کد خبر 950776
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
"گرانی گوشت" پای حجتی را به مجلس باز کرد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به بخش کشاورزی بر اثر سیل اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

به گزارش مشرق، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان ارائه گزارش وزرا در مورد علل بروز سیلاب‌های اخیر و وضعیت استان‌های سیل زده، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، گفت: این بارش‌ها برکات زیادی برای کشور ما داشته است و آثار آن در سال‌های آینده و سال جاری مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه استان‌های گلستان و مازندران در ابتدا با سیلاب مواجه شدند اما آمادگی لازم برای بارش‌ها در این دو استان وجود نداشت، افزود: باید مسائل مربوط به آبخیزداری در بالادست در این استان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در استان مازندران نیز باید معبر رودخانه‌ها باز شود و در استان گلستان نیز باید طرح زهکشی ۲۸۰ هزار هکتاری آغاز شود، در این صورت اراضی کشاورزی اصلاح شده و تولید ملی افزایش می‌یابد.

حجتی افزود: در بخش کشاورزی، استان مازندران و گلستان ۲ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده است، در کل کشور به بخش کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده که از این میزان ۳ هزار میلیارد تومان مربوط به خسارات بخش کشت و صنعت استان خوزستان است.

وی با اشاره به مصوبات هیئت دولت برای اعطای کمک‌های بلاعوض به کشاورزان، گفت: ۵۰ درصد این کمک‌ها به استان‌ها تخصیص داده شده است که بر این اساس ۵۴۰ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض مصوب شده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: علاوه بر این، بانک‌ها موظف به امهال وام‌های کشاورزی شده و چهار بانک نیز موظف به ارائه تسهیلات به کشاورزان شده اند.

حجتی تصریح کرد: باید ۷۵۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزانی که بیمه کشاورزی شده اند، پرداخت شود که از این میزان ۶۵ میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: باغ‌ها، دامداری‌ها، زنبورداری‌ها و مرغداری‌ها و مزارع پرورش ماهی بیشترین خسارت را از سیل اخیر دیده اند؛ ۶۰۰ مرغداری در کشور آسیب دیده اند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آسیب جدی ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی، گفت: باید پس از پایان سیلاب‌ها بلافاصله نسبت به بازسازی این ایستگاه‌ها اقدام کرد.

حجتی گفت: خزانه‌های برنج استان گلستان و مازندران نیز از بین رفته است.

وی اظهار داشت: امروز عصر در هیئت دولت جلسه داریم و منابع برای تأمین خسارات استان‌های غیر از شمال (استان خوزستان و لرستان) تعیین می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از اقدامات دامپزشکی برای دفن لاشه‌های حیوانات خبر داد.

در پایان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت کشاورزی باید به بیمه کشاورزان اهتمام جدی داشته باشد، اگر همه بیمه شوند، بسیاری از این مشکلات ایجاد نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس