.

قبوض عوارض شهرداری که جدیدا در سطح شهر تهران توزیع شده است، در چهار دسته قرار دارند که مربوط به عوارض نوسازی، بهای خدمات پسماند مسکونی، بهای خدمات پسماند غیر مسکونی و عوارض کسب و پیشه هستند.

یکی از درآمدهای پایدار شهرداری ها قبوض عوارضی است که هر سال شهروندان می باید آن را پرداخت می کنند. بسیاری از شهروندان به دنبال چگونگی شرایط پرداخت و نحوه توزیع و تعیین هزینه های آن هستند. اینکه بدانند چرا باید عوارض بپردازند و این مبالغ عوارض در چه زمینه های استفاده خواهد شد...با توجه به توزیع قبوض عوارض در سطح شهر تهران،  وحید عرب مدیر کل  تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران در اینباره توضیح میدهد...

قبوض عوارض شهرداری تهران چند دسته هستند؟

قبوض عوارض شهرداری که جدیدا در سطح شهر تهران توزیع شده است، در چهار دسته قرار دارند که مربوط به عوارض نوسازی، بهای خدمات پسماند مسکونی، بهای خدمات پسماند غیر مسکونی و عوارض کسب و پیشه هستند. قبوض با توجه به مصوبه هئیت وزیران برای عوارض نوسازی وبا فرمول تعیین شده،  چاپ و توزیع می شوند. و بهای خدمات مدیریت پسماند از طریق مصوبه شورای اسلامی شهر محاسبه و توزیع می شود.

 بهای خدمات مدیریت پسماند در حوزه پسماند صرف مدیریت، جمع آوری و دفع پسماند می شود  و در حوزه نوسازی صرف 90 درصد از برنامه های عمران توسعه شهر مانند احداث بزرگراه و پارک و.....می شوند

قبوض بر چه اساسی تولید می شوند و شهروندان از چه روش های می توانند آنها رادریافت کنند؟

منشا تعیین قبوض به سال 1347 بر می گردد و فرمول مصوبی دارد که مربوط به دهه 80 است. فرمول محاسبه عوارض را وزارت کشور می دهد و شورای اسلامی شهر آن تایید می کند. عدد فرمول هر سال به روز می شود. فرمول ها نرخ پایه دارند. به عنوان مثال در حوزه پسماند، تولید زباله در شهر تهران 750 گرم است. در محاسبه عوارض نوسازی هزینه فرمول تابع قیمت ارزش منطقه ای املاک یا (ضریبP) است. بالطبع اگر قیمت منطقه ای تغییر کند. قیمت قبوض هم تغییر می کند. برای توزیع قبوض بین شهروندان راه های مختلفی وجود دارد. در نظام سنتی،  ما قراردادی با اداره پست بستیم که قبوض به آدرس شهروندان فرستاده می شود و البته از ابتدای سال شهروندان می توانند با مراجعه به ادارات درآمد یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر و یا پرتال شهرداری تهران به نشانی ، www.tehran.ir نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند.

برای کسانی هم که عوارض را پرداخت نکرده اند قبوضی ارسال می گردد و آنها هم می توانند از روشهای مختلف از جمله کد دستوری یا ussd با شماره گیری #137* و دستگاههای خود پرداز و یا همان روشهای بالا که عرض شد، قبوض عوارض و بهای خدمات را که شناسه قبض و پرداخت دارند ، از طریق درگاههای بانکی پرداخت کنند و  پس از پرداخت در حساب ملک مربوطه اعمال خواهد شد.

در صورت عدم تحویل قبوض نیز می توانند به ستاد های پاسخگویی در دفاتر خدمات الکترونیک شهر و واحد درآمد  مناطق 22گانه مراجعه کنند و یا با تلفن 137 و 1888 تماس بگیرند.

قبوض عوارض شامل چه شهرها و افرادی می شود؟

عوارض از ساکنان شهرهای که وزارت کشور اعلام می کند تعلق می گیرد و هر شهر بنا به مقتضیات جغرافیایی و  فرمول و عدد مربوط به خود را در حوزه پسماند و نوسازی دارد. عوارض از همه مالکین املاک مسکونی و غیر مسکونی دریافت می شود و در حوزه نوسازی مالک مسئول پرداخت عوارض متعلقه است و در زمینه بهای خدمات پسماند نیز  بهره بردار مسئول قانونی است.

اگر قبوض پرداخت شوند چه مزایای برای شهروندان دارد

پرداخت قبوض یک نوع مشارکت شهروندان در اداره شهر به شمار می رود. در حوزه پسماند باعث می شود بتوانیم پسماند را از شهر جمع آوری و دفع کنیم که خود سلامت شهروندان و بهبود محیط زیست را در پی دارد. در نوسازی هم همین اتفاق می افتد. بسیاری از مشکلات شهری مانند آلودگی و ترافیک بر طرف می  شوند . در واقع یک چرخه سالم است که نتایج آن مستقیم به خود شهروندان باز می گردد.

مهلت پرداخت قبوض چگونه است؟ آیا می توان به صورت اقساط هم پرداخت کرد؟

پرداخت قبوض ماهیت سالانه دارند. یعنی از اول تا آخر سال امکان پرداخت وجود دارد به عبارتی مهلت پرداخت تا پایان اسفند ماه هر سال می باشد. امکان قسط بندی قبوض هم در طول سال است و شهروندان می توانند قبوض را به صورت اقساط تا پنج نوبت به انتخاب خود پرداخت کنند.  شهروندان خوش حساب در حوزه نوسازی از 10 درصد جایزه خوش حسابی برخوردار خواهند شد و در صورت بدحسابی و عدم پرداخت تا پایان سال، جریمه 9 درصد شامل حال آنها می شود. در حوزه بهای پسماند نیز جایزه خوش حسابی به حدود 18 درصد از ابتدای سال تا پایان سال می رسد.

نحوه محاسبه عوارض و بهای خدمات در سال 97 چگونه است؟

در سال 97 به طور متوسط میزان 15 درصد افزایش در مبالغ قبوض را داشتیم. البته دربرخی مناطق کم برخوردار نیز کاهش هم پیدا کرده است. در برخی مناطق نیز افزایش بیشتر از 15 درصد را شاهد بودیم. در زمینه مبلغ پسماند غیر مسکونی در سال گذشته صنوف اعتراض کردند و به دنبال اعتراض ها جلساتی با حوزه های خدمات شهری تشکیل دادیم. بالاخره بعد از جمع بندی و تایید شورای شهر برای جلوگیری از اجحاف به صنوف، شاهد 27 درصد کاهش در محاسبه  مبلغ  قبوض بودیم.

آیا مالکینی وجود دارند که قبض  آنها به نام خودشان صادر نمی شود و در صورت چنین مشکلی چگونه می توانند قبض را به نام واقعی افراد تغییر داد؟

مواردی وجود دارد که ملک چند بار مالکیت آن عوض شده و قبوض همچنان به نام مالک قبلی می آید. در صورت بروز چنین مشکلی مالک باید با مدارک مالکیتی و هویتی به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مستقر در مناطق22گانه یا اداره درآمد شهرداری منطقه محل وقوف ملک خود مراجعه کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس