کد خبر 944933
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
بارسلونا

تیم فوتبال باشگاه بارسلونا از ابتدا نمادی سیاسی برای منطقه جدایی‌طلب و آزادیخواه کاتالونیا بوده است. درست یا غلط، فوتبال در کاتالونیا هرگز خالی از سیاست نبوده است.

به گزارش مشرق، تیم فوتبال باشگاه بارسلونا از ابتدا نمادی سیاسی برای منطقه جدایی‌طلب و آزادیخواه کاتالونیا بوده است. درست یا غلط، فوتبال در کاتالونیا هرگز خالی از سیاست نبوده و مردم جدایی‌طلب کاتالونیا جایی را بهتر از نیوکمپ برای فریاد زدن علیه ظلم وقت، فرانکوی خونریز باشد یا پادشاه و دولت مرکزی، پیدا نکرده و نمی‌کنند.

بعد از رفراندوم شکست خورده و نیمه‌کاره سال گذشته در کاتالونیا و دخالت پلیس امنیتی اسپانیا، فرآیند جدایی‌طلبی در این منطقه اوج گرفت و امروز هم پادشاه اسپانیا همچنان با کشوری چند تکه و دردسرهای جدی از سمت لاکرونیا، آندلوسیا، مالاگا، باسک و صد البته کاتالونیا مواجه است.

بیشتر بخوانید:

گواردیولا دوباره روبان زرد را زد! +عکس

این بار اما شیطنت باشد یا احقاق حق، در هر حال ماجرا دیگر به مرز افراطی‌گری رسیده و اهالی فوتبال کاتالونیا رسماً شمشیر جدایی‌طلبی و نفرت پراکنی از دولت مرکزی را از رو بسته‌اند.

تصویر پیراهن تازه طراحی شده بارسلونا برای فصل آینده از سوی نشریه «اسپورت» کاتالونیا منتشر شد و در اولین ساعت پس از انتشار خود، واکنش تند مادریدی‌ها و اهالی پارلمان اسپانیا را به همراه داشت. ماجرا، ماجرای خون است و این خونخواهی از زمان مبارزه جبهه خلق علیه فاشیسم فرانکو در خط‌مقدم ساراگوسا، والنسیا و کاتالونیا کلید خورده و تاکنون به شکل‌های سنتی و مدرن ادامه داشته است.

رد خون روی دیوار غاری در شمال شرقی کاتالونیا که جای چهار انگشت خونین «خیفره ال پیلوس» است، مردی که بنیانگذار کاتالونیاست و حکومت این منطقه را به فرزند منتقم خود، ویلفرد بورل بخشید. این خون را صد البته خاندان سلطنتی کنونی اسپانیا نریخته‌اند اما اکنون، بحث وارثان خون است و این ابر خونین بر سر دولت مرکزی از همه جا بی‌خبر مادرید سنگینی می‌کند.

قرار بوده این پیراهن تازه طراحی شده که نشان رد خونین چهار انگشت بنیانگذار کاتالونیا را در خود دارد، پیش از ال‌کلاسیکو دربی رونمایی شود اما نماینده کاتالونیا در پارلمان شبانه از مدیرعامل بارسلونا می‌خواهد که این کار را نکند و فعلاً صبور باشد.

شبیه این پیراهن در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد اما چهار خط معروف خونین ال‌پیلوس را نداشت و در آن زمان حتی پیراهن شبیه پرچم کاتالونیا هم از سوی فدراسیون فوتبال اسپانیا رد و بارسلونا حتی با جریمه نقدی و اتهام دخالت سیاسی در ورزش مواجه شد.

نشریه «مارکا» چاپ مادرید این اقدام باشگاه بارسلونا را «انقلابی» و مقابل دولت مرکزی، بسیار تحریک‌آمیز توصیف کرده است. «آس» اسپانیا نیز این تیتر را برای پیراهن تازه بارسلونا انتخاب کرده است: «رد خون روی پیراهن سیاسی!»

هیات‌مدیره باشگاه بارسلونا در بیانیه‌ای که مشخص نیست در واکنش به چه چیزی منتشر شده و بیشتر شبیه به یک محکم کاری است، آورده است: «پیراهن تازه بارسلونا مورد تایید همه اعضای هیات امنا و هیات‌مدیره است و تغییرنخواهد کرد. تفسیر این پیراهن به خود باشگاه ربطی ندارد و ما قصد سیاسی جلوه دادن فوتبال کاتالونیا را نداریم.»

فدراسیون فوتبال اسپانیا، به صورت رسمی اعلام کرده که تا چند روز آینده موضع خود را در قبال این فرآیند، مشخص خواهد کرد و البته باید پاسخگوی شکایت احتمالی تیم‌های سلطنتی اسپانیا از جمله اسپانیول، رئال مایورکا، رئال مادرید، رئال بتیس، رئال سوسیه داد و… باشد. این شکایت‌های محتمل به ساختمان فیفا هم ارسال خواهند شد و فدراسیون فوتبال اسپانیا باید نگران واکنش یوفا و فیفا هم باشد.

مشخص است که فوتبال مسئول دردها و رنج‌های تاریخی مردم کاتالونیا نیست و تیم فوتبال باشگاه بارسلونا به مثابه عضوی رسمی از یوفا نباید فراموش کند که زیر سایه اعتبار فدراسیون فوتبال اسپانیا در لیگ قهرمانان اروپا و خود لالیگا حضور دارد. این به معنای به رسمیت شناختن مرزهای اسپانیا و تعهد در پرهیز از جدایی‌طلبی است.

تکلیف بارسلونا باید مشخص شود، مادامی که این تیم نماینده سیاسی کاتالونیا باشد، اوضاع بر همین منوال است و دولت مرکزی اسپانیا با نمادی جدی از جدایی‌طلبی و استقلال‌خواهی مردم کاتالونیا مواجه خواهد بود.

نه بازیکنان بارسلونا (منهای پیکه) و نه حتی مدیران و مربیان این تیم، هوادار جدایی‌طلبی نیستند اما واقعیت این است که آنها نیز با بر تن کردن پیراهن منقش به چهار رد خونین روی سپر سرباز کاتالونیا زیر بار این اعتراض سیاسی خواهند رفت.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس