کد خبر 945777
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
تقی زاده

تقی زاده می‌گفت: «چیزی که به حدّ اعلا برای ایران لازم است، اخذ آداب و عادات و رسوم و ترتیب و علوم و صنایع و زندگی و و کلّ اوضاع فرنگستان بدون هیچ استثنا…»

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی اشاره‌ای تاریخی به تقی‌زاده‌های دوران جدید داشتند و با اشاره به حواشی حول سند ۲۰۳۰، در مذمت کسانی که سبک زندگی غربی و لغات غربی را به طور پیوسته در داخل پمپاژ می‌کنند، سخن گفتند. اما نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که این افراد چه ویژگی‌های مذموم دیگری نیز داشته‌اند.

بیشتر بخوانیم:

هشدار رهبر انقلاب درباره تقی زاده های جدید

سیدحسن تقی‌زاده که رهبری جناح اقلیت روشنفکر، تجددخواه و تندرو مجلس مشروطه را بر عهده داشت در یکی از معروف‌ترین سرمقاله‌های خود، در شروع دوره‌ی جدید روزنامه کاوه، شماره ۷، ذی‌القعده ۱۳۳۸ (ژوئیه ۱۹۲۰) نوشت:

«… ایرانیان خیال می‌کنند که آنها در گذشته یک تمدن عالی درخشان مانند تمدن یونانیان داشته‌اند. وقتی که حقایق علمیه و تاریخیه مثبته در جلوی نظر آنها گذارده شود، خواهند دید که ایران به علم و ترقی دنیا کمک زیادی نکرده و مانند ملل عالم در اغلب آنچه هم که داشته مدیون تمدن و علم یونان بوده‌اند.

امروز چیزی که به حدّ اعلا برای ایران لازم است و همه وطن‌دوستان ایران با تمام قوی باید در آن راه بکوشند و آن را بر هر چیز مقدم دارند سه چیز است که هرچه درباره شدت لزوم آنها مبالغه شود کمتر از حقیقت گفته شده: نخست قبول و ترویج تمدن اروپا بلاشرط و قید و تسلیم مطلق شدن به اروپا و اخذ آداب و عادات و رسوم و ترتیب و علوم و صنایع و زندگی و کلّ اوضاع فرنگستان بدون هیچ استثنا.

این است عقیده نگارنده‌ی این سطور در خط خدمت به ایران: ایران باید ظاهراً و باطناً، جسماً و روحاً فرنگی‌مآب شود و بس».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    0 0
    سیدهم بوده ؟؟؟
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
    2 0
    دروغگوی یهودی خدا لعنتش کنه
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
    3 0
    تقی زاده ها اساسا فکر نمی کنند. آنها هر چه سفارت انگلیس بگوید را صرفا تکرار می کنند.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
    2 0
    چقدر شبيه دولتي هاي امروز بوده!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس