بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

بر اساس آمارهای ارائه شده تنها ۵ درصد بازی‌های دیجیتالی که در ایران مورد استفاده هستند بومی بوده و جامعه ۲۳ میلیونی گیم بازان ایرانی که بیشتر آنان نیز در سنین شکل گیری شخصیتی هستند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - صنعت بازی‌های رایانه به عنوان سومین صنعت پول ساز دنیا شناخته شده است. بازی‌های رایانه‌ای در عمق زندگی‌کودکان، نوجوانان و جوانان رسوخ کرده تا جایی که برخی مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای را بیشتر از مخاطبان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی قلمداد می‌کنند. برای درک این واقعیت می‌توان مقایسه‌ای آماری میان بازی‌های رایانه‌ای و فیلم‌های سینمایی در امریکا انجام داد. میزان فروش فیلم سینمایی ونوم Venum در فروش هفته اول افتتاحیه آن ۸۰ میلیون دلار بود که رکوردی قابل توجه است. اما بازی Red Dead Redemprion II که یک ماه پس از انتشار«ونوم» پیش عرضه شد، تنها در مدت زمان کمتر از پنج روز به فروش ۷۰۰ میلیون دلار دست یافت. عددی که بسیاری از فیلم‌های هالیوددی برای دستیابی به آن باید زمان زیادی در گیشه باشند!

بر اساس آمارهای ارائه شده تنها ۵ درصد بازی‌های دیجیتالی که در ایران مورد استفاده هستند بومی بوده و جامعه ۲۳ ( که تا ۳۰ میلیون نفر نیز تخمین زده می‌شود) میلیونی گیم بازان ایرانی که بیشتر آنان نیز در سنین شکل‌گیری شخصیتی هستند، از مجرای این بازی‌ها تحت تأثیر شخصیت‌ها و فرهنگ پرخشونت آثار وارادتی قرار گرفته‌اند و این بازی‌ها در حال تسخیر ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان کشورمان هستند. نسبت بازی‌های رایانه‌ای داخلی و خارجی دقیقاً مثل نسبت سینماست که تولیدات خارجی به صورت آسان‌تر و راحتری از طریق سایت‌ها و درگاه‌های اینرتنتی به صورت رایگان در اختیار کودکان، نوجوانان و جوانان کشورمان قرار می‌گیرد و کمبود بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در این بازار، ناشی از عدم سیاست گذاری متولیان امر است. از سوی دیگر بازی‌های کنسولی (بازی‌های دستگاه‌های پلی استیشن و ایکس باکس) به صورت قاچاق در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود.

شاید در حوزه سینما، ما سینماگرانی در سطح جهانی برای عرضه محصول نداریم، اما در حوزه صنعت گیم، بازی‌سازان و برنامه نویسان در طراز جهانی داریم که تعدادشان نیز اندک نیست. لازم به ذکر است اغلب بازی‌ها وارادتی که با فرهنگ عامه کشورمان تعارضات فراوانی دارد، نتیجه فقدان نظارت بنیاد متولی این حوزه بر نشر بازی‌های رایانه‌ای به صورت گسترده است.

اما به تدریج شاهد بروز اثرات مخرب و خشونت بار بازی‌های کامپیوتری در جهان و در کشورمان خودمان هستیم، کما اینکه کشتار مسلمانان در نیوزلند در اثر تأثیر مخرب بازی‌های رایانه‌ای بوده است. در واقع بازی‌های رایانه‌ای این توانایی را دارا هستند که بتوانند بر رفتار، طرز تفکر، نحوه تصمیم گیری، قضاوت و نظام اعتقادی بازیگران یا Gamer ها تأثیر دلخواه خویش را بر جای گذارند.

۱- تشویق به آدم کشی تحت تأثیر کال آو دیوتی

در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲، یک جوان که در مدرسه سندی هوک آمریکا درس می‌خواند، بر اساس اعترافاتش، تحت تأثیر بازی معروف کال آو دیوتی اسلحه مادرش را برداشت، او ابتدا مادر خود را کشت سپس به سمت مدرسه خود رفت و کشتاری بزرگ به راه انداخت. وی ۲۰ کودک و ۶ بزرگسال را کشت و با این آمار تبدیل به تنها جوانی شد که ۲۷ نفر را در یک روز قتل عام کرد.

۲- به قتل رساندن یک پلیس تحت تأثیر بازی جی‌تی‌ای GTA


در ۷ جولای ۲۰۰۳ یک نوجوان اقدام به سرقت یک خودرو می‌کند. زمانی که بازداشت می‌شود در اداره پلیس ناگهان به رئیس پلیس حمله می‌کند و در یک چشم به هم زدن اسلحه او را می‌گیرد و سه تیر به سمت وی شلیک می‌کند که یکی از این تیرها به سر وی اصابت می‌کند و باعث قتل این رئیس پلیس می‌شود. این جوان اقدام وحشیانه خود را تحت تأثیر یکی از مراحل بازی جی‌تی‌ای عنوان می‌کند.

۳ - حادثه معروف دبیرستان کلمباین

این اتفاقکه بسیار معروف است در تازیخ ۲۰ آوریل ۱۹۹۹ رخ داد. در طی این قتل عام دو جوان وارد دبیرستان کلمباین شدند و ۱۳ نفر را به قتل رساندند، سپس خودشان را نیز کشتند. از ان زمان تا کنون دلایل بسیاری برای این کار خشونت بار این دو جوان ذکر شده است که یکی از مهمترین آنها علاقه آن دو به بازی بسیار خشن «دوم» Doom بوده است. تا حدی که یکی از آنها بازی‌ای بر پایه Doom اختراع کرده بود و در نهایت نیز جان خود و ۱۳ نفر دیگر را برای واقعیت بخشیدن به این بازی گرفتند.

۴- کشتار کودکان برای افزایش امتیاز

در سال ۲۰۱۲ و در یکی از مدارس استرالیا جنایت بزرگی توسط کودکی خردسال شکل گرفت. این کودک تحت تأثیر بازی‌های رایانه‌ای با چاقو به همکلاسی‌های خود حمله و تعدادی از آنها را مجروح کرد و یکی از آنها را نیز به قتل رساند. زمانی که پلیس پیگیر ماجرا شد، این موضوع کشف شد که این کودک برای افزایش امتیاز هم‌سالان خود را با چاقو مجروح و به قتل رسانده است. این درک، چیزی بود که بازی‌های رایانه‌ای خشن به کودک خردسال قاتل داده بودند.

۵ - خشونت از بازی‌های کامپیوتری به تهران رسید

در سال ۱۳۹۷ و در یکی از خیابان‌های منتهی به محله ولنجک تهران بزرگ، یک جوان ۱۵ ساله با شلیک تفنگ ساچمه‌ای از بالکن طبقه هفتم به چندین نفر از عابرین پیاده منجر به آسیب دیدگی شدید این افراد شده است. در تحقیقات پلیسی مشخص شد که این نوجوان تک فرزند بوده و پدر و مادرش شاغل هستند و به ناچار ساعاتی از روز را به تنهایی سپری می‌کند و بنا بر اظهاراتش، علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای دارد و روزانه بیش از چهار ساعت مشغول بازی‌های رایانه‌ای خشن است و تحت تأثیر همین‌بازی‌ها نیز این موضوع را به فضای واقعی اجرا کرده و با اسلحه ساچمه‌ای پدرش به سمت عابران تیراندازی کرده است.

حواشی عدم نظارت در حوزه گیم حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس کشاند و با کارت زرد دوم روبرو شد. در این مطالبه‌گری سیاسی پژمانفر به بازی GTA اشاره کرد اما وزیر محترم آشنایی تخصصی با این حوزه نداشت و پاسخی درخوری به اعتراض نمایندگان مجلس نداد. 

بیشتر بخوانید:

چرا وزیر ارشاد، نظارت ناکارآمد را حذف نمی‌کند؟

اما متولی صنعت بازی در ایران چه نهادی است و تا کنون چگونه عمل کرده است؟ این سؤالی است که مشرق طی گزارش‌های بعدی به دقت موشکافی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    89 32
    شیطون جی تی ای بازی میکنی.ولی یادش بخیر جی تی ای سند اندرس هیچی مثل اون نمیشد.کشت و کشتار یاغی گری گشت و گذار مافیا و محله ی خودتو درست میکردی.یادش بخیر
    • حامد ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      34 57
      :-| خدا شفا بده!
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      41 8
      آخه هیچ بازی ایرانی سرگرم کننده ی خوبی ساخته نشده فقط چند تا دونه ساخته شده که اونم خیلی در حد بالایی نیست خیلی آمارتوریه. شرکت های ایرانی الان به نظرم میتونن بیان یه چیزی در حد جی تی ای در ایران مثلا بسازن ولی خب اسلامیش رو.از طرفی هم این تیپ بازی های سبک اپن ورد واقعا آدم را سرگرم میکنه.برا مایی که نمیتونیم بوگتی و بنز و اینا سوار شیم خیلی باحاله
    • NL ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      35 5
      وقتی تولید محتوا بلد نیستن همش از بستن و تهدید بودن و هزار کوفت دیگه استفاده میکنن
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      9 37
      یعنی تمام درک و شعورت از خوندن این مقاله این بود که بگی شیطون جی تی ای بازی میکنی ؟؟ خخخخ
  • سید رضا IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    22 32
    ول بودن فرهنگ !!
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    80 50
    هرکی بخواد جلوی بازی کردن gta ما جوون ها رو بگیره با خاک یکسانش میکنیم! gta خط قرمز ما جووناس
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      22 50
      شما پشم هم نیستی چه برسه به اینکه خودتو به جای جوونا جا بزنی
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      2 27
      خفلن
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      19 18
      با اینکه ادم ارزشی هستم ولی گیمر هم هستم باهاش موافقم خخخخخ
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      7 30
      تو آبریزش بینی خودت رو هم نمیتونی جمع کنی
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    50 11
    نمیتونی خودت هیچ سرگرمی و محتوایی نداشته باشی بعد تمام در ها رو هم ببندی نمیشه هیچ تفریحی نزاری بعد انتظار داشته باشی مردم خودشون خوشحال باشن
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    28 30
    یه چیز وحشتناک! دلیل ساختن انیمیشنهای پورن چیه؟بیشترشون هم ژاپنی هست.آیا جز تربیت بچه های زامبی و خدمات دهنده جنسی توسط شیطان پرستان؟!
    • GB ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      36 29
      عزیزم شما توهم توطئت دیگه خیلی زده بالا. چه قدرت تخیلی
    • به GB ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲ IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      22 5
      ناقلا! انگار خودت یکی از آن ها هستی که از آن بازیهای زهرماری می کنند!
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      9 19
      به نظرم شما هم خیلی زیادی خوش خیالی که اگر فکر کنید این بازی ها صرفا برای سرگرمی است ،ان ها در کنار بازی انچه را شما توهم توطیه مینامید آرام ارام به فکر ورفتار شما تزریق میکنند و بعد از مدتی بازی دیگر شما نگرش ها عقاید و... قبل از این بازی ها را ندارید وتغییر اساسی در کلیت فکری شما ایجاد میشود
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    14 32
    جواب خدا رو بدن. بچه ها گناه دارن. چرا نظارت نمیشه؟
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    14 26
    "شاید در حوزه سینما، ما سینماگرانی در سطح جهانی برای عرضه محصول نداریم، اما در حوزه صنعت گیم، بازی‌سازان و برنامه نویسان در طراز جهانی داریم که تعدادشان نیز اندک نیست." اینو نویسنده از کجاش در آورده؟ ما در صنعت فیلم سازی کارگردانها و بازیگرای خیلی خوبی داریم مثل اصغر فرهادی و شهاب حسینی و مجید مجیدی اما شما اسم یه بازی ایرانی یا یه بازیساز ایرانی رو که دنیا بشناسه نام ببر.
    • بازی ساز IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      21 31
      تحقیق کن بعد حرف بزن ! بازی گرشاسپ بازی ارتش های فرازمینی بازی مموراندا بازی فرزندان مورتا بازی پروانه و چندین بازی دیگه که حتی در جشنواره های بین المللی جایزه گرفته و فروش هم داشته اند پرستش اضغر فرهادی شماها رو کور کرده ! مثل اونایی که مخملباف کورشون کرده بود :-)
    • منصور IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      22 4
      متاسفانه با منطق مشرق نیوز باشد دور مرزهای ایران باید دیوار کشید اولا به تاریخ انتشار بازی gta۵ نگاه نکرده‌اند که حالا آقایان حساس شده اند ثانیا به جای برخورد خشن، سواد رسانه‌ ای مردم را افزایش دهند در نحوه استفاده و سرگرمی ثالثا بازی های کامپیوتری درج بندی سنی دارد رابعا متاسفانه از آدم های متخصص در جای خود استفاده نمی‌شود‌. متاسفانه بعضی ها دوست دارند مردم ۲۴ ساعته در عذاب باشند و دلخوشی نداشته باشند
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      19 2
      دوست عزیز تا زمانی که به بازی ها کامپیوتری و نرم افزار های تحت شبکه به چشم یک صنعت و منبع اشتغال و درامد نگاه نشود وضعیت از این بدتر خواهد شد که بهتر نخواهد شد.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    4 22
    در کمین یعنی چه؟! قتل عام کرده و کارش را انجام داده است. سبک زندگی عفن و تغییر اخلاقیات و هزار بیماری دیگر را به ارمغان آورده.
  • علیرضا IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    31 24
    یه بازیِ مسخره یِ بی محتوایِ ایرانی که از بازارِ اندروید بخوای بگیری باید5هزارتومن پول بِدی. اونوقت بهترین بازیها با بهترین محتواها رو از گوگل پلی میتونی رایگان دانلود کنی!!
  • هانی US ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    4 2
    اونجا پر از ژن خوب است. یه سرچ ساده کنید
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    4 15
    این مسئله کاملا درسته. البته رده بنی سنی ESRB هم باید شکل جدی تری به خودش بگیره.90% خانواده ها اصلا نمیدونن این چی هست !!! و صدا و سیمایی که همیشه خوابه ! این فیلمی هم که از کال آو گذاشتید ، بطور کلی این نسخه کال آو ( modern warfare 2 ) هستش که بطور کلی قبل از گیم پلی مرحله تا تاییدیه کاربر رو در خصوص این مرحله نداشته باشه ، پلی نمیکنه. حالا ، بگذریم از پیامهای سیاسی که کلا کال آو داره. بیشتر مردم رو با رده بندی سنی آشنا کنید.جور صدا و سیما رو امثال شما رسانه های متعهد باید بکشند.
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    3 9
    الان بیدار شدید؟!!!!
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    24 2
    سال 99 اصلا بازی کامپیوتری نبود فقط سگا بود
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    29 1
    جی تی ای 2 جالب بود همه مثل نخود بودن تو پیاده رو همه رو کتلت میکردیم روغن رو جاده میریختیم دست اخرشم تانک سوار میشدیم و پلیس صاف میکردیم ولی خدا وکیلی قاتل نشدیم
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    47 3
    خاک بر سر کسی که با بازی های ویدیویی اغفال و منحرف بشه.یکی از بهترین مزیت های بازی ها بالا رفتن سطح اگاهی و آشنایی با زبان های دیگه(مخصوصا انگلیسی) هست.
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      3 37
      خخخ پس خاک تو سر اونایی که تو خارج ادم کشتن سر این بازی ها . بعدشم میخوای زبان یاد بگیری بورو.کلاس زبان . تو بازی اصلا یک.کلمه هم نمیتونی یاد بگیری شیطون
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    23 26
    دیر از خواب بیدار شدی مشرق خوشگله. 25 سال هست که تهاجم فرهنگی تیشه به ریشه این ملت زده، از سینمای لجن خودمون گرفته تا موسیقی و کتاب های چوسروشنفکری کف خیابون انقلاب
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    2 12
    حرفتون درسته راجب خشونت بازی های رایانه ای اما مشکل اینجاست که هیچ تفریح جاگیزین خوب رو برای جوونها نذاشتیم مثلا فوتبال هست ولی هیچ ترویجی تو صداوسیما نکردیم . یا اینکه این بازی ها باید رده سنی داشته باشند نه اینک بچه 14 ساله بشینه gta بازی کنه
  • IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    6 17
    ما در بعضی حوزه ها 20 سال شعار دادیم میدان را کاملا رها کردیم و همواره از مردم انتظار داشته و داریم خودشان ، خودشان را نجات دهند ! یکیش بحث انیمیشن ، کتب ، اسباب بازی و بازی هاست هیچ کاری جز مقاله نوشتن و گونی گونی شعار نکردیم و از مردم خواستیم سراغ این ها نرن درحالیکه خودمان هیچ چیزی برای ارائه نداشته و نداریم طبیعتا بازارمان هم با غیرمجازها و نامناسب ها پرشده حالا شاید در یک کشور معمولی این مطالب مهم نباشد اما وقتی کشوری انقلابی هستی و درحال جنگ با آمریکا و ادعای فرهنگ و دین و ... داری قضیه کم کاری ها خیلی خیلییی زشت می شه ، ما در کشوری هستیم که هسته ایی را بومی می کند میمون به فضا می فرستد در علوم دفاعی ، عمران ، پزشکی ، نانو ، لیزر و ... صدها انحصارشکنی علوم لب مرزی داشته که بعضا فقط در اختیار 1 کشور در سطح جهان بوده آیا ساخت یک کارخانه اسباب بازی بزرگ و مدرن در چنین کشوری باید نشدنی باشه ؟! دارا و سارا را هم بدیم چین برامون بسازه ؟؟!!! آیا راه اندازی استودیو های بزرگ انیمیشن سازی بصورت حرفه ایی و مستمر و با همان کاراکترها تولید اسباب بازی ، کتاب ها و بازی ها در پلتفرم های مختلف انقدر باید نشدنی و سخت بشه ؟! ما اتم را شکافتیم اما در حوزه های بسیار مهم اما خیلی راحت تر ماندیم ! درحالیکه کودکان ما زیر بمباران فرهنگی هستند ما با هر روز معرفی یک خاله و عموی جدید خودمان را فریب می دیم که کودکانمان این ها را می بینند و اصلا هم پای شبکه های انیمیشن ماهواره و یا انبوه فیلم ها و سریال ها که بشمر 3 قابل دانلود و تو فلش گذاشتن و پشت تلویزیون زدن هستند نمی شینن !!! بگذریم از اینکه می توانیم کودکان و جوانان سایر کشورهای اسلامی را هم نجات بدیم و درآمد بالایی هم کسب کنیم که همان اقتصاد غیرنفتی و رونق تولید و مقابله با تحریم هاست . بعد از حداقل 2 دهه کاملا اثبات می شه که مسئولانمان در این حوزه ظاهرا پای کارن باطنن پشیزی براشون ارزش نداره حالا 400 مقاله دیگر هم کار کنید 3794 تا شعار دیگر هم بدین عمل ؟؟؟؟؟؟ وقتی جوان بودم شعارهای مسئولان این حوزه را شنیدم امروز کمی ریش ها و موهایم سفید شده هنوز همون شعارها و حرف هاست !!! یک کم یه کوچولو جای خجالت داره ! نامشخصه تک حوزه هایی در مملکت ما چرا انقدر عقب مانده و افتضاح کار می کنند این با ده ها حوزه موفقمان جور در نمی آد .
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    30 16
    بی سواد این بازی ها رده سنی دارد در این ممملکت بلبشو رعایت نمیشود بازی هایی که شما اسم بردی اکثرا بالای 22 سال یا 18 ساله .راهکارها هم مثل همیشه ممنوع کردن و بستنه . شرکت های بازیسازی ایران عمرا بتونن با غول های بازی سازی دنیا رقابت کنند بچه ها می فهمند کدام بازی ها کیفیت دارند
  • بنده خدا IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    23 0
    تاثیر بازی های رایانه ای روی خشونت ناچیز و بعید به نظر می رسد و به طور کلی با فراهم آوردن فضای مناسب می تواند به تخلیه خشم هم کمک نماید بحث اصلی روی مسائل فرهنگی و ترویج بی بند و باری های فرهنگی و قبح شکنی است که متاسفانه در بازی های داخل تاثیرمنفی لش بیشتر است مثل فیلم ها مون که انتظار رعایت چهارچوب های فرهنگی را از فیلمسازان خودمان داریم.
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    26 1
    فقط برچسب های انتهای خبر :-) یه طوری برچسب و تگ زدین انگار خانه فساد است آنجا
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    30 1
    خوب حتما اینا دیونه بوددند حتما هر کی GTA یا کال اف دیووتی بازی میکنه باید این کار هارو بکنه؟؟
  • example UA ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    2 4
    ایران قدرتمند
  • علی IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    1 2
    سلام من ۱۲سالمه من اهل بازی نیستم زیاد ولی خب کلی دلیلش اینه که بازی های ایرانی خوب نیستند چرا چون حمایت نمیشن و برای کسب درآمد خرید درون برنامه ای می‌زارن و بدون خرید نمیشه پیشرفت کرد و بازی رو حرف میکنی چون ساخت بازی های سه بعدی سخته همه میرن سراغ ساخت بازی های استراتژیک و آنلاین که در نهایت از بازی خسته میشی
  • حقیقت GB ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    9 1
    اولی که معلوم نیست چطوری اعتارف گرفتین چون طرف با تیر خودشو کشته دومی هم که تاریخشو معلوم نیست از کجا آوردین سومی هم که اصلا ربطی به بازی رایانه ای نداشت لعنت به پدر و مادرتون که خبر غلط به مردم میدید :))))
  • حقیقت GB ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    5 3
    اولی که معلوم نیست چطوری اعتارف گرفتین چون طرف با تیر خودشو کشته دومی هم که تاریخشو معلوم نیست از کجا آوردین سومی هم که اصلا ربطی به بازی رایانه ای نداشت لعنت به پدر و مادرتون که خبر غلط به مردم میدید :))))
  • حقیقت GB ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    5 7
    اولی که معلوم نیست چطوری اعتارف گرفتین چون طرف با تیر خودشو کشته دومی هم که تاریخشو معلوم نیست از کجا آوردین سومی هم که اصلا ربطی به بازی رایانه ای نداشت لعنت بهتون که خبر غلط به مردم میدید :))))
  • yasen IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    0 0
    i
  • محمد یسف IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    2895
  • یه بنده خدایی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    20 0
    من یه گیمرم . ذهنم بازه. نظر منو بخواین بین بازی های ویدیویی هیچ گونه ارتباط مستقیمی با جنایت نداره.بازی جی تی ای باعث نمی شه فرد بخواد جنایت کنه چون می دونه عاقبت بدی داره حتی تو بازی .ممکنه بازی ویدیو باعث خشونت بشه ولی موقتی مثلا من اگه بازی سخت بشه ببازم عصبانی شم ولی بعد چند دقیقه خوب می شم. و احمقانه ترین چیز در این مطلب مربوط به کشتن بچه ها و افزایش نمرست . شما یه بازی نام ببر که با کشتن بچه ها امتیاز می گیرید.و اینکه بازی doom چه ربطی به حمله مدرسه داره . من نمی دونم مطلب آخر خشونت بازی ها به تهران آمد درسته یا نه چیزی که معلومه اینه که مقصر والدینن نه بازی های ویدیویی.خلاصه مطلب کم اووردید نزنین تو سر ما گیمرا و استریمر ها همین جوری کلی مشکلات داریم ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس