دزدی طلا

واشینگتن می‌داند آمریکاستیزی در منطقه ما امیدها به بهبود قدرت نرم واشینگتن را ناامید کرده؛ بنابر این ترجیح می‌دهد به فکر حل مشکل اقتصادی خود و افزایش ذخایر طلایِ پشتیبان دلار باشد.

سرویس جهان مشرق - منابع متعدد محلی به روزنامه دیلی‌صباح و خبرگزاری دولتی سانا سوریه گزارش کرده‌اند ۵۰ تُن طلا که داعش از جنگ‌هایش در عراق و سوریه به غنیمت گرفته بود و در آخرین پایگاه‌هایش در سوریه نگهداری می‌کرد، به آمریکایی‌ها داده شد. اگر این خبر درست باشد، آمریکایی‌ها نمونه اعلای ضرب‌المثل معروف ایرانی هستند که «شریک دزد و رفیق قافله».

منابع محلی کُرد به آژانس خبری Bas News اطلاع داده‌اند که آمریکایی‌ها ده‌ها تن طلا را در منطقه دیرالزور با بالگردهای خود تحویل گرفته‌اند و باقی‌مانده آن را به واحدهای مردمی کُرد یعنی YPG داده‌اند. این طلاها ابتدا به پایگاه آمریکایی‌ها در کوبانی منتقل شده و پس از بسته‌بندی و به صورت چراغ‌خاموش از سوریه خارج شده است.

محل نگهداری این طلاها را سرانِ دستگیرشده داعش به آمریکایی‌ها لو داده‌اند احتمالاً در ازای این وعده که باقی‌ماندگانِ داعش در امنیت از منطقه خارج شوند. تخمین زده می‌شود این انبار طلا در کنار چندین تُن طلایی که پیش از این در مناطق مختلف سوریه به دست آمریکایی‌ها افتاده بود، به ۵۰ تُن بالغ شده باشد. ده‌ها میلیون دلار نیز در این مخفی‌گاه‌ها نگهداری می‌شده است. ترامپ خود پیش از این باراک اوباما و وزیر خارجه‌اش کلینتون را به خاطر توافقی که در حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه انجام داده بودند، سرزنش کرده بود.

پیش از این دفتر دیدبان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا قرار دارد خبر داده بود که نیروهای YPG در جستجوی طلاهایی هستند که گزارش شده بود داعش از مناطق جنگ‌زده دزدیده است. در آن گزارش آمده بود ائتلاف آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) عمداً در بمباران پایگاه‌های داعش تعلل می‌کنند تا ابتدا محل طلاهای دزدیده‌شده را در بازجویی‌ها به دست آورند. البته بمباران پایگاه‌های داعش، آخرین کارت آمریکا در مذاکره با اعضای دستگیرشده برای یافتن محل طلاهای سرقتی را از بین می‌برده است.

بعید نیست پیداکردن این طلاها دلیل اصلی تغییر نظر ترامپ در مورد خروج سریع نیروهایش از سوریه باشد. وی ۱۹ دسامبر سال گذشته اعلام کرده بود حدود ۲۰۰۰ نیروی آمریکایی به زودی از سوریه خارج می‌شوند اما پس از چندی اعلام کرد تا زمانی که خیالش از بابت ظهور مجدد گروه‌های تروریستی راحت نشود از خروج کامل، خبری نیست. البته بعید است هنوز خیالش راحت شده باشد!

خانه شخصی ترامپ نشان می‌دهد ظاهراً اشتهای او به طلا نیز کمتر از نظام آمریکا نیست.

مهرماه سال جاری بود که دیدبان شفافیت افغانستان اعلام کرد دولت آن کشور در توافقی مخفیانه، استخراج معادن طلا در بدخشان را به آمریکایی‌ها واگذار کرده‌اند. پیش از آن نیز گزارش‌هایی درباره استخراج مخفیانه سنگ‌های قیمتی و اورانیوم توسط نیروهای آمریکایی در جنوب افغانستان منتشر شده بود که واکنش سنا و پارلمان افغانستان را در پی داشت.

ایالات متحده از سال ۲۰۰۸ میلادی رسماً وارد بحران اقتصادی شد که به باور بسیاری از تحلیلگران، ریشه اصلی آن خلق پول فراتر از ذخایر طلای پشتیبان بود. ایالات متحده بر پایه پیمان برتن وودز در نیمه دهه ۱۹۴۰ میلادی متعهد شده بود دلار را صرفاً به اندازه ذخایر طلای پشتیبان توزیع کند، اما پس از چندی که از استقرار دلار به عنوان ارز مرجع جهانی مطمئن شد، از عمل به تعهداتش کناره گرفت.

منابع

https://www.dailysabah.com/syrian-crisis/2019/02/26/us-army-transported-50-tons-of-gold-from-syria-report-says

https://www.sana.sy/en/?p=159721

https://www.asriran.com/fa/news/70054

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/07/12/1844451

https://www.theguardian.com/us-news/video/2016/aug/11/donald-trump-president-obama-is-the-founder-of-isis-video

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 2
    خیلی منابع اخبارتون موثقه. از علیزاده هم یه سوال میکردین شاید از منابع محلی سوریه خبر موثق تری داشته باشه. از انگلیس راحتره پیگیریش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس