کد خبر 952126
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
جاده ابریشم

پکن قراردادهای همکاری در مورد طرح «کمربند و جاده» با ۱۷ کشور عربی بسته است.

به گزارش مشرق به نقل از راشاتودی، پکن قراردادهای همکاری در مورد طرح «کمربند و جاده» با ۱۷ کشور عربی بسته است.

در دومین مجمع همکاری چین و اعراب در مورد اصلاحات و توسعه که روز سه شنبه در شانگهای برگزار شد، بیش از صد تاجر، سیاست‌مدار و استاد دانشگاه از چین و کشورهای عربی حضور داشتند.این کشورها شامل مصر، لبنان، جیبوتی و عمان می‌شدند. اجلاس امسال با عنوان «کمربند و جاده را بسازید، توسعه و ثروت را تقسیم کنید» نام گذاری شد و هدف آن تقویت این پروژه است.

کشورهای عربی علاقه زیادی به همکاری با پکن نشان داده‌اند. غیر از پیوستن به طرح کمربند و جاده ،۱۲ کشور عربی همکاری‌های استراتژیک با چین را توسعه دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «نمایندگان ی عرب گفتند همکاری با چین در طرح کمربند و جاده فرصتی بزرگ برای کشورهای عربی در پیشرفت اصلاحات و شتاب دادن به رشد فراهم می کند».

بیشتر بخوانید:

تأمین منافع واشنگتن-تل‌آویو در بنادر «کاسپین»

آیا چین به عربستان فناوری موشک بالستیک داده است؟

همکاری چین و کشورهای عربی در این پروژه بیش از این تشویق خواهد شد، چون انتظار می رود بسیاری از رهبران کشورهای عربی در دومین مجمع کمربند و جاده برای همکاری بین المللی شرکت کنند. این مجمع در اواخر همین ماه تشکیل می شود.

چین با ۱۹۰ میلیارد دلار داد و ستد تجاری از ۲۰۱۷، دومین شریک تجاری بزرگ برای دولت‌های عربی است. ۲۱ کشور عربی یادداشت تفاهمی در مورد این راه ابریشم جدید در ۲۰۱۸ امضا کردند.

پروژه زیربنایی تجارت جهانی چین در حال گسترش است. این هفته سوئیس علاقه خود را به امضای طرح کمربند و جاده نشان داد. در ماه مارس ایتالیا اولین کشور عضو جی۷ بود که به این طرح پیوست و مورد انتقاد متحدان اروپایی خود قرار گرفت. پس از آن، لوکزامبورگ یادداشت تفاهم همکاری در این پروژه را امضا کرد. این یادداشت تفاهم توسط یونان و پرتغال هم در ماه اوت و دسامبر سال گذشته امضا شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس