خبر ویژه

بزرگ‌نمایی سیل برای افزایش اعتبارات وزارتخانه‌های مختلف، مورد انتقاد طیف‌های مختلف سیاسی قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به گزارش تابناک؛ سیل که می‌آید خرابی‌های بسیاری به بار می‌آورد. اما در این میان، برخی دولتمردان از فرصت سوءاستفاده می‌کنند و با برآوردهای کلی و ناقص به فکر دریافت اعتبار بیشتر برای وزارتخانه‌های متبوع خود هستند.


جلا امیرزایی از اعضای فراکسیون امید به تابناک گفت: مجلس باید بر پرداخت خسارت، نظارت جدی داشته باشد، یا خود اعتبارات را با توجه به گزارش‌های دقیق - که از سوی نهادهای مرتبط حاضر در مناطق سیل‌زده داده می‌شود- تعیین تکلیف کند.


این نماینده در پاسخ به اینکه گفته می‌شود، خسارت سیل بیش از ۵۰ هزار میلیارد است، گفت: این گزارش‌ها قابل اعتنا نیستند و حتی برآوردی که وزیر کشور گفته و اعلام کرده که میزان خسارت حدود ۳۲ میلیارد است نیز درست نیست و نمی‌توان گفت، میزان خسارت دقیقاً چه‌اندازه بوده است.


وی در این‌باره ادامه داد: اگر مجلس بخواهد در این مورد به وظیفه نظارتی خود عمل کند، باید گزارش دقیقی از مناطق سیل‌زده داشته باشد و مشخص شود، کجا خسارت و کدام بخش آسیب زیادی دیده. همچنین باید مشخص شود، کدام استان و شهرستان و یا کدام بخش دچار آسیب شده و چه میزان آسیب به آنجا رسیده است. پس از آن متناسب با میزان خسارت، اعتبار در نظر گرفته شود؛ بنابراین اینکه وزیر بیاید و آمار کلی در اختیار مجلس گذارد و اعلام کند، ما فلان میزان خسارت دیده‌ایم، پس باید فلان مقدار به ما اعتبار بدهید، درست نیست.


وی در ادامه یادآور شد: به نظر من، شیوه برخورد با حوادث در کشور ما، به بازنگری نیاز دارد و مجلس هم باید مراقبت بیشتری داشته باشد و با ورود به‌موقع از هدر رفتن سرمایه‌ها جلوگیری کند، چون بارها شده که ما اعتباراتی برای منطقه‌ای در نظر گرفته‌ایم، ولی زمانی که به شهرستان مراجعه می‌شود، می‌بینیم پولی به دست خسارت دیده اصلی نرسیده است. معمولاً این‌گونه است که ما یک چیز کلی را در مجلس تصویب می‌کنیم، ولی به جای اینکه اعتبارات به محل خسارت اختصاص داده شود، از جاهای دیگر سر در می‌آورد. به نظر من، باید تعریف دقیقی از خسارات و میزان آن داشته باشیم و برآوردهایی که می‌شود، اختصاصی و جزئی باشد تا اعتبار آن تأمین شود.


وی گفت: اینکه گفته می‌شود، ۲۴ استان درگیر سیل بوده، درست نیست. واقعیت این است که در ۲۴ استان بارندگی داشتیم؛ اما چهار استان با سیل مواجه شده است. در این استان‌ها هم کل استان آسیب ندیده و چند شهر در هر استان دچار خسارت شده است.
گویا رقابتی میان وزرا برای گرفتن اعتبار به بهانه سیل ایجاد شده که همین خود باعث آسیب زیاد به کشور می‌شود.


برخی وزرا با بزرگ‌نمایی سیل به دنبال افزایش اعتبارات وزارتخانه‌های خود هستند.


در همین حال روزنامه جوان با انتقاد از سهم‌خواهی وزارتخانه‌ها می‌نویسد:


۱- وزیر نیرو: سیلاب ۲,۱۰۰ میلیارد تومان به تأسیسات آب و برق خسارت زد.


۲- وزیر کشاورزی: سیل ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد کرد.


۳- وزیر اقتصاد: ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور دچار آسیب شد.


سه خبر بالا به شکل یک نوار و در خبرگزاری ایرنا در صفحه اقتصادی به نمایش گذاشته شده است، اگرچه این برآوردها نسبی و گام اول برای بازسازی زیرساخت‌ها و پرداخت خسارت‌ها مناسب و خوب است، اما با تصویب تخصیص ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت سیل باید مراقب موضوع جدیدی بود که حتماً دستگاه‌های ناظر و مسئول به آن بیشتر دقت کنند.


این موضوع مهم همان تخصیص بهینه منابع است که کاملاً با سهم‌خواهی و تلاش برای کسب بودجه بیشتر متفاوت است. زیرا در تخصیص بهینه منابع بیش از همه باید برای بازگشت شرایط عادی و بلکه بهتر اقتصاد در مناطق سیل‌زده برنامه‌ریزی کرد، اما در سهم‌خواهی‌های بودجه‌ای خدای ناکرده مردم مناطق سیل‌زده به فرع بدل شده و به دنبال پرکردن چاله‌های قبلی و کمبودهای بودجه‌ای دستگاه‌ها هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
    0 0
    آقای آخوندی میخوای برگردی وزارتخونه یه اعتباری هم شما برا ساختن خونه بگیری ؟ دفعه قبل که توفیق نشد خونه بسازی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس