کد خبر 949710
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

گلایه مردم در مورد هزینه‌های مختلف و تخلفات احتمالی سرویس‌های ارزش افزوده در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. از یک سو تبلیغات گسترده این خدمات در رسانه‌های جمعی و از سوی دیگر ارسال پیامک‌های ناخواسته توسط این سرویس‌دهندگان به مشترکین تلفن همراه باعث رنجش خاطر مردم شده است. جدای این‌ها باید توجه داشت طرح بعضی ادعاها در مورد عضویت در سرویس‌ها و اخذ مبالغ روزانه از مشترکان نیز از دلایل موج مخالفت‌ها با ارزش‌افزوده محسوب می‌شود.

یکی از خدمات ارزش افزوده که بیشتر مشترکان را به دام هزینه‌های گزاف و ناخواسته می‌اندازد شرکت قرعه‌کشی برای استفاده از خدمات ارزش‌افزوده یا نصب برنامه‌های مختلف بوده است.

در پی این مخالفت‌ها که با موضع‌گیری محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز همراه بود هر دو اپراتور بزرگ تلفن همراه در کشور واکنش نشان دادند.

همراه اول

همراه اول از ابتدای این هفته با ابلاغ نامه «ممنوعیت اهدای جوایز سرویس‌های ارزش افزوده به‌وسیله قرعه‌کشی» به شرکت‌های تجمیع کننده خود، رسماً از اجرای هرگونه سناریو توسط شرکت‌های تأمین کننده محتوا که می‌تواند شائبه سودجویی را مطرح کند، برائت جست و عملاً پا در میدان مقابله با این رویه حاکم بر بازار سرویس‌های ارزش افزوده گذاشت.

پس از انتشار نامه همراه اول مبنی بر ممنوعیت انجام قرعه‌کشی برای خدمات‌دهندگان ارزش افزوده‌ی زیر مجموعه این اپراتور، ایرانسل در یک استوری اینستاگرام و یک توییت مدعی شد که «از ابتدای دی ماه ۹۷، اجرای سرویس های جدید ارزش افزوده خود بر پایه قرعه‌کشی و عضویت مشترکان در آن‌ها را متوقف کرده».

این ادعای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی نه تصویر دستور ایرانسل به شرکت‌های ارزش افزوده را به همراه داشت و نه نشانی از عملی شدن و رسمیت یافتن چنین دستوری در دی‌ماه ۹۷ ارایه می‌داد.

در پی این ادعا علی اصلان شهلا، روزنامه‌نگار حوزه فناوری در توییتی به ادعای ایرانسل اشکال گرفت.

همچنین تصاویری از پیامک‌های تبلیغاتی روی شبکه ایرانسل در رسانه‌های و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد مشترکان ایرانسل کماکان به شرکت در قرعه‌کشی های ارزش افزوده دعوت می‌شوند

تا لحظه انتشار این گزارش هیچیک از شرکت‌های ارزش افزوده طرف قرارداد ایرانسل، ادعای این اپراتور را مبنی بر ممنوعیت برگزاری قرعه‌کشی در دی‌ماه ۹۷ تایید نکرده‌اند و این سوال باقی‌ست که چگونه ایرانسل دستورالعملی را ابلاغ کرده که نه منتشر شده است و نه اجرا.

از طرفی ایرانسل در متن توییت خود نوشته: ممنوعیت سرویس‌های جدید ارزش افزوده، تاکید روی «سرویس‌های جدید» نیز موضوع سوال برانگیز دیگری است. بطور دقیق مشخص نیست چه اتفاقی در انتظار سرویس‌های پیشین قرعه‌کشی ایرانسل است؟

آیا سرویس‌های پیشین آن‌چنان که در پیامک‌های اخیر قابل مشاهده است فعال می مانند؟ در این صورت همین حجم مسابقات و قرعه‌کشی روی شبکه ایرانسل ادامه می‌یابد؟ با این وجود ممنوعیت ایرانسل چه کمکی به حل مسئله خواهد کرد؟

پاسخ به ابهامات و سوالات فوق می تواند علاوه بر شفافیت خیال مشترکان را از اقدام قاطع اپراتور دوم در برخورد با قرعه‌کشی‌های ارزی افزوده راحت کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس