل سایت‌های معتبر فوتبالی و ورزشی دیگر و حتی سایت‌های مد در این باره اقدام به نظرسنجی از کاربران خود یا رتبه‌بندی لباس‌های تورنمنت از نظر زیبایی‌شناسی کرده‌اند و بر اساس معیارهای خود به این لباس‌ها نمره یا رنک داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

قرارداد نجومی آرسنال با آدیداس


مهدی تاج در حالی می‌گوید پیراهن تیم ملی زیباترین لباس انتخاب شده که نه فیفا نه هیچ سایت دیگری این لباس را جزو زیباترین لباس‌های جام جهانی اخیر قرار نداد.
تنها با مروری بر اخبار یک سال گذشته و رتبه‌بندی سایت‌های مختلف در این خصوص می‌توان دید لباس تیم ملی ایران نه تنها زیباترین بلکه یکی از ساده‌ترین یا زشت‌ترین لباس‌های این تورنمنت بوده است.


آنچه در رسانه‌های داخلی در این خصوص بازتاب داشت رتبه‌بندی سایت تلگراف بود که در رده بندی این سایت از بین ۶۴ کیت مختلف، لباس اول تیم ملی در رده ۵۹ و لباس دوم تیم ایران در رده ۵۰ قرار گرفت. در سایت دیلی‌استار هم پیراهن تیم ملی ایران از بین ۳۲ تیم در رده بیست و هشتم قرار گرفت.


اما غیر از این آنچه در سایت‌های دیگر خارجی نیز بارتاب داشت مشابه همین‌ها بود. در سایت highsnobiety پیراهن تیم ملی بیست و سوم شد، در سایت abc پیراهن تیم ما بعد از پیراهن تونس و همراه با لباس عربستان و سوییس دومین پیراهن زشت جام معرفی شد. سایت‌هایی مثل ایندپندنت، اسکای و اسپورتس اسکیدا هم ۵ یا ۱۰ پیراهن برتر جام جهانی اخیر را انتخاب کردند که در میان آنها لباس تیم ملی ایران دیده نمی‌شد. در انتخابات مجله مد GQ پیراهن تیم ایران بیستم شد. سایت CBS SPORT هم رتبه سی و یکم را برای پیراهن تیم ایران برگزید و سایت دیلی میل با نظر کاربرانش برای پیراهن‌های اول و دوم تیم ما میانگین ۶ از ۱۰ و ۷ از ۱۰ را برگزید که مطمئناً جزو ده انتخاب نخست کاربران این سایت هم نبود.


یادمان نرفته که قبل از جام جهانی ۲۰۱۸ آدیداس اصلاً پیراهنی برای تیم ملی ایران طراحی نکرد و در اتفاقی کم سابقه تیم ایران با طرحی از قبل آماده وارد تورنمنت شد. در واقع پیراهن تیم ایران آن زیرپیراهنی که مردم در شبکه‌های مجازی تمسخرش می‌کردند نبود اما لباس فوق‌العاده ساده و معمولی بود که به دل اهالی فوتبال در ایران و سایر دنیا ننشست و البته فیفا هم هرگز به زیبایی این لباس اشاره‌ای نکرد.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس