پناهیان

سخنران پیش ازخطبه‌های نمازجمعه بابیان اینکه جاهایی مثل وزارت فرهگ و ارشاد باید غذاهای مسموم فرهنگی راکنترل کنند،تصریح کرد: اگر حکومتی بگوید کنترل نمی‌کند عین است که بگوید من دزدی‌ها را کنترل نمی‌کنم.

به گزارش مشرق، حجّت‌الاسلام علیرضا پناهیان کارشناس مسائل دینی، طی سخنانی با موضوع نقش حکومت در رشد معنوی جامعه، پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز (۲۰ اردیبهشت تهران) گفت: اینکه یک حکومت، مأموریتی برای رشد معنوی جامعه دارد یا نه، طبعیتاً پاسخ آن مثبت است چون حاکمیت نمی‌تواند نسبت به معنویت جامعه خنثی باشند.

وی ادامه داد: وقتی یک حکومت به رشد معنویت نیاندیشد و تدبیر نکند برای آن، طبیعتاً برای کاستن معنویت در جامعه تدبیر کرده است، چون بازار تقابل بر سر معنویت بازاری است که نیاز به قدرت و حکومت دارد و اگر جهت قدرت در جامعه به گونه‌ای نباشد که عدالت و انصاف به نفع حق را پیاده کند، ظلم غلبه.

پناهیان با بیان اینکه حکومت در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی، تغذیه و بهداشت و… موظف هستند به نفع خیر و حق، قوانینی را تدبیر کند، اظهار داشت: اگر دولتی بگوید با معنویت کاری ندارد عین این است که بگوید با اقتصاد و رفاه مردم و تعلیم و تربیت کاری ندارم. در این صورت باید گفت اصلاً برای چه سر کار است.

وی تصریح کرد: دولت‌ها همانقدر که موظف هستند زیرساخت‌های جامعه را فراهم کنند تا برقراری عدالت در زمینه‌های مختلف شکل گیرد و مردم بتواند آزادانه زندگی و انتخاب کنند. در امر معنویت هم این زیرساخت‌ها باید فراهم شود.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه هیچ حکومت دینی با اجبار معنویت را در جامعه ایجاد کند گفت: در مقابل تا دین‌داری یک دولت ضعیف می‌شود فرصت‌هایی داده می‌شود به کسانی که با فریب شروع به کاستن معنویت در جامعه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کاری واجب قبل از دین‌داری

هدف باید این دو ویژگی رو داشته باشه!

وی ادامه داد: خیلی‌ها در جهان به اسم آزادی و حقوق بشر با تدابیر صهیونیستی تدبیر می‌کنند برای اینکه معنویت را در جوامع انسانی کاهش دهند؛ چرا که تسلط صهیونیست‌ها تنها در اثر کاستن معنویت پدید می‌آید. بلایی که بر سر جوامع مسیحی آوردند بر سر جوامع اسلامی هم می‌خواهند بیاورند.

پناهیان با بیان اینکه در کشور ما تعداد فراوانی از شبکه‌های ماهواره‌ای را گسیل داشته‌اند تا معنویت را بکاهند، خاطرنشان کرد: همین نقشه‌ها را در کشورهای مسیحی اجرا کرده‌اند و نتایج شوم آن پیداست. سال گذشته در فرانسه یکی از بزرگترین تظاهرات طول تاریخ برگزار شد و حرفشان این بود که ما نیاز به حقوق خودمان در موضوع خانواده داریم و ما حق داریم پدر و مادر خودمان را بشناسیم. یعنی کار را در قوانین به جایی رسانه‌اند که مردم این کشور می‌گوید ما حق داریم بدانیم پدرمان چه کسی است. ساختارهای جامعه اجازه نمی‌دهد طرف بداند پدر و مادرش کیست.

وی افزود: اندیشمند فرانسوی کتاب هفتصد جلدی را به من داد و گفت وضع امروز فرانسه از لحاظ بی‌بند و باری کاملاً طراحی شده دست صهیونست‌هاست و مردم فرانسه این را نمی‌خواستند و بر اساس یک تفکر و فرهنگک به دست نیامده. این فقط اسنادی است که ثابت می‌کند وضع فرهنگی امروز فرانسه طراحی شده دست صهیونست‌هاست.

پناهیان با بیان اینکه دولت‌ها نمی‌توانند نسبت به رشد فرهنگی معنوی جامعه بی‌تفاوت باشند تصریح کرد: اگر این‌طور باشد این مساوی با همدستی با ظمالمان است. کما اینکه در امور دیگر نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند. مگر دولت می‌تواند در قبال دزدها بی‌تفاوت باشد؟!در برابر دزدهای معنویت هم همینطور است و حکومت نمی‌تواند در برابر آن‌ها بی‌عکس‌العمل باشد.

وی ادامه داد: در جامعه ما دولت اسلامی از نظر فرهنگی هنوز به رشد کافی نرسیده که همانگونه که جلوی تولید غذای فاسد را می‌گیرد، جلوی محصول مسوم فکری- فرهنگی را هم بگیرد. گاهی مشاهده می‌کنیم فیلم سینمایی فاسد تولید می‌شود و فرزندان ما از آن استفاده می‌کنند. پدر و مادر نمی‌تواند ۲۴ ساعته فرزندان خود را چک کنند که از چه غذای فرهنگی استفاده می‌کنند؛ این وظیفه حکومت است که جلوی تولید چنین محصولاتی را بگیرد. جاهایی مثل وزارت فرهگ و ارشاد باید این غذاهای مسموم را کنترل کند. اگر حکومتی بگوید کنترل نمی‌کند عین است که بگوید من دزدی‌ها را کنترل نمی‌کنم.

پناهیان ادامه داد: معنای حساسیت در امور معنوی این نیست که حکومت، کسی را به زور وادار به عبادت و معنویت کند. ابداً این‌طور نیست؛ همینکه زمینه ایجاد شود و جلوی فریب‌کاری و دغل‌کاری را بگیرند کافی است. هیچ وقت نمی‌شود کارگردانی را واردار کرد فیلم خوب بسازد، امّا می‌شود از تولید فیلم بد جلوگیری کرد. مردم را هم نمی‌شود وادار کرد فلان فیلم را ببینند؛ بلکه فیلم باید هنرمندانه باشد تا مردم ببینند. امّا مسئولین می‌توانند جلوی فیلم‌هایی که زیرپوستی زیرآب فرهنگ ما می‌زنند بگیرند.

وی با بیان اینکه حاکمیت ما در ارتباط با جلوگیری از تولید محصولات فرهنگی مسموم ضعیف است، تصریح کرد: متأسفانه هنوز محصولات فرهنگی نامناسبت به سهولت به دست مردم می‌رسد.

کارشناس مسائل دینی ضعف زیرساخت‌های فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: حوزه و دانشگاه هر دو در این زمینه مقصر هستند.

پناهیان با اشاره به آیه شریفه «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ» گفت: اگر معنویت در جایگاه مناسبی قرار نداشته باشد، از لحاظ اقتصادی هم نمی‌شود جامعه را اصلاح کرد.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه چه دلیلی دارد که ما افراد را تا هجده سالگی دانش‌آموز و کودک تلقی می‌کنیم، اظهار داشت: برخی‌ها هم می‌خواهند پای قانون را وسط بیارند و ازدواج افراد زیر هجده سال را جرم تلقی کنند. این نهایت نفهمیدن دین است.

وی با بیان اینکه انسان از چهارده پانزده سالگی مکلف می‌شود و رشد معنوی‌اش آغاز می‌شود: گفت: امام صادق (ع) می‌فرماند اگر کسی تا هجده سالگی عمر کرد کافی است که در معنویت به حد کمال برسد. اصلاً این‌طور نیست که برای رشد معنویت تا چهل سالگی زمان نیاز باشد.

استاد حوزه ادامه داد: فرد هفده ساله می‌تواند والی یمن شود، امّا بسیاری از مسئولینی که حاضر نیستند میز خودشان را رها کنند در همین سنین کم مسئولیت گرفته‌اند ولی الان هفده هجده ساله‌ها را پشت نیمکت‌ها می‌نشانند و به آن‌ها دانش‌آموز می‌گویند.

پناهیان نیش و کنایه برخی مسئولین نسبت به امور دینی را تقبیح کرد و افزود: همواره کنایه و تمسخر، بازار دارد و به حق هم ضربه می‌زند. مسخره‌کنندگان ستون‌های اصلی دین، حکم‌شان اعدام است؛ مثل سلمان رشدی. کسی نباید دین را مسخره کند.

وی رونق معنویت در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: تعداد نمازخوان‌ها در دانشگاه‌ها رو به افزایش است و معمولاً مسجد دانشگاه‌ها از نمازخوان‌ها پر است. این رشد، بدون اجبار حاصل شده است. اخیراً جریان‌هایی در کشور راه افتاده است و کانون‌های فرهنگی، از مردم پول می‌گیرند تا کلاس‌های معرفتی برای آن‌ها بگذارند. مردم هم استقبال خیلی خوبی می‌کنند. یعنی مردم همانطور که پول می‌دهند تا فرزنشان را در کلاس زبان بگذارند، هزینه می‌کنند تا معارف دینی را فرا گیرند.

وی افزود: با اینکه رشد معنوی در جامعه ما حاصل شده ولی در برخی زمینه‌ها نقص داریم. هنوز جلوی تولید مواد فرهنگی و فکری فاسد را به خوبی نتوانسته‌ایم بگیریم و کاملاً هم معلوم است تولید برخی از این محصولات، رندانه است و به دنبال متلاشی کردن خانواده‌هاست.

سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، یکی دیگر از امکانات رشد معنویت در جامعه را زندگی خود مسئولان دانست و گفت: مردم به مدیران جامعه شبیه‌تر هستند تا به پدر و مادرهایشان. متأسفانه بحث‌های اخلاقی در حوزه در این زمینه زیاد بسط پیدا نکرده. توقع می‌رفت چند جلد کتاب در این زمینه منتشر می‌شد.

پناهیان با بیان اینکه مؤثرترین عامل تربیت در جامعه، وضعیت فکری و روحی مسئولان جامعه است، تصریح کرد: اگر یک مسئول نسبت به معنویت بی اعتنا باشد هزاران موعظه اثر ندارد و در مقابل، اگر یک مسئول زاهد و مخلص سر کار باشد نیازی به هزاران کلاس اخلاق نیست. در دوران حکومت امام زمان (عج) هم خواهیم دید.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین کشور در زمان امام زمان (ع) آنقدر مقدس و خوب هستند که مردم خاک کف پای آن‌ها را به تبرک برمی‌دارند. چرا نباید استاندار و وزرا و نمایندان مجلس ما در چشم مردم این‌طور باشند؟ جامعه اسلامی این‌طور است و مسئولان بایند طوری باشند که اگر مردم بچه‌هایشان مریض شد، به مسئولان التماس دعا بگویند.

پناهیان با بیان اینکه فردی که در اوج معنویت و تقوا نیست چرا باید به عرصه سیاست وارد شود، تصریح کرد: چنین مسئولی جامعه را هلاک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ائمه جمعه قبل از همه، وزرا و وکلا را سفارش به تقوا می‌کنند بعد ما مردم عادی را، چون اهمیت معنویت و تقوا در مسئولان با مردم عادی قابل مقایسه نیست. اگر کسین نمی‌تواند زیاد با تقوا باشد اصلاً نباید وارد مدیریت شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • NL ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    44 14
    تعداد نمازخوان‌ها در دانشگاه‌ها رو به افزایش است و معمولاً مسجد دانشگاه‌ها از نمازخوان‌ها پر است. حدود 20 سال است که دانشگاه هستم کاملا بر عکس این موضوع را مشاهه=ده میکنم
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      8 21
      در غرب وحشی که از ۱۸ سالگی همه چیز آزاد میشه و فرزندان مستقل میشوند و مدعی هستند که روشنفکر هستن
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      14 5
      چرا قیاس اشتباه میکنید! کدوم یکی از دختران نه ساله ما شبیه حضرت فاطمه یا حضرت علی هستند که فکر میکنید میتونید این دو بزرگوار الگو قرار بدید؟ ایا یک دختر بچه نه ده ساله و حتی پانزده ساله از نظر جسمی و عقلی میتونه یک زندگی اداره کنه اونم در سال 98؟ فکر نمیکنید نسل ها و ژنتیک ها عوض شده!
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    47 6
    خیلی به ازدواج اهمیت میدهید همت کنید افرادی که در سن ازدواج هستند گروه سنی ۱۸تا ۲۴ سال که تقریبا ۶۰ درصد مجرد هستند ازدواج کنم نه با بزرگ کردن موارد حاشیه‌ای از بار مسئولیت شانه خالی کنید
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    44 51
    یعنی این همه مشکلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... داریم، افراد زیر 18 سالگی ازدواج بکنند، همه چی درست میشه؟ والله به خدا با کیا طرفیم.
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      8 5
      اتفاقاً این قضیه فرعی ازدواج زیر ۱۸ سال که به موضوع اصلی تبدیل شد ریشه اش به افسادطلبان و اون لیست پولکی امید بر میگردد ایشون دارن صرفاً رفع شبهه می کنند
  • سید IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    46 6
    ما دیگه به 30 سال رسیدیم ولی در این حکومت امکان ازدواج برای ما نیست شما از زیر 18 ساله ها می گویی؟ کار برای جوانان نیست
  • SE ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    15 9
    دولت واردات مواد غذایی مسموم و تجهیزات بی کیفیت را مانع میشود ولی ورود غذای روحی مستهجن را در هر لجظه و به هر میزان و توسط هر کسی آزاد گذاشته است
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    42 8
    جناب آقای پناهیان سلام فرد زیر 18 سال گیریم رشد عقلی داشت و ازدواج کرد حالا وقتی سربازی رفت چه کسی از همسرش مراقبت کنه. به فرض خانم زیر 18 و آقا بالای 18 این آقا با این وضعیت اقتصادی تا 30 سالگی میتواند استقلال مالی داشته باشد؟
    • NL ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      20 27
      الان یعنی شما معتقد هستی اگر کسی سنش زیر 18 سال باشه و بخواد ازدواج کنه شعور نداره و نباید بذارن چون جنابعالی و همفکرانت تشخیص میدی نباید ازدواج کنه؟ طرف ازدواج بکنه خودش میدونه برنامه زندگیش رو چطور بچینه. شما اگر خیلی هنرمندی به زندگی خودت برس و سعی در تحمیل عقایدت به جامعه نداشته باش که سایرین باید مطابق میل و نظر تو چنان زندگی کنن
  • SE ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    15 10
    اصحالاتیها امروز ازدواج زیر هجده را ممنوع میکنند فرا جنگ با دشمن زیر هجده ساله ها را. ولی بچه های زیر هجده سالشان را به تنهایی در غرب سکونت میدهند تا دیپلم فرنگی بگیرند یا نوزادشان را در غرب بدنیا می آورند که شناسنامه غربی داشته باشند و همزمان خود را انقلابی و مدیرتر از دیگران برای اداره کشور میدانند و در مقابل ملت می ایستند و فتنه 88 به پا میکنند و مصر به شیوع اصحالات وبایی خود هستند.
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      2 3
      چرا پرچم سوید زده؟؟؟؟
  • محمدرضا IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    41 31
    چه حرفا.آخه فرد 18 و زیر 18 از سختی زندگی چیزیی میفهمه؟؟ اینا تازه از تو بلوغ رد شدن تو فضا هستن اینا چیه میگید شما.گذشت اون زمون لطفا آپدیت شوید
    • SE ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      21 14
      اگر اینها چیزی نمی فهمند چرا اصراردارید اینترنت پر از کثافت را بدون فیلتر در اختیارشان باشد که از مواد مخدر زیانبارتر است؟!
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      21 8
      آن وقت الان چهل ساله هایش زندگی را می فهمند؟
    • علی IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      9 14
      اقا اول مطالعه بعد صحبت .یه زمانی ۱۸ ساله ها نابغه جنگ شدن مثل باقری و باکری و همت دوما حرف این به سلحشوری هست که داره طرحی را اجرا میکنه که دختر زیر ۱۸ ساله نتونه شوهر کنه
    • NL ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      15 11
      بچه های این دوره زمونه تو سن ده دوازده سالگی همه چشم و گوشاشون باز شده. اگر یه نوجوان 12-13 ساله یا حتی 15-16 ساله سر و گوشش بجنبه و به دلیل قبیح شمرده شدن ازدواج در سن کم از سوی امثال شما در جامعه بره رابطه جنسی نامشروع رو تجربه کنه قطعا امثال جنابعالی اون دنیا جواب خدا رو میدی دیگه و مسئولیت این کار رو قبول میکنی. درسته؟
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      5 12
      بهترین سن ازدواج یه پسر ۱۸ و یه دختر تو ۱۴ سالگی است.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    10 16
    احسنت. عالی فرموده اند. خدا حفظشون کنه.
  • خادم IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    22 4
    با این نطرات مردم به جایگاه نماز جمعه بدبین میشند....فکر میکنند خطبا تو یک جای دیگه ای غیر این کشور زندگی میکنند .... آقای پناهیان من یک فرهنگی هستم و از این حرفهای خوشکل هم زیاد بلدیم اما برادر من کار نشده در روش تربیتی و فقه تربیتی بنطر وظیفه حوزه ها تولید روش مناسب تربیتی کار نشده و اگر عده ای سالمند به غذای طیب و دعای پدر و مادر و عنایات خاص اهل بیت س و .....
  • DE ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    6 13
    ازدواج 18 سال با فرد 20 سال یا 22 سال چه اشکالی داره. اگر پدر و مادر حمایت کنند و مخالفت با این ازادواج هم نهایت نفهمیدن شماست !
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    17 11
    موقع ازدواج همسرم ۱۶ سال سن داشت و من ۲۳ سال . متاسفانه به خاطر سن کم در آن سالهای اولیه انقدر ندانم کاری کردیم که اثرات انها پس از ۲۰ سال هنوز پا برجاست طوری که الان مرتب پدر و مادرهایمان را به خاطر این تصمیم عجولانه شماتت می کنیم.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      6 0
      نگفتند همه در سن کم ازدواج کنند حتی اگر بلوغ اجتماعی کافی ندارند گفتند نباید به طور کلی ممنوع بشه
  • محمود IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    20 5
    ازدواج لذتش به اینه که در سن نوجوانی باشه. با بالا رفتن سن معمولا، توقع بیشتر/ تحمل کم‌تر/ انگیزه کم‌تر/ تمایل انسان به راحت طلبی و دوری از سختی بیشتر.. تازه اگه آدم با گناه خو گرفته باشه که دیگه اوضاع خیلی بدتر میشه! با جامعه امروزی و فضای مجازی چند نفر مبرا و پاک رشد می‌کنن!؟ چرا ما حاضریم فرزاندانمون روابط عاطفی و جنسی با جنس مخالف رو در سنین پائین داشته باشن ولی ازدواجی نداشته باشن! واقعا داریم به کجا می‌ریم! یعنی عقلِ ما دیگه تشخیص حق و باطل/ خوب و بد رو از دست داده یا خودمون هم از این رفتارهای سوء و کثیف بچه‌ها لذت می بریم!؟ به جای اینکه نوجوان ها رو تعلیم صحیح بدیم و امکان ازدواج رو براشون فراهم کنیم، اون‌ها رو منع کردیم! مثل گذشته آیا خانواده ها تا مدتی نمی‌تونن متکفل بچه ها بش؟! نوجوان آیا قدرت کم تری نسبت به فردی میان سال داره برای ازدواج و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات؟ آیا توان مدیریت یک زندگی رو نداره؟ و... کمی به خودمون بیایم! فرصت زندگی پاک و سالم رو از نوجوانان نگیرید. تمام.
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    25 23
    من گهگداری میام تو این سایت فقط واسه اینکه کامنت ها رو بخونم. خیلی جالبه. قشنگ انگار با ماشین زمان رفتی عصر حجر یا حداقل اگر عصر حجری هم نباشند انگار خود خود خود طالبان هستند. خواستم بگم خدا قوت مرسی که هنوز تاریخ رو برای ما زنده نگه می دارید سعی کنید همینطوری ایزوله باقی بمونید کیس استادی خوبی هستید.
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      8 7
      ایرادی ندارد. اعراب جاهلی هم به پیغمبر می گفتند تو حرفهایت قدیمی شده و ما الان مدرن هستیم و حرفهای تو افسانه پیشینیان است که ان هذا الا اساطیر الاولین. سوره مومنون آیه 83. حالا هم دقیقا شما به عصر جاهلیت برگشته اید و طبق معمول خود را مدرن می دانید. آن اعراب جاهلی هم انواع بازی های دوست دختر و دوست پسر و انواع روشهای جنسی را داشتند.
    • مازیار IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      10 3
      پس معلومه شما قبل از عصر حجر زندگی می کنی یا شاید داعشی هستی
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      8 2
      خودت رو کنار نکش، تو خودت واسه این مملکت چه کار میکنی داداش؟ هر کی رو که دلش میسوزه مسخره ش کردید.
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    12 8
    حالا که خوابی بیدار شدی با هم حرف می زنیم تا حالی بشوید تو ایران چه خبره
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    1 1
    امکاناتشو بدید چشم... خونه ماشین کار دایم باحقوق مکفی که از پس تورمها بربیایم
  • ناشناس IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    4 8
    آقای پناهیان اعلام کردن ازدواج زیر 18 سال نشانه ی روشنفکریه . یکی نیس به امثال تو بگه شما ها لازم نیست اظهار نظر بکنین
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    7 0
    کیه که بدش بیاد زود ازدواج کنه والا من قبل هجده هم میخواستم ازدواج کنم ولی الان سی سالمه،به برکت دولت ابطال و نامیدی حسن کلید ساز بعید میدونم نسلی ازم باقی بمونه بلند بگو علی برکت الله
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    5 1
    نیست الان از معنویت داریم میمیریم. مهران مدیری
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    6 13
    همین اروپایی ها وقتی دو تا نره خر میخوان با هم ازدواج کنن هیچ حرفی ندارن
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    3 0
    اگر رفاه اجتماعی و کار و پول و خانه و امکانات زندگی در اختیار مردم باشد همه بطور غریزی مایلند است زود ازدواج کنند و نیاز به تعیین تکلیف ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس