کد خبر 954675
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۵
بلومبرگ نمایه

یک شبکه خبری آمریکایی تصریح کرد ممکن است با تحریم نفتی ایران، قیمت نفت! افسار پاره کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

بلومبرگ نوشت: بزرگترین تهدید برای هدف کوتاه‌مدت ترامپ یعنی کاهش بهای بنزین، مداخله رو به افزایش او در سیاست‌های داخلی اوپک است. واشنگتن قصد دارد ضمن قطع صدور نفت ایران، ثبات عرضه در بازار نفت را نیز حفظ کند و تنها ابزار برای نیل به این هدف، تکیه بر ظرفیت مازاد عربستان، تنها عضو اوپک است. با این‌حال به موازات این هدف، مداخلات آمریکا در ونزوئلا و اخیراً لیبی، موجب شده توانایی عربستان در کنترل جریان عرضه نفت در محک آزمون قرار داده شود.

بیشتر بخوانید:

فارین پالیسی: فشار تحریمی ممکن است علیه آمریکا عمل کند

تولیدکنندگان: تجهیزات نفتی استاندارد می‌سازیم دولت از خارج وارد می‌کند

رئیسی: تحریم‌های نفتی هیچ اثری نخواهد داشت


به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: بهای نفت برای نخستین بار در شش‌ماه گذشته به مرز ۷۵ دلار نیز رسیده است. اگر بحران‌های متعدد در کشورهای عرضه‌کننده نفت موجب مصرف ذخایر نفتی شود، امکان دارد بهای نفت به سطحی برسد که رشد اقتصادی جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد.


نیل بوریج، تحلیلگر بازار نفت در هنگ‌کنگ معتقد است اگرچه عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک قادر هستند که کمبود عرضه را پوشش دهند، این امر موجب می‌شود ظرفیت مازاد به کمترین میزان تاریخی خود برسد. به این ترتیب فضا برای ارتکاب خطا بسیار اندک می‌شود. نگرانی از کاهش ظرفیت مازاد تولید نفت، با اعلام خبر لغو معافیت خریداران نفت ایران بار دیگر در بازار مطرح شد. این خبر باعث شد فضای حاکم بر بازار نفت که نگران میزان کاهش تولید اوپک به منظور ممانعت از عرضه مازاد در بازار به‌خاطر افزایش تولید نفت شیل در آمریکا بود، ناگهان تغییر کند.


هلگه آندره مارتینسن، کارشناس بازار نفت می‌گوید جبران تولید نفت ایران، موجب کاهش ظرفیت مازاد در بازار می‌شود و بازار را در برابر بحران‌های ناگهانی و مخاطرات ژئوپولیتیک، آسیب‌پذیر می‌کند.


ونزوئلا، عضو دیگر اوپک که با ترامپ دچار اختلاف است، در نتیجه بحران اقتصادی و تحریم نفتی آمریکا شاهد کاهش تولید خود به نازل‌ترین سطح در یک‌دهه گذشته است. در صورت گسترش منازعه میان مادورو و اپوزیسیون این کشور به سرتاسر کشور، امکان دارد تولید نهصدهزار بشکه‌ای این کشور از این هم کمتر شود.


پال هرسنر، مسئول بخش نفت در شرکت استاندارد چارترد لندن می‌گوید محتمل‌ترین خطر کوتاه‌مدت برای عرضه نفت در بازار، اوضاع لیبی است. تولید نفت لیبی که در طول دهه گذشته به دلیل بحران‌های داخلی دچار نوسان شدیدی بوده است، هم‌اکنون در معرض خطر هجوم ژنرال حفتر به طرابلس، پایتخت این کشور نیز است.


تولید لیبی اکنون حدود ۱/۱ میلیون بشکه در روز است اما همین میزان هم در صورت تداوم حمله به پایتخت که گفته می‌شود با حمایت دولت ترامپ و جان بولتون انجام شده و تبدیل‌شدن به یک جنگ فراگیر، در معرض خطر قرار خواهد گرفت. سایر تولیدکنندگان نفت از قبیل، نیجریه، الجزایر و سودان نیز امسال با افزایش بی‌ثباتی سیاسی مواجه بوده‌اند. همچنین توقف عرضه نفت روسیه از طریق خط لوله در اروپای شرقی از روز پنجشنبه نیز نشان می‌دهد که وقفه‌های احتمالی بیشتری در جریان عرضه نفت وجود دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    7 2
    یعنی دلم میخواد اجازه صادرات نفت عربستان رو ندیم، ببینم همه جهان میتونه مانع بشه یا نه!
  • رضاایرانمنش FR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    7 0
    ایران باید باروسیه وچین قرارذادامنیتی نظامی منعقدکندبارها گفتم رمز پیروزی همین نکته هست احمقها توجه کتیدشیرباشید تنهاباشید طعمه میشوید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس