‌

رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در این کشور شد اما لحظاتی بعد دولت ونزوئلا از دفع کودتایی کوچک خبر داد.

سرویس جهان مشرق - با ورود خوان گوایدو به فرودگاه کاراکاس و ادعای حمایت بخشی از نظامیان این کشور از او، اوضاع در پایتخت بار دیگر متشنج شده است. گوایدو هوادارانش را به خیابان فراخوانده تا به گفته خودش، کار دولت مادورو را اینبار یکسره کند.

«خوان گوایدو» رئیس سابق مجمع ملی ونزوئلا که حدود سه ماه قبل به تحریک مقامات واشنگتن خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد، امروز سه‌شنبه طی یک پیام ویدیویی هواداران خود را به آشوب علیه دولت قانونی این کشور فرا خواند و حتی از نیروهای مسلح ونزوئلا خواست که علیه رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو دست به شورش مسلحانه بزنند.

خورخه رودریگز، وزیر اطلاعات ونزوئلا می‌گوید دولت این کشور در حال رویارویی با «گروه کوچک و خائنی» است که در حال کودتا در این کشور هستند. رویترز گزارش داده است که خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در میان گروهی از نظامیان در نزدیکی یک پایگاه هوایی مشاهده شده است. برخی گزارشها از شلیک گاز اشک آور در نزدیکی این پایگاه هوایی حکایت دارد.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در میان گروهی از نظامیان در نزدیکی یک پایگاه هوایی مشاهده شده است. برخی گزارش‌ها از شلیک گاز اشک آور در نزدیکی این پایگاه هوایی حکایت دارد.

خوان گوایدو در ماه ژانویه ضمن «نامشروع» دانستن حکومت نیکلاس مادورو خود را رئیس جمهوری موقت کشورش اعلام کرد.

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا امروز سه‌شنبه اظهار کرد، "آخرین مرحله" خود را برای برکناری نیکلاس مادورو آغاز کرده و از مردم و ارتش ونزوئلا خواست در پایان دادن به "غصب" قدرت از سوی مادورو از او حمایت کنند. دولت مادورو هم اعلام کرده در حال مقابله با گروه کوچکی از "خائنان نظامی" است که درصدد کودتا هستند.

معاون رسانه‌ای رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد دولت با شورش گروه کوچکی از نظامیان خائن روبروست.

این مقام ونزوئلایی گفت: گروه کوچکی از نظامیان که در پل تامیرا مستقرند به دنبال کودتا علیه قانون اساسی و صلح در کشور هستند.

برخی منابع تعداد نظامیان کودتاچی را بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار نفر اعلام کرده‌اند َ که تاکنون از سوی منابع رسمی تاپید نشده است.

گفته می‌شود این نیروها که با خوان گوایدو مخالف دولت ونزوئلا متحدند در حال محاصره مناطق استراتژیک کاراکاس هستند

در مقابل ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرده نیروهای مسلح این کشور هم‌چنان به دفاع قاطعانه از دولت مشروع نیکولاس مادورو متعهدند.

وی در یک سری توئیت نوشت: تمام واحدهای نظامی در سراسر کشور، وضعیت پادگان‌ها و پایگاه‌های نظامی را عادی اعلام کرده‌اند.

هم‌چنین خورخه رودریگز، وزیر ارتباطات و اطلاع رسانی ونزوئلا در توئیتی نوشت: می‌خواهم به اطلاع مردم برسانم که در حال حاضر در حال مقابله با گروه کوچکی از پرسنل ارتش، خائنانی هستیم که در خروجی بزرگراه آلتامیرا در کاراکاس موضع گرفته‌اند. این افراد درصدد کودتا علیه قانون اساسی و صلح در کشور هستند.

از سوی دیگر دیوسدادو کابلو، رئیس شورای قانون اساسی طرفدار دولت مادورو از حامیان رئیس جمهوری خواست مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کنند. وی گفت که مخالفان نمی‌توانند پایگاه هوایی را تسخیر کنند. این پایگاه به طور کامل تحت کنترل دولت قرار دارد.

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در این ویدئو که در حساب توئیتر خود منتشر کرده، در کنار افرادی با لباس نظامی و لئوپولدو لوپز، سیاستمدار چپگرا که تحت بازداشت خانگی است، حضور دارد. او در این ویدئو می‌گوید که در پایگاه هوایی لاکارلوتا در کاراکاس قرار دارد.

گوایدو در این پیام ویدئویی اظهار کرد: نیروهای مسلح ملی تصمیم درستی گرفتند و روی حمایت مردم ونزوئلا حساب می‌کنند.

دانلود

به گزارش خبرگزاری رویترز، گوایدو رئیس پارلمان تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا، در ماه ژانویه خود را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرف کرد و پیروزی نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در انتخابات این کشور را غیرقانونی دانست.

او در هفته‌های اخیر بارها به خارج از کاراکاس سفر کرده تا مادورو را برای کناره‌گیری از ریاست جمهوری زیر فشار بگذارد.

برنامه‌ریزی شده است که در روز چهارشنبه، یکم ماه مه اعتراضاتی در ونزوئلا برگزار شود و گوایدو در این باره گفت: این تظاهرات بزرگترین راهپیمایی در تاریخ ونزوئلا خواهد بود.

او همچنین این اعتراضات را بخشی از "مرحله نهایی" تلاشش برای در دست گرفتن ریاست جمهوری به منظور اعلام انتخابات جدید دانست.

مادورو، گوایدو را یک "بازیچه تحت حمایت آمریکا" می‌داند که به دنبال برکناری او در یک کودتا است. دولت مادورو معاون ارشد گوایدو را دستگیر کرده، مصونیت پارلمانی را از او سلب کرده و چندین پرونده علیه او به ثبت رسانده است. گوایدو همچنین از خروج از کشور منع شده اما اوایل سال جاری میلادی علناً این ممنوعیت را نقض کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک هم اکنون با انتشار خبری فوری اعلام کرد: صدای تیراندازی در محل تجمع هوادران خوان گوایدو (سرکرده شورشیان مورد حمایت آمریکا در ونزوئلا) شنیده شده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، تا کنون منبع این تیراندازی مشخص نشده است.

شاهدان عینی در این باره به خبرگزاری روریترز اعلام کردند که افرادی با لباس نظامی در حالی که به تبادل آتش با حامیان ادعایی مادورو (رئیس جمهوری منتخب و قانونی ونزوئلا) هستند، گوایدو را همراهی می‌کنند.

کار در ونزوئلا به آزادکردن زندانیان از زندان رسید

«لئوپولدو لوپز» از یکی از نزدیکان «خوآن گوایدو» و معروفترین زندانی سیاسی این کشور توسط نیروهای امنیتی ونزوئلا که به گوایدو پیوسته‌اند، دقایقی پیش آزاد شد.

گوایدو و همراهان وی با بازوبندهای آبی هم اکنون درحال تسخیر اماکن نظامی و استراتژیک هستند تا شرایط را هرچه سریع‌تر برای حضور امن میلیونی مردم در میادین شهر را مهیا سازند.

دانلود



کاخ‌سفید: ترامپ اوضاع در ونزوئلا را دنبال می‌کند

کاخ سفید در واکنش به تحولات امروز در ونزوئلا اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از آنچه در ونزوئلا روی می‌دهد آگاهی پیدا کرد و از نزدیک اوضاع را پیگیری می‌کند.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: در حال رصد اوضاع در ونزوئلا هستیم.

گفتنی است، وزیر دفاع ونزوئلا امروز سه شنبه تلاش برای کودتای نظامی علیه «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری قانونی و منتخب این کشور را رد و تاکید کرد این قبیل اقدامات زمینه ساز خشونت می‌شود.

بولتون خواستار حمایت از شورشیان در ونزوئلا شد

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا با نقض مشنور ملل متحد در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل در پیامی توئیتری نوشت: نیروهای مسلح باید از قانون اساسی و مردم ونزوئلا حمایت کنند!

مشاور امنیت ملی آمریکا در اقدامی مداخله جویانه در این خصوص ادامه داد: آنها (نیروهای مسلح) باید در کنار مجمع ملی و نهادهای قانونی علیه غاصبان دموکراسی بایستند. ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا است.

وزیر دفاع ونزوئلا: اوضاع در پایگاه های نظامی در سراسر کشور عادی است

وزیر دفاع ونزوئلا گفته است نیروهای مسلح این کشور در دفاع از قانون اساسی و دولت مشروع و قانونی این کشور به ریاست نیکلاس مادورو، استوار و ثابت قدم باقی خواهند ماند.

دفتر رئیس جمهور ونزوئلا: شمار کمی از نظامیان خائن با استقرار در منطقه ای در کاراکاس به دنبال کودتا و ناآرامی هستند.

رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا از شورش شماری از نظامیان در یک پایگاه نظامی در کاراکاس حمایت کرد.

مادورو: نیروهای مسلح ونزوئلا به دولت وفادارند

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا روز سه‌شنبه در واکنش به تلاش‌های اخیر «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور به‌منظور تحریک نیروهای مسلح برای اقدام بر علیه دولت قانونی ونزوئلا تأکید کرد فرماندهان نیروهای مسلح بار دیگر وفاداری خود را به دولت قانونی کشورشان ابراز داشته و از شورشیان حمایت نخواهند کرد.

مقامات ارتش و وزارت دفاع ونزوئلا تأکید کرده‌اند که حامی قانون اساسی و دولت قانونی این کشور خواهند بود و از وظایفشان در این زمینه کوتاهی نخواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • NL ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    41 16
    دقیقا نقشه ای که در سوریه اجرا کردن
    • US ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
      28 82
      انقلاب 57 هم اینجوری شروع شد
    • BE ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      6 2
      22:02 هیچ ربطی نداشت
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      9 1
      1-انقلاب 57 تحت حمایت هیچ دولت خارجی نبود 2-انقلاب 57 هیچ حمله مسلحانه ای توسط مردم صورت نگرفت جز روز آخر که گارد شاهنشاهی همافرها رو کشتن، مردم به دفاع از همافرهای ارتش پرداختند. 3. انقلاب 57 در حالی رخ داد که کشور نه تنها تحت تحریم همه جانبه نبود (بر خلاف ونزوئلا) بلکه تحت حمایت ابر قدرت اون زمان (آمریکا) بود و جزیره ثبات آمریکایی ها در منطقه تلقی میشد
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      4 1
      1-انقلاب 57 تحت حمایت هیچ دولت خارجی نبود 2-انقلاب 57 هیچ حمله مسلحانه ای توسط مردم صورت نگرفت جز روز آخر که گارد شاهنشاهی همافرها رو کشتن، مردم به دفاع از همافرهای ارتش پرداختند. 3. انقلاب 57 در حالی رخ داد که کشور نه تنها تحت تحریم همه جانبه نبود (بر خلاف ونزوئلا) بلکه تحت حمایت ابر قدرت اون زمان (آمریکا) بود و جزیره ثبات آمریکایی ها در منطقه تلقی میشد
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      7 1
      انقلاب 57 اینجوری شروع شد ......!!! داداش چیزی مصرف نکردی
    • به US ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ SE ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      8 1
      اگر اینطوری بود که اصلاح طلبان باید عاشق انقلاب و امام خمینی می بودند! همانط.ر که الان عاشق گوایدو هستند! و البته آمریکا و اروپا رسما حکومت و فرمانروا برای ایران اعلام می کردند!
  • نوید حنیف نژاد NL ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    8 11
    مسلما ارتش ونزوئلا بدون نظر روسیه و گوایدو بدو خواست چین نمیتونن قدرت رو در دست بگیرن اگر با خیانت این دو کشور همراه باشیم با در روابطمون با اونها تعغیراتی ایجاد کنیم
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    36 8
    رسما تکرار کودتای 28 مرداد علیه مصدق و کودتای پینوشه علیه آلنده. و حمایت آشکار اصلاح طلبان مدعی دموکراسی از کودتاچیان.
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    30 15
    با سقوط ونزوئلا و سرازیر شدن نفت این کشور به بازار عدم حضور نفت ایران کاملا جبران خواهد شد.
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
      16 12
      چنین اتفاقی نمی افته
    • BE ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      4 1
      به همین خیال باش
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      2 0
      ای اقا تو هم جنش اعلا رو بگو از کدوم پارک می گیری ما هم یه حالی ببریم
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      0 0
      نفت ایران از ماهها پیش توسط ترامپ وآمریکا پیش خور شده.تا یک ماه دیگه لوله های انتقال نفت شیل امریکا به ظرفیت دوونیم میلیون بشکه افتتاح میشه .این سروصداها واعتراض توونزویلا وتخریم نفتی ایران مرتبط با همین نفت شیل امریکا هست.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    27 43
    کار مادورو دیگه تمومه و آخرین سنگر های دفاع در جهان هم داره از دست می ره . فکر میکنید بعدی کجا باشه ؟
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
      22 18
      نه مزدور احمق اتفاقات برعکس آن چیزی که تو دوست داری رقم می خوره
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
      33 16
      برای سوریه هم از این حرفها میزدید اما پوزه تان به خاک مالیده شد.
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      8 0
      کار اسد هم شش سال پیش تموم بود. افسوس که احمق هایی مثل شما هر روز احمق تر می شوند.
    • CA ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      2 8
      سوریه ای نمانده.جولان را اسراییل پیچوند.شمال دست کوردهاست یه مقدار روسیه یه مقدار ترکیه.یه قسمت فشار اسد. کدوم سوریه عموجان.
    • IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      0 3
      ایران
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    34 10
    با مزدورها نمی شه انقلاب کرد
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    13 18
    15 هزار نفر مگه گروه کوچکی مشرق ناراحت
  • مهدی IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    22 2
    پس شعار رای مردم کجا رفت ....
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    6 2
    جنگله
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    14 19
    کودتا گر ها اصلا هم کوچیک نیستند اگه فیلم هاش رو دیده باشین نظامیانی که به گوایدو پیوستن دارن تمام نظامی های وابسته به مادورو رو بازداشت میکنن...در حال حاضر تنها کشور چپ گرای امریکای لاتین که با امریکا و غرب یا در کل(کاپیتالیسم) دشمنه ونزوئلا هستش که با رفتن مادورو تنها متحد روسیه در امریکای لاتین ساقط خواهد شد و امریکا به صورت تکنفره در امریکای لاتین تک تازی خواهد کرد!
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    12 17
    الان 15 هزار کودتاچی کوچیکه؟؟نه کوچیکه؟؟
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
      20 9
      زورشون زدن اندازه یه ورزشگاه والیبال هم نتوستن آدم جمع کنن
  • AE ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    25 22
    وقتشه ایران ورود پیدا کنه مرگ بر گوایدوی مغز فندوقی
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    24 17
    مادورو وقت رفتنه با هواپیمای ماهان بیا اینجا که خیلی خاطرخواه داری
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    29 3
    عشق اصلاح طلبان به آمریکا ستودنی است و حمایت مدعیان دموکراسی از کودتا دیدنی.
  • غلام IN ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    6 0
    بعد
  • US ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    9 0
    باید سر مار رو به سنگ کوبید, باید عمله آمریکاه در ونوزئلا را حذف کرد, از هارت و پورت امریکا نباید ترسید,, آمریکاه جیگر جنگ و لشکر کشی به سبک عراق رو دیگه نداره جنگ اقتصادی امریکا, به دلیل نداشتن امکان جنگ و لشکر کشی طولانی به سبک عراق هستش..
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    3 1
    امیدوارم این نوکر آمریکا و خائن به وطن خود به زودی به جهنم رود وملت ونزوعلا به گاو شیرده نظیر عربستان تبدیل نشود وآرزوی نوکران وطنی آمریکا ناکام شود
  • محمد IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    0 3
    روزهای سخت مادورو فرا رسید...باید چاره ای بیندیشد ..جنگ قدرت
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    8 2
    خوب مادورو اگر با تظاهرات کنندگان مخالف هم کوتاه بیاد. اما باید نظامیان شورشی اعدام کند چون آنها آگاهانه دارند اقدام می کنند
  • BE ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    2 1
    این گوآیدو چقدر شبیه اوباماست ، انکار ساخت آزمایشگاهه اکبیری
  • حامد IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    6 1
    خائن وطن فروش
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    2 0
    فیلم که ترجمه نداره ولی حالت انگشت گوایدا بیشتر شبیه اینه که میگه "مردم یادتان می آید ..."
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    1 0
    بدبخت به مردم اونجا که دارن زیر بار تورم جهنمی له میشن . هر چند صدقه سر اشراف اصلاح طلب ما هم بتازگی تورمی مثل مال اونا پیدا کردیم و خوب دردشونو می فهمیم
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    7 0
    جنگ داخلی و سود گارخانجات اسلحه سازی امریکا
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    3 3
    و اینجاست که حواس مردم باید پرت بشه تا گرونی های اخیر به فراموشی سپرده بشن. با استفاده از جنگ داخلی ونزوئلا
  • MD ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    5 9
    تو یه مملکت سرشار از نفتی مثل ونزوئلا مردم درگیر ابر تورم و فساد و از دست رفتن اقتصاد و از هم پاشیدن مملکت و ترس حمله نظامی و تحریم هستن بعد اگه بخوان حرفی بزنن همه میشن مزدور و آشوب طلب و ...، چقدر این داستان آشنا هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس