کد خبر 955797
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کمال هادیانفر

رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه پلیس از شکایت خود کوتاه نمی‌آید، گفت: متأسفانه اخذ عوارض زوج و فرد، محلی برای کسب درآمد شهرداری تهران شده است.

به گزارش مشرق، سردار سید کمال هادیان فر با اشاره به تشریح چرایی شکایت پلیس راهور از شهرداری تهران اظهار داشت: واقعیت ماجرا این است که پلیس راهور هم به جهت مدیریت ترافیک و هم به جهت کمک به مردم این شکایت را به دیوان ارسال کرده است. تصمیمی که در شورای شهر تهران گرفته شده است (چه در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران) خلاف قانون است. چرا که هم فرمانداری تهران این موضوع را لغو کرده است و هم اینکه با قانون مغایرت دارد.

وی افزود: اصلاً بیایید بررسی کنید چه عاملی سبب شد که طرح زوج و فرد در تهران اجرا شود؟ با افزایش آلودگی هوا بعد از اجرای محدوده طرح ترافیک مصوب شد یک طرح موقت نه به صورت دائم در ۵ درصد از شهر تحت عنوان طرح زوج و فرد رخ دهد. یعنی اینکه هر وقت آلودگی بالای ۱۰۰ppm شد، طرح زوج و فرد اجرا شود ولو از درب منزل.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: طبیعی است که به مرور زمان آلودگی افزایش پیدا کرد، طرح اجرا شد و بر اساس آن افرادی که پلاک موافق داشتند وارد طرح می‌شدند و افرادی که پلاک مخالف داشتند، جریمه می‌شدند. گرفتن عوارض زوج و فرد اصلاً در طرح پیش بینی نشده بود.

سردار هادیان فرد ادامه داد: در مصوبه اخیری که شورای شهر اعلام کرد، محدوده را به محدوده‌ها تبدیل کرده است. یعنی این موضوع را به زوج و فرد تسری داده است.

بیشتر بخوانید:

شرط ۸۰ روز تردد رایگان در محدوده زوج و فرد سابق

جزئیات و زمان حذف «طرح زوج یا فرد»

وی گفت: بحث ما این است که زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا است، موافق اجرا شدن این طرح هم هستیم چرا که در یک بازه زمانی کوتاه، دو میلیون وسیله نقلیه در تهران تبدیل به چهار میلیون وسیله نقلیه شده است و در واقع معابر تهران گنجایش ۴ میلیون وسیله نقلیه را ندارد و باید مردم رعایت این موضوع را بکنند ولی گرفتن عوارض زوج و فرد با هدف کسب درآمد ایجاد نشده است و نباید به این بهانه یقه مردم را گرفت.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: امروز که شرایط اقتصادی مردم در شرایط مطلوب نیست ما مخالف دریافت عوارض زوج و فرد هستیم. بعد از آن شکایت، معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران قرار شد طرحی را آماده کند و این طرح را با ناجا (پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا) در میان بگذارد. ما ابعاد این طرح را بررسی کنیم و ببینیم اگر در ابتدا به مدیریت ترافیک ما کمک می‌کند و به خیر و صلاح مردم است و به مردم زیانی وارد نمی‌کند و بعد با این طرح موافقت خود را اعلام کنیم.

وی با اشاره به ادعاهای پورسیدآقایی مبنی بر پس گرفتن شکایت پلیس از شهرداری اظهار داشت: من باز هم اعلام می‌کنم که شکایت ما هنوز پابرجاست و ما شکایت خود را پس نگرفته‌ایم و از این موضوع هم کوتاه نمی آییم.

وی خاطرنشان کرد: این نامه‌ای که پلیس راهور به دیوان عدالت اداری ارسال کرده است، مربوط به سال قبل است و برای حال حاضر نیست. حقوقی پلیس راهور این شکایت را طرح کرده و مبانی آن مورد تأیید اینجانب است و کاملاً یک شکایت قانونی تدوین شده است ولی شهرداری الان به دلایل نامعلومی تصمیم به رسانه‌ای کردن این شکایت کرده است. ما فقط خواستیم دیوان عدالت اداری در صورتی که این موضوع از طرف شهرداری اصلاح نشود، به این موضوع رسیدگی کند که آیا این مسیری که جهت اخذ عوارض شهرداری دنبال کرده درست ا ست یا اینکه دیوان این موضوع را نقض می‌کند. امیدواریم قبل از اینکه این شکایت به دیوان برسد این موضوع میان ما و شهرداری تهران حل شود.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری اعلام کرده است از اول تیرماه مجدد طرح زوج و فرد را اجرا می‌کند ممکن است این طرح با شکایت شما متوقف شود یا خیر؟ تصریح کرد: بحث ما هم همین است. اینکه شهرداری به ما شفاهاً و به نوعی رسماً اعلام کرده ما برای سال ۹۸ تا اول تیرماه هیچ عوارضی را دریافت نمی‌کنیم اما برای اول تیرماه طرح جدید را اجرایی می‌کنیم. من در مقدمه یادآور شدم که طرح جدید باید به گونه‌ای باشد که هیچ عوارضی برای وارد شدن به طرح زوج و فرد از مردم گرفته نشود. چرا که عوارض زوج و فرد در قانون پیش بینی نشده است.

سردار هادیان فر در پایان خاطرنشان کرد: ما نمی‌دانیم چرا شهرداری هم بر جریمه تأکید دارد و هم بر کسب عوارض. عوارضی که اصلاً در طرح پیش بینی نشده و به نوعی محل کسب درآمدی برای شهرداری شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    16 0
    قوه قضاييه كجايي داداش برس به داد مردم از اين بيداد
  • محسن IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    17 0
    آلودگی هوا و اجرای قانون برای شهرداری اهمیت نداره. کسب درآمد براش مهمه. از ابتدای تابستان هم که قراره محدوده زوج و فرد پولی بشه.
    • US ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
      1 2
      راهنمایی رانندگی هم به فکر جریمه گرفتنه
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    3 0
    شهرداری بدبخت کرده همه رو
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    0 0
    مرگ بر شورای شهر حناچی به پا نشی نجفی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس