موشک بدر یمن

بیش و پیش از آنکه تلفات ناشی از موشک بدر برای سعودی‌ها و اماراتی‌ها نگران‌کننده باشد، روند رو به رشد و ابتکارات مهمی که نیروهای مدافع یمن از خود بروز داده‌اند، عامل هراس متجاوزان خواهد بود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تجاوز به یمن در آغاز برای بسیاری از کارشناسان غربی و عربی، یک تجربه کوتاه مدت از غلبه ارتش تا دندان مسلح سعودی به خاطر داشتن مولفه هایی چون برتری هوایی بر یک گروه چریکی و فاقد تجهیزات آفندی و پدافندی به حساب می آمد اما با گذشت بیش از هزار روز از آغاز این تجاوز، مبارزان یمنی هر روز ابداع جدیدی را برای دفاع از این کشور به رخ متجاوزان می کشند و حالا در رویه ای بر خلاف تصور عمومی، این یمنی ها و مدافعان از خاک خود هستند که هر چند وقت یکبار، یک سامان جدید علیه متجاوزان رو می کنند.

یکی از این وسایل دفاعی، راکت های سری بدر است که در ادامه به موشک هایی بسیار دقیق بدل شده اند. موشک های سری "بدر" حیات خود را به عنوان راکت های بدر آغاز کردند که بر روی پرتابگرهای ثابت و متحرک نصب شده و حتی یمنی ها مدل پرتابگر زیرزمینی آنها را نیز توسعه داده و وارد میدان نبرد کردند. این راکت در کالیبر ۲۱۰ میلی متری ارائه شده و برد آن در حدود ۱۵۰ کیلومتر است. سوخت این راکت نیز از نوع جامد است.

راکت بدر پی ۱: آغاز نقطه زنی یمنی ها

در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی، یمنی ها از موشک هدایت شونده بدر پی ۱ رونمایی کردند. این موشک از موتور تک مرحله ای سوخت جامد بهره برده و در سر جنگی آن نیز بالک های هدایت سرجنگی استفاده شده است. یمنی ها این موشک را در حقیقت مدل ارتقاء یافته سامانه بدر معرفی کرده و خطای آن را تنها ۳ متر اعلام کردند. برد این موشک نیز در حدود همان عدد ۱۵۰ کیلومتر است.

خانواده بدر به طور کلی قابلیت پرتاب از سکوهای ثابت و هم متحرک را دارد. مدت کوتاهی بعد از رونمایی از این موشک مورد نظر بود که چند فیلم از حملات این موشک به مواضع نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی منتشر شده و دقت ترسناک این موشک در هدف قراردادن ساختمان های محل تجمع دشمنان، سیگنال مهم را به عربستان و امارات مخابره کرد: "حالا سلاحی با هدایت دقیق در اختیار داریم! ". البته در انتشار این تصاویر دو نکته دیگر نیز نهفته بود، اول انکه نشان می داد آنها چقدر دقیق و با برنامه به اهداف خود حمله می کنند و پیش از حمله، آنقدر برنامه ریزی دارند که بتوانند پهپاد خود را در محل اصابت مستقر کرده و از آن تصویر بگیرند بدون آنکه نگران خطای احتمالی موشک باشند.

دومین نکته نیز آن بود که بر خلاف ائتلاف به اصطلاح عربی، آنها بدون بلوف به اجرای عملیات ها و رونمایی از دستاوردهای خود می پردازند و به محض اعلام یک خبر از پهپادها و موشک های جدید خود، در زمانی کوتاه آنرا علیه متجاوزان به کار می گیرند تا ترکیب عملیات روانی و ارتقاء قدرت نظامی را به خوبی اجرا کرده باشند.

بدر اف؛ محصولی برای سورپرایز متجاوزین

اما جدیدترین شگفتانه یمنی ها برای متجاوزین سعودی و اماراتی، "بدر اف" است. این موشک در کنار دقت بسیار بالا، حاوی یک قابلیت بسیار مرگبار است چراکه موشک بدر اف حاوی ۱۴ هزار ترکش بوده، شعاع اطراف هدف را پوشش داده و اهدافی مثل نیروهای پیاده و زره پوش های سبک را به راحتی از بین می برد. حال کمی بیشتر به قدر اف می پردازیم:

بیشتر بخوانید:

تداوم فروش مخفیانه سلاح به عربستان توسط مدعیان حقوق بشر / نارنجک سوییسی، بمب ایتالیایی و موشک‌های اسپانیایی خون مردم یمن را می‌ریزند +عکس

افشای نقش محرمانه اسرائیل در تجهیز ارتش امارات/ نقش سامانه Samson و پهپاد Orbiter در کشتار مردم بی‌دفاع یمن چیست؟ +عکس

موشک مورد نظر که بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلومتر برد دارد، در حقیقت یک سامانه موشکی هدایت دقیق است که البته مجهز به کلاهک های منفجر شونده در هوا نیز شده است. منفجر شونده در هوا یا AirBurst یک حالت تنظیمی برای برخی از گلوله ها یا سرهای جنگی موشک هاست که بر اساس آن، فیوز به صورت خاصی تنظیم می شود تا بعد از زمانی مشخص، یا در ارتفاعی مشخص از سطح زمین، گلوله یا سر جنگی مورد نظر را منفجر کند. این روش امروزه هم در یگان های توپخانه ، هم برای موشک های تاکتیکی و توپ های دریایی یا کالیبر سبک برای درگیری با نیروهای سنگر گرفته در درون حفره ها و خندق ها به کار می رود.

در زمان انفجار در بالای سطح زمین، فضای مورد پوشش قرار گرفته، خصوصاً در شرایط حمل ترکش (مثل این موشک یمنی) بسیار افزایش پیدا کرده و ترکش ها به دلیل سرعتی که می گیرند قدرت تخریبی بیشتر نیز پیدا می کنند. بر اساس تصاویر منتشر شده، سر جنگی موشک مورد نظر در ارتفاعی کمتر از ۵۰ متر از سطح زمین منفجر شده و فضای اطراف خود را با ترکش ها تحت تاثیر قرار می دهد. منابع یمنی اعلام کردند که ترکش های موشک مورد نظر در دایره ای به شعاع ۲۵۰ متر پخش می شود.

نیروهای یمنی البته از مهمات ترکش زا که در هوا منفجر می شوند نیز تجربه خوبی دارند. مدتی قبل و در اوایل شروع سال میلادی جدید، محل برگزاری یک مراسم سان و رژه نیروی های یمنی وفادار به ائتلاف سعودی مورد حمله یک پهپاد انتحاری مجاهدین یمنی قرار گرفت. این پهپاد با وجود اندازه تقریباً کوچک دقیقاً به روی جایگاه رسیده و بعد از منفجر شدن، تعدادی از نیروهای حاضر در صحنه از جمله چند نفر از مقامات برجسته نظامی وابسته به سعودی ها را هدف قرار داد. ترکش های پرتاب شده کارگر بوده و چند نفر از قربانیان سرشناس به درک واصل شدند.

طبیعتاً فضای جنگ یمن به گونه ای است که در اکثر مواقع با نیروهای پیاده و خودروهای تاکتیکی سبک رو به رو هستیم که زره خاصی، خصوصاً از قسمت بالا ندارند و ضربه ترکش ها از بالا به پایین به راحتی قادر به نفوذ به بدنه از کار انداختن انها خواهد بود. البته اینکه این ترکش ها با نیروی پیاده چه خواهند کرد هم نیازی به تشریح نخواهد داشت. لذا به نظر می رسد یمنی ها با استفاده از ترکیب ترکش ها و انفجار در هوا یا همان حالت AirBurst به سلاحی موثر برای نبرد با متجاوزان سعودی و اماراتی رسیده اند.

این موشک به دلیل تحرک بالا و برد مناسب برای غافلگیری نیروهای متجاوز به خاک یمن، در حقیقت یک سلاح تاکتیکی است که می توان با آن تجمعات دشمن خصوصاً موارد دور از خط مقدم و یا حتی تا حدی درون خاک سعودی ها را هدف قرار داد. در حقیقت بیش و پیش از آنکه تلفات ناشی از این موشک برای سعودی ها و اماراتی ها نگران کننده باشد، روند رو به رشد و ابتکارات مهمی که نیروهای مدافع خاک یمن در طی سالهای تجاوز به این کشور، از خود بروز داده اند، برای متجاوزان هراس آور و رعب انگیز خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    دمشون گرم ... فیلم دومی عالی بود.
    • حسین PL ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      84 76
      منفی ها تابلو کار کیه منافقین بدبخت به چه فلاکتی افتادند که کارشون شده ورود به سایتهای ایرانی و منفی و مثبت دادن.
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      30 38
      آره واقعا؛ یک عده مریض که عرضه کاری جز این ندارن.... :)) منفی تو تایید ماست :)
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    در شرایط فعلی، باید درسی به عربستان داد که نخواهد جای ایران را در بازار نفت بگیرد
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    پس ما موشک فجر و زلزال هدایت دقیق رو از یمنی ها کپی کردیم!تاکتیک نظارت با پهپاد هم که اصلا شبیه تاکتیک سپاه نیست.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      11 21
      البته اشاره ای نشده که این ترکش ها منظور همون بمب و موشک خوشه ای هستن یا نه
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    ماشاءالله انصار الله
  • اصلاح طلب AU ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    18 97
    زندگی بدون ارباب چه ارزشی دارد. یا ارباب تحریم نفت مرا نگران نمی کند. نگرانی من همانا دوری از توست.
    • رضا IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      9 9
      ارباب چیه اسمیگل ؟
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    29 69
    ایوول
  • IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    46 95
    همین پیشرفت ها باعث نگرانی اسرائیل شده چون یمنی ها همزمان برد و دقت موشک های خود را افزایش می دن و موشک های مختلفی هم تولید می کنند یمنی که فاصله اش با بندر ایلات و جنوب اسرائیل ، فقط
  • IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    44 80
    همین پیشرفت ها باعث نگرانی اسرائیل شده چون یمنی ها همزمان برد و دقت موشک های خود را افزایش می دن و موشک های مختلفی هم تولید می کنند یمنی که فاصله اش با بندر ایلات و جنوب اسرائیل ، فقط 1500 کیلومتره و لبه بالایی قیچی حزب الله لبنان و گروه های مقاومت در سوریه و عراق خواهند بود این برای امنیت شان تعریف فاجعس خود عربستان هم از همه طرف لای قیچی خواهد رفت برای همین می خوان هر طور شده مقاومت یمن را نابود کنند .
  • US ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    47 76
    این موشک بسیار مناسبی خواهد بود برای مورد تهاجم قرار دادن ناوهای هوا پیما بر خسارت زیادی میتونه به بار بیاره.
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    ای جانم دست مریزاد نوش جانشان...
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    37 6
    الله اکبر
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    39 5
    الله اکبر
    • ابن الشهید IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      سعودی ها ووهابیان درخون شهدای جنگ تحمیلی شریک اند درمدینه از یک استاد سعودی پرسیدم چرا درجنگ درکنارصدام بودید گفت شیعه بودن ایران کافی است که همه امکانات سعودی درخدمت صدام قرار گیرد
  • FR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    52 68
    اللهم النصر جیوش المسلمین و الخذل جیوش المشریکن و الکافرین والمنافقین.
  • US ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    23 52
    این که زلزاله
  • سید جواد IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    58 78
    تصاویر اصابت موشک نقطه زن برادران یمنی به پایگاه های مزدوران واقعا غرورآفرین بود. با افزایش برد موشکهای نقطه زن و هدف قرار دادن تاسیسات نفتی دشمن، انشاء الله ورق بر خواهد گشت.
  • مهرداد IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    27 79
    صبر و مقاومت یمنی ها آل سعود رو کلافه کرده و داره از درون متلاشی میکنه . سلاح های جدید یمنی ها هم شده مزید بر علت . نابودی آل سعود وعده حتمی است . ان شااله .
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    28 80
    الله اکبر. نابود باد آمریکا و آل سعود. و البته پادوهای داخلی اش.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    18 61
    درود بی پایان خدا بر حسین و حسینیان و همه پاسداران اسلام لعنت خدا بر یزید و یزیدیان و همه دشمنان اسلام نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین و بشر الصابرین
  • جواد IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    16 45
    درود بی پایان خدا بر حسین و حسینیان و بر همه پاسداران اسلام لعنت خدا بر یزید و یزیدیان و بر همه دشمنان اسلام نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین و بشر الصابرین
  • یا خدا CH ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    20 48
    به زبان فارسی سخت ترتیب دشمن رو میده... :))
  • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    21 57
    حکام ملعون سعودی بدانند و آماده باشند که موشک های بارشی بر سر خودشان و چاه های نقاشان چنان فرود می آید که حتی قدرت فرار و ترک عربستان را هم نخواهند داشت.
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    28 66
    اخی این طفلکی های منافق مریض احوال بی نوا و در بدر و روسیاه در دو عالم که فکر می کنند با این منفی دادنها می توانند غلطی بکنند
  • علی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    19 62
    امیدواریم بدر اف با ترکش‌های مواد منفجره سوزاننده علیه تاسیسات عربستان توسط یمنی ها هر چه زودتر امتحان شود تا اثری از پالایشگاه ظهران باقی نماند.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    5 22
    داخل فیلم نوشته شعاع (قطر) ! آخرش قطر هست یا شعاع؟
    • US ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      2 1
      هر دو
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    26 6
    با این سرعتی که اینها دارند پیشرفت می کنند فکر کنم باید کم کم به فکر واردات موشک از یمن هم باشیم. خیلی سلاح خوبی است برای پایگاه های هوایی و سایت های پدافند هوایی. نکته جالب این هست که این سلاح بیشتر از آنکه بکشد برای دشمن زخمی ایجاد می کند که هر زخمی 12 نفر از نیروی دشمن را درگیر خواهد کرد.
  • میرک IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    7 20
    مرگ برمنافق بدبخت
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    3 31
    باید تعداد ترکش ها به 100 هزار اما 2گرمی برای ضد نفر و رژه و تجمعات افزایش یابد
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    6 30
    موشکهایی مثل خلیج فارس باید به یمنی ها داده شود و برد شان نیز افزایش یابد
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    6 1
    نابودی عربستان نزدیک است فقط چتد قدم تا ساخت موشک های برد بلند و دقیق یمنی مونده تا تأسیسات سعودی هارو هدف قرار بده اگر نفتشان رو بزنند عملا عربستان تسخیر میشه
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
    2 1
    خوب سلاحی با۱۴۰۰۰ ترکش جزوسلاحهای کشتارجمعی حساب میشه
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    4 1
    نام دولت انقلابی اکثریت یمن زیباه ترین معرفی برای مردم مقاوم یمن است
  • محمد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    2 0
    شعار های خوشمزه در سایت مشرق پخش میشه ولی نظرات مخالف نه خواهشا دوستان بیان نظراتشون بگن نه شعار و نفرین و دعا
  • هادی IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    0 0
    لبیک یا مهدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس