کد خبر 95442
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۴

رئیس کل بانک مرکزی از تعیین نرخ نفت و ارز در لایحه بودجه سال 91 تا دو روز آینده خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزی خبر، محمود بهمنی پس از نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: بانک ها از شنبه می توانستند نرخ سود را بر اساس نرخ سود تسهیلات 21 درصدی اعمال کنند و در نرخ سود سپرده ها نیز بانک ها را مجاز گذاشتیم که با هم رقابت کنند.

وی افزود : جلسه ای میان بانک های خصوصی، کانون بانک های خصوصی و مجموعه آنها با بانک های دولتی برگزار و تفاهم شد که نرخ ها پراکنده نباشد.

بهمنی گفت: نرخ 20 درصد؛ نرخ خوبی است و سپرده گذاران می توانند با این نرخ ، 5 ساله سرمایه گذاری کنند . همچنین می توانند با خرید اوراق مشارکت سپرده گذاری کنند که سودش  20 درصد است و تا یکی دو روز آینده اعلام می شود.

وی افزود : اگر هم سرمایه گذاران بخواهند سپرده هایشان را که 4 یا 5 ساله سرمایه گذاری کرده اند بگیرند ، 2 درصد یعنی به ازای هر سال ممکن است نیم درصد جریمه شوند.
بهمنی گفت : چون خریداران اوراق مشارکت ، هر سه ماه سودشان را دریافت می کنند می توانند آن را نیز سرمایه گذاری و سود بیش از 20 درصد دریافت کنند که این انگیزه خوبی برای کسانی است که در پی سود بیشتر از بازار بودند.

وی همچنین گفت : نرخ تک نرخی را 1226 تومان برای ارز اعلام کردیم و دیدید که این نرخ به علت سیاست های پولی، بانکی واعتباری به کاهش قیمت های ارز، سکه و طلا منجر شد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود : برای عده ای که ارز و سکه های زیادی تهیه کردند و خبر داریم که فراوان تهیه کرده اند ، پذیرش شرایط کنونی سخت است.

وی گفت : حدود 5 میلیون سکه در پیش فروش فروخته ایم و اگر به این روند ادامه دهیم 15 میلیون دیگر هم فروخته می شود که مجموع این 20 میلیون سکه را باید 4 ماه دیگر تحویل دهیم.
بهمنی با اشاره به عرضه یکباره 20 میلیون سکه به بازار افزود : آیا این میزان تقاضا برای سکه وجود خواهد داشت ؟ بنابراین این جا نرخ سکه را قیمت جهانی آن تعیین می کند.

وی گفت : ارز تک نرخی به هر میزان که نیاز باشد تأمین کرده ایم و پیش فروش طلا هم ادامه دارد که اگر قیمت جهانی طلا کاهش یا افزایش یابد بلافاصله متناسب با آن قیمت پیش فروش را تنظیم می کنیم.

بهمنی افزود: ارزیابی ما از ارائه ارز تک نرخی خوب است البته فکر می کنیم هنوز آثارش را نگذاشته است.

وی گفت: عملکرد بسته سیاست های پولی و اعتباری هنوز در واحدهای بانکی تکمیل نشده است و امروز ابلاغ می شود و مردم بر اساس آن به راحتی می توانند سپرده گیری کنند.

 مردم هم آرامش می خواهند و نمی خواهند هر روز گرفتار تنش و نوسان نرخ ها باشند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چه پیشنهادی برای سرمایه گذاری مردم دارید گفت : ارز و سکه خطرپذیر است ، کسانی که نمی خواهند خطرپذیری کنند اوراق مشارکت با سود تا 22 درصد خرید کنند.

بهمنی،مشارکت در خرید اوراق مشارکت را روش خوبی برای سرمایه گذاری دانست و افزود :  با توجه به اینکه نرخ کنونی تورم 20 و 6 دهم درصد است و حداکثر به 21 درصد می رسد با خرید اوراق مشارکت می توان بدون نگرانی، بیش از نرخ تورم سود دریافت کرد یا به شکل بلند مدت سپرده گذاری و سود ماهانه دریافت کرد که خطرپذیری ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس