کد خبر 956454
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
حسین نقوی‌حسینی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پشت این طرح تفکر لیبرال دموکراسی وجود دارد و گویا برخی افراد به دنبال آن هستند که عامه مردم را در سرنوشت خود مشارکت نداده و تأثیرگذار ندانند.

به گزارش مشرق، سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در نشست رسانه‌ای نقد و بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی که عصر امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد گفت: نیازمند کالبدشکافی طرح استانی انتخابات هستیم چرا که این طرح عادی محسوب نشده و ابعاد مختلفی دارد که شامل مجلس هم نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

برنامه زمان‌بندی انتخابات یازدهمین دوره مجلس

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی مردم‌سالار است که شاید یکی از زیباترین دموکراسی‌های دنیا در آن هستیم که انتخاباتی آزاد و انتخاب‌های شخصی در آن صورت می‌گیرد. ضمن اینکه نشانه تبلور مردم‌سالاری در ایران همین انتخابات‌های متعدد است.

نماینده مردم ورامین در مجلس خاطرنشان کرد: پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی قابل به رخ کشیدن به دنیا است و از حضور مردم و مشارکت آنها در امورات کشور به عنوان آیتمی مثبت برای نظام جمهوری اسلامی یاد می‌کنیم. ضمن اینکه حضور مردم در تحولات اجتماعی مختلف و متعدد مانند جنگ، سیل، خدمات‌رسانی بسیار ارزشمند است و هر طرح و مصوبه‌ای که حضور مردم را دلسرد، محدود و آنها را دچار احساس بیخودی بودن کند غیرقابل پذیرش بوده و قطعاً به ضرر جمهوری اسلامی است چرا که درجه مشارکت سیاسی حضور مردم را پایین خواهد آورد.

نقوی حسینی گفت: به اعتقاد من طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات حرف‌های زیادی را در حین تصویب آن در مجلس به وجود آورد چرا که در حین بررسی آن نه از نظرات کارشناسان استفاده شد و نه از نظرات اساتید و مراکز علمی و دانشگاهی.

وی تصریح کرد: اغلب جلسات بررسی این مصوبه در کمیسیون شورا با ۲ تا ۳ نفر برگزار شده و چند خط این مصوبه را بالا برده و پایین می‌آوردند و یا برخی کلمات را حذف و یا جایگزین می‌کردند در حالی که ما از این موضوعات مطلع بودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: پشت این طرح تفکر لیبرال دموکراسی وجود دارد و گویا برخی افراد به دنبال آن هستند که عامه مردم را در سرنوشت خود مشارکت نداده و تأثیرگذار ندانند و سرنوشت کشور را فقط محدود به رأی نخبگان کنند که البته چنین روشی هم در خارج از کشور دنبال می‌شود. ضمن اینکه من کسی را متهم نمی‌کنم که به دنبال محدودسازی و کاهش مشارکت مردم در تحولات کشور است ولی خواسته یا ناخواسته این کار را دنبال می‌کنند.

وی گفت: وقتی سؤال کردیم که چرا این طرح را دنبال می‌کنید به ما پاسخ می‌دهند که فکر اجرایی و بخشی‌نگری در نماینده منجر به اقدام ملی نخواهد شد. البته من این موضوع را رد نمی‌کنم ولی باید روش‌های رسیدن به این ایده را اصلاح کرد.

نقوی‌حسینی افزود: استانی شدن انتخابات زمانی وضعیت بغرنجی پیدا کرد که پیش‌تر تنش‌ها شهرستانی بود اما هم‌اکنون با مصوبه اخیر مجلس این تنش‌ها بخشی - استانی شده است.

وی گفت: در دوره دهم که انتخابات مجلس استانی نیست برخی نمایندگان با موضوعات، استانی برخورد کرده و نمایندگان استان‌های اصفهان و خوزستان به یکباره و دسته جمعی استعفا دادند در حالیکه به نظر می‌رسد با طرح اصلاح انتخابات دعواها در کشور هم شهرستانی خواهد بود و هم استانی.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: باید رسانه‌ها اعم از مکتوب و تصویری با روشنگری لازم ابعاد و نحوه اجرای طرح انتخابات استانی را بررسی کنند و باید این کار بدون عجله صورت گیرد.

وی با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات منجر به زیاد شدن تنش‌های قومی و مذهبی در کشور خواهد شد، گفت: متأسفانه با اجرای این طرح مسئولیت تنش‌ها و دغدغه‌ها و نگرانی‌ها متوجه نظام خواهد بود نه احزاب.

نقوی حسینی گفت: آیتم‌هایی که برای محاسبه کرسی‌های نمایندگی مجلس تعیین شده بسیار عجیب است که این کرسی‌ها براساس سهم احزاب، سهم جبهه‌ها، سهم مستقلین در دو سطح محلی و ملی داده می‌شود. در حالیکه به هیچ وجه مشخص نیست چند حزب، چند جبهه، تعداد مستقلین در کدام سطح ملی و در کدام سطح منطقه‌ای این موضوع قابلیت اجرا دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: حدود ۸۰۰ آیتم و فرمول مجهول غیرقابل اجرا در استانی شدن انتخابات وجود دارد که برای مثال در شهرستانی که ۴۰ نامزد دارد سوق دادن انتخابات در این فرمول موجب نارضایتی عموم و نارضایتی نامزدهایی که انتخاب نمی‌شوند خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان‌هایی که دارای موضوعات قومی و مذهبی هستند و اختلافاتی در خصوص تقسیم‌بندی کشوری دارند در اثر اجرای طرح انتخابات دچار مشکلاتی شده و تناقض و تنش به وجود خواهد آمد.

نقوی حسینی افزود: نحوه تصویب طرح استانی شدن انتخابات در مجلس عیب و ایراد فراوانی داشت ضمن اینکه رفت و آمد این طرح بین صحن مجلس و کمیسیون هم ابهامات داشت.

وی گفت: مردم باید نسبت به استانی شدن انتخابات به این دلیل که منجر به حذف آنها و کاهش مشارکت‌شان در تحولات کشور شده و نماینده مجلس را از بدنه مجلس جدا می‌کند و مشکلات شهرستانی را به وجود می‌آورد روشن شده و وضعیت آینده خود را بدانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: براساس استانی شدن انتخابات مجلس نماینده دارای جایگاهی فانتزی بوده و به مشکلات مردم و رفع آن کاری نخواهد داشت ضمن اینکه کاهش مشارکت مردم در امورات سیاسی کشور با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی در تناقض بوده و برخلاف سیاست‌های کلی مدنظر مقام معظم رهبری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    2 0
    فقط کارشون شده ایجاد هرج و مرج...!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس