اسکن ایگل

طی دو ماه گذشته، حداقل سه مورد تایید شده از ساقط شدن پهپادهای اسکن ایگل ارتش آمریکا بر فراز استان مارب یمن ثبت شده تا این پهپاد مهم جاسوسی آمریکا آخرین مورد اضافه شده به لیست شکارهای پدافند یمن باشد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، هرچه از تجاوز طولانی مدت ارتش سعودی و برخی همپیمانان غربی به کشور مظلوم یمن می گذرد، شرایط برای متجاوزان سخت شده بخصوص آنکه در سالیان اخیر مسئله دفاع هوایی ارتش و نیروهای مردمی یمن تبدیل به یکی از مزیت های قابل توجه آنها شده و لیست پرنده های با سرنشین و بدون سرنشین به اصطلاح ائتلاف سعودی و متحدان آمریکایی آن ها که در این نبرد طولانی در سالهای اخیر ساقط شده اند، مدام در حال افزایش است. در سالهای اخیر بخش قابل توجهی از شکارهای دفاع هوایی مقاومت و ارتش یمن روی پرنده های بدون سرنشین تمرکز داشته که در این میان می توان به نام های بسیاری مثل MQ-۹ آمریکایی، CH-۴ چینی تا Karayel ترکیه ای اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات عملیات شکار پهپاد تهاجمی نیروی هوایی آل‌سعود / آیا انصارالله یمن از موشک اسرارآمیز خود رونمایی کرده است؟ +فیلم و تصاویر

شاهکار پدافند یمن کلکسیون پهپادهای ساقط شده را کامل کرد/ از «ریپر» آمریکایی تا «رنگین‌کمان» چینی در تور موشک‌های مقاومت +عکس

اما به نظر می رسد که آمریکایی ها بعد از چندین مورد از دست دادن پهپادهای گران قیمت سری ریپر، استراتژی جدیدی با بکارگیری پرنده های بدون سرنشین سبک و کوچک را در دستور کار قرار داده و پهپاد معروف اسکن ایگل را به میدان نبرد یمن ارسال کرده اند که البته تا به این جای کار نیز ۳ فروند از آنها -مورد آخر در روزهای اخیر - توسط مقاومت یمن سرنگون شده است. قبل از پرداخت به بحث شکار متجاوزین بدون سرنشین بد نیست آشنایی کوتاه با اسکن ایگل داشته باشیم.

اسکن ایگل، یک پهپاد کوچک شناسایی ساخت شرکت بوئینگ امریکاست که دارای شعاع عملیاتی حدود ۱۰۰ کیلومتر، ارتفاع پروازی بیش از ۵ کیلومتر و ۲۰ ساعت مداومت پروازی است و از سال ۲۰۰۵ در خدمت ارتش امریکا و برخی کشورهای هم پیمان قرار دارد. این پرنده بدون سرنشین می تواند محموله ای به وزن ۳.۴ کیلوگرم را حمل کرده که معمولا شامل یک سیستم اپتیکی برای دید در روز و شب در کنار سیستم نظارت حرارتی است. این پهپاد از یک موتور پیستونی به قدرت ۱.۵ اسب بخار بهره می برد و معمولا با سرعت ۱۱۱ کیلومتر در ساعت نیز حرکت می کند و در نیروهای مسلح آمریکا با کد MQ-۲۷ نامگذاری شده است.

ذکر این نکته نیز مهم است که مدل های جدیدتر این پهپاد، از جمله گونه ساقط شده در یمن خصوصا از نظر ظاهری و در بخش سیستم اپتیکی در جلوی پهپاد از نمونه های اولیه آن متفاوت هستند.

موشک مرموز این بار «اسکن ایگل» ارتش آمریکا را شکار کرد/ شواهدی مهم از دستیابی مقاومت یمن به «سامانه جنگال» +عکس و فیلم

اسکن ایگل مدل اولیه

موشک مرموز این بار «اسکن ایگل» ارتش آمریکا را شکار کرد/ شواهدی مهم از دستیابی مقاومت یمن به «سامانه جنگال» +عکس و فیلم

اسکن ایگل مدل جدید - به تفاوت در بخش جستجوگر دقت کنید

این پرنده بدون سرنشین معمولا از روی ناوهای آمریکایی به کمک یک سیستم پرتابگر به پرواز در آمده و در مرحله نهایی نیز توسط یک بازو و کابل گیرنده بازیابی می شود. از جمله کاربران این سامانه بدون سرنشین می توان به کشورهای کانادا، برزیل، استرالیا، ژاپن، مالزی و پاکستان اشاره کرد. اسکن ایگل همان پهپاد مشهوری است که در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۱ در آبهای جنوب کشورمان مشغول فعالیت جاسوسی بود که توسط یگان جنگ الکترونیک پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دام انداخته و سرنگون شد. این پهپاد بعدها به دست مهندسین کشورمان مهندسی معکوس شده و تحت نام "سایه" تولید شده و به خدمت درآمد.

استان مارب؛ محلی برای شکار اسکن ایگل ها

طبق بررسی ها و برخی شواهد، از اواخر خردادماه - احتمالا روز ۳۰ خرداد - شکار اسکن ایگل های آمریکایی در سه مورد در یمن و در استان مارب این کشور رخ داده و موارد اعلامی اسکن ایگل های سرنگون شده به ترتیب به تاریخ های ۲۰ و ۲۳ ژوئن و همچنین ۱۴ آگوست بوده است. در مورد شکار اولین پهپاد اسکن ایگل، مقاومت یمن تصاویری از لحظه هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز را نشان داد که به نظر نشان دهنده استفاده مجدد از سامانه مرموز موسوم به موشک ۳۵۸ است.

ساقط شدن اولین اسکن ایگل بر فراز یمن با موشک پدافندی مقاومت

موشک مرموز این بار «اسکن ایگل» ارتش آمریکا را شکار کرد/ شواهدی مهم از دستیابی مقاومت یمن به «سامانه جنگال» +عکس و فیلم

لاشه اولین اسکن ایگل نابود شده توسط موشک مقاومت یمن

بر طبق تحلیل کارشناسان نظامی، سلاح ۳۵۸ در واقع یک موشک نیست بلکه نوعی پهپاد انتحاری در نقش پدافندی است که به طور کلی در دسته مهمات سرگردان یا Loitering munition  قرار میگیرند. این سلاح به کمک یک موتور جت، بالچه های متعدد کنترلی و کلاهک مجهز به فیوزهای مجاورتی پر تعداد، مدت ها در آسمان منطقه نبرد به گشت زنی میپردازد تا در زمان مناسب و ورود هواگرد دشمن به منطقه نبرد به کمک سامانه هدایت زمینی به سوی هدف روانه شده و آن را منهدم سازد. این سامانه به صورت خاص از سرعت مادون صوت بهره برده و گزینه ای مناسب برای هدف قرار دادن اهداف کم سرعت مثل انواع بالگرد یا پهپادهایی مثل اسکن ایگل است.

مشخصا بعد از برخورد موشک، باقی مانده خاصی از پهپاد مورد نظر باقی نماند. اما در دو مورد بعدی شاهد به نوعی سقوط پهپادهای اسکن ایگل روی زمین در حالتی هستیم که تقریبا خسارت زیادی به آنها وارد نشده است. اگر صرفا یک مورد در این میان رخ داده بود، امکان داشت بحث رخ دادن نقص فنی و سانحه را برای پرنده بدون سرنشین مورد نظر لحاظ کرد ولی با تکرار این ماجرا، به نظر می رسد چیزی بیش از بحث نقص فنی در میان باشد.

موشک مرموز این بار «اسکن ایگل» ارتش آمریکا را شکار کرد/ شواهدی مهم از دستیابی مقاومت یمن به «سامانه جنگال» +عکس و فیلم

لاشه دومین اسکن ایگل سقوط کرده در یمن

موشک مرموز این بار «اسکن ایگل» ارتش آمریکا را شکار کرد/ شواهدی مهم از دستیابی مقاومت یمن به «سامانه جنگال» +عکس و فیلم

لاشه سومین اسکن ایگل سقوط کرده در یمن

پهپادهای سری اسکن ایگل از نظر سیستم های ارتباطی الکترونیکی از سازه نسبتا ساده تری به نسبت پهپادهایی مثل سری ریپر یا CH_۴ برخوردار هستند و احتمال انجام نوعی از جنگ الکترونیک و قطع کردن لینک ارتباطی آنها نیز به نسبت راحت تر است. با توجه به تکرار دو حادثه به فاصله کم از یکدیگر آنهم در یک استان یمن و دقیقا علیه یک مدل مشخص از پرنده بدون سرنشین، می توان این گونه برآورد کرد که دو پهپاد اسکن ایگل دیگر در این منطقه به نوعی طعمه یک سیستم ناشناخته جنگ الکترونیک شده و سقوط کرده اند. در هر صورت شاهد این هستیم که یک بار دیگر دفاع هوایی یمن موفق به ساقط کردن یک پهپاد آمریکایی دیگر شده و اسکن ایگل نیز به لیست بلند بالای پرنده های ساقط شده در این کشور اضافه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    12 27
    اين موشک مرموز یمنی چرا هواپیما جنگی ساقط نمی کند فقط شکارچی پهپاد است
    • افشین IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      23 9
      احتمالا سامانه و موشک ارتفاع پست و برد کوتاه هست. هر گردی که گردو نیست. پدافند چند سطح داره.
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      16 1
      کمی در مورد جنگنده تحقیق کن
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      8 2
      بگو ان شا الله !
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    13 10
    سریع باید کار مارب تمام شود
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    10 5
    احسنت.
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    14 0
    این موشک نبود بلکه یک پهپاد انتحاری بود
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    18 16
    فعلا جنگ فرسایشی احمقانه هیچ برنده نداشته..بازنده اصلی نردم محروم ستمدیده هستن..اینا برا مردمش نون اب نمیشخ
    • ناشناس IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      19 7
      شما چرا همه رو مثل خودتون فرض ميکنيد؟؟ فقط،تو فکر آب و نون هستید که البته منظورتون استیک و نوشیدنی های آنچنانی هست نه آب و نون خالی. اینا به شرف و استقلال و ناموس و خاکشون و عقيدشون بیشتر اهمييت میدن.شاید این چیزا برای شما معنی نداشته باشه ولی برای ملت با غیرت یمن اهمييت داره. جنگ فرسایشی احمقانه نیست بلکه یک تاکتیک و بعضی وقتها یک ضرورت هست و الان این عربستان هستکه در این فرسایش داره فرسوده میشه.
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      6 3
      سلام.جنگ فرسایشی؟! وقتی 60 تا 70 کشور همزمان بیان باهت بجنگن! و در عین حال محاصره نظامیت کن و نزارن سوزن هم رد بشه! و بعد نزارن در رسانه ها جهان انعکاس داشته باشی! انوقت می فهمیدی انصارالله یه تنه! داره با رذل ترین و کثیف ترین و بی شرف ترین و در عین قدرتمندترین ارتش ها جهان می جنگنه! همان هایی که هیتلر و شوروی و .. رو شکست! داد! در مقابل انصارالله .. راه به راه ضایع میشه! .. انشالله پیروزی نزدیک! و صدا نابود شدن استخون ها امریکا و غرب رو خوب گوش کن!
    • BE ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      2 2
      شما هم همش غر بزن
  • محمدایوب IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    12 11
    درود بر پاسداران غیور که دراقسا نقاط جهان بلای جان آمریکاییان ووهابیان جنایتکار هستند وخاک برسر وطن فروشان اصلاح طلب غربگدا. که برای آمریکا دم تکان میدهند.
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    9 3
    الله اکبر
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 1
    ما بپاس چیزهائی که از او با سالها ممارست و تلاش و بقولی دود چراغ خوردن استاد یاد گرفتیم و مثل لقمه آماده قورت دادیم اینقدر را مدیونیم تا دعا کنیم خداوندا بسلامت دارش
  • US ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    15 11
    افرین. به امید خدا ایران هم توان زدن F-22 F-35 B-2 را بدست آورد.
    • افشین IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      9 4
      دعای شما قبلا استجابت شده.اصلا نگران نباشید.از هر فرودگاهی در منطقه بلند بشن تحت نظارت کامل هستند.خودشونم ميدونن
    • ایرانی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      5 3
      ایران از ده سال پیش این تکنولوژی را داشت.
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    16 3
    فقطط شکار اف۱۵ اس آی اگه شکار بشه ابر شکاره تو گینس باید بنویسن بهترین اف ۱۵ تولید شده در جهانه
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    5 8
    الحمدلله. درود بر مقاومت اسلامی یمن. مردان بی ادعا.
  • افشین IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    12 8
    اول خیلی خوشحال شدم و فکر کر دم منظور از ایول اف ۱۵ هست. ولی خوب همین پهپادها هم خوبه . وقتش رسیده که برخی نادانها با توجه به عاقبت کارشون در افغانستان از این تجربه عبرت بگیرند و به ناوهای شیرده خودشونم این عبرت رو بیاموزند. ملت یمن کوتاه بیا نیستند و در اوج مقاومت و ایستادگی شما رو در این مرداب خود ساخته غرق خواهند کرد.
  • یه نفر IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 1
    خوب جایی برای آزمایش، تسلیحات هست، به نوعی قدرت نمایی و محک زدن توان دفاعی هم هست، به نظرم، توان تکنولوژیکی به روز ارتش یمن(....) باید تسلیحات، آزمایشی رو هم در اونجا تست بزنه،
  • مهدی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 1
    ماشاءالله ما پیروزیم
  • قربانعلی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 1
    واقعا جالب بود دقیقا شبیه یک پهپاد انتحاری بود که رفت و کنار اسکن ایگل خودش رو منفجر کرد مثل موشک پشت سرش دود نداشت
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 1
    باید سیستم شو هک کنیم بیاریم بنشونیم زمین مثل آر کیو صدو هفتاد سیراب و شیردون شو بکشیم بیرون و از روش با مهندسی معکوس یکی بسازیم و پروازش بدیم تا چشمشون در بیاد و این یانکی ها بفهمند که اینجا ایران است مرز شیران کمین کرده در بیشه دلیران
  • محمد GB ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 1
    در عکس اول قطعات ارابه فرود دیده میشود درحالی که اسکن ایگل ارابه فرود ندارد! احتمالا پهپاد از نوع دیگری بوده...
  • رهام حسامی IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    1 0
    نسخه ایرانی ان پهپاد اسکن ایگل یک پهپاد کوچک شناسایی هست واسکن ایگل یک پهپاد کوچک با قابلیت پرتاب از منجنیق و با تور بازیابی میشه طول آن یک و نیم متر است و وزن آن در ۲۲ کیلوگرم که 3.4 کیلوگرم آن محموله شناسایی یک موتور دو سیلندر دیزل 1.5 اسب بخار است که برای آن 7 لیتر سوخت حمل میکند در قسمت عقب بهره میبرد . نوک بالهایش برای کاهش مصرف سوخت رو بالا قرار گرفته در جلو در زیر دماغه دارای دوربین اپتیکی اچ دی با قابلیت پوشش ۳۶۰ درجه استبرد سیستم ارتباطی آن ۱۰۰ کیلومتر است و می‌تواند تا ۲۰ ساعت در آسمان پرواز کند یک مسافت یاب لیزری است که قابلیت چرخش نیز دارد سرعتش حدود 90 کیلومتر هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس