پنتاگون

دولت‌ها نباید در فضا خرابکاری کنند. این را پاتریک شاناهان سرپرست پنتاگون می‌گوید!

سرویس جهان مشرق - جیم بریدنستاین مدیر ناسا در سخنرانی خود آزمایش فضایی هند در اواخر مارس را «خیلی بدجور چیزی» نامید زیرا مواد باقی مانده از آن یک تهدید به ویژه برای ایستگاه بین‌المللی فضایی به حساب می آید، در حالی که آمریکا از بزرگترین تولیدکنندگان این ذرات در فضا است. آیا او به در گفته که دیوار بشنود؟

هند اواخر مارس یک فضاپیمای نظامی خود به وزن ۷۵۰ کیلوگرم را که ژانویه در مدار پایین فرستاده بود با موشک زمین پایه از جزیره‌ای در ساحل شرقی‌اش مورد هدف قرار داد تا چهارمین کشوری باشد که چنین آزمایشی را با موفقیت انجام داده و اعلام کرده می‌تواند فضاپیماهای متخاصم را مورد هدف قرار دهد.

بریدنستاین گفت «ارزش این فعالیت‌ها با آینده فضاپیمایی بشر قابل مقایسه نیست» و منظورش این بود که دولت هند با این کارش یک تهدید برای آینده فضایی انسان ها ایجاد کرده است. این تعبیر را به صورت صریحتر از زبان پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز شنیدیم که بعد از آزمایش فضایی هند گفت دولت‌ها از چنین آزمایش‌هایی که در فضا «به هم ریختگی و آلودگی» ایجاد می کند بپرهیزند!

۴۰۰ تکه از آزمایش هندی‌ها به جا مانده که «چون در مدار پایین قرار دارد» عمده آن در ماه‌های بعد با نزدیک شدن به جو زمین از بین می‌رود. برهما چنلی استاد مطالعات راهبردی در هند این را می گوید. پیشتر نیز یک دانشمند فضایی برجسته هند نیز به رویترز گفته بود نهایتاً تا ۴۵ روز دیگر خبری از ذرات باقی مانده آزمایش هند باقی نخواهد ماند.

به نظر چنلی این ذرات تأثیر به مراتب کمتری در فضا نسبت به ذراتی که پیشتر قدرت‌های فضایی (آمریکا، روسیه و چین) به جا گذاشته‌اند خواهد داشت.

۲۱ هزار تکه در فضای اطراف زمین مشاهده می‌شود که سه قدرت هسته‌ای مسئول تولید دست کم یک سوم از آن هستند. این را راشاتودی رسانه روسی نوشته و به نقل از بروس کاگنون رئیس شبکه «مقابله با حضور تسلیحات و قدرت هسته‌ای در فضا» ادامه داده «اینگونه گلایه‌ها از سوی آمریکا ریاکارانه است زیرا سابقه پنتاگون در تولید این ذرات باقی مانده در فضا از هر سازمان دیگری بیشتر است».

کاگنون چنین اعتراضی را از زاویه دیگر نیز ریاکارانه می‌داند زیرا به نظر او آمریکا برای در حاشیه قراردادن چین از فضایی‌تر شدن هند حمایت می کند و فقط با این اعتراض‌ها می‌خواهد سردرمداری خود را در فضا اثبات کند.

به نظر می‌رسد مهمترین کاری که این سردمداران فضا می‌توانند انجام دهند این است که آنجا را به جای یک عرصه پیشرفت بشر به یک زمین جدید برای رقابت تسلیحاتی خود تبدیل نکنند. فراموش نکرده‌ایم که ایده جنگ ستارگان را اولین بار رئیس‌جمهور کدام کشور مطرح کرد.

منابع

https://www.rt.com/news/455387-nasa-india-debris-satellite

https://www.reuters.com/article/us-india-satellite/india-says-space-debris-from-anti-satellite-test-to-vanish-in-45-days-idUSKCN1R91DM

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس