پهپاد

بروز تهدیدات مختلف در سالهای اخیر و برخورد با پهپادهای مزاحم، به سرعت باعث ایجاد توسعه سیستم های مقابله متقارن با این تهدید در نیروهای مسلح شده که ماحصل آن، تولید تسلیحات جدید در این حوزه است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پهپادهای تجاری بخصوص در اندازه های کوچک چند سالی است که در اکثر کشورهای جهان از جمله ایران، در تعداد بالایی به فروش رسیده و در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار دارد. به مانند هر پدیده یا وسیله دیگری بخصوص از نوع پرنده و کوچک، توسعه و رونق استفاده از این پهپادهای تجاری کوچک دارای نکات مثبت و منفی است بخصوص آنکه قابلیت پروازی و حمل محموله هایی در اشکال و انواع مختلف می تواند اثرات منفی این سیستم ها را شدیداً پر رنگ کند. یکی از ساده ترین موارد سوء استفاده از پرنده های بدون سرنشین کوچک در گونه های تجاری، تصویر برداری از حریم های ممنوعه و مجالس خصوصی افراد است که در سالهای اخیر در بسیاری از نقاط جهان جنجالی شده است چراکه این پهپادهای کوچک توان حمل دوربین هایی با قابلیت تهیه تصویر با کیفیت بسیار بالا را داشته و می توان از آنها در بحث نقض حریم خصوصی بهره برد.

بیشتر بخوانید:

MQ1 ایرانی برای نخستین بار عملیاتی شد / سپاه «پریدیتور» آمریکایی را تولید انبوه کرد

تاکتیک ویژه پهپادهای بمب‌افکن سپاه برای غافلگیری دشمن / همه جاده‌ها فرودگاه RQ-170 ایرانی شد

مسئله دیگر، پروازهای غیر مجاز این پرنده ها در مکان هایی مثل فرودگاه ها است. در چند سال اخیر موارد متعددی از پرواز این پرنده های بدون سرنشین در نزدیکی هواپیماهای در حال بلند شدن از زمین یا در حال فرود گزارش شده که ممکن بوده با برخورد باعث بروز یک فاجعه انسانی شوند. موارد بسیاری از تعلیق عملیات های پروازی نیز به دلیل دیده شدن این هواپیماها در دنیا گزارش شده است. فرودگاه هایی در لندن و دوبی از جمله قربانیان حضور این گونه پهپادهای تجاری بودند. یادمان نرفته که چند سال پیش حضور دو فروند پهپاد در منطقه ای ممنوعه بر فراز تهران باعث واکنش پدافند و حتی شلیک توپ های ضد هوایی شد.

نمونه ای از پهپادهای مورد استفاده گروه های تروریستی در سوریه

مسئله خطرناک تر نیز استفاده نظامی از این پرنده های بدون سرنشین است. این مسئله خصوصاً در منطقه خاورمیانه توسط گروه تروریستی داعش در سالهای اخیر شدیداً باب ش د. از این پهپادها می توان به عنوان حامل مواد منفجره استفاده کرد و از آنها در نقش بمب افکن یا پرنده انتحاری بهره برد. حمله یکی از این پهپادهای مسلح به یک گروه از مردم در یک مراسم یا یک محله شلوغ یا حمله آنها به نیروگاه ها یا پادگان های نظامی می تواند اثرات بسیار مخرب و غیر قابل جبران را داشته باشد.

مشکل مقابله با این پهپادها چیست؟

مقابله با پهپادی مثل سری پردیتور یا هرمس به نوعی شبیه به مقابله با هر وسیله پرنده بزرگ دیگری است. این پهپادها در ارتفاع متوسط یا بالا پرواز کرده و سطح مقطع راداری مشخصی دارند و می توان با انواع رادار یا سیستم های شناسایی اپتیکی و توپ یا موشک های ضد هوایی آنها را هدف قرار داد. اما پهپادهای تجاری کوچک و کوادکوپترها در ارتفاعی بسیار کمتر - در بسیاری از اوقات بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ متر از سطح زمین - پرواز کرده، اندازه آنها بسیار کوچک بوده و شناسایی آنها با امواج رادار یا سامانه های اپتیکی نظامی که برای رهگیری پهپاد یا هواپیماهایی با استانداردهای نظامی تنظیم شده است، امری بسیار مشکل -اگر نگوییم غیرممکن- خواهد بود.

در بحث درگیری و انهدام اینگونه وسایل نیز خصوصاً در سناریوهایی که این وسایل پرنده کوچک بر فراز مناطق مسکونی پرواز می کنند، مسلماً برخورد سخت و نابودی وسیله پرنده مورد نظر خالی از خطر نخواهد بود. در میدان جنگ هم نیروهای درگیر در صورت رو به رو شدن به این گونه از پهپادها، سلاحی برای مقابله با آنها در اختیار ندارند.

نزاجا به دنبال برخورد بی صدا با پهپادهای مزاحم

در بحث برخورد با پهپادهای پایین پرواز تجاری برخی از کشورهای دنیا ایده استفاده از شات گان ها را با تعداد بالای ساچمه مطرح کردند که ایده ای پر سر و صدا و البته خطرناک در محله های شلوغ است. استفاده از توپ های ضد هوایی و موشک های دوش پرتاب هم در برخی از موارد پیشنهاد شده که مشخصاً استفاده از آنها در محیط های شهری با اما و اگرهای زیادی رو به رو است. در اینجا بحث مقابله الکترونیکی منجر به اخلال مطرح می شود که راه حلی ارزان، بی سر و صدا و البته بی خطر برای رفع تهدید پهپادهای تجاری به شمار می رود.

بروز تهدیدات مختلف در سالهای اخیر که در بالا به نمونه هایی از آنها اشاره شد و البته مورد برخورد با پهپادهای مزاحم، به سرعت باعث ایجاد توسعه سیستم های مقابله نرم با این تهدید در نیروهای مسلح شد که در این بحث نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش قدم بوده است.

در یکی از اولین قدم ها، اواخر سال ۱۳۹۵ از یک سیستم اخلالگر ضد پهپاد که قابل حمل توسط یک نیروی پیاده است رونمایی شد. این سامانه دارای بردی در حدود ۳ کیلومتر بوده و در محدوده باند S و فرکانس ۲.۳ الی ۲.۵ گیگاهرتز با توان تشعشی ۳۰ وات فعالیت می کرد.فرکانس ۲.۳ الی ۲.۵ گیگاهرتز از جمله طول فرکانس هایی هست که برای ارسال تصویر به صورت زنده به یک گیرنده دیگر مثل یک ایستگاه زمینی ارسال می شود و با اخلال این فرکانس ها می توان عملکرد پهپاد مورد نظر را مختل کرد.

نمونه اولیه اخلال گر ساخت نزاجا

اما ۳۱ فروردین ماه امسال دستاوردهای جدید نیروی زمینی ارتش رونمایی شد که در بین آنها دو سیستم خاص برای مقابله با پهپادهای کوچک وجود داشت. یکی سیستم اخلال گر شاهین، بر اساس پروژه شاهد، که به نسبت جمر قبلی نیروی زمینی از اندازه بزرگتری برخوردار بوده و البته اطلاعات دقیقی درباره آن ارائه نشده است. این نکته درباره این سیستم اعلام شده که توان اخلال بر روی امواج ماهواره ای جی پی اس و گلوناس را دارد.

بیشتر پهپادهای تجاری برای مسیر یابی از سامانه جی پی اس بهره می برند و اخلال در این امواج باعث از کار افتادن این پهپادها می شود. سیستم تامین انرژی و ایجاد کننده سیگنال های اخلال گر به مانند یک کوله پشتی در پشت کاربر قرار گرفته و سیستم ارسال کننده امواج نیز تقریباً به شکل یک سلاح انفرادی طراحی و ساخته شده است.

سامانه اخلال گر شاهین

در مواقعی شاید استفاده از اخلالگر هم به دلایلی ممکن نباشد. برای نمونه در فضایی که سیستم های مخابراتی یا ارتباطی دیگری نیز فعال بوده و استفاده از اخلالگر می تواند منجر به توقف عملکرد آنها نیز شود. جهاد خودکفایی نزاجا برای این شرایط هم خود را آماده کرده و یک سامانه مناسب هم با قابلیت پرتاب از سلاح ژ -۳ و هم قابلیت حمله با یک پهپاد را توسعه داده است. این سیستم در حقیقت یک پرتاب کننده تور است که ۱۵۰ متر برد دارد. این سیستم مثل یک نارنجک تفنگی درون یک محفظه در جلوی تفنگ ژ -۳ نصب شده و به سمت هدف تور را پرتاب می کند. این تور باعث اخلال در عملیات پروازی پهپاد شده و باعث سقوط آن می شود.

اسلحه ژ -۳ مجهز به پرتاب گر تور ضد پهپاد

یک نوع سیستم پهپادی مجهز به تور هم توسط متخصصان نیروی زمینی ارتش توسعه پیدا کرده که در آن، یک پهپاد خود حامل تور بوده و به شکار پهپاد دیگر می رود. این پرنده مجهز به دو لانچر پرتاب تور با برد پرتاب ۲۰ متر بوده و مساحت تورهای پرتاب شده ۱۲ متر مربع است.

استفاده از تور روشی تقریباً جدید است که در برخی از کشورهایی دنیا در کنار روش جالب استفاده از پرنده های شکاری مثل عقاب برای شکار پهپادهای مزاحم به کار گرفته می شود. به همین خاطر، آنچه از این دو طرح جدید می توان متوجه شد آن است که نیروهای مسلح بخصوص مجموعه نیروی زمینی ارتش بحث مقابله با پهپادهای تجاری را جدی گرفته و راه حل های مناسب و عملی را برای این مسئله عرضه کرده است؛ موضوعی که بسیاری از نیروهای مسلح دنیا برای حل آن به سراغ معدود شرکت های غربی رفته و دست به دامن آنها شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    38 74
    ابر کارشناسان ...نظری ...دیدگاهی ...چیزی نبود ؟
    • يو اس لاور DE ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      ارتش امريكا بيدي نيست كه به اين بادا بلرزه ، ميزنه درب و داغونتون ميكنه و ميره .
    • مجتبی IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      77 34
      جدیدا تو ساندیسا چی میریزن؟؟؟ ترکیبات ساندیس رو شنیدم. عوض کردن
    • IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      26 66
      وقتی خودت سواد نداری چیزی برای گفتن نداری خفه شو و نظرات دیگران را بخوان .
    • حامد IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      11 66
      دوغت و بنوش .....
    • احمد ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      یو اس لاور ببند دهنتتو، اربابت اگر می توانست غلطی بکنه تا حالا کرده بود، فعلاً که داره خاله زنک بازی در میاره.
    • رامین ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      57 11
      جناب 4:13، تو هم سوادشو نداری، ولی از بس وقیحی به خودت اجازه اظهاروجود می دی، پس بهتره خفه خون بگیری.
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      6 69
      رباتند!!
  • رضا IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    زنده باد ارتش قهرمان ایران
    • ایرانی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      64 71
      کسانی که نظر منفی به "زنده باد ارتش قهرمان ایران" داده‌اند قطعاً ایرانی نیستند! اصلاح می‌کنم "انسان ایرانی نیستند"!
  • MD ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    49 54
    آفرین
  • جمع کنید IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    از این اسباب بازی ها منم دارم . ضمنا شما هر چی دارید قطعا امریکا بهترشو داره .
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      29 70
      انریکایی ها هم این سلاح هارو دارن ولی تقریبا ِکم تر کشور هایی هستند که چنین سلاح هایی دارن شاید 8 کشور داشته باشه و این قدرت های این چنینی از پهپاد های اندوه تا شهر های موشکی . با عث قدرت بازدارندِی یعنی صدمه زیادی به دشمن وارد کردن می شود
    • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      33 63
      آره راست میگی خوک های امریکایی از تو بهترن واقعا
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      53 57
      امریکا امریکا نکن جوجو. اگر خیلی بارش بود ، به بستن 4 تا صفحه اینستاگرامی نمیرسید. سعی کن از سیطره پوشالی هالیوود در بیای ، با واقعیات روبرو شی ، اونوقت میفهمی چه خبره. این رو جهت هدایتت گفتم ، اگر هدایت نشدی هم به درک ، امثال تو زمان جنگ تحمیلی هم بودن
    • IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      28 43
      این جانوران خداوندگارشون امریکاست که البته به زودی کارش تموم می شه
    • IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      28 67
      من اسباب بازی ندارم و با دست خالی مزدوران یانکی رو سلاخی می کنم
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      36 82
      منافق ،منافقه خدا لعنت کنه هرچی منافق ووطن فروشه.
    • FR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      18 61
      حتما همون اسباب بازی که داری رو آمریکا بهت داده آره عموجون؟
    • بابک IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      26 50
      ولی آمریکا یه چیز کم داره نسبت به ما حرام لقمه ی وطن فروش کم داره خداوکیلی ما بیشتر داریم :-)
    • میلاد IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      18 73
      خوش به حالت که اسباب بازی داری ولی اربابت هیچ غلطی نمی کنه و به زودی شکست خواهد خورد، آب رو بریز همونجایی که میسوزه ...
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      14 83
      باشه تو و اربابت آمریکا خوبید!
    • CA ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      39 20
      آمریکا مردم ایران را خیلی خیلی دوست دارد و مهربون است و دلسوز ایرانی های ...
    • فرشاد IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      2 1
      7-36 خدایی اینو خوب اومدی
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      6 0
      در جواب 8:50 باید بگم به قول قدیمیها هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره پس لااقل کمی در این بابت فکر کنید و از مخالف گویی های کورکورانه دست بردارید و منطقی فکر کنید و بنویسید
  • محمد IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    14 61
    با لیزر می شه راحت تر و مستقیم هدف شون قرار داد و نابودشون کرد
  • AE ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    52 44
    موقع حمله ی قریب الوقوع امریکاست. ایران نابود است
    • صادقی IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      18 94
      قدرت ظاهری شیطان بزرگ یعنی آمریکای جنایتکار شاید بالا باشد ولی قدرت خدا مافوق همه قدرتهاست و اگر باتقوا و صابر باشیم از این آمریکای خبیث طبق فرمایش قران کریم هرگز به ما گزندی نخواهد رسید. ابابیل -داستان غرق شدن فرعونیان در نیل-قضیه طبس و صدها نمونه دیگر موید این است که خدا با ماست و آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
    • میلیتاریست IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      7 6
      01:19 مهبل نباف
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      8 52
      آنکه نابوده تویی سوسمارخور
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      14 56
      هه هه هه هه ههههههههه اگر میتونست خیلی وقت پیش حمله میکرد طبس
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    21 58
    سلام ودرود می فرستم برجوانان برومند این مرزوبوم درارتش جمهوری اسلامی ایران وکل مجموعه نیروهای مسلح ،خداقوت دلاوران ،خواروذلیل‌ بادهرکس این مجاهدت ها رانتواند بیند
  • CA ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    16 78
    جلل خالق، تجهیزات نظامی ایران داره شبیه فیلم‌های جیمزباند میشه! علم چقدر پیشرفت کرده
  • آنتی صهیونیزم IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    19 80
    وقتی یاد اون به اصطلاح کماندوهای آمریکایی که میافتم زانو زده بودن و گریه میکردن و احیانا چند تاشون نیاز پیدا کردن که لباسهای کمر به پایین رو ، کلا عوض کنن و لباس تمیز بپوشن و این افراد بی اطلاعی که اینجا دارن از آمریکا دفاع میکنن ! خنده م میگیره . یعنی واقعا میشه ؟؟؟؟ که طرف تو غرب آسیا به چیز خوردن بیفته بعد عُمالش راه بیفتن تو سایتها و از قدرت نداشته اش تعریف کنن ؟؟؟
    • فرشاد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      7 0
      اینها همونهایی هستند که آمریکا و بقیه دورو بریاش هر نجاستی میخورن اینها بودو بودو میرن دور دهنشونو لیس میزنن باوجود اینگونه افراد آمریکا نیازی به لشکرکشی نداره
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    18 46
    به زودی پوزه آمریکا و آمریکا پرستان را به خاک می مالیم و آن رو را بزرگترین جش ملّی ایران زمین اعلام می کنیم!
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    16 58
    ارتش قدرتمند ما وسپاه عزیز ونورچشم ما بسیج عزیز وایثار گر ما در شروع جنگ بادست خالی پوزه امریکا وشوروی وکشورهای اروپایی وافریقایی وعربی که باصدام همراهی می کردند به خاک مذلت کشاند به تعبیر شهید چمران وقتی که کوس جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود ارتش عزیز دست مریزاد یک سپاهی
  • حامد راهکار IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    7 45
    این کارها فقط تنفس مصنوعی دادن به یک جسد مرده است.
  • آریو سوئد IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    2 30
    این نمره گذاری را بردارید چون هر کسی راحت می تواند با دلیت کردن هیستوری چندین بار در نمره گذاری شرکت کند.
  • سهیل بشردوست DE ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    5 30
    اینا در مورد رفاه مردمه دیگه؟
    • NL ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      3 0
      نه.درباره ی ساختن بستر ایمن برای تحقق رفاه مردمه
  • ایرانی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    8 30
    اینها همانها هستند که منتظرند پای کثیف آمریکا به خاک پاک ایران زمین باز بشه و خود را قربانی سربازان آمریکا بکنند
    • ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
      0 0
      ناموسشون رو دو دستی تقدیم امریکایی ها هم میکنند بعضیا. رایتی یادم نبود بب ناموسند . خودشومن میگن
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    8 48
    جهان آبستن حوادت بزرگیه باید مراقب باشیم واین سلاح ها هم خیلی برامون مهمه در کنار تقویت نیروی هوایی
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    1 6
    در حد نمونه باقی میمونه.
  • امین IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    امریکا اگر می تونست. درب و اغون کنه. از دست طالبان در نمی رفت خخخ امریکا فعلا مشغول دزدین نفت سوریه است ابرقدرتی که عابقت دزد شد خاک برسر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس