کد خبر 955997
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
علی القاصی مهر

دادستان جدید تهران گفت: وقتی ما مدت رسیدگی‌ به پرونده‌هایمان به طول انجامید منافذ فساد و زمینه‌های شکل‌گیری فساد در درون و بیرون سیستم به وجود می‌آید.

به گزارش مشرق، علی القاصی مهر دادستان جدید تهران در مراسم تودیع و معارفه خود ضمن عرض خوش‌آمدگویی به حضار به ویژه دادستانی کل حجت الاسلام منتظری گفت: قبل از هر سخن لازم است که برای رهبر فرزانه، حکیم و شجاع حضرت امام خامنه‌ای ولی امر مسلمین جهان از درگاه خدای متعال عزت و صحت و تندرستی و طول عمر با عزت مسئلت نمایم و درود می‌فرستم به روح پاک شهدای انقلاب اسلامی و در رأس همه آنها امام شهدا و آرزوی توفیق دارم به همه خدمتگذاران نظام جمهوری اسلامی.

بیشتر بخوانید:

توصیه دادستان سابق تهران به دادستان جدید

وی افزود: بنده هم به سهم خودم از زحمات آقای جعفری دولت آبادی در دوره مسئولیت دادستانی تهران تقدیر و تشکر دارم و لازم می‌دانم از حسن اعتماد ریاست معظم قوه قضاییه حضرت آیت الله رئیسی به دلیل واگذاری این مسئولیت به بنده حقیر تقدیر و تشکر کنم و خدا را شاکر و سپاسگزارم که بعد از دوره ۸ سال پر از فراز و نشیب در استان فارس امروز این توفیق را پیدا کردم.

وی گفت: معمولاًً در ابتدای معرفی هر مقام و مسئول اشاره‌ای به برنامه‌ها و سیاست‌ها می‌شود. در دستگاه قضایی برنامه و سیاست‌ها معمولاً در همه ادوار یکسان و ثابت است و اجرای برنامه ها یکسان است و آن هم سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که برگرفته از مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه ترسیم فرمودند. اخیراً هم در حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه ما دیدیم که توصیه‌های ۸ گانه مقام معظم رهبری در حکم ریاست قوه مرقوم فرمودند.

دادستان جدید تهران گفت: معمولاً تمام فعالیت‌ها در این چارچوب قرار می‌گیرد. بنده هم انشاالله با کمک همه دوستان اقداماتی که در جهت پیشبرد همه امور انجام خواهیم داد، در این قواعد صورت خواهیم داد.

وی به بخشی از رویکردها اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که در مجموعه قضایی همیشه مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد این مسئله است که میزان پاسخگویی مجموعه قضایی در قبال مطالبات مردم تا چه اندازه است، اگر ما در انجام مسئولیت‌ها و مأموریت‌هایی که داریم خروجی آن منتهی به رضایت مردم شود قطعاً می‌توانیم ادعا کنیم که ما وظیفه خود را به خوبی انجام دادیم و لذا برخورد انسانی توام با اخلاق دینی با مردم از اموری است که باید همگی خود را موظف به آن بدانیم. انجام کار امور مردم اگر به درستی انجام نشود قطعاً با نارضایتی مردم همراه خواهد بود.

القاصی‌مهر به مسئله ورودی و حجم بالای ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: وقتی ما مدت رسیدگی به پرونده‌هایمان به طول انجامید منافذ فساد و زمینه‌های شکل‌گیری فساد در درون و بیرون سیستم به وجود می‌آید. وقتی که فرایند تحقیقات در طول یک پرونده طولانی شد صبر و تحمل قاضی نسبت به ارباب رجوع پایین می‌آید.

دادستان جدید تهران گفت: آن حساسیتی که باید نسبت به پرونده وجود داشته باشد کمرنگ می‌شود بنابراین یکی از مسائلی که موجبات سلب اعتماد و اطمینان مردم از دستگاه قضایی را پدیده آورده همین طولانی شدن رسیدگی‌ها و انباشت پرونده‌ها در سیستم قضایی است.

وی گفت: اینکه ما فقط معطوف بشویم به پرونده‌های خاص موجب تضییع حقوق دیگران خواهد شد. مسئله دیگری که به نظرم در دستگاه قضایی از اولویت برخوردار است مسئله حساسیت مسئولین و مدیران و قضات نسبت به پرونده‌های امنیتی است لذا آنچه که مردم از دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی انتظار دارند این است که باید امنیت آنها در خور و شأن مردم تأمین شود و هیچ عذری مورد قبول نیست که بخواهد جان و مال مردم به خطر بیفتد و هم در فضای حقیقی و هم فضای مجازی باید حساسیت ما نسبت به آن موضوع یک حساسیت ویژه‌ای باشد.

القاصی‌مهر گفت: وقتی در یک محله‌ای آمار سرقت‌های آن تکرار می‌شود ما چه پاسخی به مردم داریم؟ در فضای مجازی نیز اینگونه است، همه ما اعتقادمان این است که از فضای مجازی باید استفاده سالم و صحیح شود و نباید پایگاهی شود برای تخریب و آبروی دیگران و زیر سوال بردن ارزش‌های نظام و اینجاست که می‌بینیم دایره زیان به افراد و مبانی دینی و اسلام در این فضا به مراتب در فضای حقیقی گسترده تر است که باید این موضوع با حساسیت تمام دنبال شود.

وی افزود: یکی از مواردی که امروز مردم از مسئولین نظام سلب اعتماد کردند همین فسادهایی است که در بخش‌های مختلف انجام می‌شود، قطعاً این موضوع قابل کنترل است. آنچه که مورد خواست و توقع ما است این است که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی وظیفه دارند در شناسایی عوامل فساد و مفسدین و خصوصاً مستندسازی دلایل به اتهام آنها باید داشته باشند و هیچگونه رودربایستی نباید در این موارد داشته باشند.

دادستان جدید تهران درباره نظارت بر عملکرد در مجموعه‌ها در دادسراها گفت: اقدامات باید مورد نظارت باشد و دادستانی به عنوان جایگاهی که هم مدافع فرد است و هم مدافع جامعه، قطعاً در تمام پرونده‌ها به عنوان یک پای ثابت پرونده حضور خواهد داشت. از احکامی که براساس قانون صادر می‌شود حمایت می‌کنیم اما در احکامی که بدون حقوق جامعه و فرد صادر می‌شود قطعاً باید کنترل صورت گیرد.

وی افزود: برخی اوقات در یک پرونده حقوقی ما می‌بینیم که احکامی صادر می‌شود که میلیاردها تومان حقوق دولت تضییع می‌شود و اینها قابل پیگیری است.

وی در رابطه با استقلال دستگاه قضایی گفت: ما از قضاتی که مستقل هستند دفاع می‌کنیم و در کنار این دفاع نظارت‌های لازم بر عملکرد رفتاری و کاری آنها صورت خواهد گرفت.

دادستان جدید تهران در مورد بحث عدم تاثیرپذیری از جریانات رسانه‌ای گفت: در زمانی که به این مطلب برسیم که حق با چه کسی است روی آن پافشاری خواهیم کرد. اینکه فکر کنیم با فضاسازی و اعمال دخالت‌ها، قاضی بخواهد کوتاه بیاید درست نیست. ما در مقام تصمیم‌گیری تحت تأثیر هیچکسی قرار نخواهیم گرفت و آنجایی که حق مظلوم از ظالم باید گرفته شود هیچ جریانی نمی‌تواند دخالتی داشته باشد.

وی افزود: انجام امورات قضایی یک کار مشترک است، برایند عملکرد دستگاه قضایی یک حکم عادلانه و منصفانه است و تحقق این حکم عادلانه و منصفانه مستلزم همکاری بین بخشی و دخالت مقامات قضایی متعدد در فرایند رسیدگی و دستگاه‌های امنیتی و نظامی ما است و برای تحقق این مسئله باید این تعاملات وجود داشته باشد و قطعاً بنده به عنوان دادستان از اقدامات قانونی و دلسوزانه همکاران خود در مجموعه دادسرا و دادگاه و هم عزیزانمان در مجموعه‌ی ضابط حمایت خواهیم کرد و قطعاً نظارت بر آنها هم وجود خواهد داشت و انشاالله با کمک شما دوستان بنده هم به عنوان عضو کوچکی از این مجموعه تلاش می‌کنیم که رضای خدای متعال که همان جلب رضایت مردم است اهتمام شود.

دادستان جدید تهران گفت: در جلسات آتی در بحث زندان صحبت خواهم کرد. هر فردی که مرتکب جرم شود از یک حقوق انسانی برخوردار است، بنابراین در بحث نظارت بر بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها به عنوان یک حق باید پیگیری هایی انجام خواهد شد.

وی در پایان گفت: برای آقای جعفری دولت آبادی در مقام جدید به عنوان مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات آرزوی موفقیت دارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس