کد خبر 955699
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
پل‌دختر پس از ۲۷ روز

با گذشت یک ماه پس از وقوع سیل ویرانگر در پلدختر با وجود اقداماتی که برای کمک به سیل زدگان صورت گرفته اما هم اکنون سیل زدگان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که اسکان موقت و دائم از مهمترین آنها به ش

به گزارش مشرق، برای تهیه گزارش از وضعیت مردم سیل‌زده پل‌دختر عازم محل اسکان آن‌ها شدیم، در میان گردوغباری که ناشی از سیل در تمام خیابان‌های پل‌دختر در آسمان پراکنده و فضای شهر را در بر گرفته بود در حالی که ماسک به‌صورت زده بودیم از ماشین پیاده شدیم، حدود ۳۰، ۴۰ چادر سفید هلال‌احمر در ورودی شمالی شهر پل‌دختر برای سیل‌زدگان برپا شده و خانواده‌های آن‌ها از کودک شیرخوار تا آدم مسن در زیر این چادرها به سختی شب را به روز و روز را به شب می‌رسانند.

پسر جوانی که با پدرش درب چادر ایستاده بودند ما را چند چادر پایین‌تر نزد خانواده‌ای ۵ نفره راهنمایی کردند و پدر این خانواده که با زن و سه تا دخترش به استقبال ما آمدند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پل‌دختر اظهار داشت: سیل ۱۲ فروردین‌ماه ۹۸ تمام زندگی، خانه و کاشانه‌ام را به‌طور کامل تخریب کرد و ما الان هیچی از خودمان نداریم و حتی دریغ از یک متکا که زیر سر بگذاریم.

بیشتر بخوانید:

سفر عصر جدیدی‌ها به پلدختر +عکس

کیف پر از طلا و غافلگیری جهادگران +عکس

رستم جودکی گفت: یک ماه است که در این چادرها اسکان موقت داده شدیم و شب‌ها حتی تشک نداریم که روی آن بخوابیم و مجبوریم روی زمین خشک شب را به روز برسانیم.

وی یادآور شد: کمپ سیل‌زدگان مشکلات زیادی دارد از جمله اینکه با توجه به گرمای هوا در روز پنکه یا وسیله سرمایشی نداریم که خود را خنک کنیم و در شب نیز هوا سرد است وسیله گرمایشی نداریم، سرویس بهداشتی هم که به‌تازگی توسط یک خیر در نزدیک کمپ راه‌اندازی شده مناسب برای استفاده همه نیست.

جودکی اضافه کرد: نیاز اساسی و اصلی مردم سیل‌زده پل‌دختر با توجه به گرمای هوا ایجاد سرپناه مناسب و تهیه اثاثیه زندگی است، زیرا کسی که تمام زندگی‌اش را آب برده و یا آن را تخریب کرده حتی یک قاشق هم برایش غنیمت است و ما حتی قوری و کتری برای یک چای درست کردن یا یخ برای خنک کردن آب هنگام ظهر نداریم و سایر مشکلات که در کمپ با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

اسکان مهمترین مشکل سیل زدگان

جلوتر که رفتیم چند تا خانم میانسال و چند دختر جوان را دیدیم که یکی از آن‌ها با اشاره به مشکلات کمپ به خبرنگار فارس از پل‌دختر اظهار داشت: دغدغه اسکان مهم‌ترین مشکل سیل‌زدگان است که با توجه به گرانی رهن و کرایه خانه، ما توان مالی برای کرایه کردن خانه نداریم و نیازمند رسیدگی دولت در این زمینه هستیم.

مریم امرایی با اعتراض از نحوه توزیع اقلام کمکی گفت: کسانی که اقلام کمکی را می‌آورند عادلانه آن را بین سیل‌زدگان توزیع نمی‌کنند و حق به‌حق دار نمی‌رسد.

وی افزود: نیازهای اولیه مانند مواد غذایی هر جوری که باشد برای ما تأمین می‌شود، ما فقیر نیستیم سیل زندگی ما را از بین برده و نیاز به وسایل لازم زندگی و سرپناه داریم.

یکی دیگر از سیل‌زدگانی که زیر چادرهای هلال‌احمر اسکان داده شده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پل‌دختر اظهار داشت: تنها بخش غربی شهرستان پل‌دختر درگیر سیل نشده، بخشی از منازل مسکونی ساکنان ساحلی شمالی در بخش شرقی این شهر نیز یا آب آن‌ها را با خود برده و زمینش را هم باقی نگذاشته، یا کامل و صد درصد تخریب شده یا دیگر مناسب سکونت نیستند.

وی که خود را محمد بخشیوند معرفی کرد افزود: منزل مسکونی‌ام بر اثر سیل اخیر به‌طور کامل تخریب شده هیچی برایم باقی نماند و اکنون با زن و بچه ۷ ماهه‌ام مجبوریم با وجود مشکلات زیاد زیر چادر زندگی کنیم.

وی یادآور شد: مسؤولان اعم از شهردار، فرماندار و سایرین هیچ‌کدام به ما سر نمی‌زنند که حضورشان باعث دلگرمی ما شود ما هر روز از این وضعیت نابسامان پیش‌آمده عصبی‌ترمی شویم و تقاضا داریم مسؤولان به ما بیشتر رسیدگی کنند و مشکلات ما را رفع کنند تا امید به زندگی و آینده در ما ایجاد شود چراکه ما برای آینده زندگی خود بسیار نگران هستیم.

راه‌اندازی واحدهای صنفی و مسکونی اولویت اول باشد

نماینده مردم پل‌دختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار فارس در پل‌دختر اظهار داشت: با توجه به عمق خرابی‌های سیل در پل‌دختر خسارات جبران‌ناپذیری به بخش‌های مختلف این شهرستان در شهره او روستاها واردشده است.

سید حمیدرضا کاظمی افزود: با توجه به رسالتی که در قبال مردم پل‌دختر به گردن دارم توانسته‌ام پیام محرومیت و مظلومیت مردم سیل‌زده این شهرستان را به گوش مسؤولان برسانم و در این راستا رئیس‌جمهور و کل کابینه را چه قبل از حضور وی در شهرستان و چه بعد از آن به پل‌دختر دعوت کردم و این ادامه دارد تا از نزدیک با عمق مشکلات مردم آشنا شوند و از حضور آن‌ها در راستای رفع مشکلات مناطق سیل‌زده نتیجه بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: اولویت نخست برنامه‌های بازسازی مناطق سیل‌زده پل‌دختر راه‌اندازی واحدهای صنفی و بازسازی منازل مسکونی است و با این هدف سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به پل‌دختر را پیگیری کردیم که محقق شد و وی در مناطق سیل‌زده پل‌دختر از نزدیک با وضعیت نابسامان و مشکلات مردم آشنا شد.

نماینده مردم پل‌دختر و معمولان گفت: با توجه به از بین رفتن بسترهای اشتغال بر اثر سیل در شهرستان پل‌دختر وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان بازدید از پروژه‌های صنعتی، راه‌اندازی و فعال‌سازی پروژه آهک هیدراته و احداث زیرساخت‌های مینی پالایشگاه را در جهت ایجاد اشتغال در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: با قطعی راه‌های ارتباطی پل‌دختر از جمله با استان کرمانشاه و مرکز استان و تخریب جاده سراسری، اشتغال در حوزه کشاورزی و اصناف از بین رفته، بر این اساس استفاده از سایر ظرفیت‌های موجود در این شهرستان در زمینه صنایع تبدیلی، فولاد و ظرفیت‌های معدنی با وزیر صنعت معدن و تجارت رایزنی شد.

کاظمی عنوان کرد: با توجه به اینکه سیل خسارات زیادی به حوزه ورزش به شهرستان پل‌دختر وارد کرده و تمام سالن‌های ورزشی و زمین چمن فوتبال در جریان سیل از بین رفته از وزیر ورزش دعوت شد و روز امروز به این شهرستان سفر کرده تا بازسازی مجموعه ورزشی، تأمین نیازهای ورزشی و تجهیز سالن‌ها در این سفر در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد بتوان با استفاده از حضور وزیر در شهرستان سیل‌زده پل‌دختر زمینی در اطراف شهر جهت ایجاد مجتمع جدید ورزشی در نظر گرفت.

بازگشت به شرایط عادی مهمترین خواسته سیل زدگان

امام‌جمعه پل‌دختر گفت: بازسازی منازل مسکونی و راه‌اندازی اماکن تجاری و ایجاد اشتغال در مناطق سیل‌زده اولویت اول بازسازی شهر سیل‌زده پل‌دختر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محسن موسوی در گفتگو با خبرنگار فارس در پل‌دختر اظهار داشت: خواسته اصلی مردم سیل‌زده پل‌دختر بازسازی منازل تخریب شده از سیل است که دولت باید با توجه به گرمای هوا در پل‌دختر ایجاد سرپناه برای مردم را در دستور کار خود قرار داده و به آغاز عملیات بازسازی منازل در شهر و روستا سرعت ببخشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    0 0
    خدا کمکشون کنه یا الله کمک کن به فریادشون برس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس