سرگئی لاوروف نمایه

وزیر خارجه روسیه از تصمیم این کشور برای تشکیل ائتلافی با هدف مقابله با مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا خبر داد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) تأکید کرد، مسکو تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا با تشکیل ائتلافی به مقابله با طرح‌های آمریکا برای مداخله نظامی در ونزوئلا بپردازد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، وزیر خارجه روسیه در این رابطه گفت: «چنین گروهی در سازمان ملل شکل خواهد گرفت و من امیدوارم که این طرح از حمایت جدی در این سازمان برخوردار شود چرا که عملاً اقدام بسیار ساده است و سخت است که این موضوع را نادیده گرفت چرا که بحث حفاظت از هنجارها و اصول اساسی قانون بین‌المللی آنچنان که در منشور سازمان ملل آمده، مطرح است».

بیشتر بخوانید:

توطئه‌ای آمریکایی که ناکام ماند

لاوروف در ادامه تصریح کرد که مواضع مسکو و واشنگتن در خصوص بحرانی که در این کشور آمریکای لاتین اتفاق افتاده، همسو نیست اما روسیه آمادگی انجام گفت‌وگو را دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین به گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته خود با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت، طی این گفت‌وگوی تلفنی از واشنگتن خواسته تا به دکترین «مونرو» بازنگردند.

وزیر خارجه روسیه علاوه بر این تأکید کرد، «من به همتای آمریکایی خود گفتم که مسکو بر اساس مواضع اصولی خود هرگز در امور دیگر کشورها دخالت نمی‌کند و متقابلاً دیگران را نیز دعوت می‌کند تا چنین رویه‌ای در پیش گیرند».

گفت‌وگوی تلفنی روز چهارشنبه لاوروف با پامپئو یک روز پس از آن صورت گرفت که «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا روز سه‌شنبه با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در ونزوئلا شد و به دنبال آن، دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «کودتایی کوچک» را دفع کرده است.

لاوروف در ادامه اظهارات امروز خود تأکید کرد، چنین «نیاتِ در بوق و کرنا کرده‌ای» از جانب آمریکا و مقامات واشنگتن نشاندهنده بی‌احترامی به مردم ونزوئلا و به طور کلی مردم آمریکای لاتین است».

«کریگ فالر» فرمانده مرکز فرماندهی جنوبی آمریکا در آمریکای جنوبی روز چهارشنبه در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرد ارتش این کشور طرح‌هایی را برای زمانی دارد که «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا قدرت را از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب این کشور آمریکای لاتین تصاحب کند و اینکه ارتش آمریکا برای هر احتمالی آماده می شود.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته در مصاحبه با شبکه «فاکس بیزنس» به مسئله ونزوئلا اشاره کرد و گفت: «رئیس‌جمهور بسیار شفاف و کاملاً ثابت قدم بوده است. احتمال اقدام نظامی وجود دارد. اگر لازم شود، آمریکا (برای اقدام نظامی) وارد عمل می‌شود».

از ماه ژانویه سال جاری میلادی و به دنبال سوگند یاد کردن مادورو به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا، آمریکا به همراه برخی از همپیمانان این کشور، گوایدو را بعنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناختند و از آن زمان فشارهای واشنگتن برای خلع مادورو از قدرت و روی کار آمدن گوایدو آغاز شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس