کد خبر 893724
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
اردوغان نمایه

رئیس‌جمهور ترکیه حل مناقشه «قره‌باغ» را شرط بهبود روابط با ارمنستان خواند و تأکید کرد که تا این مسأله حل نشود، سخن گفتن از بهبود روابط بیهوده است.

به گزارش مشرق، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که به منظور شرکت در صدمین سالگرد  آزادسازی باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان از تسلط گروه‌های ارمنی و بلشویک، در باکو به سر می‌برد، شرط عادی‌سازی روابط با ارمنستان را حل و فصل مناقشه «قره‌باغ» دانست.

بیشتر بخوانید:

اردوغان: بالارفتن ناگهانی نرخ ارز «ترور اقتصادی» بود

جدیدترین موضع‌گیری اردوغان درباره ادلب

به نوشته پایگاه خبری روزنامه القدس العربی، اردوغان گفت: حل مناقشه قره‌باغ شرطی نیست که به خاطر بهبود روابط با ارمنستان، از آن کوتاه بیاییم.

او افزود: این که از ما انتظار بازگشایی مرزهایمان به روی کسانی که ۲۰ درصد خاک کشور دوست، آذربایجان را اشغال کرده‌ و مانع از بازگشت بیش از یک میلیون تن از برادرانمان به خانه‌هایشان می‌شوند را داشته باشید، بیهوده است.

او با یادآوری کشتار «خوجالی» در فوریه ۱۹۹۲  ادامه داد: نمی‌توان از کسانی که به خاطر جنایتشان محاکمه نشدند و به مجرمان لقب قهرمان دادند، درس تاریخی فراگرفت.

بنا بر روایت دولت جمهوری آذربایجان در کشتار ۲۶ فوریه سال ۱۹۹۲ شهر «خوجالی» از سوی ارتش ارمنستان  ۶۱۳ نفر از غیر نظامیان از جمله ۶۳ کودک جان خود را از دست دادند.

ترکیه و ارمنستان با یکدیگر روابط سیاسی ندارند و از مهم‌ترین اختلافات ارمنستان و ترکیه، موضوع نسل‌کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ به دست دولت عثمانی و به رسمیت نشناختن آن توسط ترکیه‌ است.

جنگ  ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ قره‌باغ که میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان درگرفت دلیل دیگر قطع ارتباط سیاسی ترکیه با ارمنستان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس