روزهای بهاری دریاچه ارومیه

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: خیلی‌ها معتقدند بارش‌ها این وضعیت را به بار آورده است هرچند منکر این موضوع نیستیم، اما یکی از علت‌های وضعیت امروز دریاچه رهاسازی آب پشت سدهاست.

به گزارش مشرق، خلیل ساعی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: وضعیت دریاچه بسیار مناسب بوده و نزدیک به ۵۱ سانتی‌متر افزایش تراز را داشته‌ایم و تراز دریاچه در حال حاضر ۱۲۷۱.۲۵ است که سال گذشته در همین روز ۱۲۷۰.۷۴ بود که درنتیجه ۵۱ سانتی‌متر افزایش‌یافته است.

وی افزود: وسعت دریاچه ارومیه در سال جاری ۲۷۹۵ کیلومترمربع بوده و آنچه ستاد پیش‌بینی کرده بود به تا به ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر برساند بالاتر از نصف آن را توانسته پر کند. درحالی‌که سال گذشته در همین روز ۲ هزار و ۲۷۶ کیلومترمربع بود درنتیجه نزدیک به ۵۱۷ کیلومترمربع افزایش سطح داشته‌ایم.

ببینید:

عکس / روزهای بهاری دریاچه ارومیه

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی اضافه کرد: امروز ۳ میلیارد ۲۹۰ میلیون مترمکعب آب در داخل دریاچه داریم که سال گذشته در همین روز ۱ میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعب بود.

وی خاطرشان کرد: خیلی‌ها معتقدند بارش‌ها این وضعیت را به بار آورده است هرچند منکر این موضوع نیستیم و خداوند را برای نعمت‌هایش شاکریم اما اگر به آمار سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۹ برگردیم در این باز زمانی ۱۵ ساله بارش‌های چنینی اتفاق افتاده بود اما چرا ارتفاع دریاچه در اندازه ۶.۵ متر در همین ۱۵ سال پایین آمده بود.

ساعی بیان کرد: یکی از علت‌های وضعیت امروز دریاچه رهاسازی آب پشت سدها و لایروبی مسیل در استان در حدود ۱۳۰ کیلومتر و هدایت آب‌های پشت دریچه‌ها هدایت‌کننده آب به مزارع به سمت دریاچه که در زمستان که مسدود بوده و کارهای فرهنگی بسیاری که انجام‌شده و البته در اولویت این مسائل عنایت الهی بوده که همه دست‌به‌دست هم داده باعث شده دریاچه به این حال بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که برای فصل بهار انجام‌شده بارش‌هایی را پیش رو خواهیم داشت و با پیش‌بینی‌های انجام‌شده آب به سمت پیکره دریاچه هدایت خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    2 3
    تمام مسئولین ما اعم از دولت و ارتش و سپاه و بسیج و ... همواره صادقانه برای این مرز و بوم تلاش می کنند. طبیعتا کاستی هایی هست اما این کاستی ها در همه دنیا وجود داره. همین که دوستان تونستن کارهایی رو انجام بدن که در زمان بارش بیشترین حجم آب به سطح دریاچه برسه جای تشکر داره
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    4 0
    فعلا در هر روز دو ساننی منر به اب دریاچه افزوده میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس