کد خبر 945847
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
اتحادیه عرب

دبیر کل اتحادیه عرب با بیان اینکه، اظهارات رئیس جمهور آمریکا با هدف پذیرش رسمی حاکمیت صهیونیست‌ها بر جولان اشغالی سوریه انجام شده است، از واشنگتن خواست که در موضع خود بازبینی کند.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه (روز گذشته) در توئیتر نوشت: «بعد از ۵۲ سال، وقت آن است که ایالات متحده به طور کامل حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را که حائز اهمیت رهبردی و امنیتی برای اسرائیل و ثبات منطقه‌ای است، به رسمیت بشناسد».

«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب با بیان اینکه، اظهارات ترامپ «با هدف پذیرش رسمی حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه توسط آمریکا» انجام شده است، این اظهارات را «به صورت کامل خارج از حقوق بین‌الملل» توصیف کرد.

بیشتر بخوانید:

ابوالغیط با انتشار بیانیه اعلام کرد: «هیچ حکومتی با هر جایگاهی حق ندارد چنین موضعی اتخاذ کند. کما اینکه این [موضعگیری به منزله] به رسمیت شناختن است و حتی اگر انجام شود نیز تعهدی بر آن مترتب نیست و هیچ وجاهت قانونی ندارد».

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از دبیر کل اتحادیه عرب گزارش داد که «جولان، بر اساس حقوق بین‌الملل، قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت و به اذعان جامعه بین‌الملل، خاک اشغال شده سوریه است».

ابوالغیط ادامه داد: «عنصر گذشت زمان، اشغالگری [جولان توسط] اسرائیل را قانونی نمی‌کند یا اینکه از نظر بین‌الملل مورد قبول باشد، بلکه همچنان جرمی است که باید تصحیح شود، نه اینکه همانگونه که برخی می‌خواهند، آن را قانونی کرد».

وی تصریح کرد که «قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت در سال ۱۹۸۱ با اجماع صادر شد و به صورت شفاف در آن، عدم انضمام جولان سوری به اسرائیل مورد پذیرش قرار گرفته نشد و از اسرائیل خواسته شد که قانون الحاق جولان را که در همان سال صادر کرده بود، لغو کند».

ابوالغیط تأکید کرد که اتحادیه عرب به طور کامل از حق سوریه در اراضی اشغالی خود حمایت می‌کند و «ما موضع مشخصی داریم که مبنی بر قطعنامه‌های موجود در این خصوص است. این موضع به هیچ وجه تحت تأثیر موضع [ما] در خصوص بحران سوریه نیست».

دبیر کل اتحادیه عرب افزود: «هر گونه به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان از سوی آمریکا، بازگشت خطرناکی در موضع آمریکا نسبت به درگیری عربی-اسرائیلی است».

وی با اشاره به اینکه اتحادیه عرب تلاشهای رژیم صهیونیستی برای به رسمیت شناختن حاکمیت این رژیم بر جولان توسط آمریکا را تحت نظر داشته است، خاطر نشان کرد که تل‌آویو از شرایط ناآرام سوریه استفاده و بر سیاستهای همیشگی خود در بر هم زدن برگه‌ها تکیه کرده است تا دستاوردی کسب کند.

ابوالغیط در پایان از آمریکا خواست که دست از این روش بردارد؛ «روشی که امید اندک برای میانجیگری آمریکا را که شاید بتواند این درگیری را از طریق سیاسی پایان دهد، از بین می‌برد. لذا از آنان می‌خواهم که در این موضع نادرست بازبینی کرده و عمیقاً به تبعات آن فکر کنند».

از این اقدام ترامپ به عنوان هدیه نامشروع وی به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یاد می‌شود و در شرایطی صورت گرفته که پرونده‌های فساد مالی بر سرنوشت نتانیاهو در انتخابات فلسطین اشغالی سایه انداخته است.

بلندی‌های جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس