جمهوری آذربایجان

تاسف آورتر اینکه سفارت جمهوری آذربایجان در دخالتی آشکار و با خارج شدن از چارچوب دیپلماتیک، اقدام به انتشار ویدئوهای حرکت‌های این اجیرشدگان سرویس امنیتی باکو در ورزشگاه تبریز کرد.

سرویس جهان مشرق - دویست سال پیش، زمانی که آذری ها و ارامنه ساکن در مناطق شمال ارس و منطقه قفقاز در چارچوب سیاسی ایران در مسالمت و صلح و صفا، زندگی راحتی داشتند، هیچکس حتی تصور هم نمی کرد در آینده روزی فرا برسد که در این منطقه کشورهایی به نام جمهوری آذربایجان و ارمنستان تشکیل شود.

اما، قضای روزگار و تحولات سیاسی به سمتی جریان یافت که حدود ۱۸۰ سال پس از جدایی قفقاز از ایران بر اثر معاهدات ننگین گلستان (۱۸۱۳) و ترکمانچای (۱۸۲۸) با فروپاشی شوروی، در بخشی از اراضی جدا شده از ایران دولت هایی به نام جمهوری آذربایجان و ارمنستان تشکیل شد و از بد روزگار اقوام ساکن در این دو کشور جدید از همان آغاز تاسیس به جان هم افتادند و تمامی رشته های دوستی و همسایگی را گسستند و بحرانی به نام " قره باغ" نیز به عنوان استخوان لای زخم، برای ایجاد دشمنی ابدی میان آنها ایجاد شد که البته، به علت ندانم کاری ها و خیانت های انجام شده، مهار این بحران نیز به دست قدرت های بیگانه افتاد و تمامی تلاش های دیپلماتیک ایران برای حل این بحران و جلوگیری از تبدیل شدن آن به زخم همیشگی ثمری نداد و اکنون نزدیک به سه دهه است که "بحران قره باغ" به معضل و مانعی جدی در مقابل گسترش همکاری های ایران با کشورهایی نیز که فرزندان ایران در قفقاز محسوب می شوند، تبدیل شده است.

زیرا، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، هیچیک از ادعاهای خود درباره قره باغ به اندازه سر سوزنی کوتاه نمی آیند و قدرت‌های سلطه گر بیگانه نیز از تداوم همین بحران به عنوان اهرمی مهم برای پیشبرد مقاصد و منافع نامشروع خود در منطقه قفقاز بهره می‌گیرند و بخصوص قدرت های دشمن با ایران نیز از همین اهرم همچنین برای ضربه زدن به ایران اسلامی سوء استفاده می‌کنند.

از آن جمله، رژیم صهیونیستی با خباثت و طراحی پیچیده به خصومت میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ورود کرده و با مفهوم سازی " نسل کشی" و بخصوص تولید محتوای فکری درباره " نسل کشی خوجالی" و انتشار رمان در این زمینه، برای ابدی و همیشگی کردن دشمنی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و خنثی کردن توصیه ها و تلاش های ایران برای پیشبرد مذاکرات و حل عادلانه بحران قره باغ دسیسه می کند تا از این زخمی که در کنار گوش ایران ایجاد شده است، برای همیشه زخم بچکد و تاثیرات ناخوشایندی را ایجاد نماید.

دقیقاً به همین علت، سفر اخیر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به تهران بطور جدی مورد توجه بدخواهان ایران و قفقاز بود تا ضمن تلاش برای خنثی کردن نتایج این سفر، به فرصت سازی جدیدی برای ضربه زدن به ایران نیز از آن سوء استفاده کنند. به همین خاطر بود که حواشی منفی سفر پاشینیان به تهران بر متن بسیار مثبت آن دستکم در عرصه رسانه ای غلبه کرد و نگذاشت ثمرات این سفر مفید در چشم انداز رسانه ای انعکاس مناسبی بیابد.

به نحوی که رسانه ها و شماری از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان و حتی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران، به شدت تحت تاثیر این حواشی قرار گرفتند و هیاهو و جنجالی بی مورد درباره " مساله قره باغ و تعلق آن به جمهوری آذربایجان یا ارمنستان" درگرفته است که همچنان در سطح رسانه ای و شبکه های اجتماعی اینترنتی و موبایلی ادامه دارد. بدتر از آن، این جنجال به ورزشگاه یادگار امام تبریز نیز کشانده شد و جمعی تماشاگرنمای اجیر شده توسط سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان با در دست گرفتن پرچم این جمهوری و گرفتن انگشتان دست های خود به شکل " کلّه گرگ" به عنوان نماد پان ترکیست ها و زوزه کشیدن و تکرار شعارهای آنها، حرکت های ضدملی مرتکب شدند.

تاسف آورتر اینکه سفارت جمهوری آذربایجان در دخالتی آشکار و با خارج شدن از چارچوب نزاکت دیپلماتیک، اقدام به انتشار ویدئوهای حرکت های این اجیرشدگان سرویس امنیتی باکو یا فریب خوردگان تبلیغات جمهوری آذربایجان در ورزشگاه تبریز کرد و در اقدامی کاملاً ضددیپلماتیک این ویدئوها را در کانال رسمی تلگرامی این سفارتخانه منتشر کرد.

مجموعه این تحولات نشان می دهد که نزاع دو قوم برادر و دوست پیشین در قفقاز که در زمان حاکمیت اتحاد شوروی حتی بطور صوری برای دوستی شان ترانه " قارداش اولوب هایستان – آذربایجان" (برادر شده اند آذربایجان و هایستان) را اجرا کرده بودند، اکنون به شکل بسیار زشتی به داخل مرزهای ایران سرایت داده می شود. علت این تحول ناخوشایند چیست؟ آیا صرفاً بی تدبیری وزارت امور خارجه ایران در موافقت با روز انجام سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران تنها یک روز پس از سالگرد واقعه دست به دست شهرک " خواجه علی" یا " خوجالی" در اوج بحران قره باغ در ۲۶ فوریه ۱۹۹۲ که جمهوری آذربایجان از آن با عنوان " فاجعه خوجالی" یاد می کند، علت این جار و جنجال شده است؟ آیا نصب بنری که ادعای ارامنه درباره قره باغ بر روی آن نوشته شده بود، در مراسم دیدار پاشینیان با ارامنه تهران در باشگاه آرارات علت بروز این جنجال شد؟ آیا دولت جمهوری آذربایجان به علت نارضایتی از برنامه سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران خود را برای بهانه گیری و ایجاد جنجال در نخستین فرصت ممکن آماده کرده بود و با دسیسه و به تحریک منابع باکویی این جنجال ها در عرصه رسانه ای و تا حدودی سیاسی و در میان نمایندگان مناطق آذری زبان مجلس شورای اسلامی روی داد؟ آیا به تعبیر برخی دیگر از ناظران و بخصوص تحلیلگران بدبین جمهوری آذربایجان، این جنجال ناشی از طراحی اتاق فکر سازمان های جهانی ارمنی بود که برنامه سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران را درست اندکی پس از سالروز واقعه خوجالی به تهران پیشنهاد کردند تا در روابط تهران با باکو سردی ایجاد کنند؟

سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران

وقایع و موضع گیری های اخیر از طرف برخی از فعالان فرهنگی و سیاسی و رسانه ای استان های آذری نشین ایران درباره قره باغ و موضع گیری های نامعقول و مبتنی بر تبلیغات جمهوری آذربایجان و ترکیه درباره ارمنستان را که در برخی از این موضع گیری ها حتی میان ارمنستان و جامعه ارمنی ایران تفاوتی قایل نمی شوند، در چارچوب سناریوی خطرناک و شیطانی ایجاد گسل های قومی در ایران قابل تحلیل است.

برخی از افراد موجهی که با این جریان همراه شده اند، موضع گیری های خود درباره ارمنستان را به معنای پیشبرد سیاست " مردم محور" برای نزدیکی به مردم جمهوری آذربایجان توجیه می کنند. غافل از اینکه در سیاست " مردم محور" باید علاوه بر شیعیان عزیز جمهوری آذربایجان، دیگر مردمان قفقاز از جمله ارامنه قره باغ و مردم ارمنستان و نیز گرجی ها و تالش ها و تات ها و لزگی ها و آوارها و کردهای قفقاز را نیز به لحاظ معنوی جذب ایران اسلامی کرد و خارج شدن از دایره عدالت و دوستی با تمامی اقوام ساکن در قفقاز، هیچ منفعتی را عاید ایران نخواهد کرد.

در این میان، البته که بزرگترین گروه جمعیتی در قفقاز را شیعیان جمهوری آذربایجان تشکیل می دهند و از نظر اعتقادی و فکری نیز این مردم نزدیک ترین جامعه به ایران اسلامی است. اما، با در نظر گرفتن ابعاد سیاسی مسایل قفقاز باید توجه داشت که در میان کشورهای قفقاز نظام سیاسی حاکم بر جمهوری آذربایجان ناخوشایندترین سیاست و موضع را در قبال ایران دنبال می کند که مواضع نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان و حملات تبلیغاتی شدید و هتاکی ها و فحاشی های رسانه های باکو ضد ایران در مقاطع اخیر نیز این واقعیت تلخ را متذکر می شود.

چنانکه پیش از جنجال تبلیغاتی باکو علیه ایران و تجمع و هتاکی در مقابل سفارت کشورمان در باکو نیز، رسانه های باکو و نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم ۲۲ بهمن، پویش اهانت و هتاکی به جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار داده بودند. بخصوص که این بار هتاکی رسانه های باکو از یک سو متوجه شخص روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران شد و از سوی دیگر، فرصتی برای بازنشر گسترده مطالب تحریف آمیز درباره تاریخ قفقاز و معاهدات ننگین گلستان و ترکمانچای و جنگ های ایران و روس ایجاد کرد. رسانه های باکو، روحانی را به علت اشاره به واقعیات تلخ تاریخی در خصوص عوامل جدا شدن بخش هایی از سرزمین های تاریخی ایران در شمال و جنوب کشور و بخصوص در منطقه قفقاز و خلیج فارس، آماج فحاشی های خود قرار داده اند که به خاطر حرمت قلم و رسانه ایرانی امکان بازگویی عین آنها وجود ندارد. بوق های تبلیغاتی باکو، واقعیات تاریخی بیان شده توسط روحانی را "دروغ"، " محصول تخیل ملّایان بی اطلاع"، " یاوه سرایی"، " نادانی"، " طرح ادعای ارضی" و … قلمداد کرده و دستمایه هتاکی های خود قرار دادند.

با توجه به فحش ها و ناسزاهایی که رسانه های باکو علیه عالی ترین مقام اجرایی ایران منتشر کردند و صد البته مقامات مسئول دیپلماسی کشور باید پاسخگوی آن باشند و اجازه ندهند اینگونه علیه کشور عزیزمان پرده دری شود، دانشگاهیان و رسانه های ایرانی باید به اجرای مسئولیت و رسالت خود در بیان واقعیات تاریخی و فرهنگی همت گمارند تا حقایق تاریخی و واقعیات سیاسی و تعلقات و پیوندهای معنوی و سرزمینی در میان انبوه تحریفات گم و ناپیدا نشوند.

سفر الهام علی اف به تهران

محورهایی که رسانه های باکو برای تحریف تاریخ مربوط به نحوه جدا شدن منطقه قفقاز و بخصوص جمهوری آذربایجان کنونی از ایران، به آنها می پردازند، در ظاهر حکایت از کم سوادی متولیان مراکز رسانه‌ای و دانشگاهی این کشور و غافل بودنشان از تبعات مضحک تحریف گری ناشیانه شان دارد. یکی از محورهایی که رسانه های باکو در واکنش به سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران به آن پرداختند، این ادعای خنده آور بود که " جنگ‌های ایران و روس" تعبیر نادرستی است که برای تبیین جنگ های سپاهیان عباس میرزا با قشون روسیه تزاری در سال های منتهی به معاهدات گلستان (۱۸۱۳) و ترکمانچای (۱۸۲۸) استفاده می شود!

رسانه های باکو با ادعای اینکه تعبیر " جنگ های ایران و روس" را ماشین تبلیغاتی نظام کمونیستی شوروی خلق کرده است، مدعی شدند که " این جنگ ها در واقع میان امپراطوری ترک آذربایجان و روسیه جریان داشت" و مهمتر اینکه " معاهدات گلستان و ترکمانچای نیز میان حکومت ترک قاجار و روسیه تزاری منعقد شده است" و هیچ ارتباطی به کشور ایران ندارد که سال ها پس از انعقاد آن معاهدات تاسیس شده است! برای تبلیغ این تحریف تاریخی و محور تبلیغاتی رسانه های باکو، از سخنان افرادی که در جمهوری آذربایجان کارشناسان برجسته تاریخ و سیاست محسوب می شوند، از قبیل فضایل ابراهیم لی، استاد تاریخ و نماینده مجلس جمهوری آذربایجان، قابیل حسینلی، استاد علوم سیاسی و کریم محمدوف، استاد تاریخ، فاضل غضنفراوغلو، نماینده مجلس، قدرت حسنقلی اف، نماینده مجلس و رییس حزب به اصطلاح " جبهه خلق آذربایجان یکپارچه" و… استفاده شد.

این به اصطلاح اساتید تاریخ و سیاست بازان در جمهوری آذربایجان مدعی شدند که در زمان امضای معاهدات گلستان و ترکمانچای، کشوری به اسم ایران وجود نداشته و جنگ های ایران و روس و معاهدات گلستان و ترکمانچای میان امپراطوری ترک قاجار و روسیه واقع شده اند و حسن روحانی نباید پدران خود را به این رویدادها مرتبط کند!!؟

قابیل حسینلی، "استاد مسلّم علوم سیاسی" در جمهوری آذربایجان این را نیز گفت: " گرچه در معاهدات گلستان و ترکمانچای، کلمه "پرسیا" نوشته شده است، در آن زمان نه کشوری به اسم "پرسیا" و نه کشوری به اسم ایران وجود داشت، در ابتدای نگارش متن معاهدات، قرار بود که نوشته شود این معاهدات میان امپراطوری ترک آذربایجان و روسیه منعقد می شود، اما بعداً روسیه پذیرفت که بجای نام امپراطوری ترک قاجار، کلمه "پرسیا" نوشته شود.... ما نمایندگان ملتی هستیم که از سواحل برینگ تا تنگه جبل الطارق امپراطوری تاسیس کرده است. اکنون "تاریخ مشترک ترک" در حال نگارش است و حقایق تاریخی روشن می شوند. از امپراطوری هون به رهبری آتیلا که بر قاره اوراسیا حکمرانی می کرد، گرفته تا چنگیز خان و تیمور لنگ و صفوی ها و امپراطوری عثمانی، به اجداد ما تعلق داشته اند! "

با توجه به اینکه این مطالب در جمهوری آذربایجان و نیز در میان برخی قومیت گرایان و به اصطلاح هویت طلبان فضای مجازی و حقیقی در ایران نیز خریدارانی دارد، چاره اندیشی برای درمان این مریضی ضرورتی انکارناپذیر است. زیرا، کیفیت و میزان سرایت همین مرض و تحریفات و تخیلات و اوهام در اذهان برخی ها در جامعه و رسانه ها و دانشگاه ها و حتی در میان نمایندگان مجلس را طی سال های اخیر به وضوح مشاهده کرده ایم. به گونه ای که نوع جدید و عجیب الخلقه ای از نژادپرستی و قومیت گرایی منشأ گرفته از افکار نظریه پردازان پان ترکیست که اغلب نیز یهودی و صهیونیست بوده اند، از جمهوری آذربایجان و ترکیه به ایران صادر شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

یکی از محورهایی که کتب درسی و منابع تاریخی و رسانه های باکو تبلیغ می کنند این است که " آذربایجان میان فارس ها و روس ها به دو نیم تقسیم شد و مناطق شمال رود ارس به روسیه تزاری الحاق شد و مناطق جنوب رود ارس را نیز فارس‌ها اشغال کردند"! رسانه های باکو در تبلیغ این محور از یاد می بردند که در مرحله پس از انعقاد معاهدات ننگین گلستان و ترکمانچای هنوز سلسله قاجار بر ایران حاکم بود و آن چیزی که رسانه‌ها و کتب درسی و منابع دانشگاهی جمهوری آذربایجان به آن " امپراطوری ترک قاجار" و تداوم بخش حاکمیت ترک ها و " امپراطوری ترک افشار" و " دولت صفوی آذربایجان" می گویند، همچنان بر ایران حاکم بود و معلوم نیست که چطور شد به یک باره با امضای معاهدات گلستان و ترکمانچای، قاجارها تبدیل به فارس شدند!!

گرچه این نوع "گاف های علمی" اساتید تاریخ و علوم سیاسی جمهوری آذربایجان به جای خود مایه خنده و انبساط خاطر می شود و این ذهنیت را ایجاد می کنند که این یاوه‌ها نیازی به پاسخگویی ندارند، اما نمی‌توان به استناد اینکه این مطالب مغشوش و درهم و برهم و خنده‌دار رسانه ها و سخنگویان رسانه‌ای و دانشگاهی باکو بی ارزشند، مساله را به حال خود رها کرد. زیرا، تحولات اخیر و بخصوص موضع گیری ها و درگیری های لفظی و صدوربیانیه ها و امضای طومارهای اخیر درباره موضوعاتی مثل بنر نصب شده در باشگاه آرارات و برگزاری نمایشگاه عکس های جعلی تحت عنوان " فاجعه خوجالی" در جنگ قره باغ نشان می دهد که خیلی ها تحت تاثیر همین نوع تبلیغات گسترده و پرحجم و مبالغه های رسانه های جمهوری آذربایجان و ترکیه قرار گرفته اند و این نیز از عوامل تشدید قومیت گرایی کور و واردات نابجای خصومت های میان جمهوری آذربایجان و ترکیه و ارمنستان به ایران است که باید به شدت از آن جلوگیری کرد و کشور را از تبعات منفی این خصومت ورزی ها دور نگه داشت.

** برهان حشمتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 29
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    اوپس... آقایون داداشم .... پان ترکای عزیز .... حملهههههههههههه
    • گرگ خاکستری! IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      همه چیزی که از خاک ایران نصیب تجزیه طلبان خواهد شد، دو متر قبر خواهد بود و بس
    • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      قپی نیا پان ترک پان ترکم نکن اینجا رو کلتون روهم یک درصد جمعیت تبریز هم نیستید فقط زر زدناتون بلند مزدورای خودفروش
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      57 11
      اینجاست که باید گفت ... پیلیز
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      من ترکم ترک افشار حالم از هرچی پانترکه بهم میخوره یاشاسین ایران و لعنت اولسون تجزیه طلب لره
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      تبریز شهر پروین اعتصامی شهیر است نه سگان زوزه کش که برای یک تکه استخوان برای خارجی ها دم تکان می دهند.
    • رضا IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      58 8
      تجزیه = کوچیک شدن هیچ چیز و هیچ کس از کوچیک شدن بجایی نرسیده اگه اینجور بود ایالت های متفرق آمریکا تا حالا تجزیه میشن و اروپایی ها دنبال تشکیل اتحادیه نبودن بعدش عزیزان من خودم کوردم اگه کرد و آذری و بلوچ و ..... غیرت و ادعایی دارند باید دنبال برگشت پاره های جداشده ایران بزرگ به وطن باشند همون کاری که ستارخان و باقرخان در سر داشتند و افراد بی فکر و تحریک شده و خودمحور و سبک مغز مانع شدن حالا تصمیم با خودتونو نادرشاه و ستارخان و شاه عباس باشید یا فتحعلیشاه و ناصرالدین شاه
    • علي NL ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      قتل عام ارامنه توسط تركيه تا ابد محكوم ميباشد
    • مانی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      74 11
      یاشا ایران یاشا آذربایجان
    • ‌.... IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      من خودم ترکم و هیچ وقت خواستار تجزیه طلب نبودم و نخواهم شد چون من یک ایرانی ام و به کشورم افتخار میکنم بعضیا فقط حرف مفت میزنن
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      66 10
      یاشاسین ایران یاشاسین اذربایجان
    • مهدی IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      40 13
      در جنگ عثمانی و روسیه ارمنیهای عثمانی متحد روسها بودند در جنگهای ایران وروس هم متحد روسها بودند بعد از جداشدن ارمنستان از ایران چهارپنجم ارامنه ایران از فریدن اصفهان به ارمنستان کوچ کردند
  • خفه خون DE ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    بسه ديگه خفه بشيد و بنشينيد كنار ، كاري از دستتون بر نمياد غلط ميكنيد همينطور لجن پراكني ميكنيد ، همين روحاني اگه نبود نون هم نداشتيد بخوريد ، پس دهانتون رو ببنديد تا نبستيمش .
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      77 6
      خوشمان آمد. معنای افراطی و اعتدالی را هم فهمیدیم
    • پویا IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      47 8
      بازم روحانی اومد آمریکا و دوستان پاچه خوار داخلیش هار شدند مثل اینکه تنتون بدجوری برای خفت خواری میخاره
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      44 17
      از پرچم کثیف بالا سرت معلوم از سرت توی کدوم آخوره مشغول چریدن باش بابا؛ کسی با تو کاری نداره
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      24 6
      جناب خفه خون ، آخه ملیجک کنسرتی تو فقط باید دهن اراذل سبیل کلفت دروازه غار رو ببندی اونم با ماچ آرتیستی
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      1 0
      چرا انقدر خشششن :) اِوااا :))
    • هه هه IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      25 3
      عجب رویی دارین شما تفاله های وطن فروش و برده ای ریاکار . نون رو خدا میده نه بنده ای کلید شکن. الان دقیقا چی زدی که تا سرکوچه نمیری تا ببینی چه گندی زدین شما اضحال طلبا
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    ایران به حدی مقتدر و منسجم است که این رفتارهای ناشیانه و مذبوحانه تلاش همان مگس در عرصه سیمرغ است
    • sam IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      31 32
      به نظر من باید ارمنستان رو مسلح کنیم خودمون از جنوب ارمنستان هم از غرب حمله کنیم بهشون دوتا سجیل بسه شونه
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    6 5
    درست میشه . درست میشه
  • ج IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    موضع گیری نمایندگان دولت باکو از پشت تریبون مجلس شورای اسلامی ایران هم دیدنی بود.آیا نظارتی برای انتخاب اینها نبوده؟
    • CA ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      بزرگترین اشتباه ما این بود که وقتی اسم اذربایجان روی منطقه اران گذاشتن به رسمیت شناختیمشون
    • حسن IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      27 43
      اعتراض به این جمله روی بنر بزرگ بود در ورزشگاه اراراتکه " قره باغ مال ارمنستان است تمام" اعتراض به این اختلاف افکنی بود که نباید ارمنیهای ایران به آن دامن بزنند و برای تمامیت کشور ما مضره نه اینکه نماینده دولت باکو باشند
    • علی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      35 11
      آران کلمه اییه ترکی به معنای جلگه و جزیی از سرزمین آذربایجانه آذربایجان اسم ایالتی بسیار بزرگ بوده یکی از نامه های حضرت علی ع در نهج البلاغه به اشعث بن قیس والی آذربیجان هست
  • مهماندار هواپیما IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    زوزه شغال بود
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      23 15
      خخخخخخخ
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    91 31
    نه به تجزیه طلبهای دویست دلاری
    • یه نفر IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
      18 5
      ببخشید اشتباها منفی زدم:)
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    در نخستین اقدام باید تمامی نمایندگان نفوذی جمهوری باکو از مجلس اخراج بشوند
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    79 39
    تقصیر نظام هست که به اینا رو داده اگر یک صدم برخوردی که با بقیه قانون شکن ها می کنه با این زباله های متعفن می کرد پر رو نمی شدنالبته هنوزم وقت هست
  • مهدی PL ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    کار شما اختلاف افکنی است، مقاله ای بنویسید موجب اتحاد باشد.
    • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      70 37
      حرف مفت نزن تا کی باید سکوت کرد به اسم اتحاد
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    تف به اسلاحات تف به تجزیه چی ها
    • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      25 6
      اصلاحات درسته اگر واقعا نمی دونی اما اگر می خوای با اینطور نوشتن بچه های مذهبی رو بیسواد نشون بدی زهی خیال باطل
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    44 71
    این وقایع و برجسته کردن مسایل تارخی و قومیتی در اذربایجان بی شباهت به مسایل خوزستان و قومیت گرایی در ان نیست به نظر میاداین فعالیت ها در راستای همان برنامه تجزیه ایران به چندکشور قومیتی است
  • DE ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    45 47
    راهش اینه ایران سرزمین های از دست رفته رو پس بگیره. اعمال حاکمیت کنه. بین اقوامش تفاوت نذاره! جناب تاج و کفشدوزک (کفاشیان) با طرفدرای از تیم های شهرشون و ناعدالتی بنزین روی این اتش دارن میریزن. فهمیدنش سخت نیست مگر اینکه بخواهید که نفهمید!
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    61 6
    دست صهیونیزم درکاراست ومتاسفانه دولت تدبیروامید اصلا نمیداند باید تاریخ دعوتهارا مرورکند . مواضع نمایندگان ماخیلی سطحی است نبایدبه ارمنستان اجازه داد تصور کندایران ازقره باغ میگذرد .
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    توی یوتیوب ارمنی ها اغلب طرفدار ایران و آذربایجانی ها اغلب طرفدار اسرائیل هستند البته فکر کنم اون آذری های سایبری های حکومتشون هستند چون کلید واژه های تکراری و مشخصی دارن همواره
    • حسین IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      25 6
      در همه جنگها ارمنیها متحد روسها بودند در جنگ عثمانی و روسیه همینطور در جنگهای ایران و روس ارمنیها و روسها هردو مسیحی ارتدوکس اند که مرکزشان در مسکو هست همین الان در مرز ایران و ارمنستان سربازهای روسی مستقرند در جنگ قره باغ هم روسیه از ارمنستان حمایت مالی و تسلیحاتی گسترده کرد آذربایجان هم برای مقابله با روسیه مجبور شد از امریکا کمک بخاد و امتیاز بده ایران هم که گریزان از امریکا و متحد با روسیه است بیشتر با ارمنستان رابطه داشته
  • مارلون براندو IL ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    سطر به سطر این متن دروغ بود و کثافت ! کشتار و نسل کشی خوجالی رو چطور میتونی نادیده بگیری نویسنده ؟ ننگ بر شما که تو این مملکت هر کی هر کی رسانه افتاده دست شماها ... تمام مردم آذربایجان همیشه خون گریه میکنن در مصیبت قره باغ ... چطور میتونی بگی عوامل باکو تو ورزشگاه بودن ؟ ننگ بر شما و رسانه ی مضخرفتون ..همین
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      خف کار کن شغال - از پرجم کشور محل سکونتت معلومه که جز خزعبل از دهان نجست خارج نمیشه
    • دشمن صهیونیست IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      56 28
      جنایات صبرا و شتیلا و هزاران جنایت شما کودک کشهای صهیونیزم هم در یادمان هست .....شک هم نداریم هرجنایتی از سال 1947 به بعد رخ داده تو دنیا دست شما جانیهای صهیون تو کار بوده .....نزدیکه روزی همتون بریزیم تو دریا پس برو شنا تمرین کن اشغال اسراییلی فارسی بلد
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      23 11
      اِ اِ آقای مارلون براندو !!! تو هنوز زنده ای یا زامبی اون مرحومی که از قبر خارج شده ؟
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      18 6
      آغــــــــــــــــــــــــــــــا داستان چیه این اسرائیجات چیه؟شنیدم دارن رو زبون فارسی خوب کار میکنن.مواظب باشید
    • هه هه IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      9 12
      داری میسوزی چون مثل باکو زیر بیرق اسرائیل نیستی. خیلی دوست داری زیر چکمه ای بیگانه بری خوب من چکمه دارم پاگنده هم هستم بیام برات از تو اشاره سه توته لگدت کردم پشه
  • فرهاد IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    خود باکو واسراییل میدانند که اگه ایران فقط یک تف کند هم از باکو و هم از اسراییل چیزی نخواهد ماند.....
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    اون زمان که ما میگفتیم سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی بدجور اونجا فعال شده خیلیا خودشونو به خواب زدن و میگفتن به آذری های غیور توهین نکن.تحویل بگیر.کاری از روحانی و غیره و غیره بر نمیاد.یه نظامی باید رئیس جمهور بعدی ایران باشه.بهتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرین گزینه برای ریسات جمهوری شخصی با درجه اطمینان قاسم سلیمانیه
  • پویا IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    البته جفتک رسانه های اذربایجان را باید تحریک اسرائیل روباه صفت دانست، ضمناً اون گرگهایی که توی ورزشگاه زوزه میکشند را باید توی گونی بکنند یه مدتی ببرند توی بازداشتگاه حسابی از خجالتشون دربیان تا هوس خیانت نکنند
  • ترک اذری IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    مشرق جان اینکه دولت باکو یا ترکیه کاری کرده تقصیر اون برمیگرده به وزارت خارجه و کاری که اقایون کردند و اینم بدون اتیش بیار معرکه نشو من به عنوان ایرانی و ترک بهتون اطمینان میدم اصلا ملت در اینجا به فکر جدایی و تجزیه نیستن و اینم هزار بار بهتون ثابت شده در ضمن منکر اینم نشیم که پانترکام مث پانفارس و پانعرب همیشه مشغول دسیسه و توطعه هستن و این کاملا طبیعیه ..اما این وسط نباید کار تعدادی از طرفداران فوتبالو به حساب اذربایجان گذاشت .در ضمن این سیاست دو گانه دولت نا محترم هست که اجازه داده این قضایا پیش بیاد چونکه ما ها به عنوان ایرانی و ترک و مسلمان و شیعه به خاک و دیگر اذریهای جهان تعصب داریم همانطور که شماها به زبان فارسی تعصب دارین ..حالا گیریم ما یه درصد جمعیت ایران نیستیم ولی دوست عزیز دولت نباید تو قتل عام مسلمانان شیعه تو خوجالی نخست وزیر ارمنستان را دعوت میکرد
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      اونا به خاطر فوتبال نمیان بهخاطر شعار سیاسی میان خودشونم گفتن قبلا
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      کاملا باهات موافقم دعوت دولت درچنین روزی اوج بی فکری بود منکه معتقدم برادران ترک ما ستونی ازشیعه وایران هستندکه وفاداری وصفای آنها ستودنی است . حضورآنهادرانقلاب ودفاع مقدس نشان میدهدشیعیانی بلندمرتبه هستند که امام ومقام معظم رهبری بارهاوبارها قدردان این شهامتها وقهرمانیهابودند . امادراین دولت یونسی وآشناوخودروحانی اصلا نمیدانند درچه جایگاهی هستند . ظریف اینجاامیرکبیرنیست !!
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    59 18
    سهم تجزیه طلبان از ایران تنها یک متر مربع قبر است
  • FR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    ایران کنام شیران..از اذربایجان باشکوه تا قله های سر به فلک کشیده زاگرس و شن زارهای لوت..جایی واسه گرگ و شغال نداریم...
  • بهروز IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    26 26
    وقتی دیپلماسی منفعل ایران در این چند سال بجای اینکه اذربایجان وقفقاز بخشی جدا شده ایران به ناحق را بازگشت ان را به مام میهن خود ایران طلب کنند کار برعکس شده وحکام ظالم وضد تشیع باکو عده ای را اجیر ودر یادگار امام ان حرکت شنیع را انجام می دهند این مطالبه مردم اذربایجان وتبریزه بازگشت اذربایجان شمالی به اغوش ایران اسلامی وقتی این مطالبه فریاد نشودکاربرعکس میشود
    • FR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      7 5
      همون دیپلماسی مقتدر شما تو اون 8 سال وسعت ایران رو برگردوند به زمان هخامنشیان بسته
  • حقوقدان US ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    ترکها از ایران جدا نمیشوند چون بیش از نصف جمعیت ایران ترک است . تنها مشکل ما در این مملکت منافقین هستند که 40 سال است بین ملت تفرقه انداخته اند و حکومت میکنند.
    • GB ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      14 12
      از جمله مشرق که دارلمنافقین است
    • CO ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      26 14
      ما همه ایرانیم و ترک و فارس و کرد و.. نداریم ، در ضمن از خودت آمار دروغ درنیاورید !!
    • زارع IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      24 21
      عالی جناب چه جوری شمردی که نصف جمعیت ایران ترک هستند
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      یواش یواش.. نصف؟؟؟ خخخخ اذر کلمه ای فارسی به معنی آتش است که مشتقاتی در زبان فارسی مانند آذرخش دارد که در زبان اغوزی و تورکی ومغولی مترادفی ندارد... تورکهای اجداد شما در صحرای گبی مغولستان هستند عزیزم
    • NO ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      اتفاقا یکی از علایم پانترکیسم همین آمار غلط دادن است. ترکزبانها در کل حدود ۲۰ درصد جمعیت ایرانند طبق تمامی آمارهای رسمی و غیر رسمی خارجی و داخلی. حالا شما این بیش از نصف را از کجا میارید خدا داند. حتی پانترکهای جاعل متوهم هم میگویند ۴۰ میلیون که از نصف هم کمتر است.
  • احمد IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    34 13
    ایران، ترکیه، عراق، سوریه، آذربایجان کشورهای اسلامی هستن که با شرایط به وجود آمده دارن به هم نزدیکتر میشن. نباید اجازه بدیم تفرقه اندازهای این فرصت رو خراب کنند و دوباره برگردیم به طرز فکر دوره ایران و عثمانی. این حرکات اهمیتی ندارن و دست و پا زدن عوامل صهیونیستها رو نشون میدن.
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    33 22
    مشرق . سیاست و مذهب حکم میکند که با همسایگان مسلمان دوست باشیم و چون در کشور ایران هم قومهای یکسان با آن طرف مرزها داریم ، ملاحظه گردد تا بیگانگان به فکر بد نیافتند .
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      18 13
      بیگانگان غلط می کنند به فکر بد بیفتند
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      مشرق ان چزها رو درک نمکنه و کینه های قومی براش خیلی مهمه همونه از پاکسنان بدی نمیگه اونهمه ادمکش میفرسنه ایران ولی در اذربایجان یه نشریه یه چیزی بنویسه زود جبهه میگیره
  • AE ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    16 20
    جناب نویسنده عزیز،به نقطه نظرات شما احترام می گذارم اما ایران بزرگ در مقابل زوزه چند شغال خود را نمی بازد ایران عزیز رسالتی تاریخی دارد که گردن کلفتهای دنیا هم از مقابله با آن عاجزند و کشورکهایی با چند سال سابقه در برابر یک تاریخ وگذشته شکوهمند و اهداف آینده روشن ذره در مقابل خورشیدند.
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    من تبریز هم زندگی کردم متاسفانه جوون هاشون زیاد آگاه نیستن و منطق ندارن و جو دادن رو خیلی دوست دارن . التماس تفکر دارم براشون
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    21 20
    دولت ما باید یه جوری جلوی این علی اف بی شعور و دولتش در بیاد.اینم دیگه خیلی هار شده.
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    24 16
    دولت ما باید یه جوری جلوی این علی اف بی شعور و دولتش در بیاد.اینم دیگه خیلی هار شده.
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    اغلب این پان ترکیستها نه دین دارند نه مذهب. این نادان ها میخوان جمهوری اسلامی رو که الان امپراطوری اسلام ناب رو ایجاد کرده زمین بزنند غافل از اینکه خود مردم آذربایجان میزنن تو دهنشون
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    امپراطوری ترک آذربایجان .....؟.......اینا چی میزنن کشور جعلی باکو حتی اندازه یکی از کوچکترین استان های ایران هم نیست از چه امپراطوری حرف میزنن احتمالا امپراطوری دروغ اگر بخواهیم در طی 24 ساعت چیزی بنام جمهوری جعلی آذربایجان وجود نخواهد داشت صبر ایرانیان را لبریز نکنید چون چیزی جز سرب داغ گیرتان نخواهد آمد
  • امید DE ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    22 25
    باید کار آذربایجان رو یکبار برای همیشه یکسره کنیم حمله کنیم و از دوباره به ایران عزیز وصلش کنیم ،
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    26 10
    به فرموده رهبری عزیز :آذربایجان سر ایران است.من به عنوان یک بختیاری به هموطنان آذری ام می بالم.
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    قره باغ جزو جدایی ناپذیر خاک اسلام است و بس
    • CO ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      حکومت اسراییلی باکو شدیدا دشمن ایران است ، و ستیز و دعوا برای قراباغ ربطی به اسلام و ایران ندارد و کاملا قومگرایی است .
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    منطقه اران ( جمهوری جعلی باچی( باکو)) باید به مام میهن برگردد.. مگه قراردادشان تموم نشده؟ خیلی وقته!!!
  • افشین IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    زیاد حرف بزنند بچه های فلاح میریم باکو را دوباره بر میگردانیم .لعنت بر وطن فروش.افراد موذی که میگن اشکال نداره لعنت بر شما .دوره امام حسین (ع) هم امثال شماها میگفتند امام خودش اشتباه میکنه .
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    20 39
    به به به این همه بی سوادی و تفرقه افکنی و نفرت پراکنی...ای کاش همه ارکان فاشیستی همینطور بی پروا نیات شوم خودشونو نشون بدن
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    مرگ بر کسانی که نفاق می اندازد تا حکومت کنند.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    56 54
    اینکه جمهوری آذربایجان به اشغال اسراییل درامده شکی نیست و مابین دولتهای ارمنستان و آذربایجان ؛ انتخاب ارمنستان انتخابی عقلانی است چرا که دولتمردان آذربایجان نشان داده اند هیچگاه طرف ایران نبوده اند و نگاهشان به سوی دیگر است.
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      197 1
      اگه اونجور باشه ملونها هموطن اذری ازرده خاطر میشوند و ایدئولوژ انقلاب ما که حامی مظلوم و مسلمینه نادر از اب در میاد
  • محمد IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    " کشورهای قفقاز فرزندان ایران" خود این تعبیر برای تحقیر انهاست و برتربینی است اخیرا مسوولی گفته بود پایتخت سسانیان در عراق بوده پس عراق بخشی از ایران بوده که باعث ناراحتی عراقیها شد اگر پایتخت در عراق بوده یعنی ایران بخشی از عراق بوده پایتخت خوارزمشاهیان اسیای مرکزی بوده کدام را اصل میگیرید
  • مهسا IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    24 24
    در جنگ اذربایجان و ارمنستان روسیه به شدت طرفدار ارمنیها شد بطور کلی در همه جنگهای تاریخی ارمنیها متحد روسها بودند آذربایجان هم مجبور شد به آمریکا نزدیک بشه ایران هم که تاحدودی متحد روسیه اس کشیده شد به طرف ارمنستان این توهم در اذربایجان هست
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    11 31
    کلمه ی نورروز چرا روز نو نوشته نمیشه.مثل کفش نو ..نوکفش میشه؟
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
      15 1
      روز نو هم نوشته میشه!
    • پویان IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
      35 1
      نوزاد، نو رس، نورسیده، نو بنیاد ، نو شکفته و...
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    35 19
    کل قفقاز جنوبی برای ایرانه وقتی ایران بود خیلیا هم نبودن.سگ های صهیونیست و طرفدارانشون خفه
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    33 13
    بعد چهل سال، گربه نقشه ایران تازه شیر شده. کور شود هر کسی که عظمت ایران اسلامی را نمی تواند ببیند.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    بهترین واکنش از سوی ایران اینست که از فردا اعلام برحذف وآژه ی « آذربایجان غربی و شرقی » از روی نقشه ای جغرافیای ایران اعلام نماید و هر شهری در اون استانها رو با نام های خودش یاد و ذکر شود.....
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      1 0
      غلت میکنی عامل تفرقه دشمنانی چون شماها هستیدمگراذری زبانابه انگلهایی مثل تو چه کردنداگه اذربایجان نبودمعلوم نبودچه به سرایران میامد ،سگهای ترسوازجاییکه میترسندواق واق میکنند
  • نصیر IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    5 11
    مثل برجام با برد برد ایران رو با همسایگان تقسیم کنیم
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
      12 3
      جونور دارم می یام سراغت
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
    11 7
    اقوامی که هم اکنون در فلات ایران زندگی می کنند هزاران سال است که درکنار هم هستند پدران آنها از همان هزاران سال قبل با درایت متوجه شدند که رمز ماندگاری وعزت در گرو اتحاد است خوب است فرزندان امروز در رفتار وکردار پدران بزرگوار خود وچرایی آن بیشتر تفکر کنند وقدر این میراث مشترک گرانبها را بدانند وبرادر را به بیگانه نفروشند.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
    47 11
    معاهدات ننگین گلستان (۱۸۱۳) و ترکمانچای (۱۸۲۸) صد ساله بوده اند و تاریخ انقضای آنها گذشته است. پس مناطق جدا شده از ایران باید دوباره به ایران برگردانده شوند. این مناطق متعلق به ایران هستند. همانگونه که در طول تاریخ همیشه متعلق به ایران بوده اند.
  • سنه نه IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
    نویسنده جان داری اشتباه میزنی داداش! نمره تاریخت ضعیفه!یکم بیشتر تلاش کن! شایدم مشکل تاریخت نباشه آ!اگه اینطوره آبو بریز اونجا که میسوزه!
    • یک ایرانی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      0 0
      اگر ایرانی هستی خاین نباش
  • BE ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    4 4
    ابرام یزیدف کاپی اوقلی
  • رامین IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    2 1
    فقط آذربایجان فقط تورک یاشاسین غیرتلی اینسانلار
  • دکتر سید سجاد هاشمی نسبdrhashminsab@g IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 1
    لطفا به دولت و ملت آذربایجان بگوئید در حال حاظر ایران رهبری دارد که خود ترک بوده و تمام ترک های آذر برایمان و ایران و تمام فارسی زبانان ایران اورا نه تنها رهبر خود میدانند بلکه عاشقانه این رهبر ترکشانرا دوست دارند یقینا ملت شیعه آذربایجان نیز اورا عاشقانه دوست می دارند چند نفر مزدور صهیونیستی رقمی نیستند کل ایران مال آذربایجان مال ایران است۴۹۷۷
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    2 0
    شرافت و انسانیت ندارند کسانی که خود را استاد تاریخ و علوم سیاسی می داند (اهل علم می دانند) و به راحتی شواهد و مبانی تاریخی را تحریف می کنند. به قول معروف خورشید پشت ابر نمی ماند و روسیاه زمان و تاریخ می شوند. واقعاٌ عجیب است برخی آنقدر احساس حقارت دارند که حاضرند برای جبران آن درستی و انسانیت خود را هم زیر پا بگذارند.
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    1 0
    شرافت و انسانیت ندارند کسانی که خود را استاد تاریخ و علوم سیاسی می داند (اهل علم می دانند) و به راحتی شواهد و مبانی تاریخی را تحریف می کنند. به قول معروف خورشید پشت ابر نمی ماند و روسیاه زمان و تاریخ می شوند. واقعاٌ عجیب است برخی آنقدر احساس حقارت دارند که حاضرند برای جبران آن درستی و انسانیت خود را هم زیر پا بگذارند.
  • سیامک IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 0
    سلام دوستان من ترکم آذربایجان ایرانم و هیچ گاه تجزیه طلب نبوده ایم و نخواهیم بود و این افرادی که ادعای تجزیه طلبی دارند از نبود اطلاعات کافی رنج می‌برند اما نظریات من این که پهباد شناسایی اسرائیل تا نطنز میاد از ضعف وزارت دفاع می آید که مرزهایمان را مجهز نکرده بودیم به باور 373 که تازه عملیاتی شد در مرزهایمان حتی نباید یک پرنده از مرز رد بشه چه برسد به هواپیما وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی ایرانی باید جدیت تر و هوشیارتر به بهانه اینکه اسرائیل با آذربایجان رابطه دارد از آذربایجان فاصله نگیرد ما نباید اجازه بدهیم که مردم شیعه آذربایجان یا بهتر بگم هموطنانمان ما باید رابطه متن را با آنها افزایش دهیم اشتراکات زیادی داریم و نباید اجازه بدهیم به جای ایران سگانی مثل عربستان و اسرائیل آتنه ایجاد کنند باید بیش از پیش روابط را گسترش دهیم حتی در حوزه دفاعی تا اسرائیل را بیرون کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس