کد خبر 945296
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
پارلمان اردن

جلسه فوق‌العاده پارلمان اردن درباره تحولات قدس اشغالی و مسجدالأقصی امروز شاهد مشاجره لفظی و زد و خورد بین نمایندگان بود.

به گزارش مشرق، جلسه فوق‌العاده پارلمان اردن به منظور بررسی تحولات قدس اشغالی و مسجدالأقصی در سایه طرح صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن»، امروز دوشنبه با جنجال برگزار شد.

«محمد هدیب» نماینده پارلمان اردن با انتقاد از موضع این کشور در قبال قدس و اماکن مقدس گفت که «قیمومیت اردن بر قدس در حال احتضار است و "معامله قرن" نیز رو به اتمام است».

در این زمینه:

فیلم / کتک کاری در جلسه پارلمان اردن!

طبق گزارش وبگاه «الخلیج اونلاین»، این سخن هدیب باعث عصبانیت برخی از نمایندگان شد و درگیری لفظی بین آنها رخ داد و به حد پرتاب بطری آب و زدوخورد کشیده شد.

پس از این مشاجره، «عاطف الطراونه» رئیس پارلمان اردن، محمد هدیب را به اهانت به موضع اردن در قبال قدس متهم و او را از جلسه پارلمان اخراج کرد و به کمیته تحقیق ارجاع داد.

بعد از توافق اسلو، دایره اوقاف قدس وابسته به وزارت اوقاف، مقدسات و امور اسلامی اردن، ناظر رسمی بر مسجدالأقصی و اوقاف قدس اشغالی است.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی از جمله در اردن، حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

از جمعیت بیش از ده میلیونی اردن، گفته می‌شود بیش از سه میلیون فلسطینی در اردن زندگی می‌کنند. آوارگان فلسطینی و فرزندان و نوادگان آنها که بعد از سالهای ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ وارد اردن شده‌اند، در حدود ده اردوگاه زندگی می‌کنند.

درخواست اخراج سفیر رژیم صهیونیستی

در پایان جلسه پارلمان، نمایندگان اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از امان و فراخوانی سفیر اردن از تل‌آویو را خواستار شدند.

نمایندگان پارلمان همچنین از تلاش‌های اردن در حمایت از مسجدالأقصی و اماکن مقدس در محافل بین‌المللی قدردانی کرده و بر قیمومیت اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس و مسجدالأقصی تأکید کردند.

طبق گزارش وبگاه «عمون»، پارلمان اردن همچنین از دولت این کشور خواست تا پارلمان را در جریان معامله قرن و تلاش‌های بین‌المللی و عربی برای مقابله با تقسیم زمانی و مکانی مسجدالأقصی قرار دهد.

نمایندگان پارلمان اردن همچنین با تأکید بر اینکه قدس پایتخت ابدی فلسطین است، تلاش‌های سازمان ملل و اتحادیه عرب برای اقدام فوری جهت توقف تجاوزات صهیونیست‌ها علیه مسجدالأقصی را خواستار شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس