کد خبر 957031
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
محمد ایمانی

قبیل این سوال‌ها در ذهن مردم و فعالان بازار مطرح است. اما نوع این پرسش‌ها، غلط مطرح می‌شود. وقتی مردم در این باره پرسش می‌کنند، دو دغدغه دارند.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

دولت فردا با برجام چه می‌کند؟ مطابق مواد ۳۶ و ۳۷ برجام، و به خاطر خروج آمریکا و بدعهدی اروپا، از برجام خارج می‌شود؟ یا در برجام می‌ماند و اجرای بخشی از تعهداتش را متوقف می‌کند؟

قبیل این سوال‌ها در ذهن مردم و فعالان بازار مطرح است. اما نوع این پرسش‌ها، غلط مطرح می‌شود. وقتی مردم در این باره پرسش می‌کنند، دو دغدغه دارند. یکی اینکه بالاخره باید پس از یک سال اجرای یکطرفه برجام و خباثت فزاینده طرف مقابل، باید اقدام متقابل و بازدارنده انجام داد. و دوم اینکه، واکنش دولت چه اثری بر اقتصاد و بازار و بورس و قیمت‌ها می‌گذارد؟

دولت فردا با برجام چه می‌کند؟ واقعیت این است که برجام حتی اگر از ابتدا هم مرده به دنیا نیامده بود، یک سال است که در اثر خباثت آمریکا و خیانت اروپا، قطعاً مرده است. به همین دلیل هم هست که آقای عراقچی می‌گوید «عایدی ما از برجام تقریباً صفر است» و آقای ظریف می‌گوید «اروپا به کمتر از یک درصد تعهدات خود در برجام عمل کرده است.». البته برجام بی اثر هم نبود و خسارت‌هایش دامنگیر ما شد.

یادداشت دیگری از محمد ایمانی را بخوانید:

آدرس اشتباه ندهید جنگ جای دیگری است

قفل بود اما کلید انگاشتیم!

طبیعتاً از مرده نمی‌توان انتظار کار و خدمتی را داشت. "برجام مرده است"، یعنی اینکه دولتمردان نباید پس از شش سال تعلیق و انتظار به امید برجام، همچنان مردم و بازار را شرطی دست معجزه بیگانه نگه دارند؛ باید تدبیر و تلاش و ابتکار و سخت کوشی در حوزه ساماندهی اقتصاد را نوبر کنند. نباید همچنان نوسانات اقتصادی شدت گرفته از اواخر سال ۹۵ را به برجامی نسبت دهند که یک سال است مرده است.

همچنین نباید با این تلقی یا تلقین غلط که خروج از برجام یا واکنش مؤثر و قوی به ابطال آن، موجب شوک به بازار می‌شود، عملاً واکنشی نمایشی و بی خاصیت -فقط برای خالی نماندن عریضه- از خود بروز دهند. تنظیم بازار را دستکاری دلالان و سوداگران فرصت طلب به همراه اخلالگران و تروریست‌های اقتصادی در کنار کوتاهی دولت به هم ریخته و چاره اش نیز در داخل و در مدیریت اقتصادی دولت است.

اکنون پس از ۴ سال تجربه می‌توان گفت حقیقت برجام از نگاه غرب، چیزی جز نقشه معتاد و شرطی کردن اقتصاد و مدیریت و افکار عمومی ایران، و ایجاد معلولیت روحی نبود. برجام قرار بود جرئت و اعتماد به نفس و قدرت کار و تلاش و خلاقیت بر مبنای باور "ما می‌توانیم" را از ما بگیرد و روحیه "ما نمی‌توانیم" را زیر پوست وفکر و ذهن ما تزریق کند.

این اعتیاد را با همه سختی‌هایش باید ترک کرد. و گرنه از پیشرفت و تمدن سازی و رونق اقتصاد و حتی تأمین نان شب و عزت باز می‌مانیم. اینجا مرز پاسداری از آزادی و اختیار یک ملت رشید و مستقل است.

فردا خبری نیست؛ خبر، خود ماییم و وضعیت حال و روحیه و اراده ما. برجام، مرده است و مرده را باید به خاک سپرد؛ نمی‌شود مثل عاشق پیشه‌ها، جنازه مرده را نگاه داشت، با آن خاطره بازی ترتیب داد یا زانوی غم در بغل گرفت و خود و خانواده را از زندگی ساقط کرد. باید درس آموخت، کمر همت بست و بر بنیاد ظرفیت‌ها و توانمندی‌های در حال هدررفت تدبیر کرد. باید جبران کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    7 0
    آره با این دولت ...!!!!!
  • IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    6 0
    دولت روحانی جز خسارت برای ملت و مملکت چیزی نداشت خداوند نیامرزد این دولت رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس