اخبار ویژه روزنامه ها

وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای توصیه‌هایی برای شهروندان خود داشت تا به برخی مناطق ایران سفر نکنند و در صورت سفر کردن به ایران نیز برخی اصول را رعایت کنند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

کیهان

ادعای تحریم سپاه پاسداران بسته‌بندی دوباره تحریم کاتسا بود

یک کارشناس اقتصادی تصریح کرد اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، بسته‌بندی دوباره قانون قبلی وفاقد تأثیر جدید بر اقتصاد ایران است.

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: این موضوعی که به تازگی در مورد سپاه مطرح شده و دولت آمریکا، آن را در زمره گروه‌های تروریستی قرار داده است، موضوع جدیدی نیست، چون آمریکا با طرح آن، عملاً قانون کاتسای تابستان سال ۱۳۹۶ را دوباره بسته بندی و با زبان دیگری اعلام کرده است. سیاست آمریکا این بوده که قانون کاتسا را عملاً با روایت دیگری بسته‌بندی و دوباره آن را به منظور تزریق التهاب به اقتصاد ایران عرضه کند.

شقاقی افزود: قرار دادن سپاه در زمره گروه‌های تروریستی هیچ تأثیری بر اقتصاد کشور نداشته و ندارد، چون همان گونه که عرض کردم آمریکایی‌ها در تابستان سال ۱۳۹۶ قانون کاتسا را که یک قانون داخلی آمریکا بود و وجهه بین‌المللی نداشت تصویب کردند.

در این قانون اشاره شده بود که سپاه قدس در زمره گروه‌های تروریستی قرار دارد و به همین دلیل نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷، ولی‌الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی با برچسب حمایت از گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا مشمول تحریم شد؛ بنابراین، اگر قرار بود این تروریستی اعلام شدن سپاه بر اقتصاد تأثیرگذار باشد، در همان زمان تصویب قانون کاتسا یعنی در تابستان ۱۳۹۶ تأثیرگذار می‌بود که اتفاقاً در همان زمان هم تأثیری بر وضعیت اقتصادی نگذاشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چقدر بانک مرکزی می‌تواند جلوی التهابات ارزی اخیر را بگیرد، گفت: از مرداد ماه سال گذشته بانک مرکزی اصلاحات گام به گام، تدریجی و جزء به جزئی را شروع کرده و چند اصلاح جزئی و اثرگذار بر بازار را انجام داده است که از آن جمله می‌توان به سقف گذاشتن برای تراکنش ها، تعدیل سودهای روزشمار به ماه شمار، تفاهم با مجموعه بانکی برای کاهش نرخ سودهای بالای ۲۰ درصد به زیر ۲۰ درصد، مذاکرات سختگیرانه با صادرکنندگان به منظور بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به داخل کشور، اختیار گرفتن برای مداخله در حاشیه بازار و مداخله نامحسوس و سایه‌ای در سامانه نیما و تسریع عملیات این سامانه اشاره کرد.

وی افزود: اینکه بانک مرکزی هنوز دست به ذخایر ارزی برای مدیریت بازار ارز نزده، حرکت کاملاً هوشمندانه از سوی این نهاد بوده است، به این خاطر که پیش‌بینی نموده که ممکن است تحریم‌ها به طول بینجامد و بنابراین در شرایط لازم از این ذخایر استفاده کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: از سوی دیگر، میزان بدهی خارجی اقتصاد ایران زیر ۱۳ میلیارد دلار است. سررسید سالانه بدهی‌های خارجی دولت بین ۱ تا ۲ میلیارد دلار است که این رقم بسیار کم است و پایین بودن بدهی خارجی خود یک فرصت بی نظیری را در اختیار بانک مرکزی قرار داده تا در صورت نیاز از ذخایر ارزی به منظور مدیریت بازار آزاد ارز استفاده کند و دیگر این ذخایر را برای پرداخت بدهی خارجی استفاده نکند.

شقاقی شهری در مورد سیاست‌های بانک مرکزی به منظور ساماندهی بازار ارز نیز گفت: آخرین سیاست این نهاد، تشکیل بازار متشکل ارزی است. مقصود از بازار متشکل ارزی این است که بانک مرکزی به دنبال شکل دهی بازاری برای ارز، شبیه به بازار بورس است.

تشکیل این بازار می‌تواند شفافیت را در بازار ارز بالا ببرد، دست‌های پنهان را از این بازار قطع کند، تنظیم قیمت ارز دیگر در بازارهای دوبی و سلیمانیه صورت نگیرد و تمام خرید و فروش‌های ارز در این بازار صورت بگیرد. اگر مسئولین بتوانند موضوع قاچاق کالا را مدیریت کنند تقریباً می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که بازار متشکل ارزی به سرانجام خوبی خواهد رسید. هم اکنون تنها مسأله و چالش این است که بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار قاچاق کالا داریم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی تقریباً الان تلاش کرده که نقشه ارزی خود را از دوبی به سلیمانیه عراق منتقل کند که این نیز یک سیاست درست بوده چرا که امارات التهاباتی را در بازار ارز ایجاد می‌کرد و این انتقال می‌تواند جلوی این التهابات را بگیرد. شقاقی افزود: تنها چالش اصلی ما این است که از ۴۲ میلیارد دلار صادرات، زیر ۱۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازگشته است.

الان وظیفه حاکمیت این است که با صادرکنندگان غیرنفتی به صورت بسیار سختگیرانه برخورد کند تا این صادرکنندگان مجبور شوند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند و در سامانه نیما تزریق کنند. بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند برخی موضوعات را پیش ببرد و حتماً باید تیم اقتصادی دولت این نهاد را همراهی کند که متاسفانه تاکنون این اتفاق آن گونه که باید رخ نداده است.

نوبخت: باید اعتراف کنیم منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم نرسید

یکی از مقصران واگذاری ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گوید باید اعتراف کنیم منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم نرسید.

به گزارش رجانیوز، طعم دلار جهانگیری را رانت‌خواران چشیدند و در مقابل سفره‌های مردم با همان ارز بازار آزاد فاکتور شده است. تنها دلالان و وارداتچی‌ها که پول‌های بادآورده را به جیب زدند. دولت که حضورش مدتی است در زندگی اقتصادی مردم احساس نمی‌شود در حال ادامه دادن سیاست غلط اقتصادی خود است و ارز یارانه‌ای را با پر کردن جیب دلالان و وارداتچی‌ها حیف و میل می‌کند.

حالا سخنگوی دولت که اتفاقاً یکی از تاثیرگذارترین افراد در سیاست‌گذاری اقتصادی کشور هست اعتراف تلخی کرده است. اعتراف در خصوص حیف و میل شدن پولی در مقیاس حدود یک پنجم بودجه کشور آن هم توسط اقدام پوپولیستی و غیرکارشناسی دلار جهانگیری!

محمدباقر نوبخت روز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از دو برنامه «اصلاح ساختار بودجه» و «توسعه، تولید و اشتغال» در محل سازمان برنامه و بودجه، گفت: سال گذشته ۲۵ کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند.

وی ادامه داد: هم اکنون برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شود و بر این اساس پارسال ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد یارانه برای کالای اساسی پرداخت شد و پیش‌بینی کردیم که امسال نیز ۱۴ هزار میلیارد یارانه پرداخت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با طرح این سوال که با اختصاص این اعتبار آیا به هدف خود رسیده‌ایم؟ اعتراف کرد: برای نمونه گوشت قرمز از جمله اقلامی که برای واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شد اما شاهد بودیم که قیمت گوشت به دلیل خروج دام و نبود نظارت کافی کاهش نیافت و مردم از پرداخت یارانه بهره‌ای نبردند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: باید قبول کنیم که شیوه کنونی پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی درست نیست و این منافع به دست مردم نمی‌رسد. معاون رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نباید جو جامعه را متشنج کنیم، ادامه داد: بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی هنوز نهایی نشده است.

همانگونه که نوبخت گفته است حدود ۱۳ میلیارد و پانصد میلیون دلار صرف خرید کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی شده است. با احتساب این رقم به تومان با نرخ دلار ۱۲ هزار تومانی (که البته اکنون دلار در بازار آزاد نزدیک به ۱۴ هزار تومان است) یارانه‌ای که در اختیار وارداتچی‌ها قرار گرفته است ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است.

برای فهم این مقدار قابل توجه باید دانست که رقم بودجه ۹۸ کشور ۴۸۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر بیش از یک پنجم بودجه به دلیل بی‌تدبیری تبدیل به یارانه‌ای شده که فقط جیب رانت‌خواران را پر کرده و مردم آن را در زندگی خود لمس نمی‌کنند. به گفته کارشناسان از این یارانه هنگفت تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد به دست مردم رسیده و مابقی آن توسط رانت‌خواران استفاده شده است.

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین خصوص با اشاره به مابه‌التفاوت کالاهای اساسی، بیان کرده است: «حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت به کالاهای اساسی پرداخت می‌شود، از این میزان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به دست مردم می‌رسد و ۷۰ درصد رانت است.»

یادآور می‌شود این روزها سالگرد تصمیم دولت برای واگذاری ۱۸ میلیارد دلار ارز به قیمت ۴۲۰۰ هم هست که رانتی بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تولید کرد.

واشنگتن پست: برجام از چشم افتاده ۸۸ درصد ایرانی‌ها اعتمادی به آمریکا ندارند

یک روزنامه آمریکایی به استناد نظرسنجی‌ها از مردم ایران نوشت: مردم اخیراً نسبت به دستاوردهای هر نوع مذاکره با آمریکا بدبین شده‌اند.

واشنگتن پست می‌نویسد: کاهش حمایت مردم ایران از برجام از این هم بیشتر بوده است. یک نظرسنجی در ماه دسامبر نشان داد که نرخ حمایت افکار عمومی از برجام از ۷۶ درصد در آگوست ۲۰۱۵ به ۵۱ درصد در دسامبر ۲۰۱۸] آذر ۹۷ [کاهش یافت. ایرانی‌ها نسبت به روند کلی مذاکره بدبین شده‌اند. از هر ده نفر هفت ایرانی معتقدند که ایران نباید در جریان مذاکره امتیازی بدهد چرا که نمی‌توانند اطمینان حاصل کنند که طرف‌های دیگر به تعهدات خود پایبند بمانند (این رقم از ۶۷ درصد در ژانویه ۲۰۱۸ به ۷۲ درصد در دسامبر رسید.)

دلیل این سقوط حمایت از توافق میان ایرانیان ریشه در علت استقبال اولیه ایرانیان از آن دارد. تا سال ۲۰۱۴ رقم حمایت ایرانیان از برنامه هسته‌ای این کشور در سطح نود درصد ثابت باقی مانده بود. به علاوه توسعه موشکی کشور از نظر بسیاری از ایرانیان اهمیت بالایی دارد. در سال ۲۰۱۸، ۷۶ درصد آن را بسیار مهم و بیست درصد آن را تا حدی مهم می‌دانستند.

مردم ایران انتظار داشتند در نتیجه توافق هسته‌ای تمام تحریم‌ها و نه فقط تحریم‌های هسته‌ای لغو شوند. اما ترامپ در پی خروج از برجام تمام تحریم‌های پیش از توافق را دوباره احیا کرد. این تحریم‌ها که نه تنها ایران بلکه کشورهای طرف معامله با ایران را نیز دربر می‌گیرند، صنایع حیاتی برای اقتصاد ایران مانند نفت و بانک را هدف قرار داده‌اند. حتی اخیراً وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد داده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بگیرد.

در نتیجه مردم ایران معتقدند که غرب سهم آنها را از توافق بالا کشیده است. در ژانویه ۲۰۱۸ (دی‌ماه ۹۶) از هر ۱۰ ایرانی ۶ نفر معتقد بودند که ایالات متحده تمام تحریم‌هایی را که در برجام متعهد به لغو آنها شده بود، لغو نکرده است. اعتماد به ایالات متحده در پایبندی به تعهداتش از ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته و ۸۸ درصد بی‌اعتماد هستند.

اما ایرانی‌ها معتقدند که اروپایی‌ها نیز به تعهد خود در برجام پایبند نبوده‌اند. این باور در میان مردم ایران ریشه دوانده است. برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶ به بعد، کمتر از نیمی از ایرانیان باور دارند که اروپایی‌ها به تعهدات خود پایبند هستند. این رقم از ۶۱ درصد در ژوئن سال ۲۰۱۸ به ۴۴ درصد رسیده است. روحانی که با هدف مذاکره با آمریکا در سال ۲۰۱۳ پیروز انتخابات شده بود، در سخنان اخیر تلویزیونی خود گفت هیچ‌گونه امکانی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد.

تغییر ارز پایه کالاهای اساسی درآمد برای دولت و تورم برای مردم

یک کارشناس اقتصادی حامی دولت با انتقاد از سیاست تغییر ارز پایه برای کالاهای اساسی گفت: با هر بهانه یا هر عنوانی، سیاست‌هایی که مشوق تورم، رانت، ربا، رکود و کاهنده هزینه فرصت ارتکاب فساد هستند در دستور کار باشند، می‌توانند شکننده‌آوری غیرقابل تصوری را در اقتصاد و جامعه پدید آورند.

فرشاد مومنی می‌گوید: تحت عنوان مبارزه با رانت یک بسترسازی خطرناک و مشکوکی در ماه‌های اخیر صورت گرفته که اقدامات عملی آن در هفته جاری کلید خورد و مضمون این است که می‌خواهند قیمت مایحتاج ضروری مردم را از ارز پایه ۴۲۰۰ تومانی به پایه ارز ۸ تا ۱۰ هزار تومانی انتقال دهند.

وی ادامه داد: اساس این ماجرا بر این استوار است که این افراد تصور می‌کنند که از ناحیه، بین ۵۶ تا ۶۵ هزار میلیارد تومان کسب درآمد کنند اما ژستی که گرفته می‌شود این است که این سیاست در حمایت از مردم در آن اقلام کفایت لازم را نداشته و موجب رانت شده است. این نشان می‌دهد که ما وارد فاز جدیدی شده‌ایم که رانت‌آورترین سیاست‌ها تحت عنوان مبارزه با رانت در دستور کار قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: به حکم تورم‌زا بودن این سیاست‌ها که مورد اذعان طرفدارانش نیز است، برآوردها نشان می‌دهد حتی اگر قیمت ارز نیمایی تقریباً ۸ هزار تومان باشد، حداقل ۶ درصد تورم تنها در اثر این سیاست اتفاق خواهد افتاد که البته برداشت ما فراتر از آن نیز است و رانتی که به این دلیل ایجاد می‌شود ۳۵۰ برابر آن رانت ادعایی دوستان است که نسبت به آن آلرژی دارند. جالب آنکه در اقتصادی که سرتاپای آن را رانت فراگرفته است یک دفعه با رانتی که حتی اگر صحت داشته باشد و کانون اصابت آن فرودستان هستند را می‌خواهند برخورد کنند. اگر مسئله رانت است، این سیاست تورم‌زا که ۳۵۰ برابر آن رانت‌زاتر است.

مومنی با اشاره به میزان یارانه پنهان در اقتصاد کشور گفت: در هفته اخیر رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه سخن از عدد مجعول بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه ضمنی به میان آوردند که می‌خواهند با آن برخورد کنند.

بسیار تأسف‌بار است که همین حرف‌ها که هیچ مابه‌ازایی در بودجه ندارد هزینه فرصتی دیگر است که بازتاب سیاست‌های تورم‌زا است و اینها آن عدد مجعول را مبنا قرار می‌دهند تا درون یک دور باطل، موج‌های جدیدی از سیاست‌های تورم‌زا را تحت عنوان افزایش قیمت حامل‌های انرژی و از این قبیل را در دستور کار قرار دهند تا این مارپیچ خطرناک و سیاست‌های تورم‌زا را ادامه دهند.

مایه تأسف است که این سخنان از زبان یک مقام رسمی مسئول بودجه‌ریزی کشور صادر می‌شود و به ایشان در نهایت احترام می‌گوییم، بنیه کارشناسی اطراف خود را بالا ببرند و از مطرح کردن عبارت‌های آینده هراسانه، تشدید کننده هیجانات تورمی و برهم زننده تتمه نظم و قرار جامعه پرهیز کنند.

وی در توضیح سوداگری در بخش مسکن گفت: بخش مسکن یکی از خصوصی‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران است که برنامه تعدیل ساختاری موجب افزایش نابسامانی و آشفتگی هم برای مردم و هم دولت شده است. براساس داده‌های سرشماری در دوره ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ حدود ۱۰/۵ میلیون مسکن به موجودی مسکن کشور افزوده شد اما در این دوره تنها ۲/۴ میلیون خانوار جدید صاحب مسکن شدند. این بدین معنا است که در اثر سیاست‌های تورم‌زا و رکودآفرین، ۷۷ درصد کل واحدهای اضافه شده به تقاضای واقعی مسکن اصابت نکرده و دست مایه تشدید مناسبات رانتی و سوداگری شده است.

این اقتصاددان با اشاره به وضع مالیات بر خانه‌های خالی گفت: در سال‌های اخیر سه بار تلاش مجلس برای گرفتن این نوع مالیات به عنوان کنترل‌کننده انگیزه سوداگری با شکست روبه‌رو شده است، البته وقتی تب انتخابات مجلس داغ شد از نگاه اقتصاد سیاسی در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد. در حال حاضر هم دوستانی علاوه بر مالیات بر خانه‌های خالی در راستای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه تلاش می‌کنند اما هنوز اتفاق خاصی نیافتاده است.

ایران

اختلاف بولتون و پمپئو بر سر تمدید معافیت برخی مراکز هسته‌ای ایران

خبر اول اینکه، منابع خبری از بروز اختلافات جدید در میان برخی از اعضای دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا و سناتورهای این کشور بر سر اجرای سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران خبر داده‌اند.به گزارش تابناک، به نوشته وب‌سایت شبکه خبری بلومبرگ، گروهی از سناتورهای جمهوریخواه امریکایی در نامه‌ای به «مایک پمپئو»، وزیر خارجه کشورشان از او خواسته‌اند از ادامه برنامه تحقیقات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران جلوگیری کند. ب

نابر این گزارش، درخواست سناتورها به معافیت‌هایی مربوط می‌شود که دولت ترامپ بعد از خروج از برجام برای مراکز هسته‌ای اراک، بوشهر و فردو صادر کرد. طبق نوشته بلومبرگ، برخی اعضای دولت ترامپ از جمله «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواستار آن شده‌اند که معافیت مربوط به تأسیسات هسته‌ای بوشهر، اراک و فردو لغو شوند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا- که خود یکی از افراطی‌ترین اعضای دولت ترامپ درخصوص ایران است- با این نظر بولتون مخالف است. مشاوران پمپئو در وزارت خارجه امریکا می‌گویند صدور این معافیت‌ها برای تأمین منافع گسترده‌تر امریکا از جمله هدف این کشور برای باثبات نگاه داشتن بازار نفت لازم است. دو فرد آشنا به تفکر دولت ترامپ گفته‌اند، انتظار دارند این معافیت‌ها در ماه مه (اردیبهشت‌ماه) تمدید شوند.

امریکا بر سر منطقه باید با ایران به توافق برسد

خبر دیگر اینکه، مجله فارن پالیسی در گزارشی تحلیلی به ماجرای قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی توسط دولت امریکا پرداخته و با اشاره به اینکه دولت ایران می‌تواند از طرق مختلفی انتقام این اقدام را بگیرد، آمده است: «اگر ایران همین لحظه تصمیم بگیرد که تنش‌ها را علیه نظامی‌های امریکا افزایش دهد، گزینه‌های متعددی دارد.

آنها می‌توانند روی مناطقی که هم‌اکنون سپاه در آنجا حضور مستقیم دارد یا روی گروه‌های غیردولتی ذی‌نفوذ (در منطقه) تمرکز کنند.» به گزارش فارس، فارین پالیسی در بخشی از این تحلیل با تأکید بر اینکه واشنگتن باید راهی پیدا کند تا با ایران بر سر مسائل ژئوپلیتیکی منطقه به توافق برسد، می‌نویسد: «اما کاری که ایالات متحده انجام داد، افزایش احتمال تنش‌های تلافی‌جویانه با تهران بود، مسأله‌ای که به منابع دیپلماتیک قابل توجهی برای اجتناب از درگیری‌های منطقه‌ای نیاز دارد که می‌تواند اسرائیل و کشورهای عربی را نیز درگیر کند.»


از سویی دیگر جان بولتون با تکرار اظهارات بی‌اساس پیرامون نقش ایران در بی‌ثباتی و ناامنی منطقه مدعی شد که هرکسی با سپاه پاسداران به تجارت بپردازد، ممکن است با ۲۰ سال حبس مواجه شود.

توصیه‌های انگلیس به شهروندان خود درباره سفر به ایران

دست آخر اینکه، وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای توصیه‌هایی برای شهروندان خود داشت تا به برخی مناطق ایران سفر نکنند و در صورت سفر کردن به ایران نیز برخی اصول را رعایت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس، این بیانیه به تمامی شهروندان انگلیسی درباره سفر به مناطقی از جمله صد کیلومتری محدوده مرزی ایران و افغانستان، ۱۰ کیلومتری محدوده مرزی ایران و عراق، استان سیستان و بلوچستان و محدوده شرقی محور بم به جاسک که شامل شهر بم نیز می‌شود، خودداری کنند.

این بیانیه همچنین به تمامی شهروندان دوملیتی خود هشدار می‌دهد تا تنها در صورت لزوم به ایران سفر کنند. این بیانیه مدعی شد که خطر بازداشت خودسرانه شهروندان انگلیسی و بخصوص شهروندان دو ملیتی انگلیسی- ایرانی در ایران وجود دارد و از شهروندان این کشور خواسته تا خطر سفر به ایران را با دقت در نظر بگیرند.

همچنین در ادامه به شهروندان انگلیسی هشدار داده شده است تا در صورت وقوع تجمعی در جایی در ایران باید مراقب بوده و از نزدیک شدن به هرگونه تجمع دوری کنند و دستور مقامات محلی را پیروی کنند.

این بیانیه در ادامه اظهار کرده که ممکن است برای تبدیل واحد پولی، شهروندان انگلیسی در ایران با سختی‌هایی مواجه شوند و همچنین با اشاره به حادثه تروریستی اهواز، بهارستان تهران و مرقد امام خمینی (ره) طی دو سال گذشته ادعا شده است که محتمل است تروریست‌ها در ایران دست به فعالیت تروریستی بزنند.

خراسان

درخواست عجیب یک وزارتخانه درباره حقوق کارمندان دختر

یک نهاد نظارتی در نامه خود به تعدادی از مدیران مهم دولتی با اشاره به درخواست یکی از وزارتخانه های اقتصادی برای معافیت دختران خودسرپرست کارمند آن وزارتخانه از پرداخت مالیات به موجب ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم، متذکر شده این معافیت درج شده، مربوط به درآمد موقوفات عام است که یکی از محل های مصرف آن اشتغال دختران خودسرپرست اعلام شده است، لذا معافیت حقوق پرداختی به این کارمندان، مطابقتی با ماده مذکور ندارد.

گام مهم دولت برای مدیریت پول های پرداختی به پروژه ها

یک مسئول مهم اجرایی در ابلاغیه روزهای اخیر خود خطاب به سازمان ها و ادارات دولتی اعلام کرده حسب تاکیدات ماده ۳ قانون مقابله با فساد مصوب سال ۹۰، از ابتدای اردیبهشت امسال هرگونه دریافت و پرداخت اعتبارات دولتی بابت قراردادهایی چون طراحی، نظارت و مدیریت پروژه، منوط به اطمینان مسئولان مربوط از ثبت رسمی قرارداد و ضمایم آن در وب سایت طراحی شده برای این موضوع است و در صورت ثبت نشدن، پرداخت هرگونه وجه اعم از نقدی یا اسنادی، غیرقانونی تلقی می شود.

آرمان

فرود پرواز استانبول - تهران در اصفهان

شنیده شد که پرواز استانبول- فرودگاه امام خمینی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به زمین نشست. بنابر اعلام روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، پرواز شماره 3ka شرکت ترکیش مسیر استانبول- فرودگاه امام خمینی به علت بدی هوای فرودگاه امام خمینی به فرودگاه اصفهان تغییر مسیر داد. این پرواز که ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به زمین نشست.

چند درصد مردم ۹۰ را دنبال می‌کردند؟

شنیده شد که بر اساس نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۵۱ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور در چند سال گذشته برنامه ۹۰ را تماشا می‌کردند. هم‌چنین ۱۹.۵ درصد مردم هم اعلام کرده‌اند که به میزان زیاد در چند سال گذشته پیگیر تماشای برنامه ۹۰ بوده‌اند .۳۱.۱ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند تا حدودی این برنامه را دنبال می‌کردند. اخیراً پخش برنامه نود از صداوسیما پس از حدود ۲۰ سال متوقف شده است.

اهدای اموال به سیل‌زدگان قبل از خودکشی

شنیده شد که فرمانده انتظامی شهرستان همدان گفت: جوان ۳۰ ساله با بریدن شیرگاز و خفگی در خواب خودکشی کرد. وی قبل از اقدام به خودکشی، یک میلیارد ریال به همراه خودرو شاسی بلند خارجی خود را به سیل زدگان کشور اهداء کرد.

سرهنگ جمشید باقری با اعلام مطلب فوق افزود: جوان ۳۰ ساله ای با خوردن چند قرص خواب آور و سپس بریدن شیرگاز بخاری منزل مسکونی استیجاری خود در یکی از مناطق شهر همدان خودکشی کرد. وی اظهارکرد: دو روز قبل خبر مرگ مشکوک جوان ۳۰ ساله‌ای در منزل مسکونی وی از طریق پلیس ۱۱۰، اطلاع رسانی شد.

بازداشت دختری که کشف حجاب می‌کرد

شنیده شد که یاسمن آریایی که چندی است به عنوان همکار مسیح علی نژاد در پروژه «آزادی‌های یواشکی» فیلم‌هایی از کشف حجاب خود در اماکن عمومی را منتشر می‌کرد، روز گذشته بازداشت شد.

برپایه این گزارش، چندی پیش یک کلیپ از کشف حجاب آریایی و دوستانش به مناسبت روز ۸ مارس (روز جهانی زن) در متروی تهران، توسط مسیح علی نژاد منتشر شد. مسیح علی نژاد به تبلیغ کشف حجاب و ترویج فساد و اباحه‌گری در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای مشغول است. اسناد کمک مالی آمریکا به علی نژاد چندی قبل در رسانه‌ها منتشر شد.

توصیه مجری زن ممنوع الکار

شنیده شد که یکی از مجری‌های مشهور که مدت‌هاست برنامه‌ای در سیما اجرا نکرده، وارد ماجرای اختلاف بین عادل فردوسی پور و رفیق قدیمی اش شد. آزاده نامداری که چهره جنجالی سال‌های اخیر سیمای ایران لقب دارد، به اختلاف بین یک مجری سابق و محمدحسین میثاقی واکنش نشان داد.

نامداری در تازه‌ترین استوری خود، با انتشار عکسی از این دو و نشاندن استیکر عصبانیت، در کنار عکس میثاقی نوشت: «همه ما روزی در زندگی مان یک محمدحسین میثاقی داشته ایم! کسی که بزرگش کرده ایم و به او خواندن آموخته ایم تا امروز در جایگاه ما بنشیند و برای مان دعای پس از مرگ بخواند. مواظب میثاقی‌های زندگی تان باشید!»

صدور رأی متهمان پرونده تعاونی اعتماد ایرانیان

شنیده شد که پرونده متهمان تعاونی اعتماد ایرانیان تعیین تکلیف شده است و رای متهمان صادر شد. دادگاه ویژه رسیدگی به اخلال‌گران نظام اقتصادی در استان پس از برگزاری چهار جلسه به ریاست قاضی سید هادی منصوری مبادرت به صدور رأی درباره متهمان پرونده موسوم به «تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان» کرد. حبس، شلاق، اقامت اجباری و رد اموال؛ مجازات‌های پیش‌بینی شده برای متهمان پرونده تعاونی اعتماد ایرانیان بود.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بهمن ۱۳۹۰ اعلام کرد که تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان فاقد مجوز فعالیت بوده و هیات مدیره آن نیز صلاحیت لازم برای تصدی امور آن را ندارند. موسسه تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان با دایر کردن ۶۰۰ شعبه در کشور فعالیت داشت.

نجات ۱۶ گردشگر سوئیسی

شنیده شد که رئیس پارک ملی کویر شهرستان گرمسار گفت: ۱۶ گردشگر اهل کشور سوئیس بودند و به دلیل باتلاقی بودن مسیر سنگ فرش در منطقه پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار هنگام بازدید از منطقه گرفتار شدند. رضا شاه حسینی تصریح کرد: گروه گردشگری گرفتار شده در باتلاق پارک ملی کویر گرمسار از مسیر روستای کوشک وارد جاده سنگفرش شده و پس از پیمودن مسافتی حدود ۳۰ کیلومتر در باتلاق گرفتار شدند.

وی خاطر نشان کرد: راهنمای گروه گردشگری پس از گرفتاری گردشگران موضوع را به پارک ملی کویر اعلام کرد و پیرو دریافت این خبر پنج خودرو به منطقه اعزام شد. شاه‌حسینی یادآور شد: گردشگران گرفتار در پارک ملی کویر گرمسار در عملیاتی سه ساعته نجات یافتند.

نظافت دیوار براق برای نامه‌های بیشتر به خدا!

شنیده شد که گروهی از نظافت‌چیان روز چهارشنبه ۲۱ فروردین مصادف با ۱۰ آوریل اقدام به پاکسازی دیوار براق که یهودیان آن را دیوار ندبه می‌خوانند، کردند. هر سال دوبار تحت نظارت خاخام اورشلیم، این دیوار تمیز می‌شود و هزاران تکه کاغذ کوچک دعا را که زائران در لابلای حفره‌های دیوار ندبه گذاشته‌اند خارج می‌کنند تا مطمئن شوند مکان برای جاسازی دعاهای تازه هست.

این تکه کاغذها سپس طی مراسمی مذهبی در بالای تپه زیتون در اورشلیم به خاک سپرده می‌شوند. به باور یهودیان دیواره غربی تنها بخش بازمانده از معبد سلیمان است که در سال هفتاد بعد از میلاد ویران شد. این مکان علاوه بر یهودیان برای مسلمانان نیز مقدس محسوب می‌شود چرا که اعتقاد دارند پیامبر اسلام در شب معراج مرکب خود را به آن بسته است.

پیدا شدن ۱۸ کوهنورد مفقودی در توچال

شنیده شد که سخنگوی سازمان آتش نشانی از پیدا شدن دو گروه کوهنوردی که در ارتفاعات توچال مفقود شده بودند خبر داد. جلال ملکی درباره جزئیات این حادثه گفت: در ساعت ۱۰:۶ دقیقه صبح دیروز یک مورد مفقودی در کوهستان در ارتفاعات توچال در تهران به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی اعلام می شود.

وی افزود: آتش‌نشانان تحت مدیریت عملیات به دو گروه تقسیم شده در مسیرهای احتمالی این دو گروه مفقود شده حرکت می‌کنند و پس از مدتی تلاش جستجو موفق می‌شوند هر دو گروه را که در دو مسیر کاملاً مجزا بودند پیدا کند.

ملکی با بیان اینکه مجموع این دو گروه ۱۸ نفر بودند که شامل ۱۷ مرد و یک زن می‌شدند، تصریح کرد: وضعیت همه کوهنوردان خوب بود فقط دو سه نفر دچار سرمازدگی شده بودند که با اقدامات اولیه وضعیت جسمانی ایشان بهتر و به ایستگاه‌های پایین‌تر منتقل شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    14 1
    به شهروندان ایرانی و حتی خود انگلیسی توصیه میشود با توجه به اتفاقات تروریستی که در انگلستان اتفاق افتاده است و همچنین با توجه به آوبی که در آن کشور به خاطر برگزیت وجود دارد و با توجه به خوی نژاد پرستی که در برخی از آنها وجود دارد در انگلستان تردد نکنند و به دیپلمات ها هم توصیه میشود با توجه به دستگیری و اتهام زدن های آن دولت از روابط دیپلماتیک جدا خود داری نمایند حال بگذریم از سابقه جنایت های بی شماری که در دنیا این رژیم سلطنتی انگلیس داشته و دارد
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    9 1
    خانم نامداری اصولا نه سواد اجرا نداشت نه استعداد اجرا. صرفا به خاطر چشم و ابرو و کرشمه مجری شده بود اما اعتماد به سقف کاذبی داشت که فکر میکنه شاگردانی هم داشته و میثاقی هایی؟!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      5 1
      چشم وابرو هم نداشت!
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    12 6
    ایرانی ها به هیچ سیاستمداری اعتماد ندارن چه داخلی چه خارجی هر چی ادم بی پدر مادر داره میره توی سیاست
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      4 0
      بله بازار و پزشکی و سینما و دانشگاه و ..... هم که پر است از فرشته و انسانهای معصوم و پاک که تماما بوی بهشت میدهند
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 4
    "توصیه‌های انگلیس به شهروندان خود درباره سفر به ایران" . کجایش گستاخانه بود ؟ بنظر من خیلی هم منطقی بود .
  • ناشناس IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    3 0
    اتفاقا چون مردم سیاسی فکر نمیکنند کسانی که ته اخر مارموز بازی هستند رای میارن ووارد مسئولیت های حساس میشن وگند میزنن به هرچی باید ساخته بشه واین شد که هست پس دوستان به حرافیهای هر خری نباید گوش کردبلانسبت اق خره ببخشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس