کد خبر 953018
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
سید حسن نصرالله نمایه

دبیرکل حزب‌الله لبنان جنگ جدید رژیم صهیونیستی علیه لبنان را بعید دانست و با اشاره به اقدام آمریکا علیه صادرات نفت ایران،‌ آن را بی‌اعتنایی به نهادها و قوانین بین‌المللی و تجاوز به کل دنیا دانست.

به گزارش مشرق، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، در جمع اعضای جمعیت پیشاهنگی امام مهدی (عج) که در منطقه «بئر حسن» در مجتمع فرهنگی «رسالات» برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

او در ابتدای سخنان خود به شدت حملات تررویستی روز گذشته سریلانکا را محکوم کرد و آن را یک اقدام تروریستی وحشیانه خواند و خواستار مقابله با پدیده تروریسم و ریشه‌ها و حامیان آن شد.

بیشتر بخوانید:

چرایی ایمان به غیب به روایت سیدحسن نصرالله

دیدار اعضای حماس با سیدحسن نصرالله

فیلم / دعوت سیدحسن نصرالله برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی

نصرالله در این راستا با تبریک اعیاد مسلمانان و مسیحیان گفت که تروریسم مانع از نشستن لبخند بر لبان پیروان این ادیان شد، تروریسمی که در یمن و فلسطین و سریلانکا جنایت می‌کند و تفاوتی باهم دیگر ندارند.

وی سخن گفتن در این خصوص را به سخنرانی آتی خویش موکول کرد و گفت که هنوز هویت کامل عاملان حوادث تروریستی سریلانکا مشخص نشده‌اند.

عصر، عصر تقابل امید و ناامیدی است

او در ادامه به مسأله مهدویت و امید به ظهور پرداخت و گفت که عصر حاضر عصر جنگ و نبرد میان امید و توکل با یأس و نا امیدی و تسلیم است و در سخت‌ترین شرایط انسان باید امید داشته باشد و این چیزی است که امت اسلامی در حال حاضر بدان نیاز دارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در این خصوص افزود: در تمامی مسائلی که با آن مواجهیم، مسأله امید و اعتماد به خداوند مطرح است؛ هنگامی که مردم فلسطین نا امید شوند ممکن است که «معامله قرن» نیز بر آن تحمیل شود اما تا زمانی که امید دارند هیچکس نخواهد توانست چیزی را بر آن‌ها تحمیل کند.

سید نصرالله در خصوص تجربه لبنان نیز گفت که در سال ۱۹۸۲ کسانی امیدی به مقابله با دشمن اسرائیلی نداشتند اما نقطه قوت کسانی که پا در راه مقاومت گذاشتند، امید بود و امروز نیز اگر مردم لبنان تسلیم یأس و نا امیدی شوند، چه بسا در آن صورت ترامپ بخواهد لبنان را نیز به اسرائیل تقدیم کند.

شرایط اقتصادی لبنان سخت است اما فرصتی است برای مبارزه با فساد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به وضعیت اقتصادی لبنان پرداخت و گفت که همه اجماع دارند که شرایط سخت است و همه نیز متفق‌القولند که باید کاری کرد و راهکار را به تعویق نینداخت. همگان بر دشوار بودن شرایط اقتصادی در کشور واقف هستند و به دنبال راه حل می‌گردند اما راه‌حل ساده نیست؛ نیاز به تحمل یکدیگر و صبر و تصمیمات شجاعانه دارد. راه‌حل وضعیت اقتصادی فعلی نیاز به همکاری همگان دارد.

او گفت که رقابت‌های ناسالم و فرقه‌ای و سیاسی و مذهبی اصلی‌ترین مانع در مقابل رسیدن به یک راه‌حل در این زمینه است و افراد و رهبران سیاسی نباید هنگامی که با یک پیشنهاد و گزینه‌ای مواجه می‌شوند بسرعت آن را رد یا تأیید کنند و بسیاری از پیشنهادات از مدت‌ها پیش مطرح شده و تازه نیستند.

نصرالله از این مسئله به نام فرصتی یاد کرد که از طریق آن باید به فساد و هدر دادن اموال عمومی و کشور پایان داد.

خبر روزنامه کویتی درباره من کاملاً اشتباه بود

سید حسن نصرالله در ادامه، خبر روزنامه الرأی کویت را که از قول وی نوشته بود لبنان و اسرائیل در تابستان وارد جنگ خواهند شد، قویاً تکذیب کرد و گفت: محتوای آنچه در این روزنامه چاپ شد کاملاً نادرست بود و در زمان بسیار بدی نیز چاپ شد؛ من در هیچ جلسه داخلی، دو طرفه و نه هیچ جلسه دیگری و نه حتی پیش خودم هم نگفته‌ام که در تابستان، اسرائیل علیه لبنان وارد جنگ می‌شود. هیچ وقت هم نگفته‌ام که من در میان شما نخواهم بود چون عمر دست خداست. هیچ وقت هم نگفته‌ام که فرماندهان صف اول و دوم کشته خواهند شد و هرآنچه در این روزنامه آمده، تخیلی است و ابداً صحت ندارد.

نصرالله توضیح داد: مقاومت همیشه بر اساس بدترین احتمال‌ها عمل کرده و وارد تحلیل سیاسی نمی‌شود… ما چیزی را قطعی نمی‌پنداریم اما نظر شخصی من (نه نظر حزب‌الله) به این سو است که جنگ اسرائیل [علیه لبنان] بعید است به دلایلی؛ از جمله جبهه داخلی اسرائیل آماده نیست و هر آنچه صهیونیست‌ها در خصوص توان مقابله با موشک‌ها می‌گویند نادرست است و همه اقداماتشان قادر نیست مانع موشک‌ها شود… هر جنگی نیاز به نیروی زمینی دارد. دیگر آن زمان گذشت که نیروی هوایی می‌توانست تعیین‌کننده [سرنوشت جنگ] باشد... نیروی زمینی اسرائیل هم برای این چنین جنگی آماده نیست.. در مقابل برخی هم هستند که نظرشان این است که چرا باید به سمت جنگ با حزب‌الله رفت در حالی که دولت آمریکا به ریاست ترامپ با ماست و (حزب الله را) تحریم اقتصادی کرده است. به هر حال، آنچه نوشته شده (در آن روزنامه) برای ایجاد نگرانی است... به شما اعلام می‌کنم که در مقابل اسرائیل این دشمن طماع و حیله‌گر، ما گرفتار تحلیل‌ها [ی سیاسی] نمی‌شویم و خود را برای مقابله آماده کرده‌ایم. و نکته دیگر اینکه چرا زمان انتشار این مطلب بد بود به دلیل این است که ما در آستانه فصل تابستانیم و این برای [صنعت گردشگری] کشور بد است.

نصرالله همچنین شایعه شبکه العربیه از درگیری میان نیروهای روسیه و ایران در سوریه و ورود حزب‌الله در حمایت از ایران را کاملاً تکذیب کرد و آن را بی اساس خواند و گفت که همکاری‌ها مثل گذشته علی رغم برخی اختلافات سیاسی ادامه دارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود به عدم تمدید معافیت نفتی برخی کشورها برای خرید نفت ایران از سوی آمریکا پرداخت و گفت که ترامپ می‌خواهد ایران، ونزوئلا و سوریه را تنبیه کند و به چیزی که از راه نظامی بدان نرسیده را از راه تحریم دست یابد. او گفت که امروزه در مقابل مظاهر جدیدی از استکبار و بی قانونی و دشمنی آمریکا علیه دولت‌های بزرگ هستیم.

مایک پامپئو ساعتی پیش اعلام کرد که معافیت خرید نفت ایران برای برخی کشورها را دیگر تمدید نخواهد کرد. وقتی صادرات نفت ایران متوقف شود، این موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد و این یکی از چالش‌های تصمیم ترامپ است… پاپمئو گفت، وعده‌هایی قاطع از عربستان و امارات دریافت کرده‌اند که آنان کمبود نفت در بازارا را پوشش می‌دهند. ما در مقابل صحنه‌ای جدید از ستمگری آمریکا به کشوری بزرگ و مهم یعنی ایران بلکه شاهد تجاوز به کل دنیا هستیم چون آمریکا با این کار، همه نهادهای بین‌المللی و منافع کشورها و متحدان بزرگش را نادیده گرفته است… نصرالله پرسید، چرا ایران و ونزوئلا و قبل از اینها، سوریه تحریم می‌شوند؟. بله، قانون جنگل آمریکاست که از تروریسم حمایت می‌کند و هزاران نفر را می‌کشد و ادعای مبارزه با تروریسم هم می‌کند... جهانی که مقابل این تجاوز ترامپ به [حقوق] ایران ساکت است، در واقع درهای خود را مقابل تجاوزگری ترامپ [و آمریکا] باز کرده است. این رفتاری شیطانی، استکباری و ستمکارانه است. ملت‌ها و کشورها باید با این رفتار مقابله و تصمیم‌های ظالمانه و متکبرانه آمریکا را رد کنند.

نصرالله گفت، نکته مهم دیگر موضع عربستان سعودی و امارات است. آیا موضع اینها شرم‌آور نیست؟ آمریکا عربستان و امارات برایش مهم نیست بلکه مهم فقط منافعش است. هدف محاصره همسایه عربستان و امارات است و باید سیاست این دو کشور را برای همگان در دنیای عربی و اسلامی روشن کرد و حقیقت مواضع این دو کشور را بر ملا کرد. در یمن جنگی کاملاً وحشیانه علیه زمین و زمان راه انداخته‌اند. در کشورهای دیگر نیز دخالت میکنند. در لیبی عربستان و امارات. در الجزائر عربستان و امارات. در سودان این دو کشور در بحرین هم عربستان و امارات. عربستان و امارات دارند چه میکنند و منطقه و جهان اسلام را به کجا می‌کشانند؟ این حقایق و همچنین نقش آن‌ها در معامله قرن باید گفته شود.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه داعش دست‌پخت عربستان سعودی و افکار وهابیت است؛ تأکید کرد که گروههای تروریستی تفکرات خود را از نوع تفکر مؤسسات دینی سعودی وام گرفته و با همان افکار به کشتار ملت‌ها دست می‌زنند. او حمله روز گذشته عناصر داعش در ریاض را مصداق کاردی که دسته خود را بریده است، دانست.

نصرالله در پایان حقیقت سیاست‌های سعودی و امارات را تجلی یافته در جنگ «وحشیانه» یمن و «اشغال» بحرین و دخالت‌های این دو کشور در لیبی و سودان ذکر کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس